Guerra nórdica de los Siete Años

La Guerra nórdica de los Siete Años, tamién conocida como la Guerra de los Siete Años del Norte, la Primer Guerra del Norte, la Guerra de los Siete Años d'Escandinavia o la Guerra de los trés corones, foi un conflictu ente'l Reinu de Suecia y una coalición formada pol Reinu de Dinamarca y Noruega, la ciudá llibre de Lübeck y la Mancomunidá de Polonia y Lituania que tuvo llugar ente 1563 y 1570. La guerra tuvo motivada pola reacción de Federico II de Dinamarca ante la disolución de la Unión de Kalmar y pola voluntá d'Erico XIV de Suecia d'acabar cola hexemonía danesa. La llucha siguió hasta que dambos exércitos quedaron exhaustos, con un eleváu númberu de baxes. El Tratáu de Stettin que punxo fin a esta guerra fueron unes tables, ensin que nengún de los contendentes consiguiera ampliar los sos territorios.

Guerra nórdica de los Siete Años
Parte de Guerra sueco-danesa (es) Traducir
Fecha 1563 (Gregorianu) → 1570 (Gregorianu)
Llugar Escandinavia
Resultáu Tratáu de Stettin
Belixerantes
Reinu de Dinamarca y Noruega
Lübeck
Polonia
Suecia
Comandantes
Federico II de Dinamarca Erico XIV de Suecia
[editar datos en Wikidata]

Contestu editar

La Unión de Kalmar, gobernada por Dinamarca, foi una realidá política ente 1397 y 1523, cuando finalmente derrumbóse debíu al malestar sueco ante la hexemonía danesa.[1]

En 1471, los suecos consiguieron una importante victoria na batalla de Brunkeberg, que consolidó'l movimientu antiunionista, dirixíu polos nobles de les families Bonde y Sture. En 1520, Cristián II de Dinamarca reconquistó Suecia, aniquilando a los contrarios a la Unión na Masacre d'Estocolmu.[2] Más de 80 miembros de la nobleza, tanto homes como muyeres, fueron executaos, pero la violenta represión provocaría la reacción del pueblu suecu nos años siguientes,[2] que desaguaría na Guerra Sueca de Lliberación de 1521 a 1523. Cristian II foi condergáu pol papa, y finalmente abdicaría en 1523. Los sos socesores, Federico II y Cristian III, dedicaron les sos atenciones a los problemes internos derivaos de la reforma luterana y a la Guerra del Conde, calteniendo una paz estable con Suecia.[3]

En Suecia, Gustavo Vasa aprovechó'l vacíu de poder y consolidó el so dominiu sobre'l territoriu, reclamando para sí'l tronu en xunu de 1523, col sofitu del pueblu y de les ciudaes hanseátiques de Lübeck y Danzig. La Unión de Kalmar quedó definitivamente disuelta y Suecia convirtióse rápido en rival del vecín Estáu de Dinamarca-Noruega.[1] Sicasí, la Suecia de Gustav Vasa atopar nuna situación bien precaria. L'accesu al Mar del Norte taba llindáu a una franxa de 20 quilómetros nes cercaníes de la Fortaleza de Älvsborg. Los daneses controlaben amás la Rexón báltica, complicando entá más les coses a los suecos.

Gustav Vasa tomó una decisión que, anque nun diba dar frutos inmediatos, diba tener un considerable impautu na fortuna posterior de Suecia: decidió reformar la estructura militar. En 1544 recuperó l'antiguu conceutu escandinavu de Uppbåd (prerrogativa real que dexaba reclutar efectivos en casu d'emerxencia) pa formar el primer exércitu nacional permanente d'Europa. Los homes permanecíen nos sos llares mientres el tiempu de paz, lo que se financiaba con cargu a impuestos, pero yeren convocaos dacuando p'axuntase y entrenase. A la muerte de Vasa en 1560, un home de cada diez yera reclutado pa sirvir nel exércitu a pidimientu del rei.

Casus belli editar

 
Federico II (1534-1588), Rei de Dinamarca y Noruega

Tres les muertes de Cristian III y Gustavo Vasa en 1559 y 1560, respeutivamente, xubieron al trueno reis nuevos y ambiciosos, Erico XIV en Suecia y Federico II en Dinamarca. Federico II suañaba con una nueva Unión de Kalmar so la supremacía danesa, ente que Erik XIV quería romper definitivamente la hexemonía de Dinamarca na zona.[4]

A empiezos del so reináu, Eric trató d'atrabancar los planes daneses pa conquistar la Estonia sueca, onde se llibraba naquellos momentos la Guerra Livona contra Rusia. Trató d'asegurar el so poder nel Mar Bálticu y primió ensin ésitu a Federico II por qu'esaniciara la tradicional insinia sueca de les Trés Corones del escudu d'armes danés;[5] En febreru de 1563, unviáronse mensaxeros suecos al Landgraviato de Hesse p'axustar el matrimoniu de Erik con Cristina de Hesse, pero fueron reteníos en Copenḥague. En represalia, Eric añadió los escudos de Noruega y Dinamarca al so propiu escudu d'armes, refugando los pidimientos daneses por que los retirara.

La Ciudá Llibre de Lübeck, agraviada poles torgues que Erik impunxera al tráficu comercial, xunir a Dinamarca, al igual que la Mancomunidá de Lituania y Polonia, qu'allampaba controlar el comerciu bálticu. Les hostilidaes dieron empiezu en mayu de 1563, anque la guerra declaróse oficialmente n'agostu d'esi mesmu añu.

La Guerra editar

Fase inicial editar

En mayu, una flota danesa empobinada por Jakob Brockenhuus partió escontra'l Bálticu y atacó el 30 de mayu a la flota sueca de Jakob Bagge en Bornholm. La batalla concluyó con derrota danesa.

Emisarios del Emperador alemán fueron unviaos pa mediar y tratar de llograr una paz, pero los suecos nun se presentaron a la cita convocada en Rostock. El 13 d'agostu declaróse la guerra per mediu d'emisarios daneses y de Lübeck a Estocolmu. Esi mesmu mes, el rei danés Federico II atacó'l Castiellu de Älvsborg con un exércitu de 25.000 homes, toos ellos soldaos profesionales, dende Halland y tomó la fortaleza, la puerta occidental de Suecia, tres namái tres díes de bombardéu y un asaltu de seis hores.

Esto dexó a Suecia ensin salida al Mar del Norte, bloquiando toles importaciones de sal. Erik contraatacó en Halmstad, pero foi refugáu polos mercenarios daneses. Tres la partida del rei suecu, Charley de Mornays púnxose al mandu de les tropes, pero volvió ser vencíu polos daneses en Mared.

Campañes editar

Nel Sur editar

 
Herluf Trolle en 1551
 
Daniel Rantzau

El 30 de mayu de 1564 llibróse una batalla ente l'armada sueca y la coalición ente daneses y Lübeck ente Gotland y Öland. L'armada sueca taba dirixida por Jakob Bagge, y la de Dinamarca-Lübeck por Herluf Trolle. Bagge foi prindáu y el mayor buque de guerra del Bálticu, el Mars (tamién conocíu como Makalös) fundíu. La flota sueca túvose que retirar a Estocolmo, ensin consiguir romper el bloquéu naval. Klas Horn foi nomáu comandante suecu y enfrentóse a la flota danesa na isla de Jungfrun al norte de Öland el 14 d'agostu. La resultancia de la batalla foi inconcluyente, calteniéndose'l bloquéu.

Horn atacó les provlncias de Halland y Escania en 1565 y realizó dellos intentos contra Bohuslän y Uddevalla. Los daneses amburaron l'antiguu Lödöse na provincia de Västergötland. El rei suecu púnxose al mandu del so exércitu, pero delegó nuevamente'l mandu, esta vegada a Nils Boije, que s'apoderó de Varberg el 28 d'agostu de 1564. L'exércitu danés de Daniel Rantzau ganó a los suecos na batalla de Axtorna el 20 d'ochobre.

Nel mar, la guerra resultaba más favorable pa los suecos. Horn -el comandante de la flota sueca- escorrió a la coalición de Lübeck y Dinamarca hasta la mariña alemana, onde destruyó a gran parte de la mesma. Tres la so victoria, Horn detener en Öresund, onde se dedicó a cobrar tributu a los barcos que pasaben. El 4 de xunu de 1565, los suecos vencieron otra vegada a los daneses na batalla de Buchow, nes mariñes de Mecklemburgu, na que'l comandante danés Herluf Trolle resultó muertu. Dambes armaes atopáronse nuevamente'l 7 de xunetu, con victoria sueca tamién, esta vegada sobre'l nuevu comandante Otto Rud. Nesta ocasión, los suecos prindaron cerca de Bornholm el buque insinia danés, el Jegermeshter, lo que consolidó la so hexemonía nes mariñes orientales del Bálticu.

En xineru de 1566, l'exércitu suecu punxo sitiu al castiellu de Bohus en Bohusiän. Daniel Rantzau treslladó les sos fuercies a Västergötland. Pel mar, Klas Horn volvió cobrar tributos nel Bálticu. Una batalla intrescendente llibrar nes mariñes de öland el 26 de xunetu, y el día 28 Dinamarca-Lübeck perdió la metá de la so flota nuna nube. Klas Horn foi nomáu comandante de les tropes d'infantería, pero morrería los 9 de setiembre.

Nel norte editar

Suecia ocupó la indefensa provincia noruega de Jemtland, anque foi recuperada poco tiempu dempués. En 1564 los suecos reocuparon Jemtland a les órdenes de Claude Collart, conquistando de camín Herjedalen y Trøndelag, según la ciudá de Trondheim. Primeramente fueron bien recibíos polos habitantes de la zona, pero los abusos cometíos y los elevaos tributos impuestos acabaron creando resistencia a los suecos. Amás, Trøndelag recibió l'ayuda d'Erik Rosenkrantz, gobernador de Bergenhus, qu'obligó a 3.500 llabradores locales a que lu ayudar a los sos 50 soldaos profesionales ante l'inminente ataque suecu a les sos posiciones. Anque'l contingente suecu, formáu por 400 homes, foi refugáu cuando intentó tomar Bergenhus, consiguió caltener les sos posiciones en Jämtland y Härjedalen. Estes provincies seríen recuperaes por Dinamarca-Noruega en 1570, tres el procesu de paz.[6]

Suecia atacó tamién l'este de Noruega. Nel sureste, llogró apoderase del Castiellu de Båhus, anque lo perdería nuevamente en 1566. Parte del exércitu crució'l valle de Østerdalen, conquistando Hamar en 1567 y prosiguiendo la so marcha escontra Oslu.[6] Llegaron a Skiensfjord y amburaron Skien. Sicasí, cuando algamaron Oslo, los sos habitantes yá amburaren la ciudá primero que los suecos pudieren ocupala. Los suecos unviaron refuerzos dende'l sureste pa tratar de conquistar el Castiellu d'Akershus. Nel so camín, esti exércitu amburó Konghelle y Sarpsborg. Fueron refugaos por tropes locales y homes pertenecientes al rei y a Erik Rosenkrantz. Los suecos recularon escontra'l nordeste, prendiendo fueu a Hamar[6] y destruyendo la Catedral y la Residencia del Obispu en Hamarhus.

Última fase editar

Los mercenarios daneses yeren cimeros al exércitu nacional suecu en tolos aspeutos sacante n'unu: los profesionales namái lluchaben cuando se-yos pagaba. Esto obligó a Dinamarca a abandonar el plan de tomar Kalmar ya intentar atacar Estocolmu nel so llugar. N'agostu, Erik atacó Blekinge y ocupó la ciudá, lo qu'obligó a los daneses a reaccionar.

Cola llegada de la primavera, Eric XIV sufrió una serie de trestornos mentales que paralizaron la campaña sueca. Pela so parte, los daneses taben exhaustos y nun realizaron movimientos hasta ochobre, cuando Rantzau atacó Småland y Östergötland al mandu de un exércitu de 8.500 homes. Mientres payares afaró'l territoriu, amburando les viviendes, quemando colleches y matando al ganáu. Los suecos intentaron corta-y la retirada nel ríu Holavenden, pero fracasaron y a mediaos de febreru de 1568, Rantzau tornaba a Halland.

Mientres estos años, dambes naciones caltuvieron negociaciones de paz, ensin que llegara a fructificar nenguna d'elles. Ente los mediadores atopaben personaxes de la talla de Charles Dancay y los emperadores Fernandu I y Maximiliano II, ente otros. Los emperadores pretendíen que Dinamarca y Suecia devolvieren los territorios ocupaos en Livonia mientres la Guerra Livona, pero Suecia negar a faer concesiones.[7]

 
Xuan III (1537-1592), Rei de Suecia 1568-1592

En 1568, el duque Juan encabezó un golpe d'Estáu contra'l so hermanu'l Rei Eric.[7] Coronáu como rei col nome de Xuan III, entabló conversaciones con Dinamarca, y el 18 de payares d'esi mesmu añu, dambes partes llegaron a un primer alcuerdu de paz en Roskilde, que foi rotu polos suecos, reiniciándose la guerra en 1569. Los daneses atacaron Varberg el 13 de payares, reclamando la so posesión. Pela so parte, los suecos llograron un notable ésitu en Escania.

Negociaciones de paz y consecuencies editar

Nesti puntu, dambos exércitos taben escosos[4] y empecipiáronse les negociaciones. En setiembre de 1570 celebróse una xunta en Stettin, roblándose definitivamente la paz el 13 d'avientu de 1570 col Tratáu de Stettin. El rei suecu retiró les sos esixencies sobre Noruega, Escania, Halland, Blekinge y Gotland, y los daneses retiraron les sos esixencies sobre Suecia. El Mar Bálticu foi declaráu de soberanía danesa. Amás, la Unión de Kalmar foi eslleida oficialmente. Los suecos recuperaron Älvsborg tres el pagu de 150.000 riksdaler, y teniendo que devolver los buques de guerra prindaos. La disputa alrodiu de la insinia de los Trés Corones quedó ensin resolver y siguiría siendo fonte de problemes nel futuru.

Quiciabes la consecuencia más significativa d'esta guerra foi la creación d'un exércitu suecu permanente qu'acabó convirtiendo a Suecia na mayor potencia militar de la Europa Septentrional.[ensin referencies]

La estrema destrucción acarretada pola guerra y l'eleváu númberu de víctimes civiles contribuyó a aumentar la perceguera ente suecos y daneses,[ensin referencies] y favoreció que la, hasta entós, ambigua opinión en Noruega decantárase finalmente pola resistencia contra Suecia.[ensin referencies] Sicasí, tres el fin de la guerra empecipió un periodu de cuarenta años de paz, que los noruegos aprovecharon pa fortalecer les posibles rutes d'invasión sueques.

Bibliografía editar

  • Eriksson, Bo (2007). Lützen 1632. Norstedts Pocket, Stockholm. ISBN 978-91-7263-790-0. In Swedish.
  • Ersland, Geir Atle; Sandvik, Hilde (1999). Norsk historie 1300-1625 (en noruegu). Oslo: Samlaget. ISBN 82-521-5182-5.

Bibliografía complementaria editar

  • Anderson, R.C. (1910). Naval Battles in the Baltic 1553-1850.
  • Andersson, Ingvar (1956). A History of Sweden. Frederick A. Praeger.
  • Frost, Robert I. (2000). The Northern Wars, 1558-1721. Longman, Harlow. ISBN 0-582-06429-5.
  • Gjerset, Knut (1915). History of the Norwegian People. The MacMillan Company. Volumes I & II.
  • Lisk, Jill (1967). The Struggle for Supremacy in the Baltic: 1600-1725. Funk & Wagnalls, New York.
  • Mathisen, Trygve (1952). Fra Bondeoppbud til Legdshær. Guldendal Norsk Forlag.
  • Scott, Franklin D. (1988). Sweden - The Nation's History. Southern Illinois University Press. ISBN 0-8093-1489-4.
  • Stagg, Frank N. (1956). East Norway and its Frontier. George Allen & Unwin, Ltd.
  • Stagg, Frank N. (1953). The Heart of Norway. George Allen & Unwin, Ltd.
  • Stiles, Andrina (1992). Sweden and the Baltic, 1523 - 1721. Hodder & Stoughton. ISBN 0-340-54644-1.

Referencies editar

  1. 1,0 1,1 Bjørn Poulsen, Home > About Denmark > History > The Middle Ages > The Kalmar Union Archiváu el 3 de xineru de 2010 na Wayback Machine., Danish Ministry of Foreign Affairs, March 7, 2008
  2. 2,0 2,1 Forside > Om Sverige > Historie, Danish Ministry of Foreign Affairs, "Danish Embassy, Stockholm", August 5, 2009
  3. Knud J.V. Jespersen, Home > About Denmark > History > Reformation & Absolutism > Danish Sovereignty Archiváu el 28 d'avientu de 2009 na Wayback Machine., Danish Ministry of Foreign Affairs, February 13, 2008
  4. 4,0 4,1 Knud J.V. Jespersen, Home > About Denmark > History > Reformation & Absolutism > The Dano-Swedish Wars Archiváu el 27 de febreru de 2010 na Wayback Machine., Danish Ministry of Foreign Affairs, March 7, 2008
  5. Dean Nordiske Syvårskrig at Gyldendals Åbne Encyklopædi
  6. 6,0 6,1 6,2 Ersland and Sandvik, 1999: páxs. 205-206
  7. 7,0 7,1 Eriksson 2007, páxs.49-50