Criminoloxía

ciencia que estudia les causes y manifestaciones del delitu

La criminoloxía ye una ciencia empírica ya interdisciplinaria que tien como oxeto l'estudiu del delincuente, el llugar de los fechos, el delitu, les conductes esviaes, el control social, con rellación al delitu mesmu, ensin dexar de llau del tou a la víctima, que va ser seya que non oxetu total d'estudiu de la victimoloxía, coles mires d'entender al criminal y les distintes motivaciones que lo llevaron a cometer determinaos crímenes.

Castigo a muyeres en China, 1875.

El so oxetu ye l'estudiu de la conducta esviada qu'implica'l delitu o criminalidad, según el procesu de definición y sanción de la conducta esviada. Amás, tamién se centra na prevención y el tratamientu d'estes conductes.

Basa los sos fundamentos en conocencies diverses de disciplines y ciencies tales como lo son la socioloxía, psicoloxía, medicina, antropoloxía, matemática, física y química, sofitándose de manera indireuta del derechu penal y d'otres ciencies de calter penal o forense. Les árees d'investigación criminológicas inclúin el iter criminis, la incidencia y les formes o mecanismos de los crímenes, según les sos causes y delles consecuencies.

El nome d'esta ciencia foi utilizáu per primer vegada pol antropólogu francés Paul Topinard. Asina mesmu en 1885, el profesor italianu de derechu Raffaele Garófalo acuñó esti términu de manera formal. Bien amestáu a la criminoloxía atopen los llogros y teoríes de Cesara Lombroso, a quien se-y considera'l padre de la criminoloxía, yá que nos sos estudios alrodiu de l'antropoloxía criminal, encimentó bases y teoríes qu'hasta los nuesos díes perduren, yá seya como antecedentes o como directrices mesmes de la ciencia.

A pesar de ser una ciencia de relativa recién creación y ser cuestionada tocantes a la so vinculación y dependencia para col derechu penal, la criminoloxía algamó un calter de ciencia autónomu, al ser participe del usu del métodu científicu pa la formulación de les distintes teoríes que la componen. La criminoloxía estudia nel ser criminal los distintos aspeutos que componen la salú integral, ye dicir el compuestu bio-psico-social, p'asina poder llegar a conclusiones sobre la fonte del actuar criminal.


Historia editar

 
Cesara Lombroso ye consideráu'l padre de la criminoloxía.

La llucha contra'l delitu y l'estudiu de los delincuentes y del castigu data de l'antigüedá.[ensin referencies] Filósofos como Sócrates, Platón o Aristóteles yá falaron sobre esta tema, atribuyendo los delitos a defectos físicos o mentales ya inclusive al heriedu.[ensin referencies]

A mediaos del sieglu XIII, Tomás d'Aquino intentó tamién sentar les bases de la filosofía del derechu penal na so obra Escolástica, y na Edá Media realizáronse dellos estudios médicos pa investigar crímenes aisllaos.

Escuela clásica editar

La escuela clásica tien un desenvolvimientu basáu na filosofía de la Ilustración, que considera a tolos homes como seres llibres, iguales y racionales, polo cual podíen actuar responsablemente como individuos. Por tanto, nun consideren diferencies ente l'individuu que viola la llei y quien la respeta. L'interés nun s'atopa nel actor, sinón nel actu. Concibe al delitu como creación xurídica y la violación de la norma como un rompimientu del pactu social.

Postulaos de la escuela clásica:

  • Parte del llibre albedríu de los individuos.
  • Tou individuu puede tener un comportamientu esviáu.
  • El centru de la reflexón xira alredor del actu.
  • Ye reactiva yá que nun busca investigar les causes de la esviación.[1]

Propón que la proporción de los castigos tien de guardar rellación al perxuiciu social del fechu; taba en contra de la crueldá de los castigos y, l'arbitrariedá de la xusticia de los xueces.[2]

Los sos postulaos, respectos de les penes y del delitu, constitúin les bases pal Derechu penal modernu, derivando los siguientes principios:

  • Llegalidá: solo les lleis pueden decretar les penes de los delitos, ye xera del llexislador en representación de la sociedá xunida pol pactu social definiles.
  • Xurisdiccional: un terceru (xuez) tien de xulgar la verdá de los fechos, ensin interpretar les lleis, polo cual la llei tien de ser clara y conocida por toos.
  • Proporcionalidad: tien d'esistir proporción ente la pena y el delitu cometíu rellacionáu al dañu realizáu.
  • Prontitud: por que la pena seya útil, tien d'imponese lo más cercana avaguen la comisión del delitu, polo que'l procesu tien de ser curtiu.
  • Necesidá: nun ye la crueldá de les penes la que torga la comisión de delitos, el frenu más grande del delitu ye la inexorabilidad y infalibilidad de la pena.[1]

Escuela biolóxicu-positivista editar

Esta escuela parte del determinismu biolóxicu de la conducta humana, considerando que los homes son impulsaos por carauterístiques innates escontra'l delitu. El centru del analís yá nun ye'l delitu sinón ye'l criminal y la sociedá vese compelida a defendese de too actu antisocial yá seya apostrándolo o esaniciándolo.

Para Cesara Lombroso, el criminal nato ye un ser atávico, esto ye, tien una regresión biolóxica que se manifiesta en carauterístiques físiques como asimetría de la cara o del cuerpu, polidactilia, oreyes grandes. etc. Pela so parte Enrico Ferri considera al delincuente como un home anormal, yá seya con anormalidaes físiques, psíquiques, hereditaries o bien adquiríes. Raffaele Garofalo define al delitu natural como la ofiensa a la piedá y la probidad, sentimientos qu'integren el consensu moral esistente.

Nesta corriente, el delitu en sí mesmu constitúi namái una manifestación del calter peligrosu del autor; esto ye, la peligrosidá del suxetu que infringe la norma ye la pilastra pa determinar la sanción, polo que, xustifícase aplicar a estos suxetos midíes de seguridá o penes ensin llende de tiempu, yá que, al ser enfermu social nun puede determinase cuando va superar l'estáu peligrosu.

Los postulaos de la escuela biolóxicu-positiva:

  • Parte d'un determinismu de la conducta .
  • El centru del analís ye l'actor y el so comportamientu en tantu inténtase esplicar les causes d'ésti.
  • Ente criminales y non criminales esisten diferencies fundamentales biolóxiques-antropolóxiques, que determinen el comportamientu individual.
  • Ta empobinada empírica y positivamente.
  • Ye una teórica etimolóxica en tantu busca les causes de la conducta esviada.[1]

Criminoloxía moderna editar

Nel sieglu XX, los criminólogos esforciar en faer una síntesis de los descubrimientos precedentes. En distintos países empieza a manifestase un enclín a ampliar el campu de l'actividá criminológica: unos inclúin nella la criminalística (Alemaña); otros, la penoloxía; hai otros que preconicen l'estudiu conxuntu de la ciencia del crime y de la ciencia de la reacción social amenada por él (Estaos Xuníos). Nesti sieglu, la criminoloxía influyó notablemente na evolución del derechu penal.

Coles posteriores meyores nel campu de la psicoloxía y socioloxía dellos investigadores propunxeron nuevos enfoques, ente ellos atópense: Jean Pinatel, Edwin Sutherland, Robert Merton, David Matza, Travis Hirschi, Gary LaFree, David Farrington, Michael Gottfredson, Charles Tittle, Jock Young, ente otros.

A partir de mediaos del sieglu XX, preséntase un cambéu de paradigma na ciencia criminológica afitando la so atención nos procesos de criminalización, nel ambiente social, pero estudia tamién a la víctima. Según la definición d'Antonio García-Pablos de Molina

Ye una ciencia empírica ya interdisciplinaria, que s'ocupa del estudiu del crime, de la persona del infractor, la víctima y el control social del comportamientu delictivu, y trata de suministrar una información válida, oldeada, sobre la xénesis, dinámica y variables principales del crime contempláu ésti como problema individual y como problema social— según sobre los programes de prevención eficaz del mesmu, les téuniques d'intervención positiva nel home delincuente y los diversos modelos o sistemes de respuesta al delitu.[3]

Escuela de Chicago editar

La escuela de Chicago surdió a principios del sieglu XX, al traviés de la obra de Robert E. Park, Ernest Burgess, y otros sociólogos urbanos na Universidá de Chicago. Na década de 1920, Park y Burgess identificaron cinco zones concéntriques qu'esisten de cutiu al crecer les ciudaes, incluyendo la "zona en transición", que foi identificada como más volátil y suxeta al desorde. Na década de 1940, Henry McKay y Clifford R. Shaw centrar nos delincuentes xuveniles, atopando que taben concentraos na zona de transición.

Los sociólogos de la Escuela de Chicago adoptaron un enfoque d'ecoloxía social a les ciudaes qu'estudiaben y postularon que los barrios urbanos con altos niveles de probeza de cutiu esperimenten una rotura de la estructura social ya instituciones como la familia y la escuela. Esto da como resultáu la desorganización social, lo qu'amenorga la capacidá d'estes instituciones pa controlar el comportamientu y crea un ambiente aparente pa la conducta esviada.

Otros investigadores suxuren un venceyu psicolóxicu-social agregu. Edwin Sutherland suxurió que les persones aprienden el comportamientu criminal de los delincuentes mayores, más esperimentaos colos que pueden acomuñar.[4]

Siguiendo la escuela de Chicago, la teoría de la anomia de Robert Merton y l'idea d'asociación diferencial de Edwin Sutherland, los teóricos subculturales centrar en pequeños grupos culturales que s'alloñar de la corriente principal pa formar los sos propios valores y significaos alrodiu de la vida. Teóricos como David Matza y Sykes Gresham argumentaron en contra d'esta teoría, al sostener que los criminales nun son distintos del restu de la sociedá. Tienen los mesmos principios morales, y ye por ello que tienen de recurrir a téuniques de neutralización que-yos dexen actuar de manera repudiable. Afirmen, amás, que les incursiones nel mundu delictivu danse gradualmente y non de manera irreversible.

Teoríes individualistes editar

La teoría de la eleición racional basar na escuela clásica de filosofía utilitarista de Cesara Beccaria, que foi popularizada por Jeremy Bentham. Ellos argumentaron que'l castigu, si ye certeru, rápido, y proporcionáu al delitu, ye un elementu disuasivo pal crime, una y bones los riesgos devasen los posibles beneficios pal infractor. En Dei delitti y delle pene (De los delitos y les penes, 1763-1764), Beccaria abogó por una ciencia penal racional. Beccaria concibe'l castigu como la necesaria aplicación de la llei frente a un delitu. El xuez, poro, a cencielles tenía d'afaer la so condena al cumplimientu de la llei. Tamién estrema ente'l delitu y el pecáu, y abogó en contra de la pena de muerte, según la tortura y tratamientos inhumanos, yá que los consideraba elementos de disuasión racionales.

Esta filosofía foi sustituyida poles Escueles positivista y de Chicago. Nun remanez hasta la década de 1970 colos escritos de James Q. Wilson, l'artículu de 1965 de Gary Becker tituláu "Crime y castigu",[5] y "La óptima aplicación de lleis" de George Stigler, en 1970.[6] La teoría de la eleición racional sostién que los delincuentes, al igual qu'otres persones, sopesen los costos/beneficios y riesgos a la de decidir si cometer un delitu y piensen en términos económicos.[7] Dende esta perspeutiva, les midíes de prevención pensar a la manera d'una contra-motivación, amontando les consecuencies de cometer un delitu, por casu, al traviés del endurecimientu de les penes. Les teoríes de la eleición racional tamién suxuren que l'aumentu de la probabilidá de ser atrapáu, al traviés del aumentu de la vixilancia, la policía o la presencia de guardia de seguridá, el mayor allumáu públicu y otres midíes, son eficaces nel amenorgamientu de la delincuencia.[8]

Criminoloxía crítica editar

La criminoloxía crítica ye entendida como un movimientu del pensamientu criminológico contemporaneu que busca la construcción d'una teoría materialista de la esviación y toma preseos, conceutos ya hipótesis ellaboraos nel ámbitu del marxismu. La Conferencia Nacional de la Esviación en 1968 foi un momentu fundacional pa la criminoloxía crítica. Esta opón un enfoque macrosociológico a unu biopsicológico del comportamientu esviáu, evidenciando la so rellación funcional o disfuncional cola estructura social, superando'l paradigma etiolóxicu de la criminoloxía clásica.[9] Dalgunes de los sos enclinos principales son:

  • El realismu d'izquierda propón l'amenorgamientu del control penal y estensión a otres árees, re-inserción del delincuente (en llugar de marxinar na prisión tienen de buscase alternatives a la reclusión), disuasión preventiva (organización de los grupos de cooperación ciudadana”), defensa de la prisión (ésta tien de dase namái pa casos estremos nel que'l infractor represente un peligru pa la sociedá).[9]
  • El minimalismu desenvolver n'Europa del Sur y América Llatina, busca que se cumplan los principios del pensamientu penal lliberal: nel sentíu orixinal del iluminismu, el tresformamientu radical del sistema penal nun derechu penal humanitariu",[10] o como amenorgamientu progresivu del derechu penal cola perspeutiva d'una reorganización xeneral de la respuesta institucional a los problemes y conflictos sociales, de manera que se supere l'actual sistema de xusticia penal.[9]
  • El abolicionismu efectúa una crítica radical a tol sistema de xusticia penal y plantega el so reemplazu. Esiste pocu consensu ente los autores consideraos abolicionistes, una y bones dalgunos ven al sistema penal como superfluu o innecesariu que podría abolise ensin xenerar una crisis del sistema,[11] otros piensen que'l sistema penal ye la piedra angular de la represión y que la so abolición implicaría necesariamente'l tresformamientu de la sociedá como un tou.[12]

== Tipos y definiciones de crime Tantu les escueles positivista y clásicu tienen una visión de consensu de la delincuencia - qu'un crime ye un actu que viola los valores y creencies básiques de la sociedá. Esos valores y creencies manifiéstense como les lleis que la sociedá alcuerde. Sicasí, hai dos tipos de lleis:

  • Les lleis naturales basar en valores fundamentales compartíos por munches cultures. Les lleis naturales protexen contra daños a persones (por casu, l'asesinatu, la violación, l'asaltu) o propiedá (robu, furtu), y formen la base de los sistemes de derechu común.
  • Estatutos son promulgaos poles llexislatures y reflexen les costumes culturales actuales, anque delles lleis pueden ser oxetu de discutiniu, por casu, les lleis que prohiben el peracabo de cannabis[13] y los xuegos d'apuestes. La Criminoloxía Crítica reclama que les rellaciones ente l'Estáu y los ciudadanos nun son na so mayoría consensuales. El derechu penal nun ye necesariamente representativu de les creencies y los deseos públicos: exercer n'interés de la clase dominante. Les criminoloxíes d'inspiración lliberal, otra manera, postulen qu'esiste un contratu social ente l'Estáu y los ciudadanos.

Poro, les definiciones de los delitos varien d'un llugar a otru, d'alcuerdu a les normes culturales y les costumes, pero pueden ser llargamente clasificaos como delitos de pescuezu azul, crime corporativu, el crime entamáu, el delitu políticu, delitu d'orde públicu, el crime d'estáu, delitos societarios y delitos de pescuezu blancu. Sicasí, hubo movimientos na teoría criminológica contemporánea p'alloñar del pluralismu lliberal, el culturalismu y el posmodernismu, introduciendo'l términu universal "dañu" nel alderique criminológico como un reemplazu pal términu llegal "delitu".

Tipos de conducta editar

Conducta social editar

Esta conducta cumple coles fayadices normes de convivencia, ye la que nun afrella de forma dalguna a la coleutividá, cumple col bien común, esta conducta llevar a cabu pola conglomeración social, que non trangrede les normes de convivencia establecíes pola sociedá. La mayoría de les rellaciones humanes son llevaes por esti tipu de normes, que busquen cumplir con determinaos valores, como lo son: les rellaciones colos asemeyaos, el trabayu, l'amistá, la familia, ente otres coses.

Conducta asocial editar

Ye aquella qu'escarez de conteníu social, nun tien rellación coles normes de convivencia, nin col bien común, realizar polo xeneral na soledá o nel aislamientu.

Conducta parasocial editar

Dar nel contestu social, pero ye distintu a les conductes siguíes pola mayoría del conglomeráu social. Ye la non aceptación de los valores adoptaos pola coleutividá, pero ensin destruyilos; nun realiza'l bien común, pero nun lu afrella. Ciertes modes, ciertos usos y costumes distintes, son captaos pola mayoría como estravagantes o francamente esviaos. La diferencia cola conducta ye que la parasocial nun puede ser aisllada, precisa de los demás pa poder dase.

Conducta antisocial editar

Cuando falamos de conducta antisocial faemos referencia a toa conducta que traiga una violación de les normes sociales de convivencia y lleis recoyíes nun marcu xurídicu mesmes d'una sociedá, produciéndose asina un conflictu ente la conducta y la redolada.

Pa poder identificar una conducta antisocial tenemos de tener en cuenta ciertos aspeutos, tales como los que queden recoyíos de siguío:

  • Frecuencia: la conducta producir con frecuencia.
  • Intensidá: la conducta tien una intensidá considerable.
  • Cronicidad: la conducta vuélvese crónica.
  • Magnitú: la conducta tien una gran magnitú.

Resulta importante señalar que les conductes antisociales n'adultos tienen el so entamu na infancia, presentándose conductes antisociales néstos cuando yeren neños. Sicasí, non tou neñu con conducta antisocial convertir nun adultu antisocial, pos nun tenemos de resalvar que les conductes antisociales pueden ser frecuentes nes primeres etapes del nuesu desenvolvimientu, y suelen sumir col pasu del tiempu. Como se comentó, podemos atopar el porqué de la conducta antisocial d'un adultu na so infancia, polo cual, vamos esponer delles carauterístiques familiares y de la redolada que favorecen el desenvolvimientu d'esti tipu de conductes:

  • Sicopatoloxía o inadaptación de dalguna de les figures paternes.
  • Problemes d'alcoholismu y/o drogadicción.
  • Desarrollu d'un apegu insaludable, non seguro.
  • Falta de ciñu y sofitu emocional.
  • Padres con problemes delictivos.
  • Hacinamiento.
  • Families numberoses.
  • Situación d'esclusión falta de recursos y redes de sofitu.[ensin referencies]

Principales conceutos editar

Conducta esviada editar

En cuanto al fenómenu de la esviación, la criminoloxía enceta los factores esplicativos de la conducta esviada y la conducta delictiva (robu, homicidiu, dañu, etc.). Estos factores pueden ser vistos dende una perspeutiva causal como determinantes d'orde psicolóxicu, biolóxicu o social, o pueden ser estudiaos como categoríes d'orde cultural resultantes de procesos d'interacción y definición social complexos, nos qu'intervienen elementos de tipu históricu, políticu o cultural.

Entendida la conducta esviada como aquel comportamientu d'unu de los miembros d'una sociedá, que s'alloñar de los estándares habituales de conducta. Anque tien d'estremase ente distintes conductes esviaes. Asina, por casu, el travestismu podría considerase como una conducta esviada, pero resulta categóricamente distinta a la conducta esviada de, por casu, robar nun establecimientu.

Poro, la criminoloxía estudia la conducta esviada de la persona, que'l so resultancia deriva en dañu o perxuiciu de dalgún componente de la sociedá.

Control social editar

La criminoloxía procura analizar dende distintes perspeutives (funcionales y estructurales) les instancies encargaes de reaccionar socialmente contra la esviación y la delincuencia. El control social estremar en dos tipos:

  1. Control social formal: constituyíu poles lleis y normes que rixen la convivencia.
  2. Control social informal: ye l'exercíu pola sociedá, polos padres y poles persones que nos arrodien

Ye importante señalar que mientres la criminoloxía ocupar de topar la manera d'optimizar los mecanismos de control social, la criminoloxía crítica esplora la incidencia en grupos humanos de tales instancies de control, como factor criminógeno. D'esti últimu analís, ye que surde la nueva criminoloxía o tamién llamada critica o radical, que desoi por completu los factores endóxenos y exóxenos rellacionaos cola conducta criminal y esviao; dándo-y mayor importancia al papel de la instituciones del gobiernu y la so incidencia nel control del crime.

En criminoloxía, denominar control social a la influencia qu'exercen determinaos elementos componentes d'una sociedá, na forma de portase de los sos asociaos. Asina por casu, si un ser humanu naz y crez en solitariu, ensin fregadura nin rellaciones intragrupales, nun va tener controladores sociales, polo qu'en rellación a una cultura determinada, ésti va ser esviáu, pos nun se porta como'l restu desasociado, pero un ser humanu que naza y desenvuélvase nun ámbitu familiar, obviamente va adoptar como mesmes, les formes de comportamientu de los demás miembros de la familia y, si nun les adopta na so totalidá, va empobinar el so comportamientu siquier a portase d'una forma determinada. Darréu a la familia, el siguiente controlador social atopar na escuela; la influencia qu'exerz la forma como los neños son trataos, educaos, va empobinar el so comportamientu. D'esta forma, los principales controles sociales qu'analiza la criminoloxía son la familia, la escuela, la ilesia y el gobiernu, pero esisten munchos más como la moda, la música, les series de televisión, etc.

Delitu editar

La criminoloxía nun puede prescindir el conceutu penal del delitu que constitúi una referencia obligada, la criminoloxía non solo esamina'l delitu nin lu fai dende un enfoque valorativo. L'autonomía de la ciencia empírica ye relativa por que nun puede renegar del marcu histórico y cultural nel que cobra sentíu la conducta humana.

Delincuente editar

Considérase que ye un ser biopsicosocial. L'exame y significáu de la persona del delincuente pasa a un segundu planu moviéndose'l centru d'interés de les investigaciones escontra la conducta delictiva mesma, la víctima y el control social. La corriente de la "clínica de la vulnerabilidá", propón una inversión del plantego etiolóxicu biopsicosocial de la conducta criminal a nivel individual, por un plantego etiolóxicu "sociu-psico-biolóxicu" de la vulnerabilidá individual al sistema penal.[14]

Víctima editar

La ellaboración científica d'una teoría de la víctima ye un fenómenu recién, delincuente y víctima son los dos coprotagonistas del sucesu criminal. La criminoloxía dispón yá d'un ciertu nucleu de conocencies de cuestiones como: aptitúes y propensiones de los suxetos pa convertise en víctima, tipoloxía victimaria rellaciones ente delincuente y víctima, graos de coparticipación o corresponsabilidad de la víctima nel delitu, influencies sociales nel procesu de victimización, daños y arreglu, comportamientu de la víctima como axente informal del control penal.

Criminoloxía n'Iberoamérica editar

En Llatinoamérica son dellos los investigadores que se destacaron nesta área, especialmente los pertenecientes a países como Arxentina, Colombia, Méxicu y Venezuela. Ente ellos sobresal el llabor de criminólogos como: Alfonso Quiróz Cuarón, Rosa del Olmo, Emiro Sandoval Huertas, Luis Rodríguez Manzanera, Lolita Aniyar de Castro, Alfonso Reyes Echandía, Eugenio Raúl Zaffaroni, Juan Manuel Mallorca, Elio Gómez Alluno, Álvaro Pérez Pinzón, Filadelfo Del Carmen Labastidas, Luis Gerardo Gabaldón, Christopher Birkbeck, ente munchos otros que collaboraron con esta caña de les ciencies sociales. N'España, dalgunos de los criminólogos más importantes fueron: Antonio Beristain Ipiña, Elena Larrauri Pijoan, Vicente Garrido Genovés, Jorge Sobral, Per Stangeland, Santiago Redondo, Miguel Clemente, Eugenio Garrido Martin, Enrique Echeburua, Cándido Herrero, César Herrero Herrero, María de los Ángeles Luengo, Carmen Herrero, Alfonso Serrano Gómez, Alfonso Serrano Maíllo y Juanjo Medina Ariza.

Tocantes a los estudios universitarios, el primer programa d'estudios universitarios a nivel licenciatura en Llatinoamérica surdió en 1978 na Facultá de Derechu y Ciencies Sociales (güei Facultá de Derechu y Criminoloxía) de la Universidá Autónoma de Nuevo León (UANL), en Monterrey, Méxicu. La primer Escuela de Criminoloxía de Suramérica abrir na Universidá de Los Andes en Mérida-Venezuela. L'añu de la so fundación foi 1992 y el so primera egresado ye'l criminólogo y profesor Juan Antonio Rodríguez, primer llicenciáu en criminoloxía graduáu nesi país y en Suramérica.[15] Na patagonia Arxentina, naz en 1998 la primer escuela de Criminoloxía Social d'esi paísUniversidad Autónoma de Nuevo León, dirixida pol criminólogo y psicólogu social arxentín Roberto Víctor Ferrari.[ensin referencies] N'España, les primeres escueles onde s'imparten criminoloxía, que dependíen de la facultá de derechu, fueron creaes en Barcelona (1955) y en Madrid (1964).

La criminologia en America llatina en países de subdesarrollu como ye'l casu de Perú básase específicamente no mediático yá que gracies a esto puédese alteriar muncha informacion,camudar los fechos asocedíos hasta inventar o crear noticies o sucesos pa llograr un bien d'un grupu de persones asi tapar la realidá que s'esta dando

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. 1,0 1,1 1,2 Martínez Peña, Adriana y Rodríguez Tinajero, Jesús. "Socioloxía y Derechu", UNAM. Méxicu, 2012. Páxines 109-112
  2. Baratta, Alessandro (1986). Criminoloxía crítica y crítica del derechu penal: introducción a la socioloxía xurídicu-penal (en castellanu). Sieglu XXI. ISBN 9682312221. Consultáu'l 1 de payares de 2017.
  3. Molina, Antonio García-Pablos de títulu Manual de criminoloxía: introducción y teoríes de la criminalidad (1 de xineru de 1988). [1]. Espasa-Calpe. ISBN 9788423965410. Consultáu'l 9 de setiembre de 2016.
  4. Shaw, Clifford R.; McKay, Henry D. (1942): Xuvenil delincuency and urban Areas. A Study of Delincuency in Relation to Differential Characteristics of Local Communities in American Cities, 2ª ed. Revisada 1969, Chicago, University of Chicago Press.
  5. Gary Becker, "Crime and Punishment", in Journal of Political Economy, vol. 76 (2), March–April 1968, p.196-217
  6. George Stigler, "The Optimum Enforcement of Laws", in Journal of Political Economy, vol.78 (3), May–June 1970, p. 526–536
  7. Cornish, Derek; Ronald V. Clarke (1986) The Reasoning Criminal. Springer-Verlag. ISBN 0-387-96272-7.
  8. Clarke, Ronald V. (1992). Situational Crime Prevention. Harrow and Heston. ISBN 1-881798-68-2.
  9. 9,0 9,1 9,2 «La Criminoloxía Crítica | eGov UFSC». Consultáu'l 9 de setiembre de 2016.
  10. Ferrajoli, Luigi (1 de xineru de 2000). Democracia, derechos humanos, derechu internacional humanitariu. Universidá Llibre de Colombia, Facultá de Filosofía, Cátedra Gerardo Molina. ISBN 9789589649725. Consultáu'l 9 de setiembre de 2016.
  11. Bergalli, Roberto (1 de xineru de 2012). Louk Hulsman: qué queda de los abolicionismos?. Anthropos. ISBN 9788415260295. Consultáu'l 9 de setiembre de 2016.
  12. Pavarini, Massimo (1 de xineru de 2009). Castigar al enemigu: criminalidad, esclusión ya inseguridá. Flacso-Sede Ecuador. ISBN 9789978672150. Consultáu'l 9 de setiembre de 2016.
  13. Oliva, Milagros Pérez (9 de xunetu de 2017) (en castellanu). El retu de llegalizar el cannabis. El País. ISSN 1134-6582. https://elpais.com/internacional/2017/07/07/actualidad/1499438985_288197.html. Consultáu'l 13 de febreru de 2018. 
  14. ZAFFARONI, EUGENIO RAÚL (1 de xineru de 2003). marxe&hl=es-419&sa=X&ved=0ahUKEwiaz-y3ubLQAhWKGpAKHciFCVAQ6AEIGTAA Criminoloxía: aproximamientu dende un marxe. Temis, páx. 27. ISBN 9789583504488. Consultáu'l 18 de payares de 2016.
  15. Salcedo P. J. (2013). D'unu a otru perfil: curtia reseña histórica de la Escuela de Criminoloxía. Venezuela: ULA. Disponible en: http://uvero.adm.ula.ve/pderecho/index.php?option=com_content&view=article&id=757&Itemid=503.

Enllaces esternos editar

Plantía:RAI