L'homicidiu ye un delitu que consiste nuna aición o omisión por aciu el cual cáusase la muerte a otra persona yá seya maldosa o culposamente. El términu procede etimológicamente del llatín homicidĭum, un compuestu de homo, "asemeyáu", y caedere, "matar", de cuenta que lliteralmente significa "matar a una persona". Ye una conducta reprochable, ye dicir típica, antijurídica y por regla xeneral culpable (sacante en casos de inimputabilidad, onde nun ye culpable pero sí responsable penalmente), que consiste n'atentar contra'l bien xurídicu de la vida d'una persona física.

Homicidiu
forma de muerte (es) Traducir
matanza (es) Traducir y muerte violenta (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata
Escenariu d'un homicidiu en cursu.

Clasificaciones xenerales editar

L'homicidiu tien cinco clasificaciones xenerales atendiendo l'elementu suxetivu del axente:

  • Homicidiu maldosu: cuando esista la intención positiva d'inferir la muerte a la víctima. Esto ye, que'l suxetu activu tien la capacidá de querer y entender les consecuencies de la so conducta y producir la resultancia de muerte.
  • Homicidiu involuntariu, tamién llamáu homicidiu culposo o desdexosu: cuando se conoz el posible resultáu de muerte y sicasí cree podese evitalo, pero falla y esta produzse. Tamién se presenta cuando definitivamente ignórase dichu resultáu, pero d'igual forma mátase. La punibilidad nesti casu surde amparada pol deber que toa persona tien d'abstenese de causar dañu a otra, y les aiciones carentes d'intención y omisiones que traigan a la muerte van ser susceptibles de xulgase conforme a les lleis penales.
  • Homicidiu preterintencional: fai mención a la llena de les intenciones del causante, nes que primitivamente se quixo estropiar, pero que desafortunadamente resultó matándola. Por casu, si deseyar a cencielles cutir a daquién pa causa-y unes magulladuras, y terminar matándolo. Afirmóse que l'homicidiu preterintencional ye un puntu mediu ente'l dolo y la culpa; dolo frente a l'aición y culpa frente al resultáu.
  • Homicidiu calificáu: ye un delitu que la so aición ta constituyida pola muerte qu'un home causa a otru de manera intencional, realizáu so ciertes circunstancies específicias, rellacionaes col mediu emplegáu o la manera de perpetración.

Homicidios calificaos editar

De la mesma, la calificación de los homicidios subdividir en:

  • Calificación por agravación o agraváu: naquelles circunstancies que van faer más estensa la sanción penal
    1. En razón del venceyu ente l'autor y la víctima: parricidiu.
    2. En razón de la manera escoyida pol autor pa cometelo: alevosía, asañamientu, sevicies graves o venenu.
    3. En razón de la causa:
    4. Cometíu con un mediu aparente pa crear un peligru común: (quema, hinchente, escarrilamientu, etc.)
    5. En razón de la cantidá de persones.
  • Calificáu por atenuación o atenuáu:
    1. Homicidiu cometíu so emoción violenta o homicidiu emocional.
    2. Homicidiu preterintencional.
  • AGRAVANTES O CALIFICATIVES:  
  • 1. PREMEDITACIÓN: Consiste en realizar con anterioridá a la comisión del homicidiu, ciertes conductes tendientes a preparar; por casu, estudiar a la víctima, los sos movimientos, medranes, estáu de salú, quema, hinchente.  
  • 2. ALEVOSÍA: Yese aleve cuando s'emplega dalgún mediu tendiente a menguar o acabar cola defensa que la víctima pueda ufiertar, por casu, emboscándolo, cegándolo.  
  • 3. VENTAYA: Califíccase asina cuando l'agresor nun cuerre'l riesgu de ser estropiáu pol so victima, por cuenta de la calidá de les sos armes, l'ensayamientu que tenga con elles, el so tamañu o constitución física o topase de pies (y la víctima tea inerme o cayíu). Nun ye lo mesmo una pistola cubique 22 qu'un rifle d'asaltu AK-47, nin un karateca contra una persona armada con una navaya de mano, por casu.  Cabo señalar que nun hai ventaja si ye la víctima quien ta de pies, tien meyores armes, meyor ensayamientu o tien una meyor condición física.   
  • 4. TRAICIÓN: Asocede cuando, amás de la alevosía, emplégase l'enfotu que la víctima tien depositada nel so agresor; por casu, el noviu o novia d'una persona, un familiar o un amigu. 

Homicidiu y asesinatu editar

El asesinatu ye homicidiu de calter maldosu realizáu con alevosía, asañamientu o premeditación.[1]

Nel homicidiu culposo pue ser escluyentes de responsabilidá penal, si realizar en llexítima defensa, la prevención d'un delitu más grave (estáu de necesidá), el cumplimientu d'una orde d'un mandu cimeru, o d'un deber llegal.

Hai diversos agravantes pal homicidiu según la rellación que guarden l'homicida y la so víctima; por casu, dándo-y muerte al cónyuge, convertir en uxoricidio; a los parientes consanguíneos en llinia recta ascendente o descendente, en parricidiu; magnicidiu si la víctima yera la máxima representación del Estáu; xenocidiu si Entemediaron cuestiones de calter étnicu, racial o relixosu pa realizar l'actu. Cabo anotar que toes estes clases d'homicidios pueden acarretar consecuencies xurídiques distintes.

HOMICIDIU PER EMOCIÓN VIOLENTA:

La esistencia d'emoción nun homicidiu

La esistencia de la EMOCION ye'l pasu escontra la escusa, por cuenta de que ye considerada en si mesma pol Derechu como un estáu na cual el suxetu actúa con amenorgamientu del poder de los frenos inhibitorios de la voluntá. El pasu de la exención a la atenuación de la pena del homicidiu cometíu por emoción violenta, respectu del homicidiu simple implica per un sitiu la reconocencia de la prohibición de matar – eliminación del derechu de matar pero de la mesma declara la licitud de la emoción. El principiu cultural de “nun matar” vese esculpáu col argumentu social de matar presu d'intensa emoción y asina mesmu xúlgase, por culpa de que la llei ye benigna ante les cabeces encaloraes y los corazones emocionaos.

1.3.2 Homicidiu per emoción violenta nel Perú:

Equí nel Perú, los homicidios por emoción violenta son bien raros, pos los que presenten como si dir, homicidios pasionales. Estos postreros tienen como exemplu'l uxoricidio que ye'l más típicu de los homicidios pasionales.

Aportunemos entós en que'l criteriu xurídicu pa la calificación de la emoción violenta col fin de llograr que se atenúe la pena, ye la siguiente:

1.    Que la emoción tien de ser intensa.

2.    Que la provocación y l'españíu de la emoción tien de ser inmediata.

3.    Que los motivos causantes de la emoción sían d'un orde éticu excusable.

4.    Que la reaición y l'impulsu sían inmediatos con cuenta de que nun dean tiempu pa la reflexón. 

NEL CÓDIGU PENAL PERUANU: 

Marcu Llegal:  

Nel códigu penal

Artículu 107.- Parricidiu

El que, a sabiendes, matu al so ascendiente, descendiente, natural o adoptivu, o al so cónyuge o concubino, va ser reprimíu con pena privativa de llibertá non menor de quince años.

Artículu 109.- Homicidiu per emoción violenta

El que mata a otru sol imperiu d'una emoción violenta que les circunstancies faen excusable, va ser reprimíu con pena privativa de llibertá, non menor a trés nin mayor de cinco años.

Si alleguen dalgunes de les circunstancies previstes nel artículu 107°, la pena va ser non menor de cinco nin mayor de diez años. 

Suxetos editar

Dientro del homicidiu atopamos dos tipos de suxetos:

  • Suxetu activu: Ye aquel qu'executa la conducta d'aición o d'omisión, pa producir la resultancia de muerte; esto ye, l'homicida.
  • Suxetu pasivu: Ye l'individuu titular del bien xurídicu "vida". Ye distintu de la víctima que contempla tanto al suxetu pasivu como a les demás persones que se vieron afeutaes pola comisión del delitu.

Conducta editar

L'homicidiu considérase una conducta, y podemos clasificala como conducta d'aición cuando'l suxetu activu efectúa los movimientos corpóreos necesarios pa producir la resultancia de la muerte del suxetu pasivu, y conducta d'omisión o omisión impropia, na que'l suxetu activu dexa de faer lo que d'él s'esperaba como tutor d'una vida y por cuenta de ello produzse como resultáu la muerte del suxetu pasivu.

Por casu, una madre que dexa d'alimentar al so fíu, cola resultancia de la muerte d'ésti, sería un casu d'homicidiu per omisión, yá que la madre ye responsable de caltener con vida a un individuu que nun puede faelo por sigo mesmu.

Historia editar

Esti crime, siendo voluntariu, tenía pena de muerte ente los xudíos. Nel cap. XXI del Éxodu, nel XXXV de los Númberos, nel XIX del Deuteronomiu y nel XXI del mesmu llibru, lléense delles lleis tocantes al homicidiu voluntariu ya involuntariu. Amás, Xesucristu por San Mateo nel cap. V. diz: quien matara va ser condergáu a muerte en xuiciu. Últimamente, pol cap. XXII del Apocalipsis, vemos que los homicidas nun van entrar nel reinu de Dios.

Nel Ática había un tribunal llamáu Phreattis, que entendía de los homicidios. Polo común, solo xulgaba d'aquellos qu'acusaos d'homicidas nel so país, fugárense o bien d'aquellos que cometiendo un homicidiu involuntariu, fixérense dempués culpables d'otru antemanáu. Los xueces axuntábense cerca la sablera del mar y l'acusáu ensin dexa-y desembarcar, defendía la so causa dende una llancha. Si resultaba culpable, yera abandonido a la mercé de les ondes y de los vientos. Teucru foi'l primeru que se xustificó por esta manera probando que yera inocente de la muerte d'Áyax.

En Atenes l'homicidiu involuntariu yera castigáu con un añu de destierru. L'homicidiu voluntariu tenía pena de la vida pero dexar al culpable la llibertá de fuxir antes de proferise la sentencia y nesti casu contentar con confiscarle los sos bienes y dotar la so cabeza. Pa esti crime había n'Atenes tres tribunales:

el Palladium pa la involuntaria * el Epidelfinium p'aquel matadores que pretendíen faelo llexítimamente.

Nos tiempos antiguos munches vegaes bastaba faer delles expiaciones pa salvase o ser absueltu d'un homicidiu.

En Roma les primeres lleis feches por Numa condergaben a muerte los homicidas. Tuliu Hostilio fixo otra llei pa castigar a los homicidas por cuenta de la muerte cometida por unu de los Horacios. Por ella dispunxo que los decemviros seríen los xueces d'esta clase de delitos, de que la so sentencia podía apelar el reu al pueblu: pero sí la sentencia quedaba aprobada o confirmada, el culpable yera aforcáu d'un árbol, dempués de ser azotáu, na ciudá o fora d'ella. Pola llei Cornelia de Sicariis decretada por Lucio Cornelio Sila, siendo dictador nel añu 673 de Roma, estableció delles distinciones: si'l culpable yera un home pernomáu o ricu, castigábase-y con destierru, si yera un home cualesquier cortábase-y la cabeza y si un esclavu, se -y crucificaba o se-y faía combatir coles besties feroces. Dempués col tiempu, reparóse esta inxusticia condergando a muerte indistintamente a tou homicida.

Pol Concilio de Trento dispúnxose que nun s'ordenar enxamás al homicida voluntariu y que solo pudiera faese col involuntariu o casual cuando hubiera motivos bien urxentes y dempués d'aprobaes les preces.[2]

Regulación por países editar

Arxentina editar

L'homicidiu nel Códigu Penal de la Nación Arxentina nos artículos 79 a 84.

España editar

L'homicidiu, pal Códigu Penal español vixente del añu 1995, ye un delitu qu'atenta contra'l bien xurídicu vida humana independiente. Atópase reguláu nel artículu 138: "El que matara a otru va ser castigáu, como reu d'homicidiu, cola pena de prisión de diez a quince años".

La figura recoyida del artículu 138 disposición ye eminentemente dolosa. L'homicidiu cometíu por imprudencia grave, recoyer nel artículu 142 (según l'homicidiu imprudente con armes o vehículos de motor y l'homicidiu por imprudencia profesional)

Ye necesariu señalar que nel Derechu español, nun s'atopa recoyíu'l homicidiu preterintencional; aplicándose, na mayoría de los casos, un concursu ideal de delitos ente l'homicidiu y la figura delictiva de que se trate. Tampoco esisten otres figures específiques como'l parricidiu o'l uxoricidio, yá que nel Derechu penal español el castigu encontar na violación del bien xurídicu y nun se castiga'l fechu de matar a una persona o otra. Pa estos casos, podría utilizase como agravante, la circunstancia mista de parentescu del artículu 23 del Códigu Penal.

Guatemala editar

Artículu 123 del Códigu Penal, Decreto Númberu 17-73 Homicidiu: comete homicidiu quien diera muerte a dalguna persona. Al homicida van imponése-y prisión de 15 a 40 años máximu.

Perú editar

L'homicidiu, nel Códigu Penal de Perú esta tipificado dientro del Titulo I-DELITOS CONTRA LA VIDA, EL CUERPU Y LA SALÚ , específicamente nos artículos 106 al 108-A El que mata a otru va ser reprimíu con pena privativa de llibertá non menor de seis nin mayor de venti años.[3]

Homicidios editar

Ver tamién editar

Referencies editar

Enllaces esternos editar