Los haush, mánekenks o aush fueron un pueblu indíxena qu'habitó nel estremu sudoriental de la parte arxentina y chile de la isla Grande de Tierra del Fueu, ente'l cabo San Pablo y la bahía Aguirre. Al pie de los sos vecinos selknam yeren la componente insular del complexu tehuelche. Na actualidá esisten dellos descendientes que se topen en procesu de recuperación cultural.

Infotabla de grupu humanuHaush
Tipu etnia
Cambiar los datos en Wikidata
Mapa qu'amuesa l'allugamientu de los haush na Patagonia austral.

Carauterístiques editar

Yeren nómaes, hábiles cazadores de guanacos, compartíen munchos costumes colos sos vecinos selknam o onas, ente elles les sos armes. Especialmente l'usu del arcu pequeñu y la flecha, según la vistimienta basada en pieles, y la práctica conxunta del ritual de iniciación de los varones llamáu hain. L'etnólogu alemán Martin Gusinde guardó esti ritu en 1923, celebráu pol xamán Tenenesk, fináu nel iviernu de 1924 pola mor del sarampión.[1]

Vivíen en grupos de dos o tres families, siendo la so cultura material, especialmente la téunica, bien rudimentaria: cabanos que yeren simples enramaes cubiertes de mofu y cueros, según la confección de recipientes cerámicos y de cestería o de vexigues bien elementales. Tal retrasu cultural nel nivel material esplicar por dos grandes razones, el so aislamientu xeográficu y l'adversu mediu ambiente en que vivíen (zona fría, perhúmeda y bien airosa, con escasos recursos naturales). Nun teníen caciques, pero ente ellos esistíen xamanes (xo’on).

La so manera de producción yera cazador-pañador, con una dieta hipercrasa y hiperproteica una y bones la mayor parte de la so alimentación provenía de los llobos marinos, guanacos, mariscos, crustáceos, pingüinos y peces que cazaben, pescaben o mariscaban, el complementu de tal dieta yera un fungu conocíu como “pan d'indiu”, que crez sobre'l guindal y les algues llamaes kelp o cachiyuyo[ensin referencies], a esto sumábase l'aprovechamientu coleutivu de la carne llograda de los cetáceos que varaben nes sableres. A diferencia de los selknam que dependíen de los guanacos, la economía haush yera dependiente de les foques, qu'aprovechaben pa vistimienta y alimentación.

La denominación haush paez ser ayena a ellos y derivar d'una pallabra despreciatible del idioma de los yámanas, pallabra que significaba "grasa de pexe", sicasí nes sos últimes dómines paecen adoptar como autoetnónimo tal pallabra quiciabes pola so facilidá de pronunciación y por desconocer el so significáu orixinal.[2]

La llingua haush (mánekenk(y)n, aus) foi una de les llingües chon y taba emparentada col idioma selknam (anque yeren mutuamente inintelixibles) y col tehuelche del continente.

Historia editar

Según Anne Chapman los haush nun tener embarcación dalguna, polo que los sos antepasaos podríen aportar caminando a la Tierra del Fueu primero que l'estrechu de Magallanes abriérase hai unos 8000 años.

Datos pervalibles sobre los haush fueron apurríos pol misioneru anglicanu Lucas Bridges nel so llibru de 1899 Uttermost Part of the Earth:[3]

Toi convencíu de que los onas y los aush proveníen de los tehuelches del Sur de Patagonia, pero los aush llegaron a la Tierra del Fueu muncho primero que los onas (...) Había verdaderamente muncha más diferencia ente'l aush y el ona qu'ente esti postreru y l'idioma de los tehuelches. Creo que de primeres los aush ocuparon tola rexón, y tuviéronse que contentar cola punta Sureste, de clima húmedu y llarada de barraqueres y trupes carbes. Confirma la mio teoría'l fechu de que na tierra ocupada polos onas esisten nomes de llugares que nun tienen significáu nel so idioma; son en realidad pallabres que namái tienen significáu nel idioma aush.

Pol so allugamientu xeográfica supúnxose que fueron movíos dende'l sieglu XIV polos selknam escontra l'estremu sureste de la isla Grande de Tierra del Fueu,[4] lo que foi confirmáu por Lucas Bridges:

Mientres los primeros años que pasamos en Harberton, fuimos visitaos delles vegaes por un pequeñu grupu de aush (...) Estos aush tarrecíen a los onas, los sos vecinos del Norte y Oeste, entá ye más qu'a los Yaganes, y con fundáu motivu. Mientres delles xeneraciones fueren obligaos a sacupar una tierra bona, fuxir escontra l'estremu Sureste del territoriu y amenorgase a vivir metanes la selva y la barraquera.

A la llegada de los esploradores españoles al so pequeñu territoriu en 1619, apenes quedaba una pequeña población d'esta etnia. Según los cálculos del arqueólogu Samuel Kirkland Lothrop en 1850 tuvieron d'esistir unos 300 mánekenk. Munchos haush morrieron asesinaos polos lloberos dende fines del sieglu XVIII. En 1899 Lucas Bridges censó namái a sesenta mánekenk.[5]

Yo pasábame tol tiempu con Yoiyimmi y Saklhbarra con cuenta d'aprender el so idioma. Si supiera naquella dómina que'l aush yera faláu solo por sesenta indíxenes en tola Tierra del Fueu, nun me tomara un asemeyáu trabayu.
Rellatu de Lucas Bridges

En 1910 Antonio Coiazza espresó que solo quedaba una familia haush:[6]

(...) habitaba ente Badea Thetis y Badea Fatley, y agora amenorgóse a una sola familia compuesta del padre y de dos fíos, y a una muyer d'unos trenta y nueve años.

Una de les últimes noticies alrodiu de ellos deber a Antonio Tonelli, quien en 1926 afirmaba conocer a una sola persona.

Unos pocos descendientes de selknam y haush viven en Tierra del Fueu constituyendo la comunidá selknam Rafaela Ishton,[7] que tuvo como cacique -autoidentificado como haush- a Antonio Norberto Vera Illigoyen hasta'l so fallecimientu'l 6 de xineru de 2012 a los 90 años.[8][9] El so fíu Horacio Eugenio Vera integra'l Conseyu Educativu Autónomu de los Pueblos Indíxenes del Gobiernu nacional como miembru de la nación haush.[10]

Referencies editar