Hipólito de Roma o obispu Hipólito (circa 170Roma – circa 235Cerdeña) foi un escritor de la Ilesia cristiana primitiva. Al paecer foi escoyíu como'l primera antipapa en 217, pero morrió reconciliáu cola Ilesia'l 235 como un mártir, polo qu'agora ye honráu como un santu. El misteriu qu'envolubra a la persona y los escritos de Hipólito, unu de los más prolíficos escritores eclesiásticos de los primeros sieglos, foi desveláu un pocu per primer vegada a mediaos del sieglu XIX pol descubrimientu del so Philosophumena. Asumiendo qu'esti trabayu seya obra de Hipólito, la información dada nél respectu al autor y la so dómina puede combinase con otres feches conocíes pa tener un esquema razonable de la so vida.

Hipólito de Roma
Antipapa

Vida
Nacimientu Romacirca 170[1]
Nacionalidá Antigua Roma
Muerte Cerdeña235[2] (64/65 años)
Estudios
Llingües falaes griegu antiguu[3]
Alumnu de San Irenéu
Oficiu teólogu, escritorobispu católicu
Santoral
13 d'agostu
Creencies
Relixón Ilesia Católica[4]
Cambiar los datos en Wikidata

Vida editar

Hipólito debe de nacer na segunda metá del sieglu II, probablemente en Roma. Focio describir nel so Bibliotheca (cod. 121) como un discípulu d'Ireneo y a esti como discípulu de Policarpo de Esmirna. Pero esto nun ye seguro, ya inclusive si dir, nun implica necesariamente que Hipólito esfrutara a títulu personal de la enseñanza del célebre obispu galu. Quiciabes el pasaxe apunta a cencielles a poner de relieve'l venceyu esistente ente'l so sistema teolóxicu con aquel d'Ireneo, lo que per otra parte surde fácilmente de los sos escritos.

Presbíteru de la Ilesia de Roma na dómina del Obispu Ceferino, Hipólito estremar pola so cultura y elocuencia. Foi nesa dómina cuando l'entós nuevu Oríxenes escuchó les sos prédiques. Probablemente pocu tiempu primero que cuestiones de teoloxía y de disciplina eclesiástica provocaren conflictos direutos con Ceferino o col so socesor Calixto I.

Hipólito acusó al obispu de favorecer la herexía cristolóxica de los monarquianistas y d'estropiar la disciplina de la Ilesia pola so laxo remanar al dexar el reingreso a la Ilesia a antiguos miembros escluyíos en razón d'ofienses graves. La resultancia foi una cisma y ye probablemente por tal razón que Hipólito alloñar de la Ilesia mientres unos diez años liderando una congregación separada. Mientres les persecuciones del emperador Maximino el Traciu del añu 235 , Hipólito y Ponciano, que yera entós papa, fueron exilados a Cerdeña, onde morrieron.

Surde de l'asina llamada "Cronoloxía del añu 354" (más precisamente Catalogus Liberianus) qu'un 13 d'agostu, probablemente del añu 236, los cuerpos de los exilados fueron soterraos en Roma, el de Hipólito nel campusantu de la Via Tiburtina. Esto lleva a suponer qu'antes de la so muerte foi recibíu nuevamente nel senu de la Ilesia. Esto taría amás confirmáu pol fechu que dende entós la so memoria ye venerada en cuantes que santu y mártir.

El papa Dámaso I dedicólu unu de los sos famosos epigrames. Prudencio transpuso elementos del mitu griegu de Hipólito, el fíu de Teseo (que'l so nome en griegu significa “el que desamarra los caballos” y que morrió abasnáu polos sos caballos) al so rellatu sobre la muerte del santu cristianu. Asina, describió de manera conmovedora'l cruel supliciu del Hipólito históricu, lo que ye casi con certidume una lleenda. Por tales razones, tresformar nel santu patrón de los caballos (el primeru ye San Antonio de Padua). Mientres la Edá Media, los caballos enfermos solíen ser llevaos a St Ippolitts, en Hertfordshire (Inglaterra) onde una ilesia fuéra-y consagrada.

Nos tiempos que siguieron, pocu quedó de la memoria del Hipólito históricu. Nin Eusebio de Cesarea nin Jerónimo de Estridón (San Jerónimo) supieron que l'autor tan lleíu nel Este y el santu romanu yeren una mesma y única persona. Munchos estudiosos envaloraben qu'ello nun yera probable argumentando que distintos niveles de desenvolvimientu de la doctrina de la Trinidá yeren indicadores de dómines d'escritura distintu. El comentariu del "Chronicon Paschale" contién solo llixeres reminiscencies de los fechos históricos, como'l fechu que la sede episcopal de Hipólito taba asitiada en Portus nes cercaníes de Roma.

En 1551 atopóse una estatua de mármol nun campusantu de la Vía Tiburtina que representaba un home sentáu: en dambos llaos del asientu taba grabáu un ciclu pascual y na parte anterior figuraben los títulos de numberosos escritos: yera la estatua de Hipólito aplicáu al so trabayu. Correspondía de xuru al sieglu III. Foi asitiada nel Muséu Laterano: un rexistru na piedra que representaba una tradición perdida.

Discutiniu sobre la biografía editar

Investigaciones recién punxeron en tela de xuiciu la reconstrucción de la biografía. Retomando una propuesta de Pierre Nautin,[5] el congresu romanu de 1976[6] llegó a la conclusión que yera menester estremar, al marxe de delles obres apócrifes, dos autores, un Hipólito occidental y unu oriental. El mal llamáu Hipólito occidental (del que nun hai pruebes de que se llamara Hipólito) sería l'autor de los Philosophumena y el tratáu Sobre l'universu (que los sos títulos apaecen na estatua romana). Sicasí, l'autor oriental, que'l so nome yera efeutivamente Hipólito, compunxo sobremanera obres exexétiques. Estes posiciones fueron confirmaes polo xeneral por investigaciones socesives, anque con cambeos menores.[7] Por casu, rexístrase un escepticismu creciente sobre'l papel de Hipólito na redaición de la Tradición Apostólica.[8] Tamién se duldar de les indicaciones de Pirro Ligorio sobre les circunstancies en que foi topada la estatua.[9] Tola cuestión precisa una revisión de conxuntu ya imparcial.

Obra editar

La obra de Hipólito ye avolumada y puede comparase na so variedá a la d'Oríxenes. La mesma englobó les esferes de la exéxesis, de la homilética, de l'apologética y polémica, de la Cronoloxía y del derechu canónicu. Los sos escritos llegaron hasta nós de manera tan fragmentaria que ye difícil llograr a partir d'ellos una noción exacto y preciso de la so importancia intelectual y lliterario.

Tocantes a los sos trabayos d'exéxesis, los meyor calteníos son el "Comentariu sobre'l profeta Daniel" y el "Comentariu sobre'l Cantar de los Cantares." Magar delles imprecisiones en tipoloxía,[10] la so exéxesis estremar por una cierta sobriedá y sentíu de proporción.

Ye práuticamente imposible evaluar a Hipólito en cuantes que predicador por cuanto les Homilíes pa la celebración de la Epifanía que figuren col so nome, fuéron-y equivocadamente atribuyíes.

Escribió obres polémiques en contra de los paganos, los xudíos y los heréticos. La más conocida d'estes ye la Refutación de toles herexíes, que aportó a conocida sol desaveniente títulu de Philosophumena. De los diez llibros que lu componíen, el segundu y el terceru perdiéronse, el llibru primeru foi mientres un llargu periodu editáu (sol títulu Philosophumena) ente escritos d'Oríxenes, los llibros cuartu hasta'l décimu fueron afayaos pol griegu Minoides Mynas, ensin el nome del autor, nun conventu nel Monte Athos en Grecia.

Na actualidá almítese universalmente que los Llibros I y IV al X pertenecen a la mesma obra, pero duldar de l'autoría de Hipólito.

La importancia atribuyida a la obra foi sicasí bastante esaxerada: un exame seriu de les fontes utilizaes pa la esposición del Gnosticismu demuestra que la información suministrada nun ye siempres fiable.

No que fai a los sos trabayos dogmáticos, aquellos que concernen a Cristu y al Anticristu llegar de manera completa. Ente otres coses, inclúin un rellatu animáu de los eventos precedentes el fin del mundu. Foi escritu probablemente na dómina de les persecuciones de Septimio Severu (aproximao nel añu 202).

La influencia de Hipólito fíxose sentir sobremanera nos sos trabayos sobre cronoloxía y derechu canónicu.

El so "Crónica del mundu", una compilación que toma'l periodu dende la creación del mundu hasta l'añu 234, foi una base pa munchos otros trabayos de cronoloxía tantu nel Este como nel Oeste.

Nes grandes compilaciones de derechu canónicu que tuvieron llugar nel Este a partir del sieglu IV, munchos elementos fueron tomaos de los escritos de Hipólito. Pero la determinación exacta de cuanto ye xenuinu o reelaborado y/o de lo que-y foi equivocadamente atribuyíu, ta suxeta a discutinios.

Bibliografía editar

La edición de J. A. Fabricius, Hippolyti opera graece et latine (2 vols., Hamburgu, 1716-1718), reeditada por Gallandi, Bibliotheca veterum patrum (vol. II, 1766), y Migne, Cursus patrol. ser. Graeca, (vol. X) ta desactualizada. La preparación d'una edición crítica completa fuera encarada pola "Academia Prusiana de Ciencies". La xera yera d'una estrema dificultá, en razón del tracamundiu y complexidá de los distintos tipos d'escritura. El testu griegu orixinal calteníase namái en pocos casos (el Comentariu sobre Daniel, la Refutación, el Anticristu, partes de la Crónica, y dellos fragmentos). En cuanto al restu, solo esistíen fragmentos y traducciones principalmente en Eslavu eclesiásticu munches de les cuales nun fueren publicaes hasta en 1911.

De les ediciones de l'Academia publicáronse: un volume en Berlín en 1897 colos "Comentarios sobre Daniel" y el "Cantar de los Cantares", el tratáu sobre'l Anticristu y los "Trabayos exexéticos menores y obres homiléticas" editaos por Georg Nathaniel Bonwetsch y Hans Achelis.

El "Comentariu del Cantar de los Cantares" foi tamién publicáu por Bonwetsch (Leipzig, 1902) n'alemán a partir d'una traducción del rusu por Nicholas Marr del testu en Idioma xeorxanu amestada a aquel. Añadióse depués (Leipzig, 1904) una traducción de delles pieces d'exéxesis que se caltuvieren namái na versión xeorxana (La bendición de Jacob, La bendición de Moisés, La hestoria de David y Goliath). Una gran parte del orixinal de la "Crónica" foi publicáu por Adolf Bauer (Leipzig, 1905) a partir del Codex Matritensis Graecus, 221. Tocantes a la "Refutación", esisten les ediciones de Miller (Oxford, 1851), Duncker, Schneidewin (Göttingen, 1859), y Cruice (París, 1860). Puede atopase una traducción n'inglés na Ante-Nicene Christian Library (Edimburgu, 1868-1869).

Galería editar

Martirio de San Hipólito

Ver tamién editar

Referencies editar

Notes editar

  1. Afirmao en: AlKindi. Diamond Catalogue ID for persons and organisations: 12238. Apaez como: Hippolyte de Rome.
  2. Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Identificador GND: 118551418. Data de consulta: 17 ochobre 2015. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  3. «idRef» (francés). Agencia Bibliográfica de Enseñanza Superior. Consultáu'l 4 marzu 2020.
  4. Afirmao en: Catholic-Hierarchy.org. Identificador Catholic Hierarchy de persona: hippolyt. Data de consulta: 11 ochobre 2021. Llingua de la obra o nome: inglés.
  5. P. Nautin, Le dossier d'Hippolyte et de Méliton dans les florilèges dogmatiques et chez les historiens modernes, Paris 1953 (Patristica, 1).
  6. Ricerche el so Ippolito, Roma 1977 (Studia ephemeridis «Augustinianum» 13).
  7. Ver Nuove ricerche el so Ippolito, Roma 1989 (Studia ephemeridis «Augustinianum», 30); Manlio Simonetti, Ippolito, Contro Noeto, Bolonia 2000 (Biblioteca patristica 35).
  8. Ver John F. Baldovin, «Hippolytus and the ‘‘Apostolic Tradition: Recent Research and Commentary», Theological Studies 64 (2003), páxs. 520-542.
  9. Ver Margherita Guarducci, San Pietro y Sant'Ippolito: storia di statue famose in Vaticanu, Ist. Poligrafico dello Stato, 1991.
  10. Na Teoloxía cristiana, el conceutu de "tipoloxía" aplicar a la interpretación de personaxes y hestories del Antiguu Testamentu en cuantes qu'alegoríes prefigurando el Nuevu Testamentu

Enllaces esternos editar