Gatón de Campos

conceyu de la provincia de Valladolid (España)

Gatón de Campos ye un conceyu d'España, na contorna de Tierra de Campos, dientro de la provincia de Valladolid, comunidá autónoma de Castiella y Lleón. Tien una superficie de 20,43 km² con una población de 39 habitantes y una densidá de 1,91 hab/km². Asitiáu na ribera del ríu Sequillo nel so cursu mediu.

Gatón de Campos
Alministración
País España
Autonomía Castiella y Lleón
Provincia provincia de Valladolid
Partíu xudicial Medina de Rioseco
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcaldesa de Gatón de Campos (es) Traducir Ana María Gago Martín
Nome oficial Gatón de Campos (es)[1]
Códigu postal 47606
Xeografía
Coordenaes 42°02′56″N 4°58′51″W / 42.048888888889°N 4.9808333333333°O / 42.048888888889; -4.9808333333333
Gatón de Campos alcuéntrase n'España
Gatón de Campos
Gatón de Campos
Gatón de Campos (España)
Superficie 20.43 km²
Altitú 802 m
Llenda con Castil de Vela, Villabaruz de Campos, Cuenca de Campos, Villalón de Campos, Villafrades de Campos, Villarramiel y Capillas
Demografía
Población 33 hab. (2023)
- 17 homes (2019)

- 16 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.01% de provincia de Valladolid
0% de Castiella y Lleón
0% de España
Densidá 1,62 hab/km²
gatondecampos.gago.info
Cambiar los datos en Wikidata

Ilesia parroquial de San Pedro editar

 
Interior. Nave central
 
Esterior.
 
la ilesia a mediaos del sieglu XX.

La ilesia parroquial de Gatón de Campos, dedicar a San Pedro y ye un edificiu góticu mudéxar de lladriyu construyíu mientres los sieglos XV y XVI. Consta de tres naves separaes por pilastres y la puerta d'ingresu asitiar nel llau de la Epístola, conformada por un arcu conopial con decoración animalística. Sol coru altu de la ilesia, asitiáu nos pies de la mesma caltién un interesante alfarje mudéxar, decoráu con estrelles nes sos casetones. Na torre, construyida na etapa de los Reis Católicos, destaca un frisu de boles que remata'l terceru de los sos pisos. Nel retablu mayor, rococó, son interesantes les pintures del interior del tabernáculo, manieristes y de bien bona calidá, que representen la Visitación, la Nacencia, l'Anunciación y la Madalena. Na nave del Evanxeliu destaca'l artesonado mudéxar d'una de les capiyes y na nave de la Epístola la Virxe de les Nieves, pieza gótica sedente d'escontra 1500 y el Ecce Homo y el Crucifixu, dambes obres d'Alloño de Badea sitas n'otru de los retablos.

Historia editar

Gatón de Campos foi mientres tola edá media, villa de realengu, hasta que'l rei Fernandu IV de Castiella, apurrir, xunto con otros munchos señoríos a Alfonso de la Cerda, fíu de Fernando de la Cerda, primoxénitu y herederu del rei Alfonsu X "El Sabiu", en cuenta del so arrenunciu al tronu de Castiella, del que yera l'herederu llegal.

La villa foi señoríu de la Casa de la Cerda , aportando a heredada por Mafalda de la Cerda y Álvarez-Pereira (1365-?), emparentada colos duques de Medinaceli, y descendiente direutu, como ellos, de los Infantes de la Cerda y por tanto d'Alfonsu X el Sabiu.

Mafalda de la Cerda y Álvarez-Pereira, casó con Fernán Gutiérrez de Valverde (1368-1380), IX señor de Castellán, de Alburquerque y de Trujillo, quién tamién foi señor de La Torre y de la Devesa de Castellanos.

Los descendientes de Fernán Gutiérrez de Valverde y Mafalda de la Cerda y Álvarez-Pereira, siguieron viviendo en Gatón de Campos, dando orixe a numberoses cases que caltuvieron l'apellíu Valverde de la Cerda, anque dalgunos como Valentín Valverde y Madrigal construyó, nel sieglu XVI la so casa-palaciu en Valverde de Campos. Dende esta villa estender por Trujillo n'Estremadura y otros aniciáronse nes llocalidaes de Griñón y Cubes de la Sagra na actual provincia de Madrid, onde Mafalfa de la Cerda tenía estenses propiedaes. María Gutiérre de Valverde y de la Cerda, fía de Fernán Gutiérrez de Valverde y Mafalda de la Cerda (esta postrera descendiente direuta del rei Alfonso el Sabiu), casó con Gonzalo Porcallo Morán y tuvieron por fía a Teresa de Sotomayor quien casó con Vascu Porcallo de Figueroa y de la Cerda, conquistador y poblador de la Isla de Cuba, estableciéndose en Puertu Príncipe (Camagüey).

Al suprimise n'España los Señoríos en 1813, Gatón de Campos quedó llibre y convirtióse nun conceyu independiente.

Fiestes editar

Les sos fiestes que se celebren los díes 4, 5 y 6 d'agostu, n'honor de la so patrona la Virxe de les Nieves, convirtiéronse va años en celebraciones solidaries nes cualos participa tol pueblu y visitantes.

 
Atapecer Castellán.
 
Palombares nel camín ente Gatón de Campos y Villalón de Campos.

Demografía editar

Gráfica d'evolución demográfica de Gatón de Campos[2] ente 1842 y 2011

     Población de derechu (1842-1897, sacante 1857 y 1860 que ye población de fechu) según los censos de población del sieglu XIX.      Población de derechu (1900-1991) o población residente (2001) según los censos de población del INE.      Población según el padrón municipal de 2011 del INE.

Personalidaes editar

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. Institutu Nacional d'Estadística (España) (ed.): «Alteraciones de los conceyos nos Censos de Población dende 1842 - Gatón de Campos». Consultáu'l 24 de payares de 2012.

Enllaces esternos editar