La emoción[1] ye la reaición psicofisiolóxica que representa maneres d'adaptación a ciertos estímulos del individuu cuando percibe un oxetu, persona, llugar, socesu, o alcordanza importante. Psicolóxicamente, les emociones alterien l'atención, faen xubir de rangu ciertes conductes guía de respuestes del individuu y activen redes asociatives relevantes na memoria. Los sentimientos son la resultancia de les emociones y pueden ser verbalizadas (pallabres). Fisiológicamente, les emociones entamen rápido les respuestes de distintos sistemes biolóxicos, incluyíes les espresiones faciales, los músculos, la voz, l'actividá del SNA y la del sistema endocrín, con cuenta d'establecer un mediu internu óptimo pal comportamientu más efeutivu. Los diversos estaos emocionales son causaos pola lliberación de neurotransmisor (o neuromediador) y hormones, que depués converten estes emociones en sentimientos y finalmente nel llinguaxe. Conductualmente, les emociones sirven pa establecer la nuesa posición con al respective de la nuesa redolada, ya impúlsennos escontra ciertes persones, oxetos, aiciones, idees y allóñennos d'otros. Les emociones actúen tamién como depósitu d'influencies innates y aprendíes, y tienen ciertes carauterístiques invariables y otres qu'amuesen cierta variación ente individuos, grupos y cultures (Levenson, 1994).[2]

Emoción
disciplina académica, especialidá, campu d'estudiu y moral (es) Traducir
estado de la mente (es) Traducir y qualia (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

Etimoloxía editar

Etimológicamente, el términu emoción vien del llatín emotĭo, que significa "movimientu o impulsu", "aquello que te mueve escontra".

En psicoloxía defínese como aquel sentimientu o perceición de los elementos y rellaciones de la realidá o la imaxinación, que s'espresa físicamente por aciu dalguna función fisiolóxica como reaiciones faciales o pulsu cardiaco, ya inclúi reaiciones de conducta como l'agresividá, el lloru. Les emociones tienen una función adaptativa del nuesu organismu a lo que nos arrodia. Ye un estáu que sobrevien súbita y sópito, en forma de crisis más o menos violentes y más o menos pasaxeres.

Les emociones son materia d'estudiu de la psicoloxía, pedagoxía, les neurociencies, y más apocayá la intelixencia artificial. Ver biopsicoloxía de la emoción.

Neurociencia afeutiva editar

L'estudiu de la emoción ye conocíu como neurociencia afeutiva, términu acuñáu por J. A. Panksepp (1992)[3] que se define como: “el campu d'investigación científica qu'estudia les bases neurales de los procesos afeutivu y social de los seres humanu y animal, que toma niveles conductuales, morales y neurales d'analises” (Schmidt, 2003, p. 3).[4]

Finxos na neurociencia afeutiva editar

Añu Afitáu[5][6]
1848/1868 Harlow describe'l casu Phineas Gage.
1872 Espresión de les emociones, de Charles Darwin.
1884/1885 Teoría de les emociones James-Lange
1912 Hipótesis del hemisferiu derechu (Mills)
1931 Teoría Cannon-Bard de les emociones
1937 El síndrome de Klüver-Bucy
1937 Circuitu neural de Papez
1943 Reaición defensiva afeutiva (Hess and Brügger)
1949 El sistema límbico (MacLean)
1956 Efeutos de la extirpación de la amígdala en monos (Weiskrantz)
1959 Modelu d'aproximamientu-evitación de Schneirla
1962 Teoría de los dos factores de les emociones (Schachter y Singer)
1980 Zajonc argumenta emoción n'ausencia de cognición.
1982 Lazarus argumenta'l casu de les emociones que riquen cognición.
1983 Distintes emociones básiques pueden estremase autónomamente (Ekman y collaboradores).
1986 Condicionamientu del mieu (LeDoux)
1991 Hipótesis del marcador somáticu (Damasio)
1994 Deterioru de la reconocencia de les emociones nes espresiones faciales (Adolphs y collaboradores)
1995 La amígdala ye necesaria pal condicionamientu del mieu (Bechara y collaboradores)
1996 La amígdala y l'afitamientu de la memoria emocional (Cahill y collaboradores)
1997 La importancia de la ínsula nel ascu (Phillips y collaboradores)
2000 Deterioru de la reconocencia y l'esperiencia del ascu (Calder y collaboradores)
2002 La amígdala respuende a los estímulos emotivos en función de la variación del xen tresportador de serotonina (Hariri y collaboradores).
2003 La base neural del sufrimientu social (Eisenberger y collaboradores)
2004 Sistemes que sofiten el sufrimientu y l'empatía pol sufrimientu (Singer y collaboradores)
2005 Estimulación cerebral fonda pa la depresión resistente al tratamientu (Mayberg y collaboradores)

Historia de la psicobioloxía de la emoción editar

Harlow describe'l casu Phineas Gage editar

Phineas Gage (Harlow, 1848; Harlow, 1868 en Neylan, 1999) foi un obreru de ferrocarriles que, por cuenta de un accidente, sufrió daños severos nel celebru, específicamente en parte del lóbulu fronteru. Gage sufrió cambeos bultables na so personalidá y temperamentu, lo que se consideró como evidencia de que los lóbulos fronteros yeren los encargaos de procesos rellacionaos col comportamientu emocional, la personalidá y les funciones executives polo xeneral.

El casu de Gage ye unu de los más famosos ya influyentes de la neurociencia, por cuenta de que xugó un papel crucial nel descubrimientu de los síndromes de comportamientu resultantes de la disfunción del lóbulu fronteru (Neylan, 1999).

Darwin editar

Charles Darwin, nel so llibru La espresión de les emociones n'homes y animales (1872), supunxo que les respuestes faciales humanes evidenciaban estaos emocionales idénticos en tolos seres humanos. Rellacionaba la espresión de la emoción con otres conductes y a toes elles facer resultáu de la evolución; a partir d'ende intentó comparales en diverses especies.

Les sos idees principales yeren que les espresiones de la emoción evolucionen a partir de conductes, que diches conductes si son beneficioses van aumentar, menguando si nun lu son, y que los mensaxes opuestos de cutiu indíquense por movimientos y postures opuestes (principiu d'antítesis).

Teoría de James-Lange editar

William James y Carl Lange propunxeron simultáneamente, pero de forma independiente, en 1884 una teoría fisiolóxica de la emoción. La teoría de James-Lange propón que la corteza cerebral recibe ya interpreta los estímulos sensoriales que provoquen emoción, produciendo cambeos nos órganos viscerales al traviés del sistema nerviosu autónomu y nos músculos de la cadarma al traviés del sistema nerviosu somáticu.

Hipótesis del hemisferiu derechu editar

La hipótesis del hemisferiu derechu foi propuesta a principios del sieglu XX por Charles K. Mills (1912), quien afirmaba que la emoción y la espresión emocional tán más representaes nel hemisferiu derechu. Pa Mills (1912), tantu la emoción como la espresión emocional atopábense representaes na corteza cerebral, la emoción per un sitiu na rexón prefrontal, y la espresión emocional na rexón mediofrontal. Esti puntu de vista, nel cual l'hemisferiu derechu ta arreyáu en tolos procesos de la emoción, foi darréu retomáu por Sackeim y Gur (1978) y otros. Anguaño créese, que la especialización del hemisferiu derechu llindar a la so espresión y perceición (Adolphs, Damasio, Tranel, & Damasio, 1996).

Teoría de Cannon-Bard editar

Propuesta por Walter Cannon como alternativa a la teoría de James-Lange, Phillip Bard ampliar y espublizar. Según esta teoría, los estímulos emocionales tienen dos efeutos excitatorios independientes: provoquen tanto'l sentimientu de la emoción nel celebru, como la espresión de la emoción nos sistemes nerviosos autónomu y somáticu.

Síndrome de Klüver-Bucy editar

En 1937, H. Klüver y P. C. Bucy,[7] demostraron el papel fundamental de les estructures del lóbulu temporal nes emociones. Retiráron-yos a monos rhesus los dos lóbulos temporales, y produciéronse una serie de conductes (síndrome de Klüver-Bucy): a) la medría del comportamientu d'esploración; b) perda de la reactividá emocional; c) hipersexualidá, d) enclín a esaminar oxetos cola boca; y y) coprofagia (ingestión de fieces).

Estudios posteriores demostraron que los trestornos emocionales del síndrome Klüver-Bucy podíen xenerase al extirparse solo la amígdala, polo que la investigación sobre'l control emocional centrar nel papel d'esta estructura.

James Papez editar

 
Circuitu de Papez

En 1937, James Papez suxurió un esquema anatómicu pal circuitu neural de la emoción, conocíu como'l circuitu de Papez (Papez, 1937). El circuitu empieza cuando un estímulu emocional preséntase, este llega direutamente al tálamu, d'onde va a la corteza sensorial y al hipotálamu. Cuando la información proveniente d'estos dos estructures ye integrada pola corteza cingulada asocede la esperiencia emocional, esto ye, les sensaciones convertir en perceiciones, pensamientos y alcordances. Papez demostró que la corteza cingulada y el hipotálamu tán interconectaos por aciu el nucleu anterior del tálamu, l'hipocampu y los cuerpos mamilares, y que estes conexones son necesaries pal control cortical de la espresión emocional.

Reaición defensiva afeutiva editar

Hess y Brügger acuñaron, en 1943,[8] el términu reaición defensiva afeutiva pa describir los comportamientos producíos pola estimulación del hipotálamu en gatossobremanera: a) enjorobarse, b) apandar les oreyes, c) amosar los dientes, d) urniar, y) sacar les garres, f) piloerección (erizamiento de los pelos) y g) midriasis (abertura de la neñina) marcada. Hess y Brügger suxurieron que, según la defecación y el vuelu yeren manifestaciones típiques del mieu, la reaición de defensa yera la espresión de la roxura.

La importancia de los estudios de Hess y Brügger anicia en que demostraron que, si aguiya'l hipotálamu llétricamente, pueden llograse reaiciones emocionales.

El sistema límbico (MacLean) editar

Ente los trabayos qu'inspiró'l circuitu de Papez alcuéntrase'l sistema límbico de MacLean, que ye un modelu anatómicu con mayor sustentu. El modelu de MacLean integró les idees de Papez y Cannon y Bard, colos afayos de Klüver y Bucy.

Pa MacLean (1970 en Dalgleish et al., 2009), l'arquiteutura del celebru consiste en tres sistemes cerebrales, que caractericen un desenvolvimientu evolutivu:

  1. El primer sistema, consiste nel celebru reptiliano (complexu estrial y los ganglios basales), cola cual pueden reparase emociones primitives como l'agresión y el mieu.
  2. El segundu sistema ye l'antiguu celebru de mamíferu, que aumenta les respuestes emocionales del celebru reptiliano como l'agresión; amás d'ellaborar les emociones sociales, esti sistema cerebral incorpora componentes del circuitu de Papez (hipotálamu, tálamu, hipocampu y la corteza cingular) con estructures importantes como la amígdala y la corteza prefrontal.
  3. El tercer sistema, el nuevu celebru de mamíferu, consiste na neocorteza, que representa la interfaz de la emoción cola cognición.

MacLean propunxo que les sensaciones na redolada producen cambeos corporales. Estos cambeos tornen al celebru, onde son integraos cola perceición y xenérense les esperiencies emocionales, una postura que puede considerase neojamesiana.

Efeutos de la extirpación de la amígdala en monos editar

Aproximao 20 años dempués del trabayu de Klüver y Bucy, Weiskrantz (1956, en Dalgleish, 2004) amosó que les mancadures billaterales de l'amígdala yeren abondes pa inducir:

  • la oralidad, *la pasividá,
  • la conducta alimenticia estraña,

y *l'aumentu de los enclinos esploratories del síndrome.

A partir d'estos trabayos, la amígdala ye considerada'l centru d'atención de los investigadores nos sistemes neurales de la emoción.

Teoría de l'activación cognitiva de Schachter-Singer editar

Stanley Schachter y Jerome Singer, al igual que Cannon, aceptaben que la realimentación (feedback) nun ye lo suficientemente específicu pa determinar qué emoción sentimos nuna situación determinada, pero, como James, creíen que tamién yera importante. La so idea yera que la retroalimentación de l'activación física ye un bon indicador de qu'asocede daqué significativu, entá cuando nun seya capaz de comunicar esautamente qué asocede. Una vegada que detectamos l'activación física por aciu el feedback, intentamos esaminar les nueses circunstancies. A partir de la evaluación cognitiva de la situación, clasifícase l'activación. La clasificación de l'activación ye lo que determina la emoción que sentimos. Poro, según Schachter y Singer, la cognición enllena'l vacíu ente la falta d'especificidá de la retroalimentación físicu y los sentimientos.

Estímulo → Activación → Cognición → Sentimiento

Alderique Zajonc-Lazarus sobre la cognición y l'emoción editar

En 1980 Zajonc propunxo que los sistemes afeutivu y cognitivu son en gran parte independientes (esto ye, la emoción presentar ensin cognición), y que'l ciñu ye más potente y preséntase primeru. Zajonc (1980) dixo al respeutu: “Conclúyese que'l ciñu y la cognición tán sol control de sistemes separaos y parcialmente independientes y pueden influyise cada unu nuna variedá de formes, y dambos constitúin recursos d'efeutos en procesar información.” (p. 151)

Sicasí, Lazarus (1982) sostién que'l pensamientu ye una condición necesaria de la emoción. Opónse, poro, a la postura adoptada por Zajonc, considerando que'l trabayu d'este reflexa dos tracamundios xeneralizaos sobre lo que s'entiende por procesos cognitivos na emoción:

  • Una evaluación cognitiva de la importancia d'un alcuentru pa un bienestar tien d'asoceder n'etapes fixes al traviés del procesamientu de la información de los estímulos dende'l mediu ambiente (primeramente).
  • La evaluación ye necesariamente intencional, racional y consciente.

Nel so trabayu, Lazarus alderica les implicaciones filoxenétiques y ontoxenétiques d'una teoría cognitiva de la emoción. Conclúi que les normes tienen de ser formulaes pa esplicar cómo se xeneren los procesos cognitivos, la influencia y la forma de la respuesta emocional en cada especie que reacciona emocionalmente.

Distintes emociones básiques pueden estremase autónomamente editar

La busca de pruebes de que la emoción tien distintos patrones nel sistema nerviosu autónomu (como propunxeron James y Darwin) recuperar cola publicación del artículu "Autonomic nervous system activity distinguishes among emotions" na revista Science (Ekman et al., 1983). Nesti estudiu, los actores representaben espresiones faciales (ensin conocencia direuta de la emoción que representaben), mientres yeren rexistraos con una serie de variables autónomes (ritmu cardiacu, conductancia de la piel). Nesti artículu, Ekman y collaboradores (1983) propunxeron patrones de la emoción distintes pa seis emociones, que son universales y biolóxicamente básiques, que son:

Estes convirtiéronse na llista d'emociones básiques con mayor aceptación, conocíes inclusive como los Seis Grandes Emociones (The Big Six) (Prinz, 2004). Consideráronse básiques en dos formes: 1. psicolóxica y 2. biolóxicamente, por cuenta de que consideróse que nun contienen otres emociones como una parte, y son innates. Ekman y collaboradores (1983) influyeron na investigación subsecuente, na busca de patrones de la emoción con distintes respuestes nel sistema nerviosu autónomu, que dieron soporte al puntu de vista de les emociones básiques. Anque, estudios posteriores dicen que'l grau d'especificidá del sistema nerviosu autónomu puede ser dependiente del contestu, que lo representao nel llaboratoriu, polo que persiste l'alderique, hasta'l grau de considerar la esistencia de les emociones básiques. (Barrett, 2006)

Los resultaos d'un metaanálisis suxuren que les emociones negativu y positivu pueden ser estremaes nel sistema nerviosos autónomu, pero non necesariamente emociones específiques (Cacioppo et al., 2000, en Friedman, 2010). En contraste, otru metaanálisis amosó una considerable especificidá autonómica del mieu frente a la roxura (Stemmler, 2004, en Friedman, 2010).

Condicionamientu del mieu editar

En 1986, LeDoux (en LeDoux, 1995)[9] propunxo qu'esisten distintes víes na amígdala pal condicionamientu del mieu. LeDoux desenvolvió llargamente les sos idees sobre'l condicionamientu del mieu.

LeDoux propón que la participación de la amígdala nel condicionamientu del mieu actúa de dos maneres distintos:

  1. Una ruta direuta tálamu-amígdala que puede procesar aspeutos sensoriales de los estímulos entrantes y tresmitir esta información direutamente a la amígdala, lo que dexa, una respuesta rápida condicionada del mieu, ante una señal d'amenaza. Esto influyíu poles idees psicolóxiques alrodiu de l'activación de la emociónsobremanera con al respective de la posición de Zajonc d'emociones ensin cognición (Zajonc, 1980).[10] LeDoux considera qu'esiste esta vía rápida cuando l'organismu precisa actuar rápido, como cuando se ta amenaciáu por una culiebra y precísase reaccionar rápido (LeDoux, 2002).[11]
  2. La segunda ruta ye una vía tálamu-corticoamígdala, que dexa un analís más complexu de los estímulos entrantes y ufierta una respuesta emocional más afecha pero lenta del mieu (LeDoux, 2002).[12]

Papel de la emoción nel tratamientu de l'ansiedá social editar

N'adolescentes con trestornu d'ansiedá social, el tratamientu psicolóxicu puede riquir la implicación de los padres en terapia si éstos exhiben altos niveles d'emoción espresada[13]

Estimulación cerebral fonda pa la depresión resistente al tratamientu editar

Mayberg y collaboradores (2005)[14] aguiyaron la rexón subgenual de la corteza cingulada anterior, en pacientes con resistencia al tratamientu de la depresión, lo cual produció remisión de la depresión na mayor parte de la muestra (cuatro de seis).

Esti estudiu ye importante, porque la resistencia al tratamientu de la depresión ye un trestornu discapacitante, y ensin opciones de tratamientu, por cuenta de que fracasaron: 1. l'usu de múltiples melecines, 2. la sicoterapia y 3. la terapia electroconvulsiva.

Los resultaos d'esti estudiu suxuren que la interrupción na actividá de los circuitos límbicocorticales, utilizando la estimulación llétrica de la sustancia blanco de la corteza cingulada subgenual, puede invertir con eficacia los síntomes de los pacientes con resistencia al tratamientu de la depresión.

Intelixencia emocional editar

Salovey y Mayer (1990) definen la emoción como un conxuntu de metahabilidades que pueden ser aprendíes y estructuran el conceutu en redol a cinco dimensiones básiques referíes a la conocencia de les mesmes emociones, a la capacidá d'autocontrol, a la capacidá de automotivación, a la reconocencia de les emociones de los demás y al control de les rellaciones. La intelixencia emocional paez contribuyir a aumentar la competencia social, por aciu la empatía y el control emocional, amontando la sensación d'eficacia nes aiciones que s'acometen.

La combinación del cociente intelectual (CI) y el cociente emocional (CE) ye la idea básica de la denomada psicoloxía positiva respectu al aprendizaxe. Nella establezse que la motivación tien un calter emocional. Por ello, l'equilibriu emocional amonta l'aprendizaxe. Resáltase que ye l'equilibriu, y non la so ausencia o escesu emocional. Pos estaos d'ánimu baxu (depresión) o demasiaos intensos (roxura) conducen a enzancar l'aprendizaxe. Esta ye la base de la llei de Yerkes-Dobson (1908), quien demostraron matemáticamente la rellación ente la emoción y l'aprendizaxe representándola como una O invertida: a poca activación emocional, poco aprendizaxe. Amuesa que, si l'activación emocional amóntase, álzase l'aprendizaxe hasta un puntu óptimo a partir del cual, si sigue aumentándose, l'aprendizaxe mengua.

Desarrollu emocional humanu editar

Según Bisquerra (2006), el desenvolvimientu de les emociones nel ser humanu presenta les siguientes etapes:[15]

  • Primeros meses: Dende los primeros meses, el ñácaru tien la capacidá de reconocer emociones positives y negatives. Ye precisu considerar que la esperimentación de les emociones ye previa a la capacidá d'espresales.
  • Niñez: Escontra los 2 años, son capaces de demostrar empatía, ye dicir reflexar el sentimientu del otru, ensin necesariamente entendela. Ente que, aproximao a los 4 años, pueden reconocer les emociones básiques, y tamién entienden cómo estos sentimientos xeneren distintes respuestes.
  • Adolescencia: Nesta etapa se enfatiza la parte social na reconocencia d'emociones, nesi sentíu va desenvolviéndose la autovaloración a partir de la interaición colos demás. Adicionalmente, yá consideren que toles emociones son aceptables, les distintes respuestes o reaiciones que provoquen les emociones pueden ser bones o males; ye por eso que, ente los 11 y 15 años, reconócense les emociones propies y les d'otres persones, según les regles d'espresión; sicasí, nesta etapa, esperiméntense problemes nel manexu de les emociones.
  • Adultez: Na adultez, yá s'espera que'l suxetu tenga la capacidá d'identificar y reconocer les emociones propies y les ayenes, según exercer control fayadizu d'éstes, teniendo en considerancia la intelixencia emocional.

En resume, col pasu de la edá, xenérense diversos cambeos de les emociones, y estos impacten sobre la concepción del sigo mesmu y la redolada. Nesi sentíu, mientres el desenvolvimientu emocional, la cultura y la sociedá tienen gran influencia nes emociones, yá que regulen la so espresión.

Dellos investigadores de la emoción editar

Ver tamién editar

Bibliografía editar

  • González-Valle, A. (2010). Emociones dende una perspeutiva psicobiológica. Monografía de llicenciatura ensin publicar, Universidá Autónoma de Yucatán, Mérida, Yucatán, Méxicu.
  • Dalgleish, T., Dunn, B., Mobbs, D. (2009). Affective neuroscience: Past, present and future [Electronic Version]. Emotion Review, 1(4), 355-368. Consultáu'l 6 d'abril de 2010 en: http://www.mrccbu.cam.ac.uk/research/emotion/cemhp/documents/Dalgleish%20et%20a el%20Emotion%20Review.pdf
  • Gendron, M. & Barrett, Y. (2009). Reconstructing the Past: A Century of Ideas About Emotion in Psychology [Electronic Version]. Emotion Review, 1(4), 316-339. Consultáu'l 19 de marzu de 2010, en: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2835158/?tool=pubmed
  • Harlow, J. M. (1848/1999). Passage of an iron rod through the head. Journal of Neuropsychiatry & Clinical Neurosciences, 11, 281-283. Consultáu'l 24 de xunetu de 2010, en: http://neuro.psychiatryonline.org/cgi/content/short/11/2/280?rss=1&ssource=mfc
  • Darwin, C. (1872). The expression of the emotions in man and animals [Electronic Version]. London: John Murray. Consultáu'l 27 de marzu de 2010 en: http://darwinonline.org.uk/pdf/1872_Expression_F1142.pdf
  • Mills, C. K. (1912). The cortical representation of emotion, with a discussion of some points in the general nervous system mechanism of expression in its relation to organic nervous disease and insanity [Electronic Version]. Proceedings of the American Mélicu-Psychological Association, 19, 297-300. Consultáu'l 2 d'agostu de 2010, en: http://www.archive.org/details/proceedingsofann19ameruoft
  • James, W. (1884). What is an emotion?. Mind, 9, 188-205.
  • Goleman, D. (1999). Intelixencia emocional. Círculu de Llectores. ISBN 978-84-226-6577-9.
  • Salovey, Peter y Mayer, John D. Emotional intelligence. Imagination, Cognition and Personality. 1990, Nᵘ9, p. 185-211.

Bibliografía complementaria editar

Referencies editar

  1. Esti términu apaez nel Diccionariu de l'Academia de la Llingua Asturiana. Ver: emoción
  2. Levenson, R.W. (1994). Human emotion. A functional view. In P. Ekman & R.J. Davidson (Eds). The nature of Emotions: Fundamental Questions (páxs. 123-126). New York: Oxford University Press.
  3. Panksepp, J. A. (1992). A critical role for "Affective Neuroscience" in resolving what is basic about emotions. Psychological Review, 99(3), 554-560.
  4. Schmidt, L. A. (2003). Special Issue on Affective Neuroscience: Introductory remarks [Electronic Version]. Brain and Cognition, 52(3), 3. Consultáu'l 12 de mayu de 2010, d'http://www.ingentaconnect.com/content/els/02782626/2003/00000052/00000001
  5. Dalgleish, T., Dunn, B., Mobbs, D. (2009). Affective neuroscience: Past, present and future [Electronic Version]. Emotion Review, 1(4), 355-368. Consultáu'l 6 d'abril de 2010 en: http://www.mrc-cbu.cam.ac.uk/research/emotion/cemhp/documents/Dalgleish%20et%20a el%20Emotion%20Review.pdf
  6. Gendron, M. & Barrett, Y. (2009). Reconstructing the Past: A Century of Ideas About Emotion in Psychology [Electronic Version]. Emotion Review, 1(4), 316-339. Consultáu'l 19 de marzu de 2010 en: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2835158/?tool=pubmed
  7. Klüver, H., & Bucy, P. C. (1937).'Psychic blindness' and other symptoms following billateral envernada lobectomy. American Journal of Physiology, 119, 352-353.
  8. Schenberg, L., Bittencourt, A., Murari Y. & Vargas, L. (2001). Modeling panic attacks. Neuroscience & Biobehavioral Reviews, 25, 647-659.
  9. LeDoux, J. Y. (1995). Emotion: Clues from the brain. Annual Review of Psychology, 46, 209-235.
  10. de Psicoloxía. Testu ensin publicar. Zajonc, R. (1980). Feeling and thinking: Preferences need non inferences [Electronic Version]. American Psychologist, 35, 151-175. Consultáu'l 15 d'ochobre de 2010, en: http://psycnet.apa.org/?fa=main.doiLanding&fuseaction= showUIDAbstract&uid=1980-09733-001
  11. LeDoux, J. (2002). L'aprendizaxe del mieu: de los sistemes a les sinapsis. N'I. Morgado (Coord), Emoción y conocencia (páxs. 107-134). España: Tusquets.
  12. LeDoux, J. (2002). L'aprendizaxe del mieu: de los sistemes a les sinapsis. N'I. Morgado (Coord), Emoción y conocencia (páxs. 107-134). España: Tusquets.
  13. Garcia-Lopez, LJ et al títulu= Can parent training for parents with high levels of expressed emotion have a positive effect on their child's social anxiety improvement? (2014). Journal of Anxiety Disorders 28 (8):  páxs. 812–822. doi:10.1016/j.janxdis.2014.09.001. 
  14. Mayberg, H. S., Lozano, A.M., Voon, V., McNeely, H.Y., Seminowicz, D., Hamani, C., Schwalb, J.M., Kennedy, S.H. (2005). Deep brain stimulation for treatmentresistant depression [Electronic Version]. Neuron, 45, 651-660. Consultáu'l 15 d'ochobre de 2010, en: http://focus.psychiatryonline.org/cgi/content/full/6/1/143
  15. Bisquerra, R. (2006). Educación emocional y bienestar. Madrid : Wolters Kluwer.

Enllaces esternos editar