Teoloxía

estudiu de Dios y los sos atributos

La teoloxía (del griegu θεος [theos], ‘Dios', y λογος [logos], ‘estudiu', ‘razonamientu', polo que significaría ‘l'estudiu de Dios' y, poro, ‘l'estudiu de les coses o fechos rellacionaos con Dios') ye la disciplina qu'estudia'l conxuntu de conocencies alrodiu de Dios, los sos atributos y les sos perfecciones.[1] La Teoloxía parte del fechu de la esistencia inequívoca de Dios. Ye por ello que la Teoloxía nun s'ocupa de la demostración empírica de la so esistencia, yá que da per fechu esta afirmación.

Teoloxía
disciplina académica y especialidá
disciplina académica
Cambiar los datos en Wikidata
Alegoría de la teoloxía (detalle de la cara sur del pedestal de la estatua de Carlos IV de Luxemburgu; Plaza Křižovnické, en Praga, República Checa).

Esti términu foi usáu per primer vegada por Platón en La República pa referise a la comprensión de la naturaleza divina per mediu de la razón, n'oposición a la comprensión lliteraria propia de los sos poetes coetaneos.[ensin referencies] Más tarde, Aristóteles emplegó'l términu en numberoses ocasiones con dos significaos:

  • Teoloxía de primeres como denominación del pensamientu mitolóxicu darréu previu a la Filosofía, nun sentíu peyorativu, y sobremanera usáu pa llamar teólogos a los pensadores antiguos non-filósofos (como Hesíodo y Ferécides de Siros).[2]
  • Teoloxía como la caña fundamental y más importante de la Filosofía, tamién llamada filosofía primer o estudiu de los primeros principios, más tarde llamada Metafísica polos sos siguidores y que pa estremala del estudiu del ser creáu por Dios, naz la filosofía teolóxica que-y la denomina tamién teodicea o teoloxía filosófica. (vease Teodicea).[2]

San Agustín tomó'l conceutu teoloxía natural (theologia naturalis) de la gran obra «Antiquitates rerum divinatum», de Marcu Terencio Varrón, como única teoloxía verdadera d'ente los trés presentaes por Varrón: la mítica, la política y la natural.[ensin referencies]Sobre esta, asitió la teoloxía sobrenatural (theologia supernaturalis), basada nos datos de la revelación y por tanto considerada cimera.[ensin referencies] La teoloxía sobrenatural, asitiada fora del campu d'aición de la Filosofía, nun taba per debaxo, sinón percima d'esta, y considerar la so sierva, que la ayudar na comprensión de Dios.[ensin referencies]

Teodicea ye un términu emplegáu anguaño como sinónimu de teoloxía natural. Foi creáu nel s. XVIII por Leibniz como títulu d'una de les sos obres: «Ensayu de Teodicea. Alrodiu de la bondá de Dios, la llibertá del home y l'orixe del mal», magar Leibniz referir con teodicea a cualquier investigación que'l so fin fuera esplicar la esistencia del mal y xustificar la bondá de Dios.[3]

Teoloxía abrahámica editar

Apoloxía cristiana editar

La apoloxía cristiana ye l'área de la teoloxía que s'especializa n'usar argumentu racionales pa defender y espublizar el Cristianismu.

Teoloxía católica editar

El términu teoloxía, por tanto, nun ye primeramente d'orixe cristianu. Solo al traviés d'un procesu progresivu imponse tantu n'Oriente como n'Occidente l'usu cristianu del términu «teoloxía». Para Clemente d'Alexandría, indica la conocencia de les coses divines». Para Oríxenes espresa la «verdadera doctrina sobre Dios y sobre Xesucristo como Salvador». Correspuende a Eusebio el privilexu d'aplicar per primer vegada l'atributu theologos a Xuan l'Evanxelista, yá que nel so evanxeliu escribió una «eminente doctrina sobre Dios». A partir d'él, la Ilesia Católica afirma que la teoloxía indica la verdadera doctrina, la cristiana, n'oposición a la falsa doctrina qu'enseñaben los paganos y los herexes.[ensin referencies]

El términu teoloxía ye una pallabra compuesta que, nel so significáu lliteral, puede indicar un falar de Dios, o bien un discursu sobre Dios. Si en términos xenerales la teoloxía ye una reflexón sobre Dios (y nesti sentíu esiste tamién una teoloxía filosófica), nel sentíu más corriente de la Ilesia católica ye una reflexón qu'intenta conocer y entender la fe a partir de la razón. Con éses la teoloxía católica presupon la fe como fundamentu experiencial ya intenta nella y al traviés d'ella la conocencia y la comprensión de la fe. N'otres pallabres, ye una actividá intelectual, metódica y crítica que presupon l'adhesión a la fe católica. Pa indicala sintéticamente, resumir de cutiu a la fórmula d'Anselmo de Canterbury: "Fides quaerens intellectum": "La fe busca entender" (la teoloxía ye la voluntá de la fe d'entender).[4]

Na constitución del saber teolóxicu católicu pueden indicase'l so oxetu, les sos fontes y el so llugar. L'oxetu» de la teoloxía ye Dios —de manera direuta—, y el mundu y l'home a la lluz de Dios. Les «fontes de la conocencia teolóxica» y los sos criterios de verdá son la razón humana y la revelación divina, de manera privilexada. El llugar» de la teoloxía ye la Ilesia como comunidá de fe y de cristianismu.

D'equí deriva que la Ilesia tien que poder establecer de forma autorizada criterios pa la reflexón teolóxica. Según la Ilesia católica, la investigación y el trabayu teolóxicu inscríbense dientro d'un saber racional, que'l so oxetu ye dau pola revelación» —esto ye, la Pallabra de Dios tresmitida ya interpretada pola Ilesia so l'autoridá del Maxisteriu —yá que ye imposible evitar la mediación de la Ilesia—, y acoyida pola fe (importancia del asentimientu de la comunidá). La teoloxía en dellos casos llegó a un altu nivel d'especulación y ellaboración. Esti saber racional foi consideráu ciencia polos teólogos y por non-teólogos nel pasáu medieval y en dómines contemporánees,[5] anque para otros del pasáu o contemporáneos nun ye una ciencia. En gran midida, esto esplícase porque'l conceutu de ciencia varió y entá en distintes dómines nun ye homoxéneu.

La Teoloxía pregúntase alrodiu de la naturaleza, les propiedaes y la esencia de Dios usando como fonte la Revelación y como métodu la lóxica trinitaria. Nesti sentíu la Teoloxía católica ye na so mayor parte igual qu'otra teoloxía cristiana. Tamién estudia otres cuestiones, como por casu la soterioloxía, la marioloxía, la predestinación, la escatoloxía, la ética teolóxica y, según dellos autores, l'apologética.

El primer mileniu dempués de Cristu carauterizar pola unidá ente'l saber teolóxico y el ministeriu pastoral de los obispos. Dalgunos de los mayores teólogos fueron los grandes doctores de la Ilesia. Y éstos, con delles esceiciones, fueron obispos. El maxisteriu del obispu desenvolvíase siendo teólogu y viceversa; poniendo de manifiestu la unidá y la complementariedá de los dos funciones. La teoloxía yera considerada como comentariu y esfuerciu de penetración na Pallabra de Dios pa poder vivila concretamente.

N'Occidente, ye sobremanera Agustín el que caltuvo con puxanza'l sentíu relixosu de teoloxía: entiéndese asina la teoloxía como l'esfuerciu por enfusar cada vez más na intelixencia de la Escritura y de la Pallabra de Dios. Anselmo de Aosta avanzó na comprensión de la teoloxía y consideró el principiu básicu de la teoloxía: quaero intelligere ut credam, sei credo ut intelligam (busco entender pa creer, pero creo pa poder entender).

Nel medievu surdieron múltiples cismes en redol a la naturaleza de Cristu y en referencia a la virxinidá de María. Con al respective de ésta última, el discutiniu en parte xiraba en qu'en Mateo 1:23 l'ánxel anuncia la nacencia en condición virxinal, ente qu'Isaías na so profecía alude a una almah que n'hebréu significa neña o mocina, pero non a una bethulah que significa virxe. Ésti ye un pequeñu exemplu de les dificultaes de la teoloxía, al tener qu'atopar la non contradicción ente los argumentos filolóxicu y filosóficu, y les afirmaciones dogmátiques del Maxisteriu de la Ilesia católica, sosteníes por ser «asistíes pol Espíritu Santu».

Teoloxía protestante editar

A partir de Lutero empecipió un nuevu percorríu teolóxicu, separáu ya independiente respectu de la teoloxía tradicional católica. Surde asina la teoloxía protestante, que difier de la católica en cuestiones doctrinales que son consideraes fundamentales:

  • La Biblia ye considerada infalible Pallabra de Dios y el testu más importante de tolos llibros del mundu. Nun esisten documentos distintos a la Biblia que sían aceptaos como infalibles. Amás, de tar basada nel llamáu canon de palestina o canon hebréu que consta de 39 llibros, a diferencia de la Biblia católica que contién 46 llibros, pos ta tomada del canon d'Alexandría que contién siete libros más, llamaos apócrifos pola tradición protestante y, tamién llamaos llibros deuterocanónicos pola tradición católica.
  • Nun s'acepta adoración a nenguna clase d'imaxe nin a persona humana dalguna. Poro, nun s'acepta la postración frente a imaxe dalguna.
  • Nun s'acepta la esistencia del purgatoriu.
  • Nun s'acepta'l bautismu de neños o infantes, sinón hasta que l'individuu tien formada una conciencia de lo moral.
  • Nun se reconoz a la Virxe María nin a nengún otru personaxe bíblicu o históricu como intercesor ante Dios.

Cabo mentar que, dientro de la Teoloxía protestante, destáquense 5 puntos que resumen la Teoloxía o creencies:

  • Sola Fide
  • Sola Gratia
  • Sola Scriptura
  • Solus Christus
  • Soli Deo Gloria

Lo cual significa que la Salvación ye pola Sola Fe (Sola Fide), pola Sola Gracia de Dios (Sola Gratia), pola Única Obra intercesora de Cristu (Solus Christus), dando asina la Gloria Solamente a Dios (Soli Deo Gloria) pos l'home nun tien parte na salvación. Coles mesmes, se enfatiza la suficiencia de la Pallabra de Dios espresada na Biblia, col fin de conocer al Dios verdaderu al revelase esti escontra los homes (Sola Scriptura).

Teoloxía ortodoxa oriental editar

 
La hospitalidá de Abraham”, d'Andréi Rubliov: los trés ánxeles representen a los trés persones de Dios.

La teoloxía ortodoxa oriental carauterizar pola so trinitarismo monoteísta, la creencia na encarnación del Logos (fíu de Dios), un equilibriu ente la teoloxía catafática y apofática, una hermenéutica definida de la tradición sagrada, una eclesioloxía concreta, y una soterioloxía terapéutica.

Los cristianos ortodoxos creen nun únicu Dios que ye al empar unu y trino (Padre, Fíu y Espíritu Santu), anque apunta que se trata de “una esencia indivisible” presente nos trés. La sagrada trinidá ta formada por trés persones estremables y distintes (hipóstasis), que comparten una esencia divina (ousia) non creada, inmaterial y eterna. El padre ye la fonte eterna de divinidá, de la que'l fíu llograr y tamién del padre llograr l'espíritu santu. La ousia de Dios ye daqué que ta más allá de la comprensión humana y nun puede ser definida nin tratada pol entendimientu humanu.[6]

Teoloxía islámica editar

Kalam (علم الكلم) ye una de les ciencies relixoses del Islam. N'árabe, la pallabra significa ‘discutiniu' y refierse a la tradición islámica de buscar principios teolóxicos per mediu de la dialéutica. Un estudiosu del Kalam ye llamáu mutakallam.[ensin referencies]

Teoloxía en relixones non-abrahámiques editar

Mitoloxía grecollatina editar

Mitoloxía clásica, mitoloxía grecorromana o grecollatina ye la mitoloxía de la civilización clásica grecorromana, un cuerpu de narraciones mítiques esencialmente común (n'afaciendo los romanos el panteón de la relixón griega a la so propia relixón orixinal -relixón romana-), anque los nomes de los dioses sían distintos en griegu y en llatín. Dambes mitoloxíes converxeron nel sieglu I e.C.

Na antigüedá grecollatina esistieron eruditos paganos qu'escribieron obres filosófiques onde trataben la tema del politeísmu de manera racional, como bien son el De natura deorum de Cicerón, o dellos testos d'Epicuro como la Carta a Meneceo.[7] Tamién entren equí testos como De divinatione de Cicerón, De la naturaleza de les coses de Lucrecio, y Meditaciones de Marco Aurelio.

Relixón xermánica editar

 
Muerren riqueces, muerren parientes, igual vas morrer tu; la gloria tan solo nun muerre enxamás, d'aquel que gana-y la llogra. Hávamál, estrofa 76.[8]

La mitoloxía nórdica yera una coleición de creencies y histories compartíes polos pueblos xermanos septentrionales. Ye importante señalar qu'esta mitoloxía nun yera compartida polos pueblos nórdicos d'etnia urálica (fineses, estonios y lapones) nin báltica (lituanos y letones), quien teníen una propia (anque asemeyada). Nun yera una relixón revelada, pos nun había una verdá apurrida polos divinos a los mortales (a pesar que tien rellatos de persones normales aprendiendo les histories de los dioses d'una visita de, o a, ellos), y nun tenía un llibru sagráu. Esta mitoloxía yera tresmitida oralmente en forma d'una llarga y regular poesía. Dicha tresmisión siguió mientres la yera viquinga, y la nuesa conocencia sobre ella ta basáu principalmente nes Eddes y otros testos medievales escritos mientres o dempués de la cristianización.

En tiempos recién hubo un resurdir de les creencies de los antiguos pueblos viquingos; los sos adeptos, quien se consideren como odinistas o asatruar escribieron obres y artículos en defensa d'un paganísmo racional.[9]

Nuna entrevista en 1992, Jörmundur Ingi Hansen espresó la so visión sobre delles temes teolóxiques, incluyíu la naturaleza de los dioses y la base de les sos creencies paganes:

Dende la mio perspeutiva, el mundu na so naturaleza estremar en dos, les fuercies constructives, Æsir, y les fuercies destructives que nós llamamos Jötnar. <…> Ásatrú o paganismu ye, básicamente, solo pa dase cuenta d'esta dicotomía y tomar partíu pol lladral de los Æsir. La meyor manera de faer eso, al mio pensar, ye ser autu-consistente, vivir n'harmonía cola naturaleza, acomuñar a ella con respetu y sometese al orde públicu. <...> Los dioses formen les moraes de la xente, la tierra y el sistema solar a partir del material que yá esiste. Nesti contestu podemos considerar a les fuercies de la naturaleza como los dioses en sí mesmos y en gran midida, eso ye lo que la xente faía na antigüedá.[10]

Teoloxía exipcia editar

 
Anj, el símbolu de la vida.

La relixón del Antiguu Exiptu entiende les varies creencies relixoses y rituales practicaos nel Antiguu Exiptu por más de tres milenios: dende'l periodu predinástico hasta l'adopción del cristianismu nos primeros sieglos d'esta era. Estes creencies centrar na adoración de múltiples deidaes que representaben dellos aspeutos de la naturaleza, simbolizando idees y funciones de poder, espresaos per mediu de complexos y variaos arquetipos.

La relixón exipcia tuvo como principal oxetivu la interacción ente los seres humanos y los dioses.[11] Creíase qu'estos dioses taben presentes en tolos aspeutos del mundu natural, anque la so verdadera naturaleza caltúvose. tamién yeren bien sensibles pola so sexualidá.

Estes deidaes yeren adoraes con ufriendes y oraciones polos faraones, nos santuarios de los templos. El pueblu venerar mientres les procesiones, espuestos en templetes esteriores, sobre barques rituales portaes polos sacerdotes. Sofitaos pola realeza, destacaron distintos dioses en diversos periodos de la historia exipcia y los mitos acomuñaos con ellos camudaron col tiempu, asina qu'Exiptu nunca tuvo una xerarquía coherente de deidaes o una mitoloxía unificada; sicasí, la relixón contenía munches creencies xenerales. Ente elles atopa la divinidá del faraón, qu'ayudaba a unificar políticamente'l país,2 y creencies más complexes sobre una vida más allá, que dio llugar a la ellaboración de les complexes costumes funeraries exipcies: embalsamamientu, momificación, enterramientos rituales en ricos complexos funerarios, con templos funerarios, pirámides, mastabas, etc.

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Río Pedraza, Francisco; Haya Segovia, Fernando (2009). «La filosofía medieval y renacentista», Historia de la Filosofía. Oxford Univesity Press España, Sociedá Anónima, páx. 101. ISBN 9788467351477. Consultáu'l 1 de xunu de 2017.
  2. 2,0 2,1 Jaeger, Werner (1952). «Capitulo I Teoloxía de los pensadores griegos», La Teoloxía de los Primeros Filósofos Griegos. Méxicu, DF: Fondu de Cultura Económica, páx. 11. ISBN 9789681606312.
  3. Lacueva, Francisco; Roperu, Alfonso, «Teodicea», Teodicea (2 edición), Barcelona: Clie, ISBN 9788482672373, https://books.google.com.uy/books?id=Dsqua0AmYMIC&lpg=PA567&dq=Leibniz%20teodicea%20%22teolog%C3%ADa%20natural%22&hl=es&pg=PA567#v=onepage&q=Leibniz%20teodicea%20%22teolog%C3%ADa%20natural%22&f=false, consultáu'l 24 d'ochobre de 2011 .
  4. Vease La rellación ente fe y razón en San Anselmo.
  5. Elisabeth Reinhardt, "La configuración de la ciencia teolóxica, de Hugo de San Víctor a Tomás d'Aquino", en Peles rutes medievales del saber, EUNSA, Pamplona, 2007, ISBN 978-8431324650, p. 61, nota 37: "El discutiniu sobre'l calter especulativu o práuticu de la ciencia teolóxica percuerre tol Baxu Medievu, llegando a la segunda escolástica. El costume, por casu na Universidá de Salamanca de finales del sieglu XV, yera contraponer a Aquino con Bonaventura nesta cuestión apostada". Cf. Tomás d'Aquino, Suma de Teoloxía, Iª, q. 1, a. 2. Son de la mesma considerancia, ente otros contemporáneos, Yves Congar o Benjamín Monroy: cf. "La Teoloxía: ciencia y sabiduría", Espíritu y vida, setiembre 2007.
  6. Lossky, V.. The Mystical Theology of the Eastern Orthodox Church.
  7. Testu completu: http://www.uruguaypiensa.org.uy/andocasociado.aspx?159,676
  8. El Hávamál completu: http://www.fornsed.es/index2.php?articulo_id=32&art=1
  9. http://www.fornsed.es/index2.php?id=17&sec=1
  10. Lesbók Morgunblaðsins, 14 de payares de 1992, páx. 4-5. Disponible online n'http://timarit.is/view_page_init.jsp?pageId=3309806&issId=242568&lang=en
  11. [#Redford|Redford (2002)]], p. 62.

Bibliografía editar

Enllaces esternos editar

Esti términu apaez nel Diccionariu de l'Academia de la Llingua Asturiana. Ver: teoloxía