Hamaikabat (espresión n'euskera traducible como 'Munchos n'unu' o 'Munchos con un oxetivu únicu',[1] col acrónimu H1!) foi un partíu políticu d'ideoloxía nacionalista vasca que'l so ámbitu d'actuación yera Navarra y País Vascu (España). Creáu a partir de la plataforma Alkarbide, una dixebra d'Eusko Alkartasuna, foi inscritu nel rexistru de partíos políticos del Ministeriu del Interior el 23 de xunu de 2009.[2]

Hamaikabat
Presidente Iñaki Galdos
Fundación 14 de mayu de 2009
Disolución 30 de xunetu de 2011
Estáu  España
Ideoloxía política socialdemocracia y nacionalismu vascu
Páxina web hamaikabat.com
Cambiar los datos en Wikidata

El 30 de xunetu de 2011, n'analizando les males resultaos llograes nes eleiciones municipal y foral d'esi añu, los sos afiliaos y dirixentes decidieron eslleir Hamaikabat como partíu políticu, caltenelo transitoriamente pa xestionar los cargos que caltuvieren y siguir trabayando como plataforma política independiente de los partíos.[3][4]

Historia editar

Mientres el VII Congresu d'Eusko Alkartasuna (EA) celebráu en San Sebastián n'avientu de 2007, nel que foi escoyíu presidente de la formación Unai Ziarreta, la mayoría de los compromisarios optaron na ponencia política, que llogró un respaldu del 90%,[5] por tomar una llinia política empobinada la creación d'un llamáu «polu soberanista» nel que s'arrexuntara les fuercies políticu y sindical soberanistas, incluyendo a EA, Aralar, ELA, LAB y Batasuna, ente otros, de cara a la consecución de la independencia pa Euskal Herria, y que darréu llevaría a EA a formar les coaliciones Bildu (con Alternatiba y l'esquierda abertzale) y Amaiur (colos anteriores y Aralar).

Dempués del fracasu eleutoral d'EA nes eleiciones al Parllamentu Vascu de 2009, nes que se presentó en solitariu, el 1 de xunu y ensin aguardar al Congresu Estraordinariu del partíu, la corriente crítica, mayoritaria en Guipúzcoa y liderada por Iñaki Galdos, abandonó'l partíu sol nome de Alkarbide ('Camín d'alcuentru' n'euskera) aduciendo diferencies irreconciliables cola direición d'EA.[6][7]

Alegaron ente los sos motivos les decisiones tomaes en foros non oficiales del partíu», de les que fueren « escluyíos», y que llevaren a la direición a camudar «la fórmula eleutoral», n'alusión a les sos anteriores coaliciones col Partíu Nacionalista Vascu (PNV) nos comicios,[8][9] y denunciaron que «el constante cayente eleutoral d'EA debíase «sobremanera a una deriva estratéxica» que l'eleutoráu «non yá nun entendió, sinón que castigó de manera clara», en referencia a la estratexa de la direición d'EA na creación del llamáu «polu soberanista», lo que suponía un acercamientu a la izquierda abertzale y a Batasuna, criticada dende l'entamu pol sector críticu por consideralo un acercamientu al mundu d'ETA,[10] fechu desmentíu pola direición d'EA.[11]

Ente los sos oxetivos señalaron la intención de convertir Alkarbide nun partíu políticu nacional, abertzale, democráticu y socialdemócrata, col enfotu de «rescatar la llinia fundacional» d'EA. Anque dellos medios afirmaron que'l partíu foi inscritu nel rexistru de partíos políticos del Ministeriu del Interior el 18 de mayu,[9][12] el so nome nun apaeció en dichu rexistro hasta'l 23 de xunu.[2]

Per otra parte, el líder de la PNV Iñigo Urkullu fixo una ufierta de collaboración al nuevu grupu,[13] fechu que foi estimáu por éstos,[14] ente que l'ex líder d'EA Carlos Garaikoetxea calificó la dixebra como «un dañu mortal» a la formación.[15]

Tolos representantes d'EA na Diputación Foral y les Xuntes Xenerales de Guipúzcoa anunciaron la so intención d'integrase en Alkarbide ensin abandonar los sos escaños,[16] lo que foi denunciáu por EA como una violación del apauto antitransfuguismo.[17]

A finales de xunetu de 2009 anuncióse que'l proyeutu políticu llamaríase definitivamente Hamaikabat y el so acrónimu sería H1!.[1] Xustificaron la eleición d'esti nome, a partir del tradicional Zazpiak Bat ('siete n'unu', n'alusión a los siete territorios vascos), pa empezar a falar de «munchos con un oxetivu únicu», una posible traducción de Hamaikabat, y anunció que más de cien cargos públicos abandonaren EA pa sumase a esti nuevu proyeutu.[18] Nesi momentu H1! cuntó con 51 conceyales en 25 conceyos, siete diputaos forales y les alcaldíes d'Asteasu, Astigarraga, Zarautz y Cegama.

El so congresu fundacional celebróse ente'l 27 y 29 de payares de 2009,[19] proclamando a Iñaki Galdos como presidente de la nueva formación.[20] Coles mesmes, a finales d'agostu de 2010 Hamaikabat anunciaba que taba cerca d'algamar un alcuerdu eleutoral cola PNV,[21] que finalmente se concretó solamente pa la provincia d'Álava.[22]

Nes eleiciones forales y municipales de mayu de 2011 Hamaikabat sufrió un auténticu varapalo, en parte pola apaición de Bildu, llogrando solu dolce conceyales, con 9.270 votos en Guipúzcoa.[23] A finales de xunetu, una asamblea estraordinaria decidió la so disolución como partíu políticu, proponiendo'l so tresformamientu nuna plataforma política apartidista, y la permanencia de los sos cargos electos, que caltuvieron el partíu políticu de manera transitoria.[24][3][4]

Referencies editar

  1. 1,0 1,1 Alkarbide pasa a llamase Hamaikabat y busca «repensar la política vasca», El Diario Vasco, 25 de xunetu de 2009.
  2. 2,0 2,1 Rexistru de Partíos Políticos del Ministeriu del Interior
  3. 3,0 3,1 La debacle eleutoral obliga a Hamaikabat a eslleise dos años dempués d'abandonar EA, El Correo, 31 de xunetu de 2011.
  4. 4,0 4,1 estraordinariu-de-hamaikabat/?lang=es Propuesta de resolución definitivu aprobada nel Congresu Estraordinariu de Hamaikabat de 30 de xunetu de 2011, publicada'l 3 d'agostu na web de Hamaikabat.
  5. Unai Ziarreta ye proclamáu presidente d'EA con un sofitu del 68,5% de los delegaos, Noticies d'Álava, 17 d'avientu de 2007.
  6. El sector críticu d'EA abandona'l partíu y va crear una nueva formación, El Mundo, 2 de xunu de 2009.
  7. Una decantación que resultaba imprescindible, Gara, 3 de xunu de 2009.
  8. Testu íntegru del comunicáu de los críticos d'EA, El Diario Vasco, 2 de xunu de 2009.
  9. 9,0 9,1 El sector críticu d'EA rexistró Alkarbide como nuevu partíu políticu'l 14 de mayu, El Correo, 2 de xunu de 2009.
  10. dar nos-cuenta-amestaba-20090605.html Iñaki Galdós: «Fuimos al danos cuenta de qu'EA 'amestaba' cola izquierda abertzale», El Correo, 5 de xunu de 2009.
  11. Los críticos d'EA van abandonar el partíu pa crear una nueva formación política, El Diario Vasco, 2 de xunu de 2009.
  12. Los críticos rexistraron Alkarbide el 15 de mayu mientres ciscaben alcuerdos, Gara, 3 de xunu de 2009.
  13. La PNV tiende la mano a los críticos d'EA, El País, 1 de xunu de 2009.
  14. Los críticos d'EA estimen la ufierta de collaboración llanzada pol PNV, El País, 2 de xunu de 2009.
  15. Garaikoetxea: "Fízose un dañu mortal", El País, 3 de xunu de 2009.
  16. Los biforcaos d'EA aseguren que nun van arrenunciar a los sos cargos institucionales, El Diario Vasco, 3 de xunu de 2009.
  17. EA reclama los sos cargos públicos y esixe a la PNV que cumpla colos pactos de gobiernu, El Diario Vasco, 4 de xunu de 2009.
  18. Alkarbide pasa a llamase Hamaikabat y va buscar aunir "voces y retos" abertzales, Noticies de Gipuzkoa, 25 de xunetu de 2009.
  19. Alkarbide pretende convertise nun "revulsivo" del nacionalismu, El País, 27 de xunu de 2009.
  20. Hamaikabat proclama a Iñaki Galdos como presidente, Hamaikabat, 29 de payares de 2009.
  21. Hamaikabat cree que va haber "un alcuerdu en curtiu" cola PNV para "collaborar eleutoralmente", Europa Press, 31 d'agostu de 2010.
  22. PNV y Hamaikabat van allegar xuntos en Llabraba, Gara, 13 d'abril de 2011.
  23. Resultaos eleutorales na Comunidá Autónoma. Resultaos eleutorales en Gipuzkoa.
  24. so-disolucion-partíu-politico Hamaikabat va plantegar mañana la so disolución como partíu políticu, Gara, 29 de xunetu de 2011.