Sabela de Portugal

política española (1503–1539)
(Redirixío dende Isabel de Portugal)

Sabela de Portugal (Lisboa, 24 d'ochobre de 1503-Toledo, 1 de mayu de 1539[6]), foi la única esposa de Carlos I d'España, y por tanto emperatriz del Sacru Imperiu Romanu Xermánicu y reina d'España. Actuó como gobernadora de los reinos españoles mientres los viaxes per Europa del so home.

Sabela de Portugal
emperatriz consorte del Sacru Imperiu Romanu Xermánicu

1530 - 1539
Blanca María Sforza - Ana de Hungría (es) Traducir
reina consorte d'España

1526 - 1539
Xuana de Portugal - Xuana de Portugal, Germana de Foix (es) Traducir
Vida
Nacimientu Lisboa[1]24 d'ochobre de 1503 (greg.)[2]
Nacionalidá Casa d'Austria
Reinu de Portugal
Muerte Toledo[3]1 de mayu de 1539 (35 años)
Sepultura Cripta Real del Monesteriu d'El Escorial
Causa de la muerte neumonía
Familia
Padre Manuel I de Portugal
Madre María d'Aragón
Casada con Carlos I d'España y V d'Alemaña (1526 (Gregorianu) – )[4]
Fíos/es
Hermanos/es
Familia
Pueblu Casa de Avis (es) Traducir
Estudios
Llingües falaes portugués
castellanu
llatín
Oficiu política
Cambiar los datos en Wikidata

Isabel yera la segunda fía del rei Manuel I de Portugal y de la so segunda esposa María d'Aragón, siendo por tanto infanta de Portugal por nacencia.[6]

Isabel yera nieta de los Reis Católicos, por tantu primu hermana de Carlos V. A lo llargo de la so vida, munchos comparar cola so güela Isabel la Católica, pol so calter y la so determinación na política. Isabel foi ensin dulda l'alma española de Carlos V que por cuenta de los sos viaxes per Europa pasaba poco tiempu n'España. De los sos trelce años de matrimoniu, Carlos tuvo la mayor parte del tiempu fora d'España, alloñáu de los sos problemes y devenires políticos. Foi gracies a les gobernaciones exercíes pola reina Isabel (1529-1532, 1535-1536 y 1538-1539) qu'España pudo caltenese independiente de les polítiques imperiales. Son munchos los historiadores qu'afirmen que gracies a la gobernanza d'Isabel, ensin dulda crucial pa la España del sieglu XVI, España nun cayó na órbita del "imperiu universal" al qu'aspiraba Carlos V.

Infancia y mocedá: la Infanta que quería ser emperatriz editar

Llevaba'l nome de la so güela materna, Sabela I de Castiella, y la so tida Isabel, princesa d'Asturies, que fuera la primer esposa del so padre.Na llinia xenealóxica del so padre, yera nieta del infante Fernando, duque de Viseu (segundu fíu del rei Eduardo de Portugal y hermanu del rei Alfonsu V de Portugal), y de la infanta Beatriz, fía de Xuan de Portugal (hermanu del rei Eduardo). Al traviés de la so madre, yera nieta de los Reis Católicos.

Forma parte de la cultura popular el deséu infrayable de Sabela de Portugal de casase col so primu, el rei de Castiella y Aragón. Pa Manuel I de Portugal, que se casara con tres infantes españoles (les fíes de los Reis Católicos y la hermana de Carlos V, Leonor) l'alianza ente Portugal y España yera imprescindible pa poder siguir la esploración de los océanos ensin incurrir n'enfrentamientos con Castiella. Sicasí, yeren los castellanos, representaos nes llevantines Cortes que fixeron frente a Carlos y los sos conseyeros flamencos, los principales partidarios de que'l Rei casóse cola so prima portuguesa. Rescampla que Castiella precisaba más a Portugal qu'al aviesu: nel aportar constante d'Europa, agora que Carlos yera soberanu de tantos reinos, Castiella precisaba aliaos. Yera menester que Portugal quedara so la órbita de Castiella y non de la Francia (como asocedió na guerra civil castellana de 1474 a 1479). Que Portugal fuera aliáu de Castiella implicaba tener los llombos cubiertos na Península y en ultramar. Portugal yera la única potencia naval que podría cuestionar la supremacía de Castiella nel Atlánticu. Yera, amás, el reinu más ricu de la Cristiandá. El consentimientu portugués dexara que Castiella encimentara la so posición nes Canaries y sobre territorios del Reinu de Fez (Melilla y Cazaza) y el so sofitu yera necesariu pa combatir a los infieles en Berbería. A última hora, l'alianza con Portugal yera garantía de paz y estabilidá.

Sicasí, los conseyeros flamencos de Carlos, cuantimás el señor de Chièvres, convenciéronlu d'apostrar l'alianza portuguesa a un segundu planu y sustituyila por una alianza con Inglaterra. Los motivos polos que Leonor casó col rei Manuel y Catalina (la fía póstuma de Felipe'l Formosu y hermana menor de Carlos V) con Xuan III, hermanu d'Isabel, tuvieron amestaos al compromisu de Carlos cola so otra prima, María Tudor, fía d'Enrique VIII d'Inglaterra y Catalina d'Aragón. El compromisu ente Carlos y María buscaba desfaer una alianza ente Inglaterra y Francia, articulada pol ambiciosu cardenal Thomas Wolsey y basada nel matrimoniu ente María Tudor y el Delfín. El bien del Sacru Imperiu Romanu Xermánicu, del que Carlos consiguió ser escoyíu emperador en 1520, primaba percima del bien d'España. En Portugal munchos entendieron el refugu d'Isabel y la so sustitución por Leonor y Catalina como una ofiensa. Foi ensin dulda una maniobra pocu intelixente la de Chièvres. Casar a Carlos cola fía mayor del soberanu más ricu d'Europa tenía munches más ventayes que casalo cola princesa María que yera bien pequeña. Enrique VIII atopábase alloñáu de la política europea; la influencia del poderosu Wolsey, que yera poderosu n'Inglaterra, amenorgaba y les sos rellaciones con Francisco I de Francia enturbiaren el so nome. Otra manera, la dote qu'apurriría Isabel solucionaría munchos de los problemes económicos de Carlos.

El matrimoniu cola inglesa yera inconcebible: la diferencia d'edá dexaría les rellaciones ente Inglaterra, España y l'Imperiu pendientes d'un filo y l'herederu que precisaba Carlos pa consolidar el so poder tardaría en demasía.

Matrimoniu editar

En 1521 morrió Manuel I y asocedió-y el so fíu Xuan III el Piadosu. Les negociaciones ente los dos reinos de la Península Ibérica dieron como resultáu una doble unión hispanu-lusa. En 1522 alcordóse'l matrimoniu ente Xuan III y Catalina d'Austria, hermana menor de Carlos I. Tres años dempués, en 1525, ye la so hermana Isabel la que se xuniría a Carlos I, el 11 de marzu de 1526,[6] teniendo ella 22 años y él 26. La boda celebrar nos Reales Alcázares de Sevilla, nel actual Salón d'Embaxadores.

Esti alcuerdu foi importante dende'l puntu de vista económicu pa la monarquía hispánica, una y bones Isabel apurrió una cuantiosa dote, 900.000 dobles d'oru, ente que Carlos otorgaba a la so futura esposa toles rentes del señoríu de la ciudá d'Alcaraz de La Mancha y la cercana villa d'Albacete, según en calidá d'arres 300.000 dobles, pa lo cual hubo d'hipotecar les villes jienenses d'Úbeda, Baeza y Andújar. A pesar de que'l matrimoniu realizar por motivos políticos, dizse que foi una pareya feliz; el Rei foi-y fiel (tuvo otros fíos, pero na so soltería y viudez)[7] y tres la muerte d'Isabel, Carlos I nun volvió contraer matrimoniu. Isabel yera considerada una de les muyeres más belles de la so dómina,[8] y como tal foi retratada por artistes como Ticianu o Leone Leoni.

 
Estatua de Sabela de Portugal, Señora d'Albacete, n'Albacete (España).

El matrimoniu tuvo cinco fíos, siendo'l mayor, el futuru Felipe II d'España, l'únicu varón en sobrevivir a la niñez. Sabela de Portugal tamién sufrió dos albuertos y nun sobrevivió al segundu, yá que morrió dando a lluz un prematuru séptimu fíu n'unu de los aposentos del toledanu palaciu de Fuensalida, llugar que güei alluga la Presidencia del Gobiernu de Castiella-La Mancha.

Muerte y sepultura editar

A la muerte d'Isabel, Carlos I retirar al Monesteriu de Santa María de la Sisla, encargando al so fíu Felipe la presidencia de la comitiva que treslladó'l cadabre de la Emperatriz dende Toledo a Granada, pa ser soterrada na Capiya Real.[6] Dirixó la comitiva Francisco de Borja, Duque de Gandía, como caballerizo de la Emperatriz. A la llegada a Granada, onde se debía depositar el cadabre, al se-y pidíu a los monteros d'Espinosa abrir el ataúd en que la llevaben ensin dixebrase nunca nin entá al suañu, y pa dar fe del fechu al apurrilo a los monxos que teníen de soterrala, y al vela tan alteriada en descomposición avanzada pelos díes de marcha y el calor de la primavera, foi pidíu a Francisco ellí presente'l so testimoniu tamién. Nesi momentu, al contemplar el descompuestu cuerpu d'Isabel, Borja, ente llárimes, pronunció la célebre frase Nun puedo xurar qu'esta seya la emperatriz, pero sí xuro que ye'l so cadabre'l qu'equí ponemos ... xuro tamién non más sirvir a señor que se me pueda morrer. Tres esto, decidió optar pola vida relixosa y al enviudar de Leonor de Castro, dama portuguesa y amiga intima de la emperatriz, ingresó na Compañía de Xesús, onde algamó la santidá.

Descendencia editar

  • Felipe (21 de mayu de 1527 – 13 de setiembre de 1598), socesor del so padre nel tronu d'España (juntamente coles sos posesiones n'América, los Países Baxos, Milán, Cerdeña, Nápoles y Sicilia) col nome de Felipe II.
  • María (21 de xunu de 1528 – 26 de febreru de 1603), quien en 1548 casóse col emperador Maximiliano II d'Habsburgu, el so primu hermanu.
  • Fernando (22 de payares de 1529 – 13 de xunetu de 1530).
  • 29 de xunu de 1534 (primer albuerto varón de la emperatriz).
  • Juana (24 de xunu de 1535 – 7 de setiembre de 1573), quien en 1552 casóse col so primu hermanu Juan Manuel de Portugal, infante herederu de Portugal.
  • Juan (19 d'ochobre de 1537 – 20 de marzu de 1538).
  • Juan 1 de mayu de 1539 (segundu albuerto varón y muerte de la emperatriz).

Ancestros editar


Predecesora:
Juana de Portugal
(Reina consorte de Castiella; 1474)
Predecesora:
Xermana de Foix
(Reina consorte d'Aragón y de Navarra)
 
Reina consorte d'España

15261539
Socesora:
María I d'Inglaterra
Predecesora:
Blanca María Sforza
Emperatriz del Sacru Imperiu
1530-1539
Socesora:
María d'Austria y Portugal
Predecesora:
Blanca María Sforza
Reina consorte d'Alemaña
1526-1531
Socesora:
Ana de Bohemia y Hungría

Referencies editar

  1. Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 14 avientu 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  2. Afirmao en: Kindred Britain. Identificador Kindred Britain: I5348. Apaez como: infanta Isabel [House of Avis-Beja].
  3. Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 31 avientu 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  4. 4,0 4,1 4,2 Afirmao en: Kindred Britain.
  5. 5,0 5,1 Afirmao en: The Peerage. Llingua de la obra o nome: inglés. Autor: Darryl Lundy.
  6. 6,0 6,1 6,2 6,3 «Isabel (D.).» (portugués). Portugal - Dicionário Históricu, Corográfico, Heráldicu, Biográficu, Bibliográficu, Numismáticu y Artísticu páx. 1007. Consultáu'l 1 de payares de 2011.
  7. «La flechada de Carlos V». El País. 28 de mayu de 2000. https://elpais.com/diario/2000/05/28/andalucia/959466134_850215.html. 
  8. «Llinaxe, ciños y maxestá na construcción de la imaxe de la emperatriz Sabela de Portugal».

Bibliografía adicional editar

Ver tamién editar

Enllaces esternos editar

Ficha del cuadru de Tiziano na web del Muséu del Prado