Los emberá, êbêra o ẽpẽrá, tamién llamaos chocó, son un pueblu amerindiu qu'habita delles zones de la mariña pacíficu y zones axacentes de Colombia, l'este de Panamá y el noroeste d'Ecuador. Son unes 68.000 persones (2018). Conócense como Emberá katío a los qu'habiten nel altu Sinú, l'altu Río San Jorge (departamentu de Córdoba) y Urabá; en Colombia, Emberá chamí a los que viven nos cordales occidental y central de los Andes colombianos, departamentos d'Antioquia, Caldas, Risaralda, Quindío y Valle; Chocoes o a cencielles Emberá a los qu'habiten les cuenques del ríu Baudó y del baxu San Juan, conceyos d'Istmina, Alto Baudó y Pizarro; el ríu Curiche, conceyu de Juradó nel Chocó (Colombia); y na Contorna Emberá-Wounaan nel Darién y en Emberá Drua nel distritu de Panamá (Panamá); y como eperara siapidara o epená, a los de la mariña Pacífica de los departamentos de Valle, Cauca y Nariño en Colombia.

Infotabla de grupu humanuEmberá
Tipu etnia
Llingua Idioma emberá
Xeografía
Estáu Colombia, Perú y Panamá
Cambiar los datos en Wikidata

En Panamá acostúmase-yos llamar emberá (con tilde). Hai quien creen que la pallabra Emberá significa lliteralmente: "La xente del maíz".

N'Ecuador llámense éperara siapidaara y habiten na provincia d'Esmeraldas, concretamente nel cantón Eloy Alfaro, parroquia Borbón y les cuenques de los ríos Cayapas y Santiago. Nesta zona formen una población d'unos 250 individuos.[1] Cunten con una emisora radial, Siapidaarade con cobertoria nos 3 cantones al noroeste d'Esmeraldas.[2]

Forma de vida editar

 
Demostración del usu d'una cerbatana en Darién (Panamá).

Tienen un patrón de poblamientu esvalixáu y espansivu por grupos de parientes tantu per llinia paterna como materna. Col aumentu de población, por llimitación de los recursos, por deséu de camudar o conocer o por aliances matrimoniales o por diverxencies, un grupu de parientes esprender d'un asentamientu y alcuéntrase n'otru ríu o n'otru llugar del mesmu ríu o n'otru monte, reproduciendo la mesma organización social orixinaria.

Les sos actividaes principales son la horticultura itinerante de tumba y podrez (nun hai quema sinón que se dexa descomponer lo baltao pa depués semar), y la pesca. Practiquen tamién la caza y la recueya.

Los emberá clasificar a sigo mesmos según les sos condiciones de vida, como Dóbida, habitante de les riberes de los ríos; Pusábida, habitante de les mariñes marítimes (del Pacíficu); y nel Chamí (el cordal), Oíbida de los montes andinos y Eyábida de les zones deforestadas.

 
Muyeres emberá en desfile Fiesta de Fiestes, Chitré 2012

Na midida na que la colonización destruyó los montes onde habitaben, delles comunidaes Chamí fixéronse sedentaries, con cultivos temporales o permanentes en parceles familiares establecíes y inclusive dellos grupos son xornaleros, a partir de que los sos territorios fueron absorbíos poles faciendes cafeteres, de delles de les cualos fueron espulsaos apocayá cuando baxaron los precios internacionales del café. Nel departamentu del Chocó, en Colombia, viven en comunidaes siguiendo los modelos tradicionales y tienen la so propia forma organizativa.

Jaibanismo editar

 
Muyeres emberá de Panamá vendiendo canastes y platos texíos a mano.

Un aspeutu importante de la vida de los Embera ye la so rellación colos espíritus jai per mediu de los sos jaibanás, xamanes non hereditarios qu'aprienden de los sos maestros yá esperimentaos, sobre'l poder máxico espiritual, dende'l cual regúlase la vida, la salú, la subsistencia y la naturaleza.

Conciben trés formes de jai: los de l'agua, Dojura, xunto coles Wandra, madres de los animales y plantes que moren nes cabeceres de los ríos; los Antumiá de la selva fonda; y los de los animales selváticos que son tresformamientos d'almes de los humanos muertos.

Los tratos de los jaibaná colos jai garanticen les actividaes fundamentales de la sociedá y la continuidá de los ciclos naturales, estableciendo al empar la territorialidad de les comunidaes. Estos tratos tienen un calter cosmolóxicu na midida que la comunicación y convenios colos jai regulen los intercambios ente los distintos niveles superpuestos del universu.

Dachizeze, padre del mundu más altu, nició a Tutruicá nel mundu más embaxo y a Caragabí nesti mundu. Cúntase que Caragabí pudo faer a los humanos namái al pidir emprestáu la folla a Tutruicá y depués fixo movese a los humanos porque supo quitar la pesadez de la tierra. El maíz y el Pixbae o chontaduro fueron traíos d'un nivel más altu. Ensin l'intercambiu de materiales y saberes ente mundos, la de la sociedá y la naturaleza nun podría siguir. Caragabí llogró baltar l'árbol Jenené y nel so raigañu brotó'l mar y les sos cañes son los ríos y sobre los ríos ta una gran culiebra, Jepá, cola que puede aportase a tresportase ente niveles del mundu, lo cual tamién asocede nes cabeceres de los ríos, onde transiten los seres del mundu de baxo y enriba. Los animales cazaos que tienen les sos madres nes cabeceres de los ríos son xente de baxo visibilizada como animales y les almes de los humanos muertos pueden ser comida de la xente de baxo, como cuando una culiebra pica un humanu, considérase que la xente de baxo hailo cazáu.

Los jaibaná siguen el llabor de Caragabí y otros héroes de los rellatos, al ser preseos de tratu colos niveles del cosmos y favorecer la continuidá de los intercambios que caractericen la vida, que ye naturaleza y sociedá al empar.

Llingua editar

La llingua embera tien numberoses variantes xeográfiques, toes elles xunto col idioma de los Wounaan, pertenecen a la familia llingüística chocó. El embera ye una llingua aglutinante y ergativa que privilexa la visión del oxetu (o paciente) del verbu. Les variantes del embera estremar ente emberá sureñu (chamí, baudó, eperã), emberá nortizu (katío, darién) y el emberá kawaiguia (Eposí y Marivina)

En numismática editar

En 1992, por cuenta de los 500 años del descubrimientu d'América, el Bancu de la República de Colombia emitió una edición conmemorativa del billete de 10.000 pesos nel que la efixe del anverso yera una muyer embera. El billete foi recoyíu en 1994.[3]

Ver tamién editar

Referencies editar

Bibliografía editar

  • Aguirre Licht, Daniel (1998) Fundamentos Morfosintácticos pa una gramática Embera. CCELA, Universidá de los Andes, Bogotá. ISBN 9057-98-5
  • Llerena Villalobos, Ritu [Coordinador] (1995) Estudios fonológiocs del grupu Chocó. CCELA, Universidá de los Andes, Bogotá.
  • Hernández, Camilo (ed.) (2001) Emberás. Territoriu y Biodiversidá:39-40, 75-85. Bogotá: Programa Granes. ISBN 978-958-96612-7-0
  • Santa Teresa, Frai Severino de (1924) Creencies, usos y costumes de los indios catíos de la prefeutura apostólica de Urabá. Imprenta san Bernardo, Bogotá.
  • Urbina, Fernando (1978) "Embera (Chocó)"; Lliteratura de Colombia Aborixe. En pos de la pallabra: 401-411. Bogotá: Colcultura.
  • Vascu, Luis Guillermo (1985) Jaibanás, los verdaderos homes. bancu Popular, Bogotá. ISBN 978-958-9003-16-8

Enllaces esternos editar