Real Uviéu

equipu de fútbol asturianu

El Real Uviéu[1], oficialmente "Real Oviedo S.A.D." ye una entidá polideportiva asitiada n'Uviéu (Asturies, España). Foi fundáu oficialmente como un club de fútbol el 26 de marzu de 1926, como resultáu de la fusión de los dos equipos de la ciudá: el Real Stadium Club Ovetense y el Real Club Deportivo Oviedo, baxo'l nome de (Sociedad Deportiva) Real Oviedo Foot-ball Club, adoptando la corona de los sos clubes predecesores meses dempués.[2]

Real Uviéu
Situación
País España
Autonomía Principáu d'Asturies
Provincia Provincia d'Asturies
Conceyu Uviéu
Estáu España
Datos
Tipu club de fútbol
Fundáu en1926
Propietariu Bandera de ? Grupu Pachuca
Presidente Jorge Menéndez Vallina
Direutor deportivu Bandera de ? ensin valor
Entrenador Álvaro Cervera
Categoría Segunda División d'España
Instalaciones
Estadiu Estadiu Carlos Tartiere
Capacidá 30 500
Inaugurao 20 set 2000
Dueñu de Grupu Pachuca
Grupu Carso
Uniforme
Titular
Alternativu
Tercera

Web oficial
Real Club Deportivo Oviedo y Real Stadium Club Ovetense Real Uviéu
Cambiar los datos en Wikidata

Participa anguaño na Segunda División d'España, siendo la trixesimoséptima vegada que la xuega. Nella ye ún de los clubes más gallardoniaos al conquistala un total de cinco vegaes, mesmes que'l so máximu rival n'Asturies, el Real Sporting de Xixón.

La so entidá xurídica ye dende 1992 la de sociedá anónima deportiva (S. A. D.). Nel añu 2012, tres una adquisición de la mayor parte del accionariáu pa evitar la disolución de la entidá, el so máximu accionista pasó a ser el Grupu Carso[n 1][3]. En 2022 vendió parte de la so participación al Grupo Pachuca, pasando a ser esti el máximu accionista.

Rexíu pola Real Federación Española de Fútbol (RFEF) a nivel estatal, y pola Xunión Europea d'Asociaciones de Fútbol (UEFA) y la Fédération Internationale de Football Association (FIFA) —máximu organismu futbolísticu— a escala internacional, ye la cuarta entidá asturiana más vieya, asina como ún de los clubes históricos que más vegaes xugaron na máxima categoría de la Primer División con un total de 38 temporaes dende la so instauración en 1929, asitiándose nel puestu decimoctavu na so clasificación histórica. Tocantes a los sos llogros deportivos, les sos cotes máximes fueron trés terceres posiciones na máxima categoría —nes temporaes 1934-35, 1935-36 y 1962-63—, dos semifinales de la Copa del Rei—na edición de 1934 y de 1946— y una Copa de la Lliga de Segunda División —en 1985—. Tocantes a los rexistros internacionales, una participación na Copa de la UEFA na temporada 1991-92 caltiénse hasta la fecha como la so única apaición en competiciones europees.

Identificáu pol so color azul, xuega los sos partíos como llocal nel Estadiu Carlos Tartiere —denomináu asina n'honor al so primer y más emblemáticu presidente— que dispón d'una capacidá de 30.500 espectadores, el decimoséptimu de mayor capacidá d'España.

Historia editar

Antecedentes editar

La historia del fútbol na ciudá d'Uviéu entamó como la de munchos otros sitios: cola torna d'estudiantes de clases adineraes que cursaben los sos estudios n'Inglaterra onde practicaren un novedosu xuegu d'equipu llamáu foot-ball. En 1903 formáronse los primeros equipos que xugaben partíos d'exhibición nel Campu de Maniobres de Llamaquique ente otru clubes de Xixón y Avilés. Pero estos equipos nun tuvieron proyeición y desaniciáronse rápido.[4]

Los primeros equipos representativos de la ciudá fundáronse una década dempués, en 1908 surdió'l Stadium Club Ovetense, y en 1919 tres una dixebra nel senu de la entidá fundóse'l Club Deportivo Ovetense. Dambos clubes seríen los precursores del Real Uviéu d'anguaño. Enantes de producise la nacencia del actual club, estos conxuntos caltuvieron dende los sos entamos una gran rivalidá deportiva, siendo representativu de les clases populares el primeru, y rellacionáu coles clases pudientes el segundu. Con too y con ello, el Stadium Club caltúvose percima del Club Deportivo —popularmente conocíu como «La Sportiva»—.[5]

Na dómina yá s'apostaba la que yera la primer competición oficial a nivel nacional, el Campeonatu d'España-Copa de la so Maxestá El Rei. Participaben nella los ganadores de los campeonatos rexonales, primeramente xugaos a cada edición de la Copa del Rei, y onde los equipos asturianos dirimíen la so plaza nel Campeonatu Rexonal d'Asturies. El primer gran trunfu de los clubes uvieínos llegó de la mano del Real Stadium, quien en 1925 consiguió proclamase campeón d'Asturies y xugó la Copa del Rei de 1925, onde quedó esaniciáu na fase de grupu previa a les semifinales del tornéu, y en venciendo un únicu partíu frente al Club Deportivo Español vallisoletanu.[5] La relativamente tardía nacencia de los clubes uvieínos foi un pilancu respectu al restu de clubes n'España, y n'especial n'Asturies, onde dalgunos de los cualos teníen yá delles décades de vida. Ye por ello cuando al siguiente añu, 1926, y tres del desastre pa dambos equipos d'Uviéu nel campeonatu rexonal —ganáu indiscutiblemente pol Real Sporting de Xixón y que más tarde sería principal rival de los uvieínos—, fíxose bultable la conveniencia de fundir a dambos clubes pa dar llugar a ún más competitivu frente a los clubes de Xixón, Avilés o Mieres.

Nacencia de la nueva sociedá y primeros años (1926-33) editar

El gran porteru del Stadium Ovetense Óscar Álvarez medió ante dambes direutives pa consiguir llegar a un alcuerdu nunes conversaciones enllancaes como asina declaró'l presidente del mesmu club y que recoyó'l diariu El Carbayón:[6]

 
Acta de la fusión de los dos clubes que conformaría l'Uviéu Foot-ball Club (1926).
“Si bien es cierto que lo mismo el Deportivo que el Stadium tienen elementos de gran valía, la fusión no daría los resultados apetecidos si en el equipo que se formara no figuraran los nombres de Oscar y Zabala, ambos indiscutibles pa formar parte de un once de verdadera potencia. Así y todo, aún siendo posible la alineación de los dos jugadores anteriormente citados, habían de surgir ciertos inconvenientes entre los direutivos de ambos clubs, y si estos allanados por la buena voluntad de los direutivos después habría que allanar los de la afición o socios de ambos clubs, cosa algo difícil. Ahora bien, es mi parecer que recurriendo a una Asamblea Magna acudiría toda la afición y, entonces, se podrían nombrar tres o cuatro personas, verdaderas autoridades deportivas, lo cual sería única y exclusivamente pa allanar todas las dificultades que pudieran surgir pa llevar a efeuto la unión.”
Manuel González Prieto. 18 de marzu de 1924. Oviedo.

En xugando dellos partíos como un combináu de dambes sociedaes llegóse finalmente al 14 de marzu de 1926, fecha na que s'axuntaron los dirixentes de dambos clubes p'afitar les condiciones de la definitiva fusión enantes de que'l 26 de marzu s'afitare l'alcuerdu final, siendo asina la fecha fundacional del nuevu club. Dichu alcuerdu quedó rexistráu n'acta'l 26 d'abril. Naquellos alcuentros determinóse, amás de los estatutos del nuevu club, l'emblema y los primeros colores de la camisa. Ésta sería d'equí p'arriba de color azul con un escudu nel pechu nel que figuraría la Cruz de los Ánxeles, símbolos ambos de la ciudá, ente que se dictaminó tamién al primer presidente de la entidá, Carlos Tartiere y al sociu númberu unu, l'emigrante pravianu José Menéndez Viña.

Les premises establecíes fueron les siguientes:

“1.— Se procurará que los acreedores de una como de la otra Sociedad estén en igualdad de condiciones. La cifra de la deuda lo más igual posible.
2.— La nueva Sociedad se le pondrá un nombre que el Real Club Deportivo faculta al Real Stadium que le designe siempre que no sea Vetusta Real Stadium Deportivo ni Real Deportivo Stadium.
3.— Inmediatamente de constituida la Sociedad se buscará un entrenador pa que forme dos equipos de primera.
4.— La nueva Sociedad se hará cargo de los dos campos de deportes llamados Vetusta y Teatinos.
5.— La junta direutiva la integrarán quince individuos. El cargo de Presidente lo nombraran los catorce direutivos y estos Señores serán nombrados por partes iguales por cada Sociedad. Esta direutiva confeccionará el reglamento de la Sociedad por el cual se a [sic] de regir.
6.— Los colores de la Sociedad serán los de Oviedo con la Cruz de los Ángeles.
7.— La Sociedad tendrá dos clases de socios fundadores y de número. Fundadores se nombrarán un número igual por cada Sociedad y tendrán voz y voto. Estos socios fundadores tanto de una Sociedad como de la otra podrán ser elegidos miembros de la nueva primera junta direutiva. Socios de número los qu'en lo socesivo quieran pertenecer a la nueva Sociedad.”
Acta de fusión de los clubes. 14 de marzu de 1926. Oviedo.
 
Primer alcuentru del Real Uviéu F. C. frente al Arenas Club de Guecho (1926).

El primer partíu frente a otra sociedá del denomináu como (Sociedad Deportiva) Real Uviéu Foot-ball Club —quien adoptó'l títulu de «real» de los sos clubes predecesores— tuvo llugar nel Estadiu Vetusta del Sporting Club, asitiáu nel barriu de Fozaneldi. El rival foi l'Arenas Club de Getxo, ún de los equipos más fuertes del momentu y finalista de Copa, quedando reflexao esto na resultancia por 4-6 favorable a los visitantes. La primer formación de la historia del nuevu club, quien vistió camisa blanca, tuvo conformada por Óscar Álvarez como portera; Comes y Trucha como defensores; Xusto, Mieres y Obdulio Velasco como mediocampistes; y Laureano Tiesu, Emilio Menéndez, Ángel Avilesu, Barril y Pepín como delanteros.[n 2] Justo foi'l primer goliador de la historia del club, de la qu'a otru día producióse la primer victoria oviedista na que foi una repetición del atopo frente a los vascos, quien perdieron por 2-1.

El Real Uviéu xugó d'entós p'acá nel Estadiu de Teatinos —perteneciente al Club Deportivo—, asitiáu nel barriu homónimu. La primer temporada oficial del Real Uviéu nel Campeonatu Rexonal de 1927, y yá so les órdenes del so primer entrenador el señor Mr. Pentland, sáldase con un decepcionante tercer puestu, y ensin cumplir les mires puestes tres la fusión. Éstes cumpliéronse al siguiente añu al proclamase vencedores rexonales, y llograr el derechu a participar per primer vegada nel Campeonatu d'España de 1928.

La so participación terminó nos cuartos de final en siendo esaniciaos pol Foot-ball Club Barcelona por un 9-5 global.[7][8] Coles mesmes, el 17 de setiembre del mesmu añu ganó la Copa de Consolación contra'l Club Atlético Osasuna por 0-3, nel estadiu navarru de San Juan con una gran delantrera qu'empezaría a ser el signu identificativu del club.[9] La competición, de calter oficiosu, foi'l so primer títulu y el primeru d'un equipu asturianu.

La Real Federación Española de Fútbol creó na temporada 1928-29 una nueva competición: el Campeonatu de Lliga. De los diez equipos que compondríen la Primer División, nueve fueron los campeones y finalistes de la Copa del Rei habíos hasta'l momentu, y la décima plaza xugóse por eliminatories ente los meyores clasificaos de los campeonatos rexonales. El Real Uviéu consiguió imponese al Iberia Sport Club de Zaragoza na primer eliminatoria, xugada'l 28 d'avientu de 1928 en Bilbao, pero foi ganáu na segunda frente al Real Betis Balompié por 1-0 na prórroga'l día 13 de xineru de 1929 en Valencia. Por ello, el Real Uviéu empezó la so andadura nel campeonatu na Segunda División del fútbol español.

Les primeres temporaes fueron bien decepcionantes ensin qu'en nengún momentu diera la circunstancia de pensar nel ascensu a Primer División. Sicasí, la direutiva nun dexaba de reforzar l'equipu con xugadores de calidá, resaltando delles incorporaciones como les de la temporada 1930-31 na que llegaron Ricardo Gallart y Vicente Tonijuán —xugador que depués pasó a realizar funciones d'entrenador con notable ésitu— y, sobremanera, el que foi'l meyor goliador del Real Uviéu y unu de los meyores d'España: Isidro Lángara; o los llegaos na edición 1931-32, Julio Fernández Casuco y Galé. Con estos blimes iguóse la que foi llamada como la «primer delantrera llétrica»: Casuco, Gallart, Lángara, Galé y Juan Manuel Inciarte. Yá na temporada 1931-32, llogróse'l segundu puestu siendo'l conxuntu más goliador y el menos goliáu con 23 goles en 16 partíos consiguiendo'l porteru uvieín el troféu Zamora de la categoría.[n 3]

Llegóse asina al 24 d'abril de 1932, fecha na que s'inauguró'l nuevu campu del club: l'estadiu Buenavista. Con esi motivu apostóse un partíu ente la selección española y la selección yugoslava, siendo'l primer gol marcáu nel estadiu por Lángara, integrante del club. La resultancia final foi 2-1 a favor del combináu español.

Finalmente, l'acobiciáu ascensu a la máxima categoría algamóse na temporada 1932-33, siendo per segunda vegada na so historia'l conxuntu más goliador y menos goliáu del campeonatu. «El pichichi» del tornéu foi Lángara, con 23 goles, y «el Zamora» foi de nuevu Óscar Álvarez con 21 goles encaxaos en 18 partíos. Tonijuán foi l'entrenador artífiz del primer ascensu.

La primer dómina dorada (1933-50) editar

 
Isidro Lángara, unu de los meyores xugadores de la historia del club.

Na temporada del debú en Primer División, la 1933/34, l'entrenador Tonijuán arrenunció al cargu por considerar que nun taba capacitáu pa dirixir al equipu na nueva categoría. Amás Galé dexó'l fútbol polos estudios. Sicasí, el Real Uviéu reforzóse con Emilín y, sobremanera, col que aportaría a auténtica alma del equipu hasta la so retirada: Herrerita, ficháu al Real Sporting de Xixón pola astronómica cifra pa la dómina de 30.000 pesetes, el segundu fichaxe más caru del fútbol español hasta'l momentu tres del de Ricardo Zamora pol Real Madrid C.F. D'esta manera formó la segunda delantrera llétrica: Casuco, Gallart, Lángara, Herrerita y Emilín.

El primer partíu del Real Uviéu en Primer División foi contra'l F. C. Barcelona. L'alliniación d'esi día foi la siguiente: Óscar Álvarez; Calichi, Sion; Mugarra, Siriu, Chus; Casuco, Gallart, Lángara, Herrerita y Emilín. Los nervios tiñazaron a los xugadores nos primeros minutos nos que'l Barcelona aprovechó pa adelantase 1-3 nel marcador; sicasí, llueu pasó esi mal momentu y al descansu la resultancia yera de 3-3. Na segunda parte viose la puesta de llongura de la segunda delantrera llétrica: a la fin del partíu'l marcador reflexaba un contundente 7-3. Gallart foi'l primer goliador del Real Uviéu na máxima categoría. Con esti partíu robló'l meyor debú d'un equipu español en Primer División.[10]

Nes trés temporaes qu'apostaron xuntos estos xugadores, el Real Uviéu marcó 174 goles en 62 partíos —una media de 2,8 goles per alcuentru— siendo l'equipu más goliador de la temporada 1935/36 con 63 goles. El Troféu Pichichi recayó trés temporaes consecutives nes manes de Lángara —con 27, 26 y 28 goles en caúna d'elles—, quedando'l Real Uviéu nel tercer puestu de la Lliga nes temporaes 1934/35 y 1935/36 y semifinalista de la Copa d'España de 1934.[11] El 12 de xineru de 1936 formó per última vegada sobre'l terrén de xuegu la segunda delantrera llétrica. L'españíu de la Guerra Civil atayó l'aportar d'esti equipu llamáu a les más altes cotes.

Los efeutos de la guerra nel Real Uviéu fueron bien graves: Casuco finó mientres la guerra, Lángara taba nel exiliu, nun había entrenador, los xugadores taben esvalixaos y amás l'estadiu taba estrozáu, yá que se cavaren trincheres y asitiáu niales d'ametralladores que, de la mesma, fueron bombardeados dexándolo nun estáu ruinosu. Por tou ello pidióse-y a la RFEF una dispensa pa nun xugar la temporada 1939/40, primera dempués de la guerra, acutaron-y la plaza en Primer División hasta la temporada 1940/41. La plaza del Real Uviéu ocupóla l'Atlético Aviación, que depués se proclamó campeón de Lliga. Los xugadores fueron vendíos a otros clubes: Herrerita y Emilín xugaron nel Barcelona, Gallart nel Racing Club de Ferrol y un mozu Antón, xugador de la cantera que debutó col primer equipu na temporada 1935/36 y dio enforma que falar n'años siguientes nel Real Zaragoza.

Con too y con eso, les primeres temporaes dempués de la guerra fueron bien difíciles. Al empiezu de la 1940/41, Herrerita, alma del equipu robló en blancu pa dar exemplu a otros xugadores indecisos y viose obligáu en numberosos partíos a realizar funciones d'entrenador y delegáu del equipu. A pesar de que dalgunos de los xugadores solo xugaren en categoría rexonal hasta esi momentu, el Real Uviéu pudo caltener la categoría. La campaña 1941/42 foi inda peor y túvose que xugar la promoción pa evitar el descensu a Segunda División contra'l C. E. Sabadell F. C., salvando la categoría ganándo-y por 3-1 al conxuntu catalán.

A partir de la temporada 1942/43, mientres 5 temporaes, y coincidiendo cola presencia de Manuel Meana nel banquín, el club remontó la so situación deportiva que aportó a estimable anque nunca llegó al nivel anterior al de la guerra. Nestos años formó la llamada tercer delantrera llétrica formada por Antón, Goyín, Echevarría, Herrerita y Emilín, anque tuvieron importante participación como goliadores Cabíu y Lángara, que retornó del so exiliu pa xugar una temporada más col Real Uviéu antes de la so retirada del fútbol como xugador. Nesti llustru'l Real Uviéu consiguió clasificase dos veces en cuarta posición y una vegada en quinta. Sicasí, y anque a priori nun sían los sos meyores númberos históricos, les temporaes 1944/45, y 1945/46, son consideraes los meyores de la so historia, nes cuales xornada tres xornada caltúvose ente los 6 primeros puestos. Na primera de les temporaes tuvo líder, hasta la penúltima xornada antes del descansu navidiegu —la xornada 12 de 26—, nel que sería'l so primer añu liderando la Lliga, finalmente quedó 4ᵘ empatáu a puntos col 3ᵘ. La siguiente temporada nun defraudó, foi entá meyor que l'anterior y consiguió liderar la Lliga hasta la xornada 16 de 26, anque finalmente acabó quintu. La xera remató con unes nueves semifinales de la Copa del Xeneralísimu de 1946. Nesti tiempu destacaron xugadores como Echevarría, Cabíu y Lángara.

El cayente de los xugadores clave del equipu marcó tamién el cayente del Real Uviéu. Emilín dexó'l club na temporada 1947/48 p'acabar los sos díes de xugador nel Sporting de Xixón, Lángara retiróse definitivamente de los terrenes de xuegu esa temporada, Herrerita mancóse de gravedá na temporada 1948/49 nun partíu de Copa frente a la Real Sociedad y finalmente Antón y Goyín tamién forfugaron les sos últimes temporaes como profesionales. La necesaria renovación nun se produció y esta situación condució a quedar postreru de la clasificación de la temporada 1949/50, qu'esi añu, por cuenta de que nun había descensu direutu yá que se diba a ampliar la Primer División a 16 equipos, emponía a xugar una promoción. L'Uviéu xugó contra'l Real Murcia C. F. el 2 de xunetu de 1950. Inda se-y pidió a Herrerita que xugara, a pesar de tar práuticamente ensin participar en tola temporada, por considerar necesariu'l so concursu. Sicasí, el Real Uviéu perdió por 2-0 y, por tanto, tamién la categoría. Fueron en total 13 temporaes na élite con unes resultancies enxamás igualaes.

Pocu tiempu dempués, el 31 de xunetu de 1950, finaba n'Uviéu l'emblemáticu presidente Carlos Tartiere, que lo fuera dende la fundación del club, 24 años tras. La direutiva encargó un bustu del presidente al escultor Víctor Hevia Granda p'asitialo delantre del estadiu na so memoria. Güei día ta asitiáu a la entrada del palcu d'honor del estadiu Carlos Tartiere xunto con otru de Herrerita.

1951-1958. El Real Uviéu, equipu ascensor editar

A partir de la temporada 1950/51, empecipiáronse ocho años nos que s'alternaron bones campañes en Segunda División, anque namái consíguese l'ascensu na 1951/52, con otres bien discretes en Primer División, categoría que se perdió na temporada 1953/54 y se recuperó na 1957/58.

El 24 d'agostu de 1954, l'estadiu de Buenavista, hasta entós propiedá del club al traviés de la sociedá anónima Stadium d'Uviéu, vendióse al Conceyu d'Uviéu. El 17 de xunu de 1958 alcordóse dedicar l'estadiu a la memoria de Carlos Tartiere, primer presidente del club y pasó a denominase dende entós Estadiu Carlos Tartiere.

1959-1965. En Primer División editar

Coincidiendo col ascensu a Primer División, el Real Uviéu consiguió faese con un bon plantel de xugadores que rellumaron na primer metá de la década de los años 1960: Julio Marigil y el mediocampista arxentín Sánchez Lage na 1957/58; Paquito, xugador de la cantera xubíu al primer equipu na temporada 1958/59, vencíu al U. P. Llangréu y repescáu definitivamente na 1959/60, Iguarán nesa mesma temporada, y otru canteranu, José María García Lavilla na 1960/61.

El mayor ésitu d'esta dómina llogróse na temporada 1962/63, cuando s'algamó per tercer vegada na historia la tercer posición del tornéu, méritu enorme por cuántu yá nesos años los presupuestos estremaben a los equipos grandes de los modestos, siendo'l Real Uviéu d'estos postreros, más considerando que tuvo 11 de les 30 xornaes, nel puestu de subcampeón.

A la fin d'esa temporada, Paquito y Sánchez Lage fueron trespasaos a la Valencia C. F. y, na siguiente, Iguarán al R. C. D. Mallorca y José María al R. C. D. Español. L'esmantelamientu de les pilastres fundamentales del equipu condució al club a xugar na temporada 1963/64 la promoción contra'l Hércules C. F. pa caltener la categoría y a perdela direutamente na siguiente temporada, 1964/65.

1966-1979. Los movíos años setenta editar

Dempués de perder la categoría asocedieron seis temporaes bastante discretes nes que l'ascensu quedaba más lloñe que'l descensu; ello ye que na temporada 1970/71, el Real Uviéu viose empuestu a xugar la promoción de permanencia contra'l C. F. Palencia, partíu nel que destacaríen el porteru García Remón y el delanteru Galán. La temporada siguiente, 1971/72, foi un ésitu al quedar campeones de Segunda División con Galán consiguiendo'l Troféu Pichichi de la categoría, con 22 goles, y Lombardía el Zamora con 19 goles encaxaos, xubiendo asina a Primer División.

Como n'ocasiones anteriores, la llegada y el cayente o trespasu d'un bon grupu de xugadores marcaríen una etapa. Na temporada 1972/73 debutó Marianín que, al pie de Galán, formó unu de los meyores ataques del Real Uviéu n'enforma tiempu. Marianín conquistó'l Troféu Pichichi d'esa temporada con 19 goles, el cuartu del club dende los trés Lángara nos años 1930. L'equipu completóse con una bona defensa con xugadores como Vicente y, sobremanera, Carrete, que darréu foi trespasáu a la Valencia C. F. onde trunfó y collechó grandes ésitos, y un centru del campu lluchador con Iriarte como referencia.

Sicasí, la irregularidá sería la nota dominante: a la bona temporada 1972/73 siguió la desastrosa 1973/74 con un descensu a Segunda División. Otra vegada campeones de la categoría de plata na temporada 1974/75, ésta vegada con Vicente Miera nel banquín, pa volver perder la categoría na siguiente campaña 1975/76. La temporada 1976/77 quedó marcada pol derbi contra'l Real Sporting de Xixón nel estadiu Carlos Tartiere; el Real Uviéu salió derrotáu, quedó fuera del ascensu mientres lo aseguraba l'eternu rival. El Sporting, qu'hasta entós tuviera a la solombra del Real Uviéu, trunfaría nos años 80 de la mano de Quini, mientres el Real Uviéu entraría nuna llarga etapa d'escuridá.

El club nun se repunxo del mazazu la temporada siguiente, perdiendo la categoría y baxando a Segunda División B per primer vegada na so historia. Recuperar la categoría na temporada 1978/79 foi más difícil de lo previsto y l'ascensu llogróse na última xornada gracies a la victoria a casa nel últimu minutu del U. P. Llangréu sobre'l C. D. Mirandés, que disputaba l'ascensu al Real Uviéu.

1980-1988. En Segunda División editar

Con motivu del Mundial d'España en 1982, l'estadiu Carlos Tartiere se remocicó por completu anque nun s'amplió l'aforu como se tuvo aldericando mientres llargu tiempu. Finalmente quedó en 23.500 espectadores y namái 4000 d'ellos sentaos. La inauguración del remocicáu estadiu tuvo llugar el 29 d'abril de 1982 con un partíu ente'l Real Uviéu y la selección de Chile con resultancia final d'empate a cero goles.

Dempués del ascensu a Segunda División, abrióse un periodu de mediocridá en resultancies deportives. El Real Uviéu analayó pola categoría non yá coles mires de xubir, sinón col de nun volver sufrir un nuevu descensu.

Na temporada 1984/85, el Real Uviéu consiguió el so primer y únicu títulu oficial, la Copa de la Lliga de Segunda División, ganando socesivamente a la U. D. Salamanca, el Bilbao Athletic, el C. F. Lorca Deportiva y el C. E. Sabadell F. C., xugando la final a doble partíu contra l'Atlético Madrilanu colos resultaos de 1-0 n'Uviéu y 1-1 nel estadiu Vicente Calderón.

Tocóse fondu na temporada 1986/87, na conocida como Lliga del play-off, cuando se baxó de nuevu a Segunda División B tres un últimu empate a 4 goles frente al Cartaxena F. C.. El fracasu d'esti sistema de competición fizo que se reestructuraren les categoríes ampliándose a 20 equipos la Segunda División, salvándose d'esta miente el Real Uviéu del descensu.

La temporada 1987/88 empezó con meyores auspicios al fichar de nuevu al entrenador Vicente Miera, artífiz del últimu ascensu del Real Uviéu a Primer División. Amás, vinieron una serie de xugadores como los defenses Murúa y Sañudo, los delanteros Hicks y Carlos, vencíu pol F. C. Barcelona, que xunto con otros de la cantera como Viti, Vili, Berto, Luis Manuel, y otros fichaos a otros equipos como Gorriarán, Juliá, Elcacho o Tomás, que fueron debutando mientres esta llarga etapa, conformaron un cuadru que non yá llogró brillantemente l'ascensu dicha temporada sinón qu'amás llograron consolidar al club en Primer División nos siguientes años. El Real Uviéu remató en cuarta posición, que daba derechu a xugar la promoción d'ascensu. El rival foi'l R. C. D. Mallorca. El partíu d'ida, apostáu n'Uviéu, remató cola resultancia de 2-1, goles de Juliá y Carlos nel últimu minutu. L'empate ensin goles nel partíu de vuelta celebráu nel estadiu Luis Sitjar de Palma de Mallorca dio l'ascensu al Real Uviéu. Carlos algamó'l Troféu Pichichi de Segunda División con 25 goles.

1989-2001. Segunda dómina dorada editar

La temporada 1988/89 empezó con munches duldes yá que a la baxa de Carlos, que volvió al F. C. Barcelona pa ser trespasáu al Club Atlético de Madrid, xunióse'l fechu de los pocos refuerzos que tuvo la plantía, siendo ésta práuticamente la mesma que la de la temporada anterior en Segunda División. Namái cabo mentar l'ascensu al primer equipu de Bango y la cesión del delanteru mexicanu De la Torre. Sicasí, la permanencia consiguióse con cierta tranquilidá viviéndose mientres la temporada dos momentos brilloses: el primer derbi asturianu en Primer División dende faía 13 temporaes nel estadiu Carlos Tartiere, con victoria del Real Uviéu por 1-0 con gol de Tomás, y un arrollador 5-2 infligido al Atlético de Madrid, con otru gol de Tomás dende'l centru del campu. Nesti partíu entró Carlos como reserva del equipu madrilanu, recibiendo una gran ovación. Esti homenaxe de l'afición xunto cola so mala campaña nel Atlético motivaron al xugador a fichar na temporada siguiente pol Real Uviéu definitivamente, convirtiéndose n'unu de los estandartes d'esta dómina.

Estes primeres temporaes vieron una acertada política de fichaxes, de xugadores estranxeros como Gračan, Janković, Lăcăel toș, Jerkan, Jokanović y Prosinečki, de nacionales como Rivas, Sarriugarte, Cristóbal y Mora, y de xugadores de la cantera como Armando, Manel y Oli. Tamién nel banquín habría una etapa d'estabilidá. Dende la temporada 1989/90 hasta la 1994/95 namái hubo dos entrenadores: Javier Irureta y Radomir Antić.

Col primeru llógrase'l mayor afitáu d'esta dómina: na temporada 1990/91 el Real Uviéu acaba en sesta posición nel campeonatu lo que-y da derechu a xugar la Copa de la UEFA 1991/92 per primer vegada na so historia. La eliminatoria xugóla contra'l Xénova F. C., ganando'l primer partíu en casa 1-0 con gol de Bango, pero cayendo n'Italia a cinco minutos del final por 3-1. La matinada de la eliminación europea #llevar el Barcelona; el so famosu dream team foi ganáu por 1-2 nel Camp Nou. Con Antić el xuegu lliberóse del rigor defensivo del so antecesor faciéndose más brillosu, pero a pesar d'ello nun se supera'l novenu puestu nos dos temporaes completes que tuvo al mandu del equipu.

En 1992 el club tresformóse en sociedá anónima deportiva tres desembolsarse un capital social de daqué más de 605 millones de pesetes. El primer presidente del conseyu d'alministración foi Eugenio Prieto Álvarez, quien yá desempeñaba'l cargu de presidente del club dende 1988. Celso González García convertióse nel máximu accionista de la entidá.

Cola salida de Radomir Antić, empecipióse una etapa d'inestabilidá nel banquín. Los entrenadores nun duren más d'una temporada y eso notóse nel equipu. A partir de la temporada 1995/96 entamó a lluchar por evitar el descensu a pesar de que bonos xugadores siguen llegando: Onopko, Dubovský, Paulo Bento, Dely Valdés, y la cantera sigue produciendo escelentes xugadores como Esteban, César, Jaime o Losada, ente otros. La xestión del club empezaba a ser aldericada per bona parte de l'afición. Esa temporada 1995/96 ye la postrera qu'apuesta Carlos nel Real Uviéu, diéndose a Méxicu a xugar les sos últimes temporaes. Xugó cola camiseta azul 240 partíos de primer División nos que marcó 93 goles, tercer máximu goliador del Real Uviéu de tola historia tres Herrerita y Lángara.

Tocóse fondu na temporada 1997/98 na que se tuvo que xugar la promoción pola permanencia contra la U. D. Las Palmas calteniendo la categoría tres un 3-0 nel Carlos Tartiere y un 3-1 agónicu nel Estadiu Insular, a pesar de qu'ocupó la tercer posición na segunda xornada.

En 1993 aprobárase la llei qu'adopta la normativa de la UEFA qu'especificaba que toles llocalidaes de los estadios de fútbol sían d'asientu, teniendo un plazu de cinco años p'afaese a la llei. Esto diba dexar en 1998 l'aforu del estadiu en namái 16.500 llocalidaes. Por ello llueu s'empieza dende'l club a falar col conceyu pa llegar a un alcuerdu sobre la construcción d'un nuevu estadiu. Finalmente, decídese un nuevu allugamientu nel barriu de La Ería empezándose les obres nesi mesmu añu 1998.

La temporada 1999/00 foi la postrera que'l Real Uviéu xugó nel antiguu estadiu Carlos Tartiere, dempués de 68 años de serviciu. El postreru partíu tuvo llugar el 20 de mayu de 2000 frente a la Real Sociedad. Fiel reflexu de la temporada foi la resultancia: derrota por 0-1.

La temporada 2000/01 empezaba nun nuevu estadiu, cola vuelta al banquín de Radomir Antić, pero col mazazu de la muerte n'accidente mientres les vacaciones de Peter Dubovsky. El primer partíu nel nuevu Carlos Tartiere disputóse contra la U. D. Las Palmas cola resultancia d'empate a 2 goles. Robert Jarni, del conxuntu canariu, anotó'l primer gol del estadiu. Nesta temporada peracabóse finalmente'l descensu que se raspiara mientres les anteriores campañes tres una desastrosa segunda vuelta.

Fueren de nuevu 13 temporaes na máxima categoría nes que se llograra'l fechu históricu de participar en competición europea. El club entraría a partir d'entós na so etapa más difícil.

2001-2008. Crisis institucional y deportiva editar

En 2001, empezaría la peor dómina del Real Uviéu de la mano del so entrenador Radomir Antić, que baxara l'añu anterior al Club Atlético de Madrid. El 17 de xunu de 2001, xugábase la última xornada lliguera en Primer División, y el Real Uviéu caltuviérase tola temporada fora de los puestos de descensu. Dos xornaes antes, enfrentárase al F. C. Barcelona nel Camp Nou, con una victoria por 0-1, y darréu contra'l yá campeón de Lliga, Real Madrid C. F., ante'l que consiguió un empate a 1-1.

Llegó la postrera, y más sonada xornada de los últimos años. La clasificación yera la siguiente: los dos últimos yá baxaos matemáticamente yeren el C. D. Numancia de Soria y el Real Racing Club de Santander. Quedaba l'antepenúltima plaza de descensu por determinar, que s'apostaben cuatro equipos. Con 42 puntos taba'l Real Valladolid C. F., con 41 puntos el Real Uviéu y el Real Zaragoza, y con 39 puntos y en zona de descensu, el C. A. Osasuna. El Real Uviéu dependía de sigo mesmu pa siguir en puestos fuera del peligru, que nun tocara nes 37 xornaes anteriores. Xugaben contra'l R. C. D. Mallorca que tenía aseguráu'l tercer puestu, y bien lloñe del subcampeonatu, que llogró'l R. C. Deportivo de La Coruña. La victoria de Osasuna frente a la Real Sociedad y la derrota por 4-2 del Real Uviéu peracababa'l descensu de categoría.

Empezaba la temporada 2001/02 en Segunda División, onde fixo una bona primer vuelta, y en pasando delles xornaes en puestos d'ascensu, finalmente quedó a 11 puntos de consiguilo. La debacle llegó na temporada siguiente, na que tres una desastrosa temporada de los sos xugadores, el club baxó a Segunda División B. Amás, los xugadores denunciaron al club por impagos. A pesar del alcuerdu ente xugadores y direutiva sobre la cantidá global que percibiría la plantía, la falta d'alcuerdu sobre l'aval que garantizara'l cobru provocó que nun se retirara la denuncia de los xugadores y el club baxara alministrativamente a Tercer División el 2 d'agostu de 2003 per primer vegada nes sos 77 años d'historia.[12][13]

Darréu dempués del descensu a Tercer División, y metanes una gran crisis resultáu de la nefasta xestión per parte de Celso González y Eugenio Prieto, xestóse la cisma qu'habría de sufrir el fútbol de la ciudá d'Uviéu. El conceyu, contra lo qu'había auspiciado mientres la campaña eleutoral d'esi añu diseñando un plan de reflotamiento de la entidá, decidió liderar la opción que yá se fixo con munchos otros clubes d'España, la refundación del club a partir d'otru presistente.[14][15][16] Nesti casu l'escoyíu foi l'Ástur C. F., históricu club fundáu en 1923, al que se-y camudó'l nome pol d'Uviéu Ástur Club de Fútbol, embrivíu de forma intencional n'Uviéu A. C. F., con un escudu bien similar al del Real Uviéu y colores idénticos.[17] Amás, #tratar de desallugar al Real Uviéu del estadiu Carlos Tartiere pa vencelo al nuevu club, buscóse'l sofitu de xugadores históricos y llanzóse una intensa campaña d'abonaos usando semeyes y alcordances del Real Uviéu col fin de motivar a los aficionaos al cambéu de club.[18] Mentanto, el Real Uviéu tuvo a un pasu de la desapaición. Metanes un procesu de suspensión de pagos y ensin sofitu institucional, tolos xugadores de la primer plantía y una bona cantidá de los del filial abandonaron el club ensin qu'ésti pudiera cobrar nada en conceutu de trespasu; el filial tuvo que sumir y apenes había medios.[19]

Sicasí, la politización de la operación disgustó a la mayoría de los aficionaos provocando una cisma ente los siguidores del Real Uviéu, los que decidieron siguir la nueva aventura del Uviéu A. C. F. y, inclusive, ente los socios del antiguu Ástur CF disconformes cola refundación del club.[20][21] Inclusive ente les peñes hubo división abandonando parte d'elles la Federación de Peñes Azules pa formar l'Asociación de Peñes Azules del Real Uviéu (APARO). A pesar d'ello, batióse'l récor de socios na historia de la categoría con 10 759, superando la marca llograda pol Málaga C. F. en 1995, cuando consiguió 4200 afiliaos. Amás, el llogru ye mayor teniendo en cuenta que 6500 socios #afiliar al Uviéu A. C. F..

Deportivamente, la temporada 2003/04 empezó con una sanción de seis puntos impuesta pola RFEF pol impagu de trespasos y con un equipu pocu rodáu. Dos fechos de distintu carís marcaron la temporada: el fallecimientu n'accidente del mozu xugador Armando Barbón y los 16 573 espectadores qu'asistieron al choque ente'l Real Uviéu y l'Uviéu A. C. F., la mayor asistencia a un partíu de Tercer División de la historia.[22] A pesar de los inconvenientes, el Real Uviéu llogró'l primer puestu nel campeonatu regular, pero falló en llograr l'ascensu contra l'Atlético Arteixo ante los más de 20 000 aficionaos que se dieron cita nel Carlos Tartiere.[23]

Ante'l sofitu popular consiguíu por Real Uviéu, el conceyu d'Uviéu tuvo que rectificar la so política escontra'l club restableciéndose pasu ente pasu les rellaciones institucionales.[24] L'Ástur acabó recuperando les sos antigües señes d'identidá, nome, escudu y colores en 2007, acabando col Uviéu A. C. F. tres cuatro años d'esistencia.[25]

L'ascensu #llograr na temporada 2004/05 n'acabando en primer posición nel campoeonato regular y vencer nes eliminatories d'ascensu al Coruxo F. C. de Vigo y, darréu, al Real Ávila C. F.. Amás, n'ochobre de 2004 aprobóse judicialmente el procesu de suspensión de pagos, lo que supunxo l'empiezu de la recuperación organizativa del club.[26] Sicasí, a la fin de la temporada, un resolución xudicial a cuenta de la titularidá del principal paquete d'aiciones del club motivó un cambéu nel conseyu d'alministración nomándose unu nuevu na asamblea celebrada'l 12 de xunetu de 2005, ufiertándose dos puestos nél a l'Asociación de Peñes Azules, que fueron refugaos por nun haber podíu arrexuntar abondu númberu de delegaciones d'aiciones.[27]

Na primer temporada en Segunda División B llogróse un insuficiente séptimu puestu, pero'l desastre vieno na temporada siguiente, la 2006/07, na que l'actitú errática del conseyu d'alministración, qu'anovó la práutica totalidá de la plantía pa esta temporada y llegó a cuntar con hasta tres entrenadores, facilitó la peor resultancia de la historia, el descensu deportivu a Tercer División. A lo llargo del añu 2006 tuvo llugar l'ampliación de capital del club, segundu pasu pal reflotamiento de la entidá, tres la cual la sociedá Control Sport Sieglu XXI, del empresariu asturianu Alberto González, #facer cola mayoría abonda d'aiciones pa nomar un nuevu conseyu d'alministración que, tres dos efímeros presidentes, preside dende xunu de 2007 hasta'l 2011 Dámaso Bánces Álvarez.[28][29]

N'agostu de 2007 el Real Uviéu solicitó la plaza en Segunda División de la Granada 74 C. F., dempués de que la FIFA y a la UEFA pidieren la descalificación de dichu club d'esa categoría.[30] Finalmente, el TAS confirmó la plaza pa la Granada 74. Pa encarar la nueva temporada en Tercer División #contratar a un entrenador mediáticu: Lobo Carrasco. Sicasí, la marcha del equipu foi irregular y les rellaciones del téunicu con prensa y aficionaos foi siempres bien tirante.[31] La tensión esplotó nel partíu d'ida de la primera eliminatoria de la fase d'ascensu a Segunda División B contra'l Caravaca C. F., onde'l Real Uviéu salió ganáu por 4-1 dando una probe imaxe. La reaición destemplada del téunicu y los incidentes posteriores que se producieron fueron la causa de la so destitución fulminante a otru día.[32][33][34] La victoria por 4-2 nel partíu de vuelta nel Carlos Tartiere, ante más de 25 000 espectadores, nun foi abondu pa remontar la eliminatoria.[35]

2008-2015 editar

Na temporada 2008/09, per primer vegada n'enforma tiempu ensin nengún conflictu extradeportivo, el Real Uviéu remató de nuevu en primer posición del campeonatu regular consiguiendo 103 puntos y 100 goles a favor. El filial, Real Uviéu Vetusta, tamién quedó líder na so categoría. El mes de mayu de 2009 foi históricu pal club, col doble ascensu de los dos equipos. El día 11 el Vetusta promocionó direutamente al rematar 1ᵘ, y el 31, l'Uviéu *consiguir na vuelta de la liguilla contra'l R. C. D. Mallorca "B". N'empatando'l gol llográu na ida nel Tartiere ante 27 214 espectadores, #llegar nel Ono Estadi a los penaltis, ganando los oviedistas por 5 a 6. El porteru azul, Oinatz Aulestia, alzóse como héroe al parar el sestu y definitivu penal, que peracababa l'ascensu cuatro años dempués del postreru.

Na temporada 2009/10, el Real Uviéu remató 2ᵘ, por detrás de l'A. D. Alcorcón, clasificándose pa xugar los play-off d'ascensu a Segunda División. Sicasí, quedó esaniciáu ante'l Pontevedra C. F. al perder 2-1 y 1-2, na primer ronda.

Na temporada 2010/11 el Real Uviéu empezó la temporada bien irregular perdiendo bastantes partíos; na 2ª vuelta y yá con José Manuel Martínez como entrenador les coses siguíen igual, y el cuelmu foi la derrota en casa contra'l Real Sporting de Xixón "B" por 0-1. A partir d'ende'l Real Uviéu camudó d'entrenador a Pacheta, col cual llograron bastantes victories y acabaron la temporada 8ᵘ nel grupu 2 de Segunda División B, lo que-yos dio'l privilexu de xugar la Copa del Rei la temporada siguiente.

Empezada la temporada 2011/12, l'equipu perdió los partíos del entamu de lliga, pero rápido encadenó dellos trunfos consecutivos que lu uparon a les primeres posiciones del campeonatu, que nun dexaría hasta la xornada 34 clasificándose a la fin de lliga en 6ª posición, dándo-y derechu a xugar la Copa del Rei.

Empezó la temporada 2012/13 nel grupu 1 de la Segunda B. Mientres esta temporada, el Real Uviéu punxo en marcha una ampliación de capital de 1 905 000 euros pa nun incurrir en causa de disolución. Gracies a una campaña pa la compra d'aiciones per parte de los aficionaos, y dellos clubes deportivos como'l Real Madrid Club de Fútbol, o'l Real Club de Tenis d'Uviéu, y al llabor lleváu a cabu nel estranxeru pol periodista inglés Sid Lowe, sumáronse más de 20 000 accionistes partíos por tolos continentes.[36][37][38][39] L'ampliación remató cola aportación del mexicanu Carlos Slim, al traviés de la so empresa Inmobiliaria Carso, S. A. de C. V., del Grupu Carso, de dos millones d'euros, aproximao'l 34% de la sociedá anónima deportiva, tres una xestión realizada pol periodista Paco González y el so collaborador Marcos López nel programa radifónico Tiempo de juego.[40][41] No deportivo l'equipu remató la fase regular en tercer posición, lo que-y dio'l derechu a xugar el play-off d'ascensu a la Lliga Adelante. En superando la primera eliminatoria frente al Albacete Balompié (1-0 y 2-1) quedó esaniciáu na segunda ronda frente al Éibar (1-2 y 1-0), polo que nun se pudo peracabar l'allampáu ascensu.

La siguiente temporada, 2013/2014, foi un fracasu absolutu, una y bones l'equipu invirtió enforma dineru nuna plantía que, n'empezando la temporada ilusionando a l'afición azul, terminaría ensin nin siquiamente xugar el Play-Off d'ascensu a Segunda División.

2015: Ascensu a Segunda División editar

Na temporada 2014/15, el Real Uviéu consiguió l'ascensu a Segunda División en quedando primero nel Grupu I de Segunda División B y superando al Cádiz CF nos Play-off. L'Uviéu empató nel Estadiu Carlos Tartiere (1-1), el gol carbayón foi anotáu pol canteranu #uvieín Diego Cervero. Dempués ganaron al Cádiz CF nel Estadiu Ramón de Carranza con un (0-1). El gol históricu que devolvería al Real Uviéu al fútbol profesional anotábalo de cabeza nun saque d'esquina (de Nestor Susaeta) el defensa central David Fernández Cortázar, al empiezu de la segunda parte. El Real Uviéu, tres 12 años volvía al fútbol profesional. Aficionaos azules con entrada #quedar ensin entrar al campu polo que supuestamente foi un error de calculo de les llocalidaes que se podian vender a los visitantes pol aforu del campu, y los que se quedaron na capital asturiana, vieron el partíu dende una pantalla xigante asitiada na cai del Rosal. Nel partíu pol títulu de campeón de Segunda B, el Real Uviéu cayó derrotáu, tres un polemico penalti, nel partíu d'ida en Tarragona frente al Nàstic por 2:1, y na vuelta nel Tartiere ganó por 3:0 [2 goles de Miguel Linares (pichichi de la categoría nesa temporada) y un gol de Diego Cervero] proclamándose campeón de la temporada 2014/15.

Símbolos editar

Historia y evolución del escudu editar

 
Escudu de la ciudá d'Uviéu d'onde se tomó la Cruz.

Dende la nacencia del club esistieron distintos modelos y versiones del escudu. L'actual data del añu 2013 y tien una forma circular so la corona real española. Nél enxaréyense les trés iniciales del club, presentes dende'l primer formatu, sobre una banda azul marín que lu traviesa diagonalmente. Tola composición alcuéntrase enmarcada nun cantu doráu. Asina, les carauterístiques principales del mesmu son:

  • Les iniciales. Na parte cimera del escudu atopen les iniciales del club. Una "r" en referencia a Real, y una "o" en referencia a Uviéu. Magar ye la corona la que suel faer mención al títulu de Real, la lletra "r" apaeció per primer vegada nel escudu en 1941 tres la instauración de les alusiones monárquiques, y salvo dalgún pequeñu periodu caltúvose dende entós.
  • La cruz y el balón. Nel interior del escudu apaez la Cruz de los Ánxeles carauterística de la ciudá nun fondu de color azul marín o azur. So ella atopa un balón de fútbol en referencia a la principal actividá desenvuelta pola entidá.
  • La corona real. La mesma fecha de la so nacencia l'escudu adoptó de los sos clubes fundadores el títulu de "Real" a quien-yos foi dada pol rei Alfonso XIII de Borbón. En concediéndo-yos el distintivu, añedieron la corona y la citada denominación antepuesta a los sos nomes, y asina recayó na nueva entidá.
  • El bordiáu doráu. L'escudu alcuéntrase bordiáu en #un color mariellu - doráu.

Na acta de fusión que dio nacencia al Real Uviéu establecióse que'l nuevu escudu tenía de tener la Cruz de los Ánxeles mesma de la ciudá. Ésta atopábase inscrita nun escudu apuntáu nel so inferior de la mesma asitiáu so la corona real. De magar, l'emblema tuvo llixeres y numberosos cambeos no tocante a estilización y color a lo llargo de la so historia, pero calteniendo siempres el diseñu orixinal, siendo unu de los escudos más reconocibles na historia del fútbol español.

El cambéu más significativu que sufrió a lo llargo de la so historia foi precisamente'l mesmu añu del so instauración en 1926 cuando se sustituyeron los dos ánxeles arrodillados del escudu d'Uviéu asitiaos so la Cruz, por un balón de foot-ball de la dómina que perdura hasta l'actualidá.

Himnu editar

La lletra y la música del himnu del Real Uviéu fueron escrites pol compositor asturianu Rafael Moro Collar. Nel so versiculado pueden atopase dos de los lemas más utilizaos pola afición del club: ¡Hala Uviéu! y Arguyu, valor y garra.

Coincidiendo col empiezu de la segunda temporada del Real Uviéu en Tercer División, el grupu Babylon Chat realizó una versión azul del cantar "Como un furacán", na que s'alude al allampáu regresu del equipu carbayón al llugar que-y correspuende.

En 2006, coincidiendo cola conmemoración del 80ᵘ aniversariu de la fundación del club, el cantautor Ramón Melendi compunxo'l cantar Vamos Volver, que foi utilizada como himnu nos partíos apostaos nel estadiu Carlos Tartiere mientres la temporada 2006/07. La tema afalaba al sofitu al equipu y l'esperanza de la torna a la Primer División. El so títulu, según l'estribillu, recordaba una cantarada que se xeneralizó ente l'afición del Real Uviéu tres el primer descensu a Tercer División.

Una de los últimos cantares dedicaos al Real Uviéu foi compuesta pol compositor asturianu Michel Bravo en 2006 col títulu ¡Uviéu Siempres!.[cita riquida] El cantar foi grabada pol tenor Gonzalo Quirós nel Estudiu Frassinelli d'Uviéu en 2009 ya interpretada —tamién por Gonzalo Quirós— na fiesta del 84ᵘ aniversariu del club, entamada pol grupu Symmachiarii el día 11 d'abril del 2010.[42]

En payares de 2012, el cantar Azul" del grupu uvieín Ciudad Bambú conviértese nel lema de l'ampliación de capital que dexó la sobrevivencia del club y l'entrada nel club del grupu CARSO, y la de miles d'accionistes estranxeros de tol mundu.

Uniforme editar

En xeneral, l'esquema de los uniformes del Real Uviéu ye'l que sigue darréu:

  • Uniforme titular: Camiseta azul, pantalón blancu, medies azules.
  • Uniforme alternativu: Camiseta mariella y negra.

Nos uniformes alternativos, enantes, usáronse diverses combinaciones, como blancu-verde, blancu, naranxa, naranxa-blancu, verde-granate, mariellu-negro y negru-mariellu.

Uniforme de la temporada 2023/24 editar

Titular
Alternativa
Tercera

Instalaciones editar

Estadiu editar

 
Fachada principal del Estadiu Carlos Tartiere, recintu llocal del club.

Inauguráu'l 20 de setiembre de 2000, con capacidá pa 30 500 persones, ye l'estadiu más grande construyíu nel Principáu d'Asturies, y el decimosestu de mayor capacidá d'España. El primer partíu oficial apostáu nesta cortil enfrentó al Real Uviéu y a la Unión Deportiva Las Palmas en partíu correspondiente a la Primer División.

Ciudá deportiva editar

El Real Uviéu cunta con dos ciudaes deportives. La primera, de la so propiedá, pela rodiada d'Uviéu, na llende con Llanera y Siero col nome d'El Requexón. La ciudá deportiva de capacidá de 3000 espectadores, cuenta con:[43]

  • Una superficie total de 80 447 metros cuadraos.
  • Cuatro campu de fútbol de yerba natural.
  • Delles zones d'entrenamientu específicu y pistes d'aceleración.
  • Una pista finlandesa.
  • Un edificiu principal con vestuarios, ximnasiu, dependencies médiques, almacén y llavandería.
  • Un edificiu públicu con sala de prensa, sala polivalente, cafetería dellos y #demás servicios.
  • Un aparcamientu.

La segunda, propiedá del Conceyu d'Uviéu, ye conocida como "La Pixarra" y alcuéntrase pela rodiada d'Uviéu. Les categoríes inferiores del club completen los sos entrenamientos equí, quedando dos talos xuveniles y l'Uviéu Vetusta xunto al primer equipu n'El Requexón.

Datos del club editar

Pa los detalles estadísticos del club vease Estadístiques del Real Uviéu

Denominaciones editar

A lo llargo de la so historia, la entidá vio como la so denominación variaba por #diversu circunstancies hasta l'actual de Real Uviéu, vixente dende 1992. El club #fundar sol nome oficial d'Uviéu Foot-ball Club —cuando en 1926 produzse la fusión del Real Stadium Club Uvieín y del Real Club Deportivo Uvieín—, siendo oficializáu formalmente'l mesmu añu.

De siguío se listan les distintes denominaciones de les que dispunxo'l club a lo llargo de la so historia:

  • (Sociedad Deportiva) Real Uviéu Foot-ball Club: (1926) Nome oficial na so fundación adoptando'l títulu de Real dau pol monarca Alfonso XIII d'España a los clubes predecesores.
  • Real Uviéu Foot-ball Club: (1926-31) Cai en desusu la calificación de Sociedad Deportiva".
  • Uviéu Football Club: (1931-41) Proclámase la Segunda República Española polo que tou símbolu o alusión monárquica ye esaniciada.
  • Real Uviéu Club de Fútbol: (1941-92) Tres la instauración del Estáu Español produzse una castellanización de los anglicismos y son restauraes les alusiones monárquiques.
  • Real Uviéu S. A. D.: (1992-Act.) Conversión de la entidá nuna Sociedá anónima deportiva (S. A. D.).

Accionariado editar

La Llei del Deporte 10/1990, de 15 d'ochobre y el Real Decreto 1084/91, regularon les Sociedaes Anónimes Deportives. Tolos clubes españoles integrantes de la Primera y la Segunda División —con esceición del Athletic Club, el Futbol Club Barcelona, el Real Madrid Club de Fútbol y el Club Atlético Osasuna por tar al corriente de pagos y deldes— tendríen de convertise en S. A. D. a fecha llende del 30 de xunu de 1992.

  • Socios: 19.366 (1 d'avientu de 2015)
  • Presupuestu: 2 600 000 (2012)[44]

Trayeutoria y palmarés resumíu editar

Torneos nacionales editar

L'equipu uvieín ye unu de los cientu cuarenta clubes que vencieron una competición oficial reconocida pola Real Federación Española de Fútbol, con un total d'once #título, ente que ye'l segundu club asturianu más gallardoniáu, solo superáu pol #Real Sporting de Xixón, quien atropa un títulu más.[n 4]

Ente'l palmarés nun s'inclúi'l troféu de Copa de Consolación en 1928, yá que por cuenta de les escases fontes informatives de la dómina desconoz el calter real del mesmu.[45]

Ye por títulos y trayeutoria unu de los clubes más reconocíos del país.

Distinciones editar

Nota: en negrina competiciones vixentes na actualidá.

Competición nacional  Títulos Subcampeonatos
Segunda División d'España (5) 1932-1933, 1951-1952, 1957-1958, 1971-1972, 1974-1975. 1931-1932, 1954-1955, 1955-1956. (3)
Segunda División "B" d'España (1) 2014-2015. 1978-1979. (1)[n 5]
Tercer División d'España (4) 2003-2004, 2004-2005, 2007-2008, 2008-2009.
Copa de la Lliga de Segunda División (1) 1984-1985.
Competición rexonal  Títulos Subcampeonatos
Campeonatu Rexonal d'Asturies (6) 1924-1925, 1927-1928, 1928-1929, 1932-1933, 1933-1934, 1934-1935.[n 6] 1929-1930, 1930-1931. (2)
Campeonatu Ástur-Cántabru (1) 1931-1932. (Récor)
Campeonatu Ástur-Gallego (1) 1935-1936. (Récor)

Torneos amistosos editar

  • Troféu Emma Cuervo (16): 1953, 1958, 1965, 1966, 1969, 1973, 1978, 1986, 1988, 1989, 1992, 1996, 2001, 2004, 2011, 2017.
  • Troféu Ciudá d'Uviéu (8): 1982, 1984, 1985, 1987, 1988, 1991, 1992, 1995.
  • Troféu Principáu (6): 1989, 1990, 1992, 1995, 1996, 2007.
  • Troféu Aniceto Campa (5): 2007, 2008, 2010, 2011, 2012.
  • Troféu Ramón Losada (4): 2006, 2015, 2016, 2017.
  • Memorial Belarmino Arbesú (3): 2009, 2010, 2011.
  • Troféu Ciudá de Santander (2): 1977, 1979, 1983.
  • Troféu Villa de Xixón (2): 1964, 1974.
  • Troféu Conde de Fontao (2): 1978, 1979.
  • Troféu Treycar (2): 2007, 2008.
  • Troféu Cabu Noval (2): 2007, 2009.
  • Troféu Juan Acuña (1): 1989.
  • Troféu Alcarria (1): 2000.
  • Memorial Pedro Alberto (1): 2008.
  • Troféu Villa de Laredo (1): 2011.
  • Troféu Conceyu de Navia (1): 2012.
  • Troféu Vallecas (1): 2015.
  • Troféu Vila de Foz (1): 2018.
  • Troféu Corpus Christi (1): 1973.[46]

Premios editar

  • Troféu Invictu Don Balón (1): 2003/04

Evolución editar

Organigrama deportivu editar

Xugadores editar

Ente los meyores futbolistes de la historia del club destaquen dalgunos d'ellos polos sos méritos deportivos o la so implicación institucional. Asina atopamos nomes como'l d'Isidro Lángara —quiciabes el xugador más importante de la historia azulona— al proclamase máximu goliador del campeonatu de lliga en cuatro causes, al igual que Marianín Arias, Enrique Galán y Carlos Muñoz, quien lo llograron una vegada na máxima categoría'l primeru, y na segunda categoría los postreros.[n 7][n 8][n 9]

Otros xugadores como Lalo, Miguel Linares o Diego Cervero fueron tamién prolíficos goliadores dignos de mención.

Coles mesmes cabo destacar a #otros xugadores como Óscar Álvarez, quien foi'l porteru menos goliáu de la Segunda División en dos temporaes, siendo'l porteru suplente de la selección española en delles ocasiones por detrás del míticu Ricardo Zamora, según Alfredo Lombardía, Rafa Ponzo y Oinatz Aulestia, toos ellos porteru menos goliáu de la categoría.[n 10][n 11][n 12]

Plantía temporada 2021/2022 editar

Núm. Nac. Posición Xugador
1   POR Joan Femenías
3   DEF Alejandro Arribas  
4   DEF David Costas
5   MED Luismi
6   MED Javi Mier
7   MED Viti Rozada
8   MED Marco Sangalli  
9   DEL Borja Bastón
10   MED Borja Sánchez
11   MED Erik Jirka
12   DEF Dani Calvo
13   POR Tomeu Nadal
Núm. Nac. Posición Xugador Edá Procedencia
14   MED Jimmy  
15   MED Gastón Brugman
16   DEL Samuel Obeng
17   DEL Joni Montiel
18   DEF Bolaño
19   DEL Matheus Aiás
20   MED Jorge Pombo
21   DEF Carlos Isaac
22   DEF Pierre Cornud
23   DEF Mossa  
24   MED Lucas Ahijado
  • Los xugadores con dosales cimeros al 25 son, a tolos efeutos, xugadores del Real Uviéu Vetusta y como tales, van poder compaxinar partíos col primer y segundu equipu. Como esixen les normes de la LFP, los xugadores de la primer plantía tendrán de llevar los dosales del 1 al 25. Del 26 d'equí p'arriba van ser xugadores del citáu equipu filial.
  • Los equipos españoles tán llindaos a tener na plantía un máximu de trés xugadores ensin pasaporte de la Xunión Europea. La llista inclúi namái la principal nacionalidá de cada xugador, dalgunos de los xugadores non europeos tienen doble nacionalidá de dalgún país de la XE:

Parcela téunica editar

El Real Uviéu tuvo a lo llargo de la so historia setenta y dos entrenadores, habiendo empobináu dellos d'ellos al equipu en distintes etapes. La mayoría fueron de nacionalidá española con un total de cincuenta y cinco téunicos por nueve estranxeros: Pentland, Burton, Fibver, O'Connell, Picabea, Antić, Brzić, Tabárez y Exea. De la estensa llista d'entrenadores de la historia del club destaquen por distintos méritos o motivos los siguientes:

  • Vicente Tonijuán. Artífiz del primer ascensu del Real Uviéu a Primer División, na temporada 1932/33.
  • Manuel Meana. Foi'l téunicu que más temporaes —cinco— entrenó al Real Uviéu, dende la 1942/43 hasta la 1946/47.
  • Vicente Miera. Entrenó mientres cuatro temporaes al Real Uviéu en dos époques distintos, consiguiendo l'ascensu a Primer División en caúna d'elles: 1974/75 y 1987/88, que supunxo l'últimu ascensu del club a la máxima categoría.
  • Javier Irureta. Foi l'entrenador que llevó al Real Uviéu a la so primer y única participación europea na temporada 1991/92.
  • Óscar Tabárez. L'actual téunicu de la selección uruguaya entrenó al real Uviéu na temporada 1997-98 na so única presencia dientro de la lliga española
  • Luis Aragonés. Debutara en Primer división como xugador del Uviéu y volvió pa entrena-y na temporada 1999-2000
  • Radomir Antić. Foi l'últimu entrenador del Real Uviéu en Primer. Dirixó al equipu en dos etapes: la primera de 1992 a 1995, y la segunda na campaña 2000/01.
  • Antonio Rivas. Entrenó al equipu ente 2003 y 2006, tres el descensu alministrativu a Tercer División. Consiguió ganar dos veces la Lliga de Tercera y xubió nel so segundu añu. Foi destituyíu dempués d'algamar la Segunda División B.
  • Sergio Egea. L'entrenador arxentín fíxose cargu del Real Uviéu pel branu de 2014 en Segunda División B y consiguió l'ascensu a la Lliga de Fútbol Profesional, a Segunda División, tres 12 campañes ente Segunda División B y Tercer División.

Presidencia y Xunta direutiva editar

Los presidentes más representativos del Real Uviéu son los siguientes:

  • Carlos Tartiere. Primer y más emblemáticu presidente, y el que más tiempu exerció'l cargu. Sol so mandatu, el Real Uviéu vivió les más brillosa etapa de la so historia.
  • José María Velasco Álvarez, "Chuché". Ye l'únicu xugador del Real Uviéu que llegó al cargu de presidente. Exerció en diverses ocasiones y tamién como presidente de xuntes xestores. Los primeros años 1960 fueron la so meyor etapa.
  • Eugenio Prieto Álvarez. Sol so mandatu tuvo llugar la segunda meyor etapa del club na so historia, incluyendo la única participación europea del Real Uviéu. Abandonó la presidencia metanes una fonda crisis económica qu'acabó desaguando na peor dómina vivida pol club col so descensu a Tercer División.
  • Manuel Lafuente Carbayeda. Primer presidente del club nel fútbol non profesional Tercer División, asumió la presidencia nel peor momentu de tola so historia, llegando inclusive a perder parte del so patrimoniu pa llograr la sobrevivencia d'ésti, la institución siguió viva, y ye en gran parte gracies a la so xestión.
  • Jorge Menéndez Vallina. L'ex-conceyal llegó al Uviéu de la mano del Grupu Carso y consiguió devolver al primer equipu al fútbol profesional.

Cantera editar

Real Uviéu Vetusta editar

El filial históricu del Real Uviéu ye'l Real Uviéu Vetusta, fundáu en 1930 sol nome de Sociedad Deportiva Vetusta. Darréu, pasó a llamase Real Uviéu Aficionaos, camudando de nuevu'l so nome en 1992, tres el tresformamientu de la mayoría de los equipos españoles en sociedaes anónimes deportives, pol de Real Uviéu "B". Mientres la temporada 2013/14 milita na Tercer División.

Trés fueron les temporaes nes cualos el primer equipu, y el so filial xubieron respeutivamente. La primera 1979/80, cuando'l Real Uviéu xubió a Segunda División, y el Real Uviéu Vetusta a Tercer División; la segunda na temporada 1987/88, el primer equipu xubió a Primer División, y la so filial Segunda División B; la postrera en 2008/09, el Real Uviéu xube a Segunda División B, y el so filial a Rexonal Preferente.

Na temporada 2014/2015 apuesta fase d'ascensu a Segunda División B en siendo terceru na lliga regular y cai esaniciáu en primer ronda contra l'Arenas de Getxo.

Fútbol base editar

L'equipu xuvenil del Uviéu milita n'unu de los 7 grupos de División d'Honor, máxima categoría nacional del fútbol xuvenil. Na campaña 1997/98 quedó per vegada primera, campeón del so grupu de División d'Honor.

El segundu equipu xuvenil milita na Lliga Nacional, categoría darréu inferior a la División d'Honor, a la cual nun puede xubir por ser filial.

L'Uviéu tien otros nueve equipos, en categoría Primera y Segunda cadete, en Primer y Segunda infantil, Primer y Segunda alevina Futbol 7 (en 1998 y 2001 esti equipu foi subcampeón del Tornéu Nacional Esquil de Fútbol 7), dos en redrueyos (Primer y Segunda), y unu en pre-redrueyu nel grupu 6.

Palmarés editar

  • Tercer División (2): 1987/88, 1989/90.
  • Subcampeón de Tercer División (2): 1995/96, 2000/01.
  • Copa Federación Asturies (1): 1944/45
  • Subcampeón del Campeonatu d'España d'Aficionaos (1): 1985.
  • Campeonatu de la División d'Honor Xuvenil (1): 1997/98 .
  • Campeonatu de la Primera Cadete (1): 2010/11.
  • Subcampeón del Tornéu Nacional Esquil de Fútbol 7 (1): 1998, 2001.

Seiciones deportives editar

Fútbol femenín editar

El 28 d'agostu de 2017 l'Uviéu Modernu y el Real Uviéu roblaron un conveniu col cual l'equipu Oviedo Moderno pasó a formar parte de la estructura del club uvieín, camudando la so denominación a Real Uviéu Femenín.[47] Na temporada 2017/18 participa na Segunda División Femenina d'España.

Ḥoquei sobre patinos editar

Dende 2010, el Real Uviéu compite na Primer División B del ḥoquei sobre patinos español con un equipu, tres la firma d'un alcuerdu ente la Fundación deportiva Uviéu XII Sieglos y l'Uviéu Ḥoquei Club.[48]

Fútbol indoor editar

El Real Uviéu compitió nel Campeonatu Nacional de Lliga de Fútbol Indoor na so cuarta edición, celebrada en 2011, cuando'l tornéu foi ampliáu a los venti clubes con mayor númberu de temporaes en Primer División. Los azules fueron encuadraos nel grupu 2, xunto col Real Sporting de Xixón, el Real Valladolid C. F., el R. C. Celta de Vigo y el R. C. Deportivo de La Coruña.

Rugby editar

Dende 2014 tamién compite na División d'Honor B de Rugby español tres l'alcuerdu col Uviéu Rugby Club pa usar la marca Real Uviéu na so denominación.[49]

Axedrez editar

Tamién en 2014 vuelve crease la seición d'axedrez formada por dellos equipos que compiten a nivel rexonal y nacional, col plan de crear una escuela cola que pretende fomentase la captación de futuros axedrecistes.[50]

Rivalidá editar

El máximu rival del Real Uviéu ye'l Real Sporting de Xixón, col que comparte categoría na temporada 2019/20.

Nel cómputu xeneral de los 102 enfrentamientos oficiales dende 1926, na Lliga de primera o Segunda División, en Copa del Rei y nel Campeonatu Rexonal d'Asturies, el Real Uviéu collechó 43 victories, 26 empates y 33 derrotes, con 163 goles a favor, por 150 en contra.

Nos enfrentamientos direutos en Primer División, de los 40 partíos xugaos a lo llargo 20 temporaes ente 1944 y 1998 el conxuntu azul llogró 19 victories, 13 empates y 8 derrotes. Precisamente nesti derbi caltién el récor de ser el que menos goles provocó na historia de la Lliga, con 1,825 goles per partíu —73 goles nos 40 alcuentros—.[51]

Sicasí, en Segunda División los papeles inviértense; de los 34 partíos xugaos mientres 17 temporaes ente 1928 y 2003, el Real Uviéu consiguió 9 victories, 7 empates y 18 derrotes. Nel Campeonatu Rexonal d'Asturies, nos 18 partíos xugaos, ente 1926 y 1936, en 10 temporaes, l'Uviéu ye cimeru: 8 victories, 5 empates y 5 derrotes. Amás, nos cinco años que coincidieron na Copa del Rei, ente 1940 y 2002, xugando 10 partíos: 7 victories, 1 empate, y 2 derrotes.

Masa social editar

Tres el primer descensu na so historia a Tercer División, na temporada 2003/04, establecióse'l récor históricu de la categoría con 10 759 socios; hasta aquel momentu, la #visu #haber algamáu'l Málaga C. F. en 1995, con 4200.[52] Tamién se consiguió'l mayor númberu asistentes a un partíu de Tercera, 16 573, según el de movíos en campu ayeno, más de 6000.[53] Tres el fracasu na eliminatoria d'ascensu en 2004, na temporada 2004/05 #bater de nuevu'l récor absolutu de socios en Tercer División con 12.600.[54] Na campaña 2005/06, yá en Segunda División B, la masa social #caltener en 11.000 socios.[55]

Hai que destacar que 5.200 socios caltiénense dende 2001, cuando'l Real Uviéu baxó de primer División y llograra el so récor particular cola cota de más de 19.132 abonaos.

Ver tamién editar

  • Deporte n'Asturies

Bibliografía editar

  • De Fozaneldi al Parque del Oeste. 80 años de fútbol en Oviedo. La Nueva España. 2001. 
  • Puente, Julio (1991). Herrerita. El mito ya es leyenda. (Fascículu editáu con motivu del fallecimientu d'Eduardo Herrera Bonu, Herrerita). La Nueva España. 
  • El Espíritu de 2003. Asociación de Oviedistas "Espíritu 2003". 2008. 

Filmografía editar

Notes editar

  1. Circunstancia mandatoria pa los clubes profesionales de fútbol de España que no tuvieran actualizados sus pagos y deudas sociales tras la reforma de la Ley del Deporte.
  2. Aún no poseían unas camisas azules.
  3. El diario Marca entregó los trofeos Pichichi al jugador más goliador desde 1953, y el Zamora al portero menos goleado desde el año 1959.
  4. Ostenta 19 incluidos los títulos regionales, por 20 de los sportinguistas.
  5. No incluido el subcampeonatu de grupo de la temporada 2009-10.
  6. Incluido el campeonato de 1924-25 logrado por el Real Stadium Club Ovetense, club precursor del Real Oviedo.
  7. En 1933/34, 1934/35 y 1935/36 en Primer División, y en 1932/33 en Segunda División.
  8. 1972/73.
  9. En 1971/72 y 1987/88 respeutivamente.
  10. Na temporada 1931-32 y na 1932-33.
  11. También guardameta menos goleado de Segunda División na temporada 1971-72.
  12. Estos dos últimos na Tercer División.

Referencies editar

  1. «Historia del Real Uviéu» (asturianu). Consultáu'l 4 de mayu de 2020.
  2. Páxina oficial del Real Oviedo (ed.): «Historia - Fúndación del Real Oviedo». Consultáu'l 4 d'ochobre de 2015.
  3. Diario Marca (ed.): «El 40 por ciento del Oviedo, en manes de pequeños accionistas». Consultáu'l 19 de setiembre de 2015.
  4. Portal digital del Real Oviedo (ed.): «Real Oviedo. Su historia en números. Baúl de los recuerdos. El verdadero origen del fútbol en Oviedo». Consultáu'l 16 de setiembre de 2015.
  5. 5,0 5,1 La Futbolteca (ed.): «Antecedentes y orígenes del Real Oviedo». Consultáu'l 16 de setiembre de 2015.
  6. Diario El Carbayón (Portal digital Real Oviedo) (ed.): «Fusión de ambos clubes». Consultáu'l 24 de setiembre de 2015.
  7. Diario Mundo Deportivo (ed.): «Crónica Barcelona-Oviedo 1928». Consultáu'l 24 de setiembre de 2015.
  8. Diario Mundo Deportivo (ed.): «Crónica Oviedo-Barcelona 1928». Consultáu'l 24 de setiembre de 2015.
  9. José Palacio (27 de mayu de 2008). «El 17 de setiembre de 1928, ganó la Copa de Consolación contra el Osasuna por 3-0». La Nueva España. Consultáu'l 24 de mayu de 2009.
  10. «Debut de los equipos de la Liga». Consultáu'l 15 de mayu de 2010.
  11. La final de Copa que el Oviedo nunca jugó - diariosdefutbol.com
  12. «El Oviedo, en Tercera y al borde del abismo». Consultáu'l 18 de mayu de 2009.
  13. «Se acabó. Jugadores y direutivos arrojan al Real Oviedo a Tercera». Consultáu'l 18 de mayu de 2009.
  14. «El Ayuntamiento da por rota su rellación con el Oviedo "pa empezar sin lastre"». Consultáu'l 20 de mayu de 2009.
  15. «"Hay que empezar a refundar el Oviedo desde cero", reclama el Alcalde». Consultáu'l 20 de mayu de 2009.
  16. Miguel Martínez (6 d'agostu de 2003). «Román se desdice y ahora anuncia la muerte del Oviedo». La Voz de Asturias. Consultáu'l 24 de mayu de 2009.
  17. Miguel Martínez (3 d'agostu de 2003). «De Lorenzo guarda silencio pero Román ya trabaja sobre el Astur». La Voz de Asturias. Consultáu'l 24 de mayu de 2009.
  18. Pelayo G. Llanes (12 d'agostu de 2003). «El Astur compra oviedismo». La Voz de Asturias. Consultáu'l 24 de mayu de 2009.
  19. Miguel Martínez (12 d'agostu de 2003). «El Real Oviedo inicia el trabajo rodeado de muchas dificultades». La Voz de Asturias. Consultáu'l 24 de mayu de 2009.
  20. Pelayo G. Llanes, Diego Ruiz (6 d'agostu de 2003). «La afición clama contra el alcalde». La Voz de Asturias. Consultáu'l 24 de mayu de 2009.
  21. Pelayo G. Llanes (15 d'agostu de 2003). «Los socios más antiguos lloran la muerte del Astur». La Voz de Asturias. Consultáu'l 24 de mayu de 2009.
  22. Miguel Martínez (12 de xineru de 2004). «La asistencia superó a tres encuentros de Primera». La Voz de Asturias. Consultáu'l 24 de mayu de 2009.
  23. F.J. García (27 de xunu de 2004). «El Oviedo se estrella contra el muro gallego y seguirá en Tercera». La Voz de Asturias. Consultáu'l 24 de mayu de 2009.
  24. F.J. García (10 de febreru de 2005). «Gabino de Lorenzo promete ahora "apoyo a muerte" al club azul». La Voz de Asturias. Consultáu'l 24 de mayu de 2009.
  25. Chisco García (14 d'abril de 2007). «El Astur recupera sus señas de identidad y olvida al Oviedo ACF». La Voz de Asturias. Consultáu'l 24 de mayu de 2009.
  26. Miguel Martínez (2 d'ochobre de 2004). «Espaldarazo judicial». La Voz de Asturias. Consultáu'l 24 de mayu de 2009.
  27. Alejandro Gutiérrez (16 de xunu de 2005). «Lafuente dejará el Real Oviedo el 12 de xunetu». La Voz de Asturias. Consultáu'l 24 de mayu de 2009.
  28. José Palacio (13 de xineru de 2007). «Control Sport dice que tiene ya la mayoría para la junta». La Nueva España. Consultáu'l 24 de mayu de 2009.
  29. José Palacio (22 de xunu de 2007). «Dámaso Bances, nuevo presidente del Oviedo». La Nueva España. Consultáu'l 24 de mayu de 2009.
  30. José Palacio (12 d'agostu de 2007). «El Oviedo pide la posible vacante en Segunda del Granada 74». La Nueva España. Consultáu'l 27 de mayu de 2009.
  31. José Palacio (29 de mayu de 2008). «Perlas al estilo Carrasco». La Nueva España. Consultáu'l 24 de mayu de 2009.
  32. José Palacio (27 de mayu de 2008). «El viaje de los despropósitos. Carrasco tuvo un desplante con la televisión». La Nueva España. Consultáu'l 24 de mayu de 2009.
  33. J.M. Felgueroso (26 de mayu de 2008). «Carrasco perdió los nervios». La Nueva España. Consultáu'l 24 de mayu de 2009.
  34. J.M. Felgueroso (27 de mayu de 2008). «El Oviedo echa a Carrasco.». La Nueva España. Consultáu'l 24 de mayu de 2009.
  35. «TPA. Resumen del partido Real Oviedo-Caravaca CF». Consultáu'l 24 de mayu de 2009.
  36. La Razón 15-12-2012
  37. Real Oviedo 10-11-2012
  38. Real Oviedo 13-11-2012
  39. La Nueva España 18-12-2012
  40. Diario Marca 19-11-2012
  41. El Comercio 18-12-2012
  42. Libro "EL HIMNO DEL REAL OVIEDO y otras canciones oviedistas" de Francisco Fernández-Guisasola
  43. Real Oviedo (ed.): «El Requexón» (19 d'agostu de 2005). Consultáu'l 7 de payares de 2012.
  44. «El Real Oviedo presentará un presupuesto de 2.6 millones esta temporada». Consultáu'l 20 de payares de 2014.
  45. Palacio, José (27 de mayu de 2008). La Nueva España (ed.): «El 17 de setiembre de 1928, ganó la Copa de Consolación contra el Osasuna por 3-0». Consultáu'l 24 de mayu de 2009.
  46. «En 1973 el Real Oviedo ganaba el Trofeo Corpus Christi» (castellán) (21 de xunu de 2022).
  47. Páxina oficial del Real Uviéu (ed.): «L'Uviéu Modernu conviértese en Real Uviéu Femenín» (castellanu). Consultáu'l 8 d'abril de 2018.
  48. La Voz de Asturias 24-08-2010
  49. «El Real Oviedo ya tiene sección de rugby» (castellán).
  50. «El Real Oviedo recupera su sección de ajedrez» (castellán).
  51. «Enfrentamientos más y menos goliadores de la Liga». Consultáu'l 15 de mayu de 2010.
  52. Azparren, Nacho (9 d'avientu de 2010). La Nueva España (ed.): «La larga travesía por el desierto». Consultáu'l 7 de payares de 2012.
  53. La Voz de Asturias (ed.): «La asistencia superó a tres encuentros de Primera» (12 de xineru de 2004). Archiváu dende l'orixinal, el 30 de payares de 2015. Consultáu'l 7 de payares de 2012.
  54. Real Oviedo (ed.): «Historia de Real Oviedo» (19 d'agostu de 2005). Consultáu'l 7 de payares de 2012.
  55. Real Oviedo (ed.): «Un 11.000 campeón» (19 d'ochobre de 2005). Consultáu'l 8 de payares de 2012.
  56. "Club de Fútbol" plus.es

Enllaces esternos editar