Felipa de Lancaster

Felipa de Lancaster (31 de marzu de 1360Castillo de Leicester (es) Traducir – 19 de xunetu de 1415Monasterio de San Dionisio (es) Traducir) foi la fía primoxénita de Xuan de Gante, 1° duque de Lancaster y de la so primer esposa Blanca de Lancaster. Cuando tenía 18 años, foi condecorada cola Nobilísima Orde de la Jarretera, qu'años más tarde contribuyiría a la so imaxe de reina santa. Convirtióse en reina consorte Portugal gracies al so matrimoniu con Xuan I d'Avís celebráu en 1387 na ciudá de Porto. Dichu matrimoniu foi alcordáu como parte de l'alianza anglo-portuguesa pa faer frente a la establecida ente Francia y Castiella.

Felipa de Lancaster
Reina consorte de Portugal (es) Traducir

Vida
Nacimientu Castillo de Leicester (es) Traducir31 de marzu de 1360
Nacionalidá Bandera del Reinu Xuníu Reinu Xuníu
Reinu de Portugal
Muerte Monasterio de San Dionisio (es) Traducir19 de xunetu de 1415 (55 años)
Sepultura Monasterio de Batalha (es) Traducir
Causa de la muerte Peste
Familia
Padre Juan de Gante
Madre Blanca de Lancaster
Casada con Xuan I de Portugal (1387 (Gregorianu) – )[1]
Fíos/es
Hermanos/es
Pueblu Casa de Lancaster (es) Traducir
Estudios
Llingües falaes Inglés mediu[3]
Oficiu reina consorte
Llugares de trabayu Inglaterra
Creencies
Relixón cristianismu
Cambiar los datos en Wikidata

La reina cuntó dende un principiu con ingresos provenientes de los sos bienes, adquiríos na so mayoría por donación, amás recibió del so home les rentes de les aduanes de Lisboa y de les villes de Alenquer, Sintra, Óbidos, Alvaiázere, Torres Novas y Torres Vedras. Fernão Lopes, na so Crónica del-rei D. João I, retratóla como una reina arrogante y amada pol pueblu; y a los sos fíos que llegaron a la edá adulta, conocíos como la xeneración ilustrada, como príncipes cultos y respetaos en toa Europa.

Filipa de Lancaster morrió en 1415, víctima de la peste negro, nes cercaníes de Lisboa, poco primero de partir a la campaña de Ceuta. La teoría más aceptada na actualidá, d'alcuerdu los trabayos de Francisco Benevides,[7] Manuela Santos Silva, y Ana Rodrigues Oliveira, afita'l llugar de la so muerte nel monesteriu de San Dionisio, en Odivelas. Los sos restos fuelguen nel conventu de Santa Maria da Vitória, xunto col del so maríu Juan I de Portugal.

Ascendencia editar

Felipa de Lancaster yera descendiente de dos nobles families ingleses: de la casa de Plantagenet y de la de Lancaster. Los sos güelos paternos yeren el rei Eduardo III d'Inglaterra y la so esposa, la reina Felipa de Henao, ente que los maternos yeren Enrique de Grosmont ya Isabel de Beaumont. El so padre, Xuan de Gante, al casase con Blanca de Lancaster heredó'l condáu del so suegru, alzáu a ducáu, coles mesmes que dominios y castiellos por toa Inglaterra y Gales, llogrando asina un mayor prestíu pa la so familia. Felipa foi la primer fía —d'un total de siete— d'esti matrimoniu, naciendo en marzu siguiente dempués de realizase. Ella recibió'l nome de güela, la reina, que tamién foi la so madrina.

Vida n'Inglaterra editar

Felipa de Lancaster foi educada de manera noble y aristócrata, esto ye, aprendió llatín, lo suficiente pa lleer llibru llitúrxicos, amás de francés ya inglés. Tamién se-y enseñó a actuar d'alcuerdu a les virtúes femenines de la dómina, tales como modestia, humildá y pureza espiritual.

Cuando cuntaba con nueve años, la so güela finó y pocu dempués, víctima de la peste, la so madre tamién muerre. Entós Felipa pasó al cuidu de Catalina de Roet-Swynford, que depués se convertiría na amante del so padre, mientres o pocu antes del matrimoniu d'este con Constanza, fía y heredera del rei Pedro I de Castiella.

Xuan de Gante foi consideráu un mecenes, los sos rexistros financieros amuesen que foi arrogante tanto colos sos fíos como pa los miembros de la so corte. Tou esto influyiría a Felipa d'arrodiase del so propiu círculu de poetes, llamaos La flor y la fueya. El poeta Eustache Deschamps, perteneciente a dichu círculu, dedicólu a Felipa un poema, onde la compara con una flor. Este yera una reconocencia al so destacáu papel nel fomentu de la lliteratura inglesa.

Matrimoniu editar

 
Matrimoniu de Juan de Avís y Felipa de Lancaster. Chronique de France et d' Angleterre (Jean Wavrin, sieglu XV)

El padre de Filipa vio en Portugal, rexíu por Juan I de Avís dende 1385, un aliáu nes sos aspiraciones castellanes. En Castiella reinaba Juan I de Trastámara, fíu y socesor d'Enrique II, quién en 1379 derrocó a Pedro I de Castiella, que la so fía y heredera Constanza taba casada con Xuan de Gante. Una alianza ente Portugal y los pretendientes castellanos, yéra-y tamién favorable al monarca portugués, pos garantizaba la independencia portuguesa frente a les aspiraciones castellanes (Juan I de Castiella pretendía'l tronu lusu al tar casáu con Beatriz de Portugal, fía del rei Fernando I).

Anque l'alianza anglu-portuguesa contra un enemigu común esistía dende tiempos de Fernando I, esta ganó una mayor estabilidá a partir del tratáu de Windsor, robláu en 1386 y que la so vixencia proyéutase hasta l'actualidá. Ente otros puntos, alcordábase'l matrimoniu ente Juan I de Avís y Felipa de Lancaster, que llevóse a cabu en febreru de 1387.

Escoltada por nobles ingleses y portugueses, Felipa foi lleva a Porto, onde según la Crónica del-rei D. João I, foi recibida con grandes festexos. A los pocos díes, llegó a la ciudá'l rei Juan y dambos pudieron parolar ya intercambiar presentes. Los festexos siguieron hasta 15 díes dempués de celebrada la boda.

Reináu editar

Filipa yera una muyer culta, y al usu inglesa, estableció la práutica de rexistrar los documentos que fueren unviaos por ella o pol rei. Amás trató de caltener les rellaciones ente Inglaterra y Portugal, qu'influyiría nos posteriores matrimonios ente miembros de la nobleza de dambos países.

Juan de Avís, pa caltener la corte de la reina, concedió-y les rentes de les aduanes de Lisboa. Darréu recibiría tamién les de les villes de Alenquer, Sintra, Óbidos, Alvaiázere, Torres Novas y Torres Vedras.

Felipa asumió en delles ocasiones el gobiernu, n'ausencia del so home, por cuenta de les sos constantes operaciones militares. Inclusive en 1387, dirixó a Monzón acompañada de dellos conceyales y homes de la corte, averándose a Melgaço, onde taba'l monarca, pa cumplir con delles de les disposiciones reales. Siempres que-y yera posible, acompañaba al so home, amosando asina'l so sofitu a este.

A pesar de la imaxe de reina modesta qu'apodera l'imaxinariu de los portugueses (dicha actitú ye vista como una virtú nel comportamientu de les muyeres medievales), Filipa paecía tener momentos de relajamiento coles dames de la so corte, esfrutando de parolar con elles.

Descendencia editar

Felipa punxo especial atención na educación de los sos fíos y tal como lo fixo'l so padre con ella, Les inculcó l'amor pola cultura. Per otru llau, gustaba de les noveles de caballería, que poníen énfasis n'aventures, virtúes caballeresques y valores de la espiritualidá cristiana, lo que la influyó na forma d'educar a los príncipes, al educalos basándose nos ideales espresaos polos códigos de caballería, esto ye, la xusticia y la derechura.

Los nomes de los sos fíos fueron tomaos de los miembros de les families tantu de Felipa como de Juan, lo que demuestra'l respetu que-y tenía a los sos antepasaos. Estos fíos fueron:

  • Blanca (Lisboa, 13 de xunetu de 1388-1389), vivió unos ocho meses y foi soterrada na Catedral de Lisboa a los pies del so bisagüelu, el rei Alfonso IV. El so nome facía referencia a la madre de Felipa, Blanca de Lancaster.
  • Alfonso (Santarém, 30 de xunetu de 1390-22 avientu 1400), herederu del so padre, vivió unos diez años y foi soterráu na catedral de Braga. Llevó'l mesmu nome del rei Alfonso I de Portugal, primer rei portugués.
  • Eduardo (Viseu, 31 d'ochobre de 1391-1438), asocedió del so padre col nome d'Eduardo I. Llamóse asina n'honor tanto del so bisagüelu maternu Eduardo III d'Inglaterra como del so tíu güelu Eduardo'l príncipe negru.
  • Pedro (Lisboa, 9 d'avientu de 1392-1449), I duque de Coímbra, señor de Montemor-o-Velho, y rexente de Portugal mientres la minoría del so sobrín Alfonso V. Recibió'l nome del so güelu paternu, el rei Pedro I de Portugal.
  • Enrique'l Navegante (Porto, 4 de marzu de 1394-1460), I duque de Viseo y señor de Covilha. Llamáu asina n'honor del so güelu Enrique de Grosmont o del so tíu maternu, Enrique IV d'Inglaterra. L'infante Enrique invirtió la so fortuna n'investigaciones rellacionaes col navegación, náutica y cartografía.
  • Isabel (Évora, 21 de febreru de 1397-1471), duquesa consorte de Borgoña pol so matrimoniu con Felipe III el Bonu y madre de Carlos el Temerariu. El so nome homenaxaba los sos dos llinaxes, pol paternu llevaba'l nome de la so antepasada santa Sabela de Portugal y pol maternu, como de la so tía Isabel, hermana de Felipa, o la so bisagüela Isabel de Beaumont.[29]
  • Juan (Santarém, xineru de 1400-1442), rexidor y gobernador de la Orde de Santiago. El so nome foi escoyíu n'honor a Xuan de Gante, padre de Felipa.[29]
  • Fernando'l Santu Infante (Santarém, 29 de setiembre de 1402-1443), rexidor y gobernador de la Orde de Avís. Lleva'l nome del so tíu, el rei Fernandu I de Portugal.

Muerte editar

 
Tumba de Felipa de Lancaster, nel monesteriu de Batalha

A principios de 1415 los reis treslládense a Sacavém yá que la peste llegara a Lisboa y Porto. Nesi entós, la reina taba dedicada espiritualmente al ésitu de la toma de Ceuta, empresa na que participaron el so maríu y los sos fíos Enrique, Pedro y Eduardo, polo que frecuentemente realizaba llargos ayunos, oraciones y vixilies, que la debilitaron pasu ente pasu. Pa cuando la peste llegó a Sacavém, por cuenta de les constantes entraes y salíes de mensaxeros, Juan I alcuéntrase n'Odivelas, anque la reina prefirió nun dir hasta dempués. Pa xunetu del mesmu añu, la reina yá s'atopaba enferma.

D'alcuerdu a Chronica da Tomada de Ceuta, de Gomes Eanes de Zurara, Felipa al sentir la muerte cerca, confesóse, comulgó y recibió los últimos sacramentos y el 19 de xunetu, cuando los clérigos terminaben de rezar, la reina finó. Primeramente, foi soterrada en Odivelas, onde finara, pero al añu siguiente los sos restos fueron treslladaos al Conventu de Santa Maria da Vitória por orde del so home. Darréu este mesmu llugar allugaría les tumbes d'otros miembros de la casa de Avís, ente ellos el so maríu y dalgunos de los sos fíos.

Predecesor:
Leonor Téllez de Meneses
 

Reina de Portugal
1387-1415
Socesor:
 

Notes editar

Referencies editar

  1. 1,0 1,1 1,2 1,3 1,4 1,5 Afirmao en: Kindred Britain.
  2. Afirmao en: The Peerage. Llingua de la obra o nome: inglés. Autor: Darryl Lundy.
  3. «idRef» (francés). Agencia Bibliográfica de Enseñanza Superior. Consultáu'l 22 mayu 2020.

Bibliografía editar

  • Benevides, Francisco da Fonseca (1878). Benevides, Francisco da Fonseca (1878). Rainhas de Portugal (en portugués). (en portugués). 
  • Lopes, Fernão (1897-1898) [1644]. Mello d'Azevedo, ed. Chronica d'El-Rei D. João I (en portugués). Segunda parte – Vol. IV (1897) y V, VI y VII (1898). Lisboa: Escriptorio: Bibliotheca de Classicos Portuguezes. OCLC 831167525. 
  • Rodrigues Oliveira, Ana (2010). Rainhas medievais de Portugal: dezassete mulheres, duas dinastias, quatro séculos de história (Rodrigues Oliveira, Ana (2010). Rainhas medievais de Portugal: dezassete mulheres, duas dinastias, quatro séculos de história, 1ª (en portugués), Lisboa: A Esfera dos Livros. ISBN 9896262616.) (1ª edición). Lisboa: A Esfera dos Livros. Rodrigues Oliveira, Ana (2010). Rainhas medievais de Portugal: dezassete mulheres, duas dinastias, quatro séculos de história, 1ª (en portugués), Lisboa: A Esfera dos Livros. ISBN 9896262616. Rodrigues Oliveira, Ana (2010). Rainhas medievais de Portugal: dezassete mulheres, duas dinastias, quatro séculos de história, 1ª (en portugués), Lisboa: A Esfera dos Livros. ISBN 9896262616. 
  • Silva, Amélia Maria Polónia da (1986). «D.Filipa de Lencastre: representaçõye de uma rainha» (pdf). p. Actes do Colóquio Comemorativo do VI Centenário do Tratáu de Windsor (en portugués). 
  • Silva, Manuela Santos (2009a). «Práticas relixoses y vezos culturais inovadores na corte dos reais de Portugal (1387-1415)». Poder espiritual/poder temporal: as relaçõye Igreja-Estáu non tempo da monarquia (1179-1909) (en portugués). 
  • Silva, Manuela Santos (2009b). «Philippa of Lancaster, queen of Portugal: educator and reformer». En Oakley-Brown, Liz; Wilkinson, Louise J. The Rituals and Rhetoric of Queenship: Medieval to Early Modern (n'inglés). 
  • Sousa, Antonio Caetano de (1736). Sousa, Antonio Caetano de (1736). História Genealogica da Casa Real Portugueza (en portugués). Lisboa: Lisboa Occidental. (en portugués). Vol. II. Lisboa: Lisboa Occidental. Sousa, Antonio Caetano de (1736). História Genealogica da Casa Real Portugueza (en portugués). Lisboa: Lisboa Occidental. Sousa, Antonio Caetano de (1736). História Genealogica da Casa Real Portugueza (en portugués). Lisboa: Lisboa Occidental.