Escenografía ye'l conxuntu d'elementos visuales que dexa construyir de forma realista, ideal o simbólica'l llugar nel que se desenvuelve una aición y que conformen una producción escénica o escenificación.[1] Pueden ser corpóreos (decoráu y utilería), la llume, la carauterización de los personaxes (vestuariu, maquillaxe, peluquería); o bien la mesma puesta n'escena de los diversos espectáculos en direuto (teatru,[2] danza, ópera, zarzuela, circu), según nel cine, televisión, eventos, muestres y exposición.[3]

Escenografía pa la clausura de la FIFA World Cup (2006)

Historia editar

Grecia editar

 
Escenografía del teatru romanu d'Atenes

La escenografía o pintura d'escena tien los sos raigaños nel teatru griegu. Los griegos usaron el periacto,[4] artificiu especial qu'emplegaben nos sos teatros pa camudar decoraciones. Consistía nun aparatu prismáticu de revolución con un paisaxe distinto pintáu en caúna de los sos trés cares. Había un periacto en cada llau del escenariu, y al xirar quedaba camudada la decoración. Nel Edipo Rei de Sófocles (430 e.C. ), por casu, el prisma que s'asitiaba a la derecha representaba'l distritu de la ciudá de la cual formaba parte'l palaciu central, y el periacto de la izquierda amosaba en perspeutiva la campu ática por onde entraben los personaxes que veníen de Delfos. El periacto ye l'orixe de los bastidores, usaos per primer vegada en 1620, nel teatru Farnesio de Parma. El bastidor[5] ye un armazón de llistones sobre'l cual aplícase un llenzu o papel y utilízase pintándolo sobre les dos cares: caúna correspuende al paisaxe o arquiteutura que tien de representar l'escenariu; el telón de fondu da les carauterístiques principales.

Edá Media editar

 
Carreta escenario medieval

Ente les variaciones de la escenografía que tuvieron influencia na téunica escénica, puede citase la decoración circular de les célebres carretes-escenes del medievu, sobre la cual presentábense ante los espectadores los más pintorescos llugares propios de los diversos episodios de los misterios o los xuegos escénicos de la dómina. Esi particular afayu ye precursor de los escenarios xiratorios modernos. Otra de les carauterístiques de la mesma dómina yera la escena simultánea, onde s'asocedíen los llugares d'aición del espectáculu; dicha escena tuvo'l so ecu nel teatru contemporaneu, como puede trate nel decoráu de delles habitaciones simultánees, o nos carros yustapuestos que pasen pela boca de la escena camudando los llugares ante los güeyos de los espectadores.

En tola historia de la escenografía podríen estudiase casos como éstos, que - consideraos dende'l puntu de vista estéticu - daríen llugar a deducciones percurioses. Una de les innovaciones meyor llograes nos escenarios modernos d'estos postreros 30 años, consiste nes magnífiques suxerencies consiguíes con elementos plásticos sintéticos y con simples fondos de cortines negres o de colores neutros. Con éses, si xurgar nel pasáu, compruébase'l so orixe en primitives representaciones, particularmente n'Inglaterra, nes qu'un simple cartelu indicaba'l llugar o una voz espertaba la imaxinación de los espectadores esplicando les excelencies d'un decoráu que nun esistía.

Lo anterior evidencia qu'hubo problemes de formes similares en tolos tiempos y conceutos práuticos coincidentes. La escenografía pura, como contribución de la personalidá del pintor escenógrafu pa llograr un tou orgánicu nel espectáculu y una atmósfera fayadiza a la obra, ye una conquista de la dómina moderna.

Edá Moderna editar

El renacencia danos por primer vegada un teatru (l'Olímpicu de Vicenza, 1585, obra del arquiteutu Andrea Palladio) con un escenariu de madera, síntesis grandiosa de la estética arquiteutural de la escenografía de la dómina, y que consistía en que la decoración tuviera dispuesta según los cánones artísticu de la perspeutiva llinial. Columnes corinties, baxorrelieves, estatues y cornisamientos afaten la fachada escénica. En mediu abre la puerta mayor, o puerta real, según Vitrubio, porque solo los actores principales apaecíen por ella, a manera del teatru griegu. Al traviés del vanu ven palacios de relieve esplanáu, amenorgaos en perspeutiva, formando una cai que paez ser la de Tebas, porque ésa foi la ciudá en que reinó Edipo, y cola traxedia del mesmu nome inauguró'l teatru. La ilusión óptica de la estensión de la cai ye completa. Pasu ente pasu foi tresformándose la decoración fixa en móvil, y l'escena tuvo una dómina maxestosa y brillante tantu n'Italia como en Francia. La ópera participó nel desenvolvimientu, pos yera un xéneru que reclamaba gran presentación y sofitu económicu. Pero por que eses nueves conquistes cobraren importancia, yera necesariu que l'arquiteutu, que yera de la mesma constructor y pintor, fuera dexando pasu a los escenógrafos, esto ye, a los especializaos nel arte de crear climes escénicos.

 
Parque nuna escenografía de Galli Bibiena

Los Galli Bibiena (1659-1743) fixeron l'afayu de consiguir y llanzar la nueva perspeutiva pictórica, de forma que l'arquiteutura non yá viérase de frente, sinón que nos ufiertara aspeutos dende distintos ángulo. D'esta manera nació un tipu nuevu d'escenógrafu pintor. El llume escénico tamién tenía d'ayudar nes conquistes de la escenografía. Les candilexes fueron una innovación del sieglu XVII.

Francia tenía d'intervenir pa consolidar les nueves conquistes. Lleón Moussinac, espertu nesta materia, diz al respeutu: El sistema modernu de decoraos de tela pintada, esto ye, de decoraciones socesives en reemplazu de decoraos simultáneos foi creáu por Mahelot y Laurent, quien trabayaron para Molière. D'esta dómina ye Giovanni Niccolo Servandoni, gran escenógrafu que montó los meyores espectáculos d'ópera. Foi nesi almirable sieglu XVII cuando nació la decoración teatral puramente dicha, na que punxo entós l'artista la so orixinalidá y l'apurra de la so personalidá.

La escenografía nel sieglu XX editar

 
Representación vista ente bastidores

Tou contribúi a la formación de los nuevos enclinos escenográficos por que los problemes dexen de ser d'orde esterior. Les habitaciones cerrar con parés y plafones, porque'l naturalismu esixe una realidá ambiente que nun se consigue con bastidores y telones de fondu. El gas sustitúi al llume a vela y aceite. En 1887, el Teatru Llibre de Antoine, en París, buscaba la verdá nel decoráu faciendo apaecer una fonte de la que brotaba agua mientres la representación. Les estétiques asocédense como les teoríes; asina vemos cómo'l simbolismu precisa una nueva fórmula (1890): La decoración tien de ser una pura ficción ornamental que complete la ilusión poles sos analoxíes de color y de llinies col drama. Pintores como Maurice Denis y Odilón Redon xuntar a esti principiu, y un home de teatru como Lugné-Poé dio'l so talentu a les iniciatives del momentu nel teatru de l'Oeuvre.

Tolos ballets de Diaghilev (1909) afayen escenógrafos de la talla de Backs, Benois y Roerich. N'Alemaña trabayar con entusiasmu so les directives de Max Reinhardt y Stanislavsky, direutor del Teatru d'Arte de Moscú y una de les figures de la vanguardia. N'Inglaterra esistía Gordon Craig,[6] un xeniu del teatru, que lluchaba por dar un estilu al escenariu por que nun se confundiera cola realidá. Adolphe Appia[7] y George Fuchs proyeutaben iniciatives fondes.

Tou taba preparáu pa recoyer les grandes ventayes qu'apurría la lletricidá. El tresformamientu había llegáu. Esistía de fechu una lluz que podía aponderar el color, proyeutar solombres, crear atmósferes ensin conocer hasta entós y dar relieve a lo corpóreo na escena.

Pablo Picasso fixo decoraos pal ballet de Manuel de Falla, El Sombreru de Tres Pico, y Jacques Copeau, según Gaston Baty, Luis Jouvet y Charles Dullin acoyeron fervorosamente les más coraxosos enclinos. Antón Giulio Bragaglia y Enrico Prampolini n'Italia crearon escenografíes dientro de directives bien personales.

Los rusos tuvieron siempres el sentíu del teatru. En Rusia foi onde nacieron los Ballets Rusos de Sergei Diaghilev, revelándonos la escenografía de Shéhérazade, que la so inflúi duró más de diez años na decoración teatral.

Dempués de la Revolución d'Ochobre, el teatru rusu algama un gran desenvolvimientu. El teatru d'Estáu de Meyerhold ye unu de los más coraxosos llaboratorios de mise en scène de la Rusia Soviética. Nun hai qu'escaecer tampoco'l Teatru Kamerny de Stanislavsky, el Habima y les realizaciones llograes por Tairov.

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Egido, Aurora (1989). «Introducción», Gráfiques Cervantes: La escenografía del teatru barrocu. Ediciones Universidá de Salamanca y Universidá Internacional Menéndez Pelayo, páx. 9. ISBN 84-7481-566-5.
  2. «teatral+y+los sos+partes Descripción del espaciu escénicu». Consultáu'l avientu de 2013.
  3. «Real Academia Española Escenografía». Consultáu'l 3 d'abril de 2017.
  4. Ferrera Esteban, José Luis (2009). Glosariu ilustráu de les artes escéniques.. Ediciones y Gráfiques Solapes, páx. 758. ISBN 978-84-613-3788-0.
  5. López de Guereñu, Javier (1998). «Construcción de decoraos. Téuniques de realización.», ÑAQUE editora: Decoráu y Tramoya. Ñaque, páx. 96. ISBN 84-89987-06-8.
  6. Gordon Craig, Edward (1987). Arte del teatru. UNAM GEGSA. ISBN 968-7155-25-6.
  7. Appia, Adolphe (2000). La música y la puesta n'escena / La obra d'arte viviente. Publicaciones de l'asociación de direutores d'escena d'España, páx. 331. ISBN 84-87591-91-4.

Enllaces esternos editar