Enguera ye un conceyu español de la Comunidá Valenciana, perteneciente a la provincia de Valencia, na contorna de Canal de Navarrés. En 2017 cuntaba con una población de 4.926 habitantes.

Enguera
Alministración
País España
Autonomía Comunidá Valenciana
Provincia provincia de Valencia
Comarques Canal de Navarrés (es) Traducir
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcaldesa d'Enguera Matilde Marín Palop (es) Traducir
Nome oficial Enguera (es)[1]
Códigu postal 46810
Xeografía
Coordenaes 38°58′49″N 0°41′21″W / 38.9802°N 0.6892°O / 38.9802; -0.6892
Enguera alcuéntrase n'España
Enguera
Enguera
Enguera (España)
Superficie 241.8 km²
Altitú 318 m
Llenda con
Demografía
Población 4781 hab. (2023)
- 2366 homes (2019)

- 2386 muyeres (2019)
Porcentaxe 100% de Canal de Navarrés (es) Traducir
0.18% de provincia de Valencia
0.09% de Comunidá Valenciana
0.01% de España
Densidá 19,77 hab/km²
Más información
Llocalidaes hermaniaes Haskovo (es) Traducir y Melesse
enguera.es
Cambiar los datos en Wikidata

Símbolos editar

 
Escudu d'Enguera

L'escudu heráldicu al conceyu foi aprobáu oficialmente la 17 d'agostu de 1973 col siguiente blasón:

«Escudu cortáu: primero, d'oru, los cuatro palos de gules, cargaos de castiellu, de plata, y sobre ésti les piadoses sigles "Q. S. D" (Quis Sicut Deus?). Segundu, de plata: la Cruz de Santiago, de gules. Al timbre, Corona Real.»

La descripción testual de la bandera, aprobada la 24 de xineru de 2008, ye la siguiente:

«Bandera de proporciones 2:3. De mariellu un castiellu de plata o gris perlla, mazonado y esclariáu de sable, y sobre ésti les sigles QSD per San Miguel, patrón de la población.»

Xeografía editar

La villa d'Enguera asítiase nel suroeste de la Provincia de Valencia a 320 msnm.[4][5] Enclavada nes estribaciones de la sierra a la que da nome con un estensu términu municipal de 24 025 hectárees. El so territoriu integrar na contorna La Canal de Navarrés, xeográficamente nel Macizu del Caroche, formando una zona de transición montascosa ente los sistemes Ibéricu y Penibético.

Ye una de les zones más curioses de la Comunidá Valenciana. Avérate, conoz les sos xentes y les sos costumes. En Enguera, tou, naturaleza, hestoria, cultura y tradición construyéronse sobre lo abrupto de la sierra, la fértil planicie del so valle, los sos pulcros caseríos y la so blanca villa.

Como llegar: Autovía A-7, esviadura CV-590 que llega hasta Enguera.

Llocalidaes estremeres editar

El términu municipal d'Enguera parte coles llocalidaes d'Anna, Chella, Bolbaite, Quesa, Ayora, La Font de la Figuera, Moixent, Vallada, Montesa, Canals y con un pequeñu enclave de Xàtiva, toes elles de la provincia de Valencia, y con Almansa na provincia d'Albacete, Castiella-La Mancha.

Noroeste: Ayora Norte: Chella y Bolbaite Nordeste: Anna
Oeste: Ayora   Este: Xàtiva
Suroeste: Almansa y La Font de la Figuera Sur: Moixent y Vallada Sureste: Montesa

Pedaníes y caseríos editar

La carretera que conduz a Navalón, escurre ondulada pelos medios planos de la baxa serranía enguerina, pa xubir selemente hasta llegar a la “Peraleja” onde s'alcuentra un encruz de carreteres, la inicial lleva a Ayora (CV-590), l'empalme que toca Navalón ye la carretera llocal d'Enguera a Mogente (VV-3053) y siguiendo por ella, aportar en primer llugar al caserío de Navalón de baxo, y depués, Navalón de riba avisiegu pel monte de “La Era“, a 762 metros d'altor. Enclaváu nuna paraxa envidiable de la serranía enguerina, al estremu occidental del términu, puntu de partida pa realizar delicioses escursiones a los caseríos d'El Puntal, Requena, Santich, Hoya Redonda, Corrolada de Blay.

  • Caserío de Benali.

El Caserío de Benali atopar a 18 Km. d'Enguera y apuértase pela carretera que tien el so orixe na mesma población (CV-584). Claro esponente d'un allugamientu que nel so día foi una alquería nel periodu de dominación musulmana. El caserío d'antiguo disponía d'una torre "La Torre de Benali", güei sumida, y de la que solo s'aprecien parte de los sos restos adosaos a les viviendes cercanes y que vienen de dómina más recién. Foi construyida de tapial y sillarejo, a dichu cuerpu central amiéstense-y los demás edificios auxiliares, cortes y corrolades más o menos abiertes.

Cultura editar

Ye de destacar la so fala, un castellán influyíu pol aragonés y el valencianu. El filólogu Manuel Sanchís Guarner, quien realizó estudios dialectolóxicos na zona a mediaos del sieglu XX, cifró nun 30% la presencia de valencianismos léxicos na fala comarcal.

Economía editar

Les pilastres básiques son l'agricultura y en menor midida la industria y los servicios. Nos últimos años los cultivos agrícoles, cuantimás l'aceituna, adquirieron más importancia, anque'l componente complementariu o de segunda actividá de l'agricultura rescampla.

El turismu rural: cámpings, cases rurales, hotel, restoranes, etc, va ganando importancia. Nel estremu opuestu la industria. De la floreciente industria testil de finales del sieglu XVIII pasóse cuasi a la nada. Unes poques empreses sobreviven. Munchos de los sos habitantes trabayen na industria o nel sector servicios pero en llocalidaes cercanes como Canals, Onteniente, Xàtiva, Almansa o Valencia.

Historia editar

La esistencia de muertes arqueolóxiques y, sobremanera, l'apaición d'unos xiles atípicos nel Llanu de Jesús son los elementos indicadores de la más antigua ocupación del términu d'Enguera por grupos humanos dende'l Mesolíticu (8000-5000 e.C. ). Del Eneolíticu final, o quiciabes de los entamos de la Edá del Bronce (1600 e.C. ) son los oxetos y restos humanos topaos na Cueva de la Carrasquilla y en xacimientos como'l Castillarejo y la Peña del Tossal.

De la Edá del Fierro, representada pola cultura ibérica, tópase enclaváu'l pobláu del Cuetu de Lucena, datáu ente los sieglos III - I e.C., que reflexa les carauterístiques estructures d'hábitat de los íberos según numberosos instrumentos y elementos referenciales d'esta cultura (fíbulas, piedres de molín y vasos cerámicos).

A partir de la dómina del emperador Augusto (sieglu I e.C.), la romana, la población foise esvalixando peles tierres más llanes del conceyu, tal que ponen de manifiestu los restos de villes romanes topaos en Faracuat y nel Altu de Vistabella.

Mientres el periodu de dominación islámica, la villa tuvo un momentu d'efímera rellumanza nel sieglu XII, en qu'en virtú d'una de les divisiones alministratives producida nos reinos de Taifas foi convertida en cabeza d'un Iqlim, una y bones el Castiellu d'Enguera ocupaba una posición clave dientro del dispositivu estratéxicu-militar de la zona. Amás, deber de faer fincapié en señalar, la permanencia d'importantes muertes d'esti periodu, tanto arqueolóxicos (el castiellu de dómina almorávide) como topónimos que quedaron reflexaos en delles partíes y caseríos de términu municipal (Albalat, Benamil, Benacancil, Benali, Benamil, etc.).

El pasu de la dominación islámica a la cristiana realizar pol Tratáu d'Almizra (26 de marzu de 1244), que traxo la incorporación de la villa a la Corona d'Aragón que'l so rei, Xaime I, vencer a la Orde Militar de Santiago d'Uclés, que magar tener la so sede en Castiella, repobló Enguera primeramente con aragoneses y espulsó a los musulmanes que nun quixeron avasallarse.

Mientres tres siglos y mediu, la orde de Santiago caltuvo'l señoríu sobre la villa hasta que Felipe II en 1569, acosáu poles deldes que-y causaben les guerres n'Europa, llogró del Papa Pío V l'autorización pa vendela con tolos sos vasallos, lo que se materializó'l 17 d'avientu de 1575 al ser mercada por Bernabé de Borja, miembru de la familia más importante de la Renacencia valenciana.

L'acontecimientu más relevante del sieglu XVIII foi'l terremotu de 1748, qu'en llugar de ser un elementu paralizante de la vida del conceyu, fixo posible, en consiguiendo una importante ayuda financiera del rei Fernandu VI pa desaniciar los daños, empecipiar un importante despegue económicu encontáu nes industries manufactureras de llana, que se caltuvieron como la principal fonte de riqueza mientres el sieglu XIX y la mayor parte del XX.

Demografía editar

El conceyu, que tien una superficie de 241,75 km²,[6] cuenta según el padrón municipal pa 2017 del INE con 4926 habitantes y una densidá de 20,38 hab./km².

Gráfica d'evolución demográfica d'Enguera ente 1842 y 2017

     Población de derechu (1842-1897, sacante 1857 y 1860 que ye población de fechu) según los censos de población del sieglu XIX.[7]      Población de derechu (1900-1991) o población residente (2001) según los censos de población del INE.[7]      Población según el padrón municipal de 2011[8] y de 2017 del INE.

Cuenta con una población, a empiezos de 2013 de 5.903 habitantes, de los cualos más de 1.300 son d'orixe estranxeru, na so gran mayoría búlgaros.[9]

Naturaleza editar

Si hai enclaves xeográficos nos que pueda falase de diversidá, esi ye'l de la Sierra d'Enguera que tien ente les obres de la naturaleza un llugar de xuru destacáu. La Sierra d'Enguera tien una estensión de 24.025 hectárees y ta estremada en cuatro zones: La Redonda, Los Altos, Navalón y La Matea.

Con una vexetación típica del monte mediterraneu, que les sos carauterístiques ambientales y hestóriques favorecen la esistencia d'una gran biodiversidá d'especies vexetales como pinos, carrasques, llentiscos, yérbados, etc. La sierra ufiérta-y al viaxeru altores que superen los mil metros sobre'l nivel del mar, fondos ribayos con parés de vértigu, duces carrascales, abruptos roquedales y abondosos manantiales.

Paraxes Naturales Municipales:

  • PNM Umbía – La Plana
  • PNM Ribayu del Focete
  • PNM Barranco Carrasca – Gatíu

Patrimoniu Cultural editar

 
Ruines del Castiellu d'Enguera

Si centramos nes primeres etapes de la hestoria d'Enguera, l'elementu patrimonial más relevante y singular ye'l pobláu íberu del Cuetu de Lucena (sieglu I e.C.). La civilización islámica, qu'apoderó'l territoriu ente los sieglos VIII y XIII dexó un importante legáu de topónimos, costumes y una obra arquitectónica trascendental: el Castiellu d'Enguera.

 
Conventu d'Enguera

Al traviés del treme urbanu local puede apreciase el pasu del tiempu que va dende la presencia musulmana nel cascu históricu hasta la posterior crecedera de los sieglos XVI, XVII Y XVIII nos que se realizaron los edificios más notables que caltienen na actualidá: la Ilesia de San Miguel Arcánxel y el Conventu de Carmelites Descalzos de San José y Santa Ana. L'arquiteutura relixosa completar coles ermites de San Antonio de Padua, San Rafael y San Cristóbal.

El patrimoniu artísticu d'Enguera inclúi obres tan destacaes como'l retablu de la Virxe de Gracia (realizáu a principios del sieglu XV por Paolo de San Leocadio n'estilu renacentista), la Pila Bautismal (1628), la Cruz Procesional Gótica (principios del sieglu XV), la estatua d'Ibáñez Marín y la Fonte de la Plaza Comunidá Valenciana.

Museos editar

Nos Museos d'Enguera recuéyense toles manifestaciones culturales documentaes: arqueoloxía, arquiteutura, etnoloxía, toponimia, etc. que dexen documentar exhaustivamente el catálogu de los distintos bienes que conformen el patrimoniu cultural.

  • Muséu Arqueolóxicu y Pinacoteca Municipal. Plaza Comunidá Valenciana.
  • Muséu Etnolóxicu. Plaza Manuel Tolsá.

Fiestes y costumes editar

El calendariu festivu estender en Enguera a lo llargo de tol añu con tradiciones enraigonaes na cultura popular que marquen la identidá d'un pueblu. Les más importantes son les fiestes patronales que se celebren a finales de setiembre n'honor de San Miguel y la Virxe de Fátima onde se programen numberosos festexos. Destacar por ser única, la festividá de San Gil, que se celebra'l 1 de setiembre. Los protagonistes son los neños qu'alleguen a la bendición del fenoyu, popularmente llamáu “sangil”. Tamién tienen un importante enraigono les Falles en marzu y les fiestes de San Antón, celebraes en redol al 17 de xineru, consistentes en quemar una gran foguera y la “tirá” de carambelos.

Gastronomía editar

La gastronomía, senciella na so ellaboración, recia por naturaleza, bien sabrosa y na que les carnes son componentes fundamental de platos como la cazuela d'arroz al fornu, les tortas d'embutíu o de pimientu y tomate, la gachamiga y, sobremanera, el gazpachu. Los productos agrícoles son relevantes dientro de la economía llocal y especialmente, pola so transcendencia, l'aceite d'oliva que produz la Cooperativa del Campu so la marca “El Campiñero”. Por cuenta de la riqueza de flora de la Sierra d'Enguera, el miel recoyíu ye de gran calidá. El vinu, frutu d'una esmerada ellaboración por “Bodegues Enguera”, cuenta con una amplia gama de vinos calidable.

Hermanancies editar

Enguera ta hermaniada con Melesse, en Francia y Haskovo en Bulgaria.

Alministración editar

Llista d'alcaldes dende les eleiciones democrátiques de 1979

Mandatu Nome del alcalde Partíu políticu
1979-1983 Enrique Sánchiz Simón PSPV-PSOE
1983-1987 Enrique Sánchiz Simón PSPV-PSOE
1987-1991 Enrique Sánchiz Simón PSPV-PSOE
1991-1995 Enrique Sánchiz Simón PSPV-PSOE
1995-1999 Enrique Sánchiz Simón PSPV-PSOE
1999-2003 Santiago Arévalo Llácer PP
2003-2007 Santiago Arévalo Llácer PP
2007-2011 Santiago Arévalo Llácer PP
2011-2015 Santiago Arévalo Llácer PP
2015- Óscar Martínez Poquet PSPV-PSOE

Persones destacaes editar

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. Gobierno d'España (ed.): «DECRETO 2206/1973, de 17 d'agostu, pol que s'autoriza al Conceyu d'Enguera, de la provincia de Valencia, p'adoptar el so escudu heráldicu municipal.». Boletín Oficial del Estáu nᵘ226 (20 de setiembre de 1973).
  3. Generalidad Valenciana (ed.): «RESOLUCIÓN de 24 de xineru de 2008, del vicepresidente primer, conseller de Presidencia pola que s'aprueba la bandera del Conceyu d'Enguera (Valencia)». Diariu Oficial de la Comunidá Valenciana nᵘ5700 (11 de febreru de 2008).
  4. Axencia Estatal de Meteorología (ed.): «Datos d'altitú pa Enguera na páxina de previsión meteorolóxica de AEMET provenientes del Nomenclátor xeográficu de conceyos y entidaes de población del Institutu Xeográficu Nacional».
  5. Axencia Estatal de Meteorología (ed.): «Interpretación: Predicción por conceyos». Archiváu dende l'orixinal, el 7 de febreru de 2015.
  6. Institutu Nacional d'Estadística (ed.): «Población, superficie y densidá por conceyos - Valencia».
  7. 7,0 7,1 Institutu Nacional d'Estadística (España) (ed.): «Alteraciones de los conceyos nos Censos de Población dende 1842 - Enguera».
  8. Institutu Nacional d'Estadística (ed.): «Cifres oficiales de población resultantes de la revisión del Padrón municipal a 1 de xineru de 2011».
  9. Esplotación estadística del censu según l'Institutu Nacional d'Estadística d'España. Población por sexu, conceyos y nacionalidá (principales nacionalidaes).

Enllaces esternos editar