Esplosión de ballenes

La esplosión de ballenes foi documentada en dos notables ocasiones, según en delles vegaes menos conocíes. La esplosión más famosa asocedió nos Estaos Xuníos en Florence (Oregón) en 1970, cuando un cachalote muertu (orixinalmente presentáu como ballena gris) foi españáu pola División d'Autopistes d'Oregón nun intentu por desfacer del so cadabre en descomposición. Esti incidente fíxose famosu nos Estaos Xuníos cuando'l humorista Dave Barry escribió sobre l'acontecimientu na so columna del periódicu en viendo una grabación televisiva de la esplosión. Más tarde convirtióse nun acontecimientu internacionalmente conocíu cuando aquella grabación espublizar por Internet.

Imaxe externa
Imaxe de la esplosión controlada del cuerpu d'una ballena agospiada en Wikipedia n'inglés (fair use)
Atención: esti ficheru ta agospiáu nun sitiu esternu, fuera del control de la Fundación Wikimedia.

Tamién hubo esplosiones autoinducidas. L'otru casu bien documentáu de la esplosión d'una ballena foi en Taiwán en 2004, cuando una acumuladura de gas dientro d'un cachalote en descomposición causó la so esplosión mientres taba siendo tresportáu pa realiza-y una autopsia. Puesto que les esplosiones de ballenes son una tema interesante pero absurdo coles mesmes, dellos autores escribieron al respeutu.

Incidentes editar

Esisten casos documentaos d'esplosiones d'animales, anque dichos acontecimientos son bastante raros. Hubo dellos incidentes nos que les ballenes fueron españaes; los casos más notables asocedieron nos Estaos Xuníos y en Taiwán y fueron llargamente cubiertos pola prensa mundial. Sicasí, tamién se producieron esplosiones menos famoses n'otres partes del mundu.

Florence (Oregón), Estaos Xuníos editar

El 12 de payares de 1970, un cachalote de 14 m de llargor y 8 tonelaes de pesu morrió dempués d'haber quedáu varada cerca de Florence, Oregón.[1] Como toles sableres d'Oregón atopar so la xurisdicción del Departamentu estatal de Parques y Recreación,[2] la responsabilidá de desahacerse del cadabre recayía sobre la División d'Autopistes d'Oregón (agora conocida como'l Departamentu de Tresporte d'Oregón, o ODOT), una axencia hermana.[3] Dempués de consultar con oficiales de la Marina de guerra de los Estaos Xuníos, decidieron que lo meyor sería esaniciar la ballena de la mesma manera que se desfacer d'una gran roca y, el 12 de payares, utilizaron media tonelada de dinamita pa destruyila. Pensaron que soterrala sería pocu efectivu, yá que llueu saldría a la superficie, y creyeron que l'usu de dinamita causaría una esplosión que desintegraría la ballena en cachos lo suficientemente pequeños por que los animales carroñeros llimpiar. L'inxenieru encargáu de la operación, George Thornton, foi grabáu afirmando qu'un xuegu de cargues esplosives podría nun ser abonda y que podría precisase más. Thornton más tarde esplicó qu'él foi escoyíu pa desfacer de la ballena porque l'inxenieru del distritu, Dale Allen, fórase de cacería.[4][5]

La esplosión resultante foi filmada pol fotógrafu de televisión Doug Brazil pa un reportaxe del periodista Paul Linnman de KATU-TV en Portland (Oregón). Na so narración n'en off, Linnman bromió sobre que «reporteros-marineros d'agua duce» convirtiérense en reporteros marineros de grasa animal», pola esplosión que refundió grasa animal más allá de cualquier llende imaxinable».[4] La esplosión fizo que grandes cachos de grasa de la ballena aterrizaren dellos metros más allá de la sablera, lo que resultó na destrucción d'un automóvil. La esplosión desintegró solo una parte de la ballena, ente que gran parte del cadabre permaneció como taba. Finalmente los trabayadores de la División d'Autopistes de Oregon quitar.

A la fin del so reportaxe, Paul Linnman dixo que puede concluyise qu'en casu de que se vuelva a precisar llimpiar una ballena varada nel Condáu de Lane nuevamente, aquellos encargaos de faelo non solo van recordar lo qu'hai que faer, sinón qu'en concencia van recordar lo que non hai que faer». Informar en TranScript, la gaceta pa emplegaos del ODOT, que cuando vararon 41 cachalotes en 1979, los oficiales de los parques estatales quemar y soterraron.[6] Anguaño, los encargaos de la sablera arremolquen les ballenes varaes muertes escontra'l mar abiertu. Esto fai principalmente por motivos de seguridá, pos se supo que los cuerpos en descomposición atraen tiburones, lo que representa un peligru pa quien van a la sablera.

Mientres dellos años, la hestoria de la esplosión de la ballena foi, polo xeneral, descreyida y pensóse que yera una lleenda urbana. Sicasí, volvió llamar l'atención pública cuando l'escritor Dave Barry informó na so columna d'humor del Miami Herald del 20 de mayu de 1990 que cuntaba con material sobre l'acontecimientu. Poco tiempu dempués la División d'Autopistes d'Oregón empezó a recibir llamaes de los medios dempués de qu'una versión embrivida del artículu distribuyir en dalgunos tablones d'anuncios sol títulu «The Far Side Comes To Life In Oregon». Sicasí, l'artículu nun esplicaba que l'acontecimientu asocediera aproximao 25 años antes y quienquiera que fora'l que copió l'artículu de Barry nun incluyó l'autoría del artículu; Dave Barry afirmó que cada ciertu tiempu daquién únvia-y la columna «ensin autoría» y suxúre-y qu'escriba daqué sobre l'incidente. Por cuenta de estos descuidos, un artículu nel TranScript del ODOT menta:

«Empezamos

a recibir llamaes de reporteros interesaos a lo llargo de tol país xustu dempués que la hestoria apaeciera nel boletín electrónicu», dixo Ed Schoaps, el coordinador d'asuntos públicos del Departamentu de Tresporte d'Oregón. «Pensaben que la ballena fuera españada apocayá y buscaben ansiosos una hestoria onde'l gobiernu metiera la pata. Decepcionar al conocer qu'esta hestoria tenía venticinco años de polvu sobre ella».

Schoaps atendió miles de llamaes de reporteros y de simples curiosos en Oregón, San Francisco, Washington DC y Massachusetts. El Wall Street Journal llamó, y la revista Governing de Washington DC cubrió la la inmortal lleenda de la ballena varada na so portada de xunu. Y el teléfonu sigue sonando. «Recibu llamaes regularmente sobre esta hestoria», afirma Schoaps. El so teléfonu convirtióse na llinia d'atención al veceru del ODOT. «Ablúcame que la xente siga llamando por esta hestoria dempués de cuasi 25 años».[5]

La filmación a la que se faía referencia nel artículu, el reportaxe de Paul Linnman pa KATU, volvió apaecer como un archivu de videu en dellos sitios web y fíxose razonablemente conocíu y un popular fenómenu d'Internet.[7] Estos sitios web atraxeron crítiques de xente cafiante que se quexaben de que se taben burllando d'actos de crueldá escontra los animales, anque la ballena yá tuviera muerta. Los sos correos electrónicos críticos fueron publicaos darréu polos propietarios de los sitios a quien más bien-yos fixo gracia.

La hestoria de la esplosión de la ballena d'Oregón foi llargamente conocida en Usenet mientres dalgún tiempu y aldericóse particularmente en alt.folclor.urban, un grupu de noticies dedicáu a les lleendes urbanes. L'incidente, xunto con una copia completa del artículu de Barry, foi añadida nel FAQ de dichu grupu de noticies de 1991, qu'entós yera calteníu por Peter van der Linden, onde foi marcada como "Tb" (tomada como cierta, pero ensin comprobar concluyentemente).[8] En 1992, dempués de que l'usuariu "Snopes" d'esti grupu de noticies intentara verificar si tratar d'un acontecimientu ciertu o non, el grupu de noticies recibió la confirmación de que yera una hestoria real y marcar como verdadera.[9]

Darréu, la esplosión de la ballena d'Oregón inspiró un sitiu web dedicáu al incidente,[10] H sío parodiada na segunda temporada de la serie de dibuxos animaos Drawn Together (La Casa de los Dibuxos) de Comedy Central, onde un grupu de miembros d'una tribu intenten mover el cadabre de Lulú D'Cartón (Toot Braunstein na versión orixinal), el personaxe más gordu de la serie, faciendo esplotar el so cuerpu.

Tainan (Taiwán) editar

Una segunda esplosión de ballena asocedió'l 26 de xineru de 2004, en Tainan (Taiwán). Nesti incidente, una acumuladura de gas dientro d'un cachalote en descomposición, que midía 17 metros de llargor y pesaba 50 tonelaes, causó'l so españíu. La vieya ballena machu morrió dempués de quedar varada na mariña suroeste de Taiwán, y precisáronse más de 13 hores, trés grandes grúes, y 50 trabayadores pa treslladar el cachalote a la parte de tras d'un camión.

El sitiu web del periódicu Taiwan News, eTaiwanNews.com, informó que mientres se taba moviendo la ballena, "un gran ensame de más de 600 vecinos residentes de Yunlin y curiosos, xunto con vendedores de comida rápida y bébores calientes, desafiaron la fría temperatura y vientu frescu pa mirar a los obreros intentando retirar el leviatán marín muertu."[11] El profesor Wang Chien-ping ordenó que la ballena treslladar a la Sutsao Wildlife Reservation Area dempués de que se-y negara'l permisu pa efectuar una autopsia na Universidá Nacional Cheng Kung en Tainan. La ballena taba siendo tresportada na parte trasera d'un camión pel centru de Tainan dende'l llaboratoriu de la universidá pa caltenela cuando asocedió la esplosión. Anque la esplosión foi espectacular, nun torgar que los investigadores efectuáren-y una necropsia al animal.

Díxose que la esplosión chiscó de sangre y coraes de ballena les fachaes de les tiendes, los transeúntes y coches de la contorna. BBC News Online entrevistó a un vecín anónimu taiwanés que dixo: "Menuda porquería apestosa. Esti sangre y les otres coses que volaron escontra la carretera son repugnantes, y el golor ye realmente horrible."[12]

Mientres l'intre d'aproximao un añu, el profesor Wang llevó a cabu una esposición de güesos de los restos del cuerpu muertu de la ballena en descomposición. L'exemplar montáu y dellos órganos y texíos tán n'exhibición nel Muséu de cetáceos de Taijiang dende'l 8 d'abril de 2005.

Islles Feroe editar

En 2013 se documentó la esplosión bonal d'un cachalote nes Islles Feroe mientres yera manipoliáu por un operario. Foi grabada pola canal KVF.[13] La esplosión foi provocada pola acumuladura de gas nel estómagu del mamíferu marín.[14]

Otros incidentes editar

Ye una práutica común el desfacer de los cadabres de ballenes al traviés d'esplosiones; sicasí, esto fai de normal una vegada que les ballenes fueron arremolcaes escontra mar abiertu. Hubo unes cuantes detonaciones (menos notables que les d'Oregón y Tainan) en Sudáfrica y una esplosión foi llevada a cabu poles autoridaes n'Islandia.

En Sudáfrica, preparáronse delles esplosiones controlaes. Utilizáronse esplosivos pa matar a una ballena gorrumba varada a unos 40 km al oeste de Port Elizabeth el 6 d'agostu de 2001,[15] al igual que nel casu d'una ballena franca austral varada cerca de Ciudá del Cabu, el 15 de setiembre de 2005. Nesti casu les autoridaes afirmaron que la ballena nun podría ser salvada y que l'usu d'esplosivos nestos casos yera encamentáu pola Comisión Ballenera Internacional.[16] Poques selmanes dempués de la esplosión del 6 d'agostu cerca de Port Elizabeth, el cadabre d'una segunda ballena gorrumba foi abasnáu al mar y usáronse esplosivos pa rompela en pequeños cachos por que nun representara una torga pa la navegación.[17] Otra esplosión más foi realizada na Badea de Bonza el 20 de setiembre de 2004, cuando una ballena gorrumba adulta quedó varada y morrió. Pa fundir a la ballena, les autoridaes arremolcar al mar abiertu y xuntáron-y esplosivos que fueron españaos más tarde dende la distancia.[18] El cadabre d'una ballena al debalu na badea islandesa de Hafnarfjörður foi cortáu en dos partes con una esplosión controlada'l 5 de xunu de 2005. Los restos fueron abasnaos escontra mar abiertu; sicasí, llueu fueron llevaos pel mar de vuelta a la badea, polo que finalmente tuvieron que ser ataos.[19]

Na ficción editar

Dellos autores escribieron sobre la tema de les esplosiones de ballenes; la so naturaleza insual, absurda y altamente improbable facer una tema interesante. Por casu, l'autor australianu de lliteratura infantil Paul Jennings, escribió un llibru tituláu Uncanny!: Even More Surprising Stories nel cual rellátase la hestoria d'un padre y el so fíu a los que se-yos dio la xera d'españar una ballena muerta con gelignita. Nel cuentu «Two's Company» de Patrick O'Brian, escritu en 1937, una gran ballena ye abasnada pel mar escontra un faru solitariu habitáu por dos torreros, lo que creó un "frenesí na alimentación de les aves marines y tiburones amás d'un bederre fedor". Los homes piden dellos esplosivos al destructor unviáu pa reabastecerse, de manera que puedan desfacer del cadabre. Na serie Saga of Pliocence Exile de Julian May, un maestru estafador llamáu Aiken Drum fai españar una criatura varada asemeyada a una ballena nel planeta Dalriada, lo que produz resultaos desagradables al empar que repugnantes.

Anque nun se trata puramente d'una esplosión real, nel llibru Guía del autoestopista galácticu de Douglas Adams, un cachalote materializar de la nada nun planeta alloñáu, pa dempués cayer dende delles milles d'altor, lo que crea "un cráter d'unes 155 yardes d'anchu" que contién "el cadabre españáu d'un cachalote solitariu". La ballena empecipió la so vida como un esplosivu: un misil nuclear, que se convirtió en ballena debíu al Infinite Improbability Drive. Tamién hai una referencia a esti incidente lliterariu nel videoxuegu de rol para PC Fallout 2, popular a finales de los años 1990. N'unu de los alcuentros aleatorios del mesmu, el xugador enfrentar al enorme cadabre d'un cachalote españáu en mediu del desiertu. Nel documental paródicu Reno 911!: Miami, los oficiales enfrentar a una ballena varada en descomposición, que faen españar nel intre con dinamita. Nun episodiu de la serie The Simpsons la policía destrúi'l cadabre d'una ballena varada, y al esplotar, cubre de restos a los curiosos y los sos vehículos aparcaos nes cercaníes de la sablera.

Ver tamién editar

Notes editar

  1. Linnman, Paul y Doug Brazil, Capítulu 7. Linnman poner en contautu col Dr. Bruce Mate, un biólogu marín del Centru Hatfield de Ciencia Marina en Newport que taba ellí esi día. El Dr. Mate dixo que nun se trataba d'una ballena gris, sinón que yera en realidá un cachalote.
  2. Archivos del Estáu de Oregon. Secretaría d'Estáu d'Oregón, División d'Archivos, 1998. Departamentu estatal de Parques y Recreación - Historia de l'Axencia Nel Oregon Blue Book en llinia. Consultáu'l 22 de setiembre de 2006.
  3. El Departamentu de Tresporte d'Oregón (ODOT) ye'l departamentu padre de dambes axencies.
  4. 4,0 4,1 Informe de Paul Linnman (KATU TV), trescritu por Hackstadt, J.; Hackstadt, S. Trescripción escrita del videu. theexplodingwhale.com. Consultáu'l 8 de xineru de 2007.
  5. 5,0 5,1 Mikkelson, Barbara (19 de marzu de 2000). «Thar She Blows!». Critter Country. snopes.com. Consultáu'l 8 de xineru de 2007.
  6. "Son of blubber" Archiváu el 17 de xunetu de 2011 na Wayback Machine.. TranScript, gaceta pa emplegaos del Departamentu de Tresporte d'Oregón, xunetu de 1994. Consultáu'l 8 de xineru de 2007.
  7. Steven Hackstadt, La evidencia, TheExplodingWhale.com. Consultáu'l 7 de payares de 2005; The Infamous Exploding Whale perp.com. Consultáu'l 6 de xunu de 2005.
  8. Peter van der Linden, "Well, I'll be FAQ'ed.", Grupos de Google, 28 de xunu de 1991. Consultáu'l 6 de xunu de 2005.
  9. Mikkelson, David P. et al., "Whale Blow Up", Grupos de Google, xineru de 1992. Consultáu'l 6 de xunu de 2005.
  10. Hackstadt, J.; Hackstadt, S. El sitiu web de la esplosión de la ballena - Guía definitiva sobre la esplosión de la ballena d'Oregón. Consultáu'l 8 de xineru de 2007.
  11. Pan, Jason. "Sperm whale explodes in Tainan City". eTaiwanNews.com, 27 de xineru de 2004. Consultáu'l 8 de xineru de 2007.
  12. «Whale explodes in Taiwanese city.» 29 de xineru de 2004. BBC News. Consultáu'l 8 de xineru de 2007.
  13. [1] Canal KVF Consultáu'l 29 de payares de 2013.
  14. [2] El Mundo (España). Consultáu'l 29 de payares de 2013.
  15. Timofei Byelo, "«Esplosivos usaos pa españar ballena en Sudáfrica.» Pravda. Consultáu'l 6 de xunu de 2005.
  16. «Beached whale killed with explosives.» 15 de setiembre de 2005. Sydney Morning Herald, Consultáu'l 8 de xineru de 2007.
  17. «Stranded humpback dies.» 22 d'agostu de 2001.. Dispatch.co.za, Consultáu'l 8 de xineru de 2007.
  18. «Beached whale towed, blown up at sía.» 20 de setiembre de 2004. SABCnews.com, Consultáu'l 8 de xineru de 2007.
  19. «Hvalhræ dregið út á haf og síðan aftur upp í fjöru.» 5 de xunu de 2005. mbl.is, Consultáu'l 6 de xunu de 2005.

Bibliografía editar

  • Adams, Douglas (1995). The Hitchhiker's Guide to the Galaxy (re-edición). Ballantine Books. ISBN 0-345-39180-2.
  • Barry, Dave (1991). Dave Barry Talks Back, pp. 21-24. Nueva York: Three Rivers Press. ISBN 978-0-517-58868-0.
  • Jennings, Paul (1995). Uncanny!: Even More Surprising Stories. EU: Penguin. ISBN 0-14-037576-7.
  • Linnman, Paul; Doug Brazil (2003). The Exploding Whale: And Other Remarkable Stories from the Evening News. Graphic Arts Center Publishing Company. ISBN 1-55868-743-2.
  • O'Brian, Patrick (1937). Two's Company. en The Oxford Annual for Boys (Ed. Herbert Strang), pp. 5-18. Londres: Oxford University Press.
  • Reisdorf, Achim G.; Bux, Roman; Wyler, Daniel; Benecke, Mark; Klug, Christian; Maisch, Michael W.; Fornaro, Peter; Wetzel, Andreas (2012). Float, explode or sink: post-mortem fate of lung-breathing marine vertebrates. Palaeobiodiversity and Palaeoenvironments, 92 (1)|: 67-81. doi 10.1007/s12549-011-0067-z
  • "Rotting whale's carcase may have to be blown up". The Scotsman, marzu 6 de 2006. Consultáu'l 8 de xineru de 2007.
  • "SA police blow up stranded whale". Dawn: the Internet edition, agostu 7 de 2001. Consultáu'l 8 de xineru de 2007.
  • "Thar She Blows! Dead whale explodes". MSNBC, xineru 29 de 2004. Consultáu'l 8 de xineru de 2007.
  • Tour, Jim (1995). "Obliterating Animal Carcasses With Explosives," Tech Tips, Ene. 1995, Departamentu d'Agricultura de los Estaos Xuníos - Programa pal Desarrollu y Servicios de Teunoloxía Forestal.

Enllaces esternos editar