Aureliu Clemente Prudenciu (en llatín, Aurelius Prudentius Clemens; Calahorra, 348 d. C. - c. 410) foi un poeta hispanollatinu conocíu a cencielles como Prudenciu. Dalgunos piensen que nun nació en Calagurris, Calahorra, sinón en Caesaraugusta (Zaragoza)[ensin referencies]. Tenía una gran erudición escriturística y en cultura clásica. Ta consideráu como unu de los meyores poetes cristianos de l'Antigüedá.[4]

Prudenciu
Vida
Nacimientu Caesaraugusta (es) Traducir, Calagurris (es) Traducir y Calahorra[1]348 (greg.)[2]
Nacionalidá Antigua Roma
Muerte 413 (greg.) (64/65 años)
Estudios
Llingües falaes llatín[3]
Oficiu poeta, políticu, escritorxurista
Llugares de trabayu Roma
Trabayos destacaos Psychomachia (es) Traducir
Contra Symmachum (es) Traducir
Dittochaeon (en) Traducir
Hamartigenia (en) Traducir
apotheosis (en) Traducir
Liber Peristephanon (en) Traducir
Cathemerinon (en) Traducir
Xéneru artísticu poesía
Cambiar los datos en Wikidata

Biografía editar

La cuestión del so llugar de nacencia (Calahorra o Zaragoza) ta entá indecisa, ente otres coses porque'l mesmu Prudenciu denoma "de so" a dambes ciudaes. Prudenciu nació cuando yá faía una xeneración de la "paz de la Ilesia" y tenía catorce años d'edá cuando l'emperador Xulianu l'Apóstata quixo tornar al paganismu infructuosamente.

De familia cristiana noble y opulenta, foi profesor de retórica y xurisconsultu y desenvolvió una brillosa carrera política como funcionariu imperial y gobernador de dos provincies. Viaxó enforma; tuvo en Roma y ellí desempeñó'l cargu de prefeutu sol mandatu de Teodosiu; depués exerció un altu emplegu na corte cesárea de Milán, con rangu de proximus, mientres l'episcopáu d'Ambrosiu de Milán, polo que pudo ser testigu de la so llucha escontra l'últimu apartaz paganu (sentencia sobre'l Altar de la Victoria en 383) y escontra los herexes (ente 385 y 386 foi ocupada la basílica Porcia de Roma, reclamada pola emperatriz madre Xustina), según del descubrimientu de los restos de los santos Xervasiu y Protasiu (386) o de la penitencia pública de Teodosiu I tres la masacre de Tesalónica (en 390), que demostró yá entós el poder non yá moral que tenía la Ilesia.

Yá mayor, hubo de prensentase énte'l Senáu pa defendese d'acusaciones que lu perxudicaben, desconocíes pa nós, de les que salió proclamáu inocente. Na Praefatio que punxo a la coleición de les sos poesíes, cúntanos que cavilgó sobre la so vida, consideróla falta de conteníu y a fines del sieglu IV retiróse a un monesteriu, n'Hispania, pa faer una vida ascética (qu'incluyía una rigorosa dieta vexetariana) y dedicase a la poesía relixosa, qu'empezó a escribir bien tarde, cuando yá tenía 56 años, en 404. Ellí morrió hacia l'añu del saquéu de Roma por Alaricu (410), seique nel 413 y non enantes de 405.[5]

El so himnu Da, puer, plectro (qu'inclúi "Corde natus ex parentis") y l'himnu de la Epifanía O sola magnarum urbium ("Oh ciudá grande ente les grandes"), dambos del Cathemerinon, inda s'usen anguaño. Conózse-y como "el cantor de los mártires" cristianos, pero la so obra más influyente ye, sicasí, la Psychomachia, inspiración y fonte de la lliteratura alegórica medieval.

Obra editar

 
Ilustración de la Psychomachia: Concordia contra Discordia.
British Library.

Ente los años 404 y 405, tornando a Calahorra y abrazáu al so obispu y amigu Valerianu, espublizó una coleición de los sos poemes: el Peristéphanon, una coleición d'himnos a mártires, dalgunos de los cualos pasaron a la lliturxa. Quédennos más de 20.000 versos de so, munchos d'ellos entá inéditos. Les sos fontes son bien variaes: dende la Biblia, interpretada alegóricamente, compilaciones como les Actes de los mártires y los más esvalixaos autores, como San Irenéu, Tertulianu, Minuciu Félix, Lactanciu, San Ciprián de Cartago y, bien especialmente, San Ambrosiu de Milán, sobre un fondu clásicu de reminiscencies sobremanera de Virxiliu y Horaciu. Siguiendo l'exemplu d'esti postreru, amás, utilizó bien diversos metros y estrofes.

Rindió homenaxe a dos mártires de Córdoba, Acisclu y Zoilu, a les dos mártires sevillanes, Xusta y Rufina y los dos mártires de Calahorra Santu Mederu y San Celedoniu.

Escribió Cathemerinon liber (Llibru de los himnos o Llibru de les xeres de la xornada), una especie de llibru d'hores que recueye 12 himnos; Hamartigenia (Orixe del pecáu); Contra Symmachum (Escontra Símacu, en referencia a Quintu Aureliu Símacu); Peristephanon (Llibru de les corones de los mártires), célebre coleición de catorce formosos himnos a dellos mártires, ente los cualos figuren dellos españoles, polo que ye importante tamién como fonte de pervalible información sobre ellos.

Los sos himnos tienen fuercia y sentimientu, y en dalguna manera preludien el futuru temperamentu barrocu español, tamién porque'l so estilu, refináu, cultu y casi alexandrín, ye profuso n'imáxenes y figures retóriques. Supo con ello dotar de puxanza a un llinguaxe qu'esploraba per vegada primera los valores de la virtú heroica de los mártires cristianos. Especial dedicación prodigó a los mártires de Zaragoza, ente los que s'inclúin el rellatu del martiriu de santa Engracia y los sos dieciocho compatriotes, que recibieron el nome de los «innumberables mártires» o «santes mases» de Caesaraugusta. Tamién s'atopen rexistraos los tormentos de san Llorenzu de Huesca y san Vicente, diáconu zaragozanu que foi martirizáu en Valencia.

La so famosa Psychomachia ye un poema alegóricu que representa'l combate pol alma humana ente les virtúes y los vicios personificaos, de forma asemeyada a como va faer Pedro Calderón de la Barca nos sos autos sacramentales. Esta obra exerció una fonda influencia, tanto lliteraria como iconográfica, nel alegorismu medieval polo xeneral y nes pieces teatrales denominaes moralidaes en particular.

El manuscritu más importante que recueye les sos obres perteneció a Juan Francisco Andrés de Uztarroz, eruditu y mecenes aragonés, y de ende que la so poesía fuera almirada, al pie de la de Marcial, por escritores y poetes barrocos como Lupercio Leonardo de Argensola. Amuesa del so espardimientu nesta dómina ye que Luis Díez de Aux publicó una Traducción de los himnos que fizo Aurelio Prudenciu (Zaragoza, 1619) y, más tarde, Vicente Blasco de Lanuza tradució (Zaragoza, 1623) el so Peristephanon.

Notes y referencies editar

  1. Afirmao en: catálogu de la Biblioteca Nacional Checa. Identificador NKCR AUT: jn19981002051. Data de consulta: 28 setiembre 2023.
  2. «Q72262714» (en rusu). Diccionario Enciclopédico Granat. 
  3. Afirmao en: catálogu de la Biblioteca Nacional Checa. Identificador NKCR AUT: jn19981002051. Data de consulta: 1r marzu 2022.
  4. Antonio Pérez Lasheras, La lliteratura del reinu d'Aragón hasta'l sieglu XVI, Zaragoza, Ibercaja;Institución «Fernando'l Católicu», 2003, páx. 63. ISBN 84-8324-149-8.
  5. Guillermo Fatás, "Aurelio Clemente Prudencio", en Aragoneses ilustres I, Zaragoza, CAI, 1983, p. 128-129

Bibliografía editar

Obres de Prudenciu
  1. Volume I: Obres I. ISBN 978-84-249-1868-2.
  2. Volume II: Obres II. ISBN 978-84-249-1869-9.

Enllaces esternos editar