El Cabaco ye un conceyu y llocalidá española de la provincia de Salamanca, na comunidá autónoma de Castiella y Lleón. Intégrase dientro de la contorna de la Sierra de Francia. Pertenez al partíu xudicial de Ciudad Rodrigo y a la Mancomunidá Les Deveses.[3]

El Cabaco
Alministración
País España
Autonomía Castiella y Lleón
Provincia provincia de Salamanca
Partíu xudicial Ciudad Rodrigo
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde d'El Cabaco Prudencio San Pablo García
Nome oficial Cabaco, El (es)[1]
Códigu postal 37620
Xeografía
Coordenaes 40°33′57″N 6°07′43″W / 40.565833333333°N 6.1286111111111°O / 40.565833333333; -6.1286111111111
El Cabaco alcuéntrase n'España
El Cabaco
El Cabaco
El Cabaco (España)
Superficie 47.35 km²
Altitú 959 m[2]
Llenda con Tamames, Aldeanueva de la Sierra, Cereceda de la Sierra, Nava de Francia, La Alberca, Monsagro, El Maíllo y Puebla de Yeltes
Demografía
Población 238 hab. (2023)
- 114 homes (2019)

- 107 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de provincia de Salamanca
0.01% de Castiella y Lleón
0% de España
Densidá 5,03 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
el-cabaco.com
Cambiar los datos en Wikidata

El so términu municipal ta formáu poles llocalidaes d'El Cabaco, Peña de Francia, Zarzosillo y Zarzoso, ocupa una superficie total de 47,35 km² y según los datos demográficos recoyíos nel padrón municipal ellaboráu pol INE nel añu 2017, cuenta con 245 habitantes.

Etimoloxía editar

Anque na actualidá la denominación del conceyu ye la d'El Cabaco, hasta hai relativamente pocu dicíase y escribía sistemáticamente EL CAVACO, que dellos autores rellacionen con una corrupción prosódica de CAVÁU (forma romance del llatín CAVATUS) qu'enllaza col significáu de "sitiu onde se fixeron escavaciones". D'equí provendríen el restu de nomenclatura acomuñada al pueblu: Les Cavenes, grandes cabianes esistentes nel términu amestaes a escavaciones romanes a cielu abiertu; Regueru Cavaquillo y Ríu Cavín o Gabín, denominación que recibe'l regueru lindante al nucleu principal, y que tamién respuende al nome de Regueru de la Fuécara, na cartografía oficial.

Historia editar

El Cabaco, como pueblu entamáu, esistía yá en 1215, añu que foi amestáu por Alfonsu IX de Lleón a la xurisdicción de la cercana villa de Miranda del Castañar; la so independencia formal empecipiar en 1811, cuando'l gobiernu de la nación abolió los señoríos y la xurisdicción de Miranda sobre El Cabaco.

L'asentamientu poblacional primitivu estender pola zona lindante al ríu Gabín, a un llau y otru del cursu, comunicándose dambes zones cola construcción d'una ponte qu'entá esiste. Eses construcciones, que constitúin na actualidá'l barriu de la ponte, foi'l nucleu xerme de lo que na actualidá ye El Cabaco (S XIII y S XIV). Foi nos sieglos subsiguientes, cuando s'empezaron a construyir los barrios anexos de la Pandiella, cai Estrecha y les Güertes siguiendo la direición Oeste. Foi a partir d'esti momentu cuando empezó la construcción de la Ilesia del pueblu y el conceyu, en redol a les exes principales de la Cai Mayor y Cai Llarga (S XVI y siguientes).

Cola creación de les actuales provincies en 1833, El Cabaco quedó encuadráu na provincia de Salamanca, dientro de la Rexón Lleonesa.[4]

Na actualidá, El Cabaco atopar nun estadiu d'estancamientu del so nucleu urbanu (qu'algamó la so máxima estensión na década de 1960) anque empiecen a realizase construcciones na carretera de Ciudad Rodrigo y Béxar y pela zona sur-occidental (cercana a los establecimientos hosteleros del nuedu viario Salamanca - La Alberca / Béxar - Ciudad Rodrigo.

Xeografía editar

 
Vista de la Peña de Francia nel estremu sur del términu municipal d'El Cabaco.

El términu municipal d'El Cabaco estiéndese principalmente en direición norte sur y contién variada xeomorfoloxía, estendiéndose pola aguada norte de la Sierra de Francia. Na zona sur atopa la Peña de Francia, que coles sos 1727 metros sobre'l nivel del mar, correspuende a la mayor elevación del conceyu; nes faldes de la mesma estiende una zona de relieve alomado con una cota media de 1000 metros. Estes estribaciones queden condicionaes polos cursos del Regueru de la Fuécara al este y el Regueru de Zarzosillo al oeste. Na zona central del términu, ente estos cursos fluviales, estiéndese una llanura conocida como "Riolo'l Potru" que ta desprovista de vexetación arbórea. Al norte atopen les llombes finales de la Sierra de la Quilama y l'entamu de la Submeseta Norte, que s'estiende a una cota d'unos 800 metros sobre'l nivel del mar.

El so términu municipal llinda al norte colos de Tamames y Puebla de Yeltes; al este con Aldeanueva de la Sierra y Cereceda de la Sierra; Al Oste con El Maíllo y al sur con Monsagro, La Alberca y Nava de Francia.

Noroeste: Puebla de Yeltes Norte: Tamames Nordeste: Aldeanueva de la Sierra
Oeste: El Maíllo   Este: Cereceda de la Sierra
Suroeste Monsagro Sur: La Alberca Sureste: Nava de Francia

Hidrografía editar

Escurriendo pol términu municipal atópase'l Regueru de la Fuécara o Gabín que naz na falda norte de la Peña de Francia; dichu cursu fluvial pasa pol cascu urbanu y sigue en direición norte hasta vertir les sos agües nel Ríu Yeltes, proveniente de la cercana población de Cereceda de la Sierra.

Demografía editar

A 1 de xineru de 2016 la población del conceyu xubía a 248 habitantes, 127 homes y 121 muyeres.[5]

Gráfica d'evolución demográfica d'El Cabaco (conceyu) ente 1900 y 2017

     Población de fechu (1900-1981) según los censos de población del INE.      Población de derechu (1990-2017), población según el padrón municipal, datos del INE.

Población por nucleu editar

Nucleos Habitantes (2015)[6] Varones Muyeres
El Cabaco 232 123 109

align=right | 0

0 0
Zarzoso 12 1 11

El nucleu poblacional principal atópase na zona mediu-oeste del conceyu y desenvuélvese siguiendo les víes de comunicación principales: Les carreteres de Salamanca a les Hurdes y la de Béxar a Ciudad Rodrigo y Portugal.

Cercanu al términu municipal de Tamames, atópase'l Conventu de Puerta Coeli, perteneciente a la finca agrícola de Zarzoso, aproximao a 7 quilómetros del cascu urbanu.

Siguiendo la carretera de La Alberca, a 15 km del pueblu, atópase'l Santuariu de La nuesa Señora de la Peña de Francia y un conventu rexentáu por flaires dominicos. Atópase enclaváu a lo cimero de la Peña de Francia, xunto a una recién hospedería.

La finca de Zarzosillo, cuenta con unos accesos difíciles y ta asitiáu na zona sudoriental del conceyu.

Alministración y política editar

Alcaldes dende 1979

  • 1979-1981. José Manuel Calvilla Sánchez (UCD)[7]
  • 1981-1983. Gabino Sánchez Martín (PSOE)
  • 1983-1987. Heliodoro Calvilla Sánchez (AP)
  • 1987-2011. Cesáreo Sendín Martín (PSOE).
  • 2011-actualidá. Prudencio San Pablo García (PSOE)

.


Vexetación editar

 
Detalle de fueya y frutu del carbayu (Quercus Robur) de gran estensión nel términu.

La vexetación d'El Cabaco ta rellacionada en gran midida pol clima y la morfoloxía xeolóxica de la zona. Son de gran importancia los carbayos; que dan forma a grandes estensiones de carbayeres per tol términu municipal. Esisten amás otros árboles de gran porte como castaños, nozales y, en menor midida, caxigales y encines (más abondosos na zona norte cercanu al campu charro).

Per otru llau ye importante destacar que'l clima severu de la rexón dexó a los paisanos el cultivu de productos de la güerta, árboles frutales, freses y, hasta apocayá, emplegábense grandes estensiones pa la producción cerealística, fundamentalmente trigu y cebada.

Cultura editar

N'El Cabaco tuvo dende siempres una gran importancia les fiestes, siempres acomuñaes a eventos agrícoles destacaos como la llantadera y la collecha. La fiesta principal del pueblu, y a la que refier el so Santu y Patrón. Ésta celébrase na última selmana d'agostu, concretamente'l día grande ye'l 25, n'honor de la Degollación de San Xuan Bautista (el Martiriu de San Xuan Bautista conmemórase'l 29 d'agostu, pero adelántrase unos díes pa facilitar l'arribación de xente).

 
Botón charru sobre rosarios de cadena.

Tamién tienen importancia otres festividaes como la Emperrá ( domingu de Pentecostés), la Fiesta de los Mozos (26 d'avientu), la Fiesta de les Cruces Santa Cruz( 3 de mayu) y la Selmana Santa cola xubida en procesión ( emulando'l calvariu) a la cruz asitiada nuna llomba cercana al nucleu poblacional denomada " la cuesta".

Mientres estos periodos festivos, ye común que se ponga a la vista la desenvuelta bixutería charra, frutu d'una artesanía propio del llugar con base xeneralmente en plata, y que'l so mayor esponente, sobremanera na vistimienta masculina, atopar nel botón charru (el cual remembra a un rosariu de mano coles sos 10 cuentes en forma de pequeños bárabos).

Ye tamién común l'usu de rosarios grandes, diademes, aniellos y una sobrecargada ornamentación (típica d'esta zona meridional de Salamanca) que se lluz nos bailles rexonales carauterísticos ( bailles serranos) , paecíos a la xota castellana, pero con un baille más lentu.

 
Vista d'una cai del pueblu.
 
Traxi típicu serranu.

Patrimoniu editar

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. URL de la referencia: https://www.aemet.es/es/eltiempo/prediccion/municipios/cabaco-el-id37061.
  3. Llorente Maldonado, Antonio (1976). Centro d'Estudios Salmantinos: contornes históricu y actual_de_l.html?id=wZQtAQAAIAAJ Les contornes históricu y actual de la provincia de Salamanca (en castellanu), páx. 157. Consultáu'l 9 de payares de 2011. «La Sierra de Francia Alta entiende, más o menos, los siguientes conceyos: Llinares, El Tornadizo, San Miguel de Valero, La Bastida, Cilleros de la Bastida, Cereceda, El Cabaco, Maíllo, Monsagro, La Alberca, Nava de Francia y Arroyomuerto. A La Sierra de Francia Baxa pertenecen Valero, San Esteban de la Sierra, Santibáñez de la Sierra, Garcibuey, Les Cases del Conde, San Martín del Castañar, Villanueva del Conde, Monforte de la Sierra, Miranda del Castañar, Madroñal, Cepeda, Herguijuela de la Sierra, Sotoserrano, Pinedas, Molinucu, topándose Sequeros nuna posición entemedia (...) Dempués de tar delles vegaes en Monsagro, pueblu que nun conocía en 1974, tengo que rectificar, pos evidentemente, y dende tolos puntos de vista, Monsagro a pesar de topase na aguada suroeste de la Sierra de Francia, pertenez al Campu de Agadones, a la Sierra de Gata (páxina 128) Las Quilamas topar na aguada meridional de la Sierra Mayor, esto ye, de la Sierra de Tamames y Navarredonda, ente Llinares, San Miguel de Valero y La Bastida. Espeñar por mediu de los sos fragosos argañales el ríu Quilama (páxina 75) en Picu Cervero, términu de Escurial, y que la so sierra estrema a la de Francia, del Campu, esto ye, al sur de Picu Vercero ta la Sierra de Francia, al norte ta'l Campu, nesti casu La Huebra (páxina 95) Entiende La Calería los pueblos de La Requexada, Navarredonda, Escurial (Huebra) y Llinares (Sierra). En Requexada, Navarredonda y Escurial son charros, y vistíen de charru, en Llinares son yá serranos, y vistíen de serranu; nos trés primeros pueblos la so fala tien una pronunciación castellana; en Llinares, sicasí, pronunciación yá meridional, estremeña (páxina 75) A xulgar polo que se diz nel fueru, y n'otros documentos, la Sierra incluyiría non yá la Sierra de Francia puramente dicha y tola depresión del alagón si non tamién tola Sierra de Tamames o Navarredonda o Escurial, esto ye, l'alliniación montascosa que va dende Llinares y San Miguel de Valero hasta'l Puerto de la Calderilla y la redoma de Tamames y que constitúi un ramal transveral de la mesma Sierra de Francia (páxina 51) como yá diximos antes, Llinares, a caballu ente La Sierra y El Campu, y ente La Huebra y Les Bardes pertenez realmente a La Calería, subcomarca especial, ensin dexar, por ello, de formar parte de La Sierra, de ser, viniendo del Campu de Salamanca, el primer pueblu que puede ser consideráu llingüística y etnológicamente serranu, o a lo menos non charru (páxina 96) Recordemos los dos microcomarcas de Las Batuecas y Las Quilamas, dambes en La Sierra, y concretamente en La Serranía de Francia (páxina 128)»
  4. «Real Decretu de 30 de payares de 1833 sobre la división civil de territoriu español na Península ya islles axacentes en 49 provincies» (castellanu). Gaceta de Madrid.
  5. INE: Población por conceyos y sexu.
  6. Nomenclátor INE
  7. Secretaría d'Estáu d'Alministraciones públiques. «Llistáu d'Alcaldes de 1979». Consultáu'l 24 de febreru de 2016.

Enllaces esternos editar