Imperiu Antiguu d'Exiptu

L'Imperiu Antiguu d'Exiptu, tamién llamáu Reinu Antiguu, ye'l periodu de la historia del Antiguu Exiptu entendíu ente c. 2686 y 2181 e. C. Integrar les dinastíes III, IV, V y VI.[1]


[[Periodo arcaico de Egipto (es) Traducir|←]] [[Periodo arcaico de Egipto (es)
Imperiu Antiguu d'Exiptu
Primer periodu intermediu d'Exiptu
era (es) Traducir
Alministración
Xeografía
Coordenaes 29°50′41″N 31°15′03″E / 29.844667°N 31.250917°E / 29.844667; 31.250917
Cambiar los datos en Wikidata

L'Imperiu Antiguu forxó y consolidó el sistema políticu, cultural y relixosu surdíu mientres el periodu protodinástico, cola apaición d'una monarquía que los sos traces más notables son la divinización absoluta del faraón y un poder político fuertemente centralizáu.

Esta dómina surde marcada pola influencia del faraón Dyeser (Zoser), quien tresllada la capital a Menfis y estiende l'Imperiu exipciu dende Nubia al Sinaí. Anque más importante que Dyeser foi'l so visir Imhotep, l'arquitectu diseñador de la pirámide gradiada de Saqqara, sumu sacerdote de Ptah, divinizado na dómina ptolemaica. Tamién les grandes pirámides de Guiza, atribuyíes a los faraones Keops, Kefrén y Micerino datar nesti periodu.

Estatua de Menkaura. Muséu Exipciu d'El Cairu.

Tres el llargu reináu del faraón Pepy II (94 años), y ante la debilidá del poder real, los nomarques (gobernadores de los nomos) fáense fuertes, y converten los sos cargos n'hereditarios. Entós Exiptu pasó a un periodu históricu nel cual descentralizóse fuertemente'l sistema políticu, siendo denomináu polos historiadores primer periodu entemediu.

Historia del Imperiu Antiguu editar

El Principiu: III Dinastía editar

El primer faraón notable del Imperiu Antiguu foi Dyeser, de la III Dinastía, qu'ordenó la construcción d'una pirámide (la Pirámide Gradiada) na necrópolis de Menfis, l'actual Saqqara. La persona más importante mientres el reináu de Dyeser foi'l so chaty, Imhotep. Mientres esti periodu, los exipcios creíen que la naturaleza del tiempu yera cíclica, y el faraón tenía d'asegurar la estabilidá d'aquellos ciclos. Tamién se consideraben una xente especialmente escoyida, "como los únicos seres humanos verdaderos sobre la Tierra".

L'Apoxéu: IV Dinastía editar

 
Gran Pirámide de Guiza.
 
La Gran Esfinxe de Guiza.

Los faraones de la Dinastía IV algamaron el cénit del Imperiu Antiguu, qu'empezó col faraón Seneferu, quien construyó tres pirámides: la pirámide agora derruida de Meidum, la Pirámide acoldada de Dahshur, y la Pirámide Colorada, al norte de Dahshur. Utilizó una masa mayor de piedres que cualesquier otru faraón.

Seneferu foi asocedíu pol so fíu, Keops, quien construyó la Gran Pirámide de Guiza. La tradición posterior exipcia describir como un tiranu cruel, qu'impunxo'l trabayu forzáu a los sos súbditos p'alzar la so pirámide. Dempués de la muerte de Keops ye posible que surdieren disputes socesories ente los sos fíos Dyedefra y Kefrén. Esti postreru construyó la segunda pirámide y posiblemente la Gran Esfinxe de Guiza.

Los últimos reis de la IV Dinastía fueron Micerino, quien construyó la tercera mayor pirámide de Guiza, Shepseskaf y Dyedefptah.

Decadencia y colapsu: V-VI Dinastíes editar

La V Dinastía foi fundada por Userkaf, quien empecipió les reformes que debilitaron el poder del faraón y del gobiernu central. La persona del faraón pasó de ser considerada'l mesmu dios Ra vivu, a selo namái como Fíu de Ra (lo que se constituyiría nun títulu inherente a los faraones a partir d'esti momentu); con esto, el monarca empezó a depender de la casta sacerdotal, que ganó en poder ya influencia. El caltenimientu de los cultos y la construcción de grandes monumentos dinamitó les reserves económiques del Estáu.

Los intereses comerciales d'Exiptu en mercancíes como ébanu, mirra, inciensu, oru, cobre y otros metales útiles inspiraron a los antiguos exipcios a construyir grandes barcos pa navegar per mar abiertu.

Ellos axustaron con El Líbanu pa llograr cedru y viaxaron pol mar Roxu hasta'l Reinu de Punt, allugáu nes actuales Etiopía y Somalia pa llograr ébanu, marfil y especies arumoses. Los constructores de barcos d'aquella dómina usaben cuerdes pa trabar los sos barcos.

Dempués de los reinaos de Userkaf y Sahura, los poderosos nomarques (gobernadores rexonales) entablaron disputes ente ellos, que fueron cada vez a peor, minando la unidá y el gobiernu central. Tamién surdieron fames.

El golpe final foi una severa seca na rexón de les fontes del Nilu, causada por una drástica amenorgamientu de les agües ente 2200 y 2150 e. C., que de la mesma evitó los hinchentes normales del Nilu. La resultancia foi'l colapsu final del Imperiu Antiguu dempués de décades de fame y disturbios. Una importante inscripción na tumba d'Anjtifi, unu de los nomarcas, mientres el tempranu Primer periodu entemediu, describe l'estáu llamentable del país dempués de les fames.

El faraón y la so corte editar

El faraón yera consideráu oficialmente como un dios, herederu de los dioses que reinaron sobre la Tierra,[2] curio de la xusticia y l'orde universal "Maat". Yera l'únicu que podía tener delles esposes llexítimes y otres secundaries (concubinas), madres de los futuros reis, visires[3] xeneralmente, sumos sacerdotes nos templos de Ra, Tot y Min, con derechu a ser soterraos xunto al faraón, en pirámides menores o mastabes propies.

La sociedá editar

 
Cercu de Shespy. Muséu d'Alexandría.

La necesidá de realizar grandes trabayos hidráulicos que regularen les crecíes del Nilu obligó a crear una estructura organizativa cada vez más complexa que foi'l xerme del Estáu centralizáu exipciu.

La sociedá taba xerarquizada en trés niveles:

  • Faraón: Depositariu del derechu divín, atribuyíense-y tolos poderes por aciu de Horus.
  • Altos funcionarios: sumos sacerdotes y escribes.
  • Pueblu: llabradores, artesanos, esclavos, ente otros.

Anque la idea d'un faraón opulento que sometía al pueblu alcuéntrase bien estendida, nun ye del tou exacta. Los faraones donaben una serie de derechos, taba estendida la propiedá privada, esistía la posibilidá d'ascensu social y hasta que los cargos fixérense hereditarios. El faraón yera propietariu d'homes y tierres, teológicamente, pero en realidá la propiedá privada yera un derechu con garantíes xurídiques y llegales, garantizada pol Estáu si taba rexistrada, esistiendo censos biañales de bienes muebles ya inmuebles de la población:

Adquirí... por aciu pagu doscientes aruras de tierra... con bones construcciones y bien fornida... Esto ta escritu equí de conformidá col escritu real. Los sos nomes tán equí de conformidá col escritu real.
Autobiografía de Mechen. Daumas.

La población urbana editar

La población urbana concentrábase fundamentalmente en delles poblaciones del delta y el valle del Nilu. Los nucleos urbanos yeren el motor ideolóxicu d'Exiptu. Ellí asitiábase'l comerciu, les clases altes y les élites cultes. Constituyir en centros culturales y relixosos. La ciudá más importante d'esta dómina foi Menfis, la capital.

La población rural editar

Yera la base de la economía. Asitiada en poblaciones menores, taba compuesta fundamentalmente por llabradores, ganaderos y trabayadores llibres que recibíen un salariu n'especie. La esistencia de mercaos implicaba que tamién ente ellos tuviera estendida la propiedá privada.

L'alministración editar

 
La escriba sentáu. Muséu del Louvre

El cargu más importante yera'l de chaty, quien presidía l'alministración central, y yera designáu pol faraón. Disponía del so propiu conseyu: los xefes de misión. Presidía la corte de xusticia como xefe de la Gran Casa de Xusticia. Tamién yera'l curio de los archivos. Amás dirixía la facienda pública, que centralizaba los impuestos y los productos del campu, yera l'encargáu de l'agricultura y de la casa real.

Nun rangu inferior al de visir taba'l canciller del rei del Baxu Exiptu, títulu qu'acabó siendo puramente honoríficu; y el canciller del dios, encargáu de les espediciones militar y comercial. La xusticia, prerrogativa real, disponía d'un conxuntu de lleis escrites (conocíes parcialmente por referencies), ensin pena de muerte nin castigos cruentos. Yera un derechu exipciu apelar n'última instancia al rei.

El ministeriu d'agricultura ocupar de dos asuntos: campos y ganaos. Naz la figura del renteru d'una propiedá real. Los escribas: Esistía un archivu al que se llamaba Casa de Vida nel cual axuntábense tolos documentos relativos al funcionamientu de la ciudá. Ente los escribes atopaba'l xefe de los secretos, que s'ocupaba de les cuestiones relixoses.

L'alministración provincial taba basada na figura del nomarca: "el qu'abre les canales", que yera responsable de la regación, del rendimientu agrícola, recaldar impuestos y afitar les llendes de les propiedaes dempués del hinchente añal. Nesta dómina'l númberu de nomos foi de 38 o 39.[4]

Arquiteutura editar

 
Pirámides de Guiza. Litografía del s. XIX.

Los monumentos d'esta dómina amuesen la intelixencia y capacidá organizativa de los arquiteutos pa construyilos, xunida a la maña y habilidá de los artesanos exipcios, y pon de manifiestu l'altu grau de rellumanza qu'algamó la civilización exipcia.

Los complexos funerarios del Imperiu Antiguu, constituyíos en piedra, formaben parte d'un conxuntu nel que se disponíen, de normal, la pirámide principal, el templu funerariu xunto a la pirámide, un templu del valle con un cai, y un camín procesional que comunicaba estos edificios. Complementar con pirámides subsidiarias, barcos solares en fosos, capiyes, almacenes, etc. Yeren estraordinarios espacios arquiteutónicos escurríos pa realizar solemnemente les ceremonies d'enterramientu.

Los faraones de la Dinastía III empecipiaron la construcción de pirámides en Saqqara, na ribera opuesta de la nueva capital, Menfis. El sabiu y arquiteutu Imhotep construyó pal faraón Dyeser (Zoser) el complexu funerariu de Saqqara, per primer vegada totalmente executáu en piedra, constituyíu por una pirámide gradiada, y un conxuntu de templos simbólicos intercomunicados por aciu patios. La pirámide gradiada del faraón Dyeser ye l'edificiu más antiguu calteníu d'arquiteutura monumental; alzáu a manera de 6 mastabas superpuestes, ye consideráu la primer fase del desenvolvimientu de les pirámides, que sustituyeron a les mastabes como tumbes reales o cenotafios.


Los faraones de la Dinastía IV alzaron monumentales pirámides. Seneferu foi l'artífiz de trés grandes pirámides, construyendo la primer pirámide clásica. Los sos socesores empezaron el complexu funerariu monumental de Guiza. Keops alzó la Gran Pirámide, de 146 metros d'altor, conformada por unos 2,5 millones de bloques de piedra, la única de les siete maravíes del mundu que perduró. Kefrén construyó una pirámide, daqué menor, y Micerino llevantó la tercera gran pirámide de Guiza, onde según la tradición fueron soterraos.

Los faraones de la Dinastía V alzaron en Saqqara complexos de pirámides más senciellos, peor executaos constructivamente, dedicando gran enfotu na ereición d'un nuevu tipu d'edificios: los Templos Solares, reflexu d'una nueva doctrina relixosa, la mística solar del cleru de Heliópolis, abandonando les práutiques de los sacerdotes de Menfis.

Lliteratura editar

 
Testos de les Pirámides na cámara sepulcral de Teti.

Los testos que nos llegaron d'esti periodu clasificar en dellos tipos:

Los testos relixosos, son los más antiguos que se conocen d'esta dómina, y tienen rellación col Más allá, la Duat, la vida dempués de la muerte física, describiendo qué tendrá de faer l'espíritu del faraón pa consiguir la inmortalidá, l'únicu exipciu que podía llograla.

Estos son los Testos de les Pirámides, un conxuntu heteroxéneu d'himnos, esconxuros y normes útiles, compilados pol cleru menfita, pa dempués de la muerte, nel viaxe pola Duat, y grabaos nel interior de les pirámides mientres l'Imperiu Antiguu, anque la procedencia de dellos testos sería predinástica, como'l himnu caníbal. La so evolución va dar llugar a los Testos de los Sarcófagos, nel Imperiu Mediu, y el Llibru de los Muertos, nel Imperiu Nuevu.

Les lleiciones sapienciales, testos pedagóxicos con enseñances y conseyos cívicos y morales, xestaos nes Cases de Vida polos escribes, yeren bonos exemplos de retórica, como Les enseñances de Ptahhotep, Les enseñances pa Kagemny, o Les enseñances de Hordyedef.

Nun teas arguyosu del to saber, toma conseyu tantu del ignorante como del sabiu.
Nun s'algamar les llendes del arte y nengún artista tien la perfeición total.
Una bella pallabra ta más escondida que la esmeralda, pero puede atópase na sirvienta que trabaya nel molín.
Les enseñances de Ptahhotep (Bresciani. Letteratura)

Los testos de calter históricu, narrando acontecimientos y finxos de gran valor históricu, como la biografía de Neferseshemra, o los fragmentos de la Piedra de Palermo, con añales qu'inclúin reis predinásticos. Los testos de calter téunicu, como los papiros, de calter alministrativu, topaos nos archivos del templu de Neferirkara, en Abusir. Atopáronse tamién testos de teatru relixosu, onde se escenificaban les aventures del dios Horus.

Ciencia editar

Mientres l'Imperiu Antiguu algamaron un desenvolvimientu notable delles ciencies, tales como l'aritmética y la xeometría, pola necesidá de calcular correutamente les superficies de los campos, tres l'hinchente añal. Tamién sabíen calcular volumes, como'l de la pirámide y el tueru de pirámide, problemes d'imposible resolución ensin una demostración racional previa. La construcción de los monumentos d'esta dómina implica amplies conocencies d'estes ciencies. Tamién l'astronomía esfrutó d'una meyora significativa al entamar calendariu solar rellacionáu colos movimientos estelares, que-yos dexó empobinar les inmenses pirámides con gran precisión.

La mayor parte de los testos médicos de dómines posteriores tán redactaos n'exipciu antiguu, como posibles copies d'esti periodu, indicando'l gran nivel alcanzáu en medicina mientres l'Imperiu Antiguu. El papiru Edwin Smith ye un bon manual quirúrxicu con diagnósticos racionales y práuticos encamientos. Amás, d'esta dómina hai inscripciones citando a dentistes, xinecólogos, traumatólogos, cardiólogos, etc. La farmacopea tamién se desenvolvió llargamente.

Cronoloxía del Imperiu Antiguu editar

Cronoloxía envalorada polos siguientes exiptólogos:

  • Primer faraón: Sanajt
    • 2740-2720 (Krauss)
    • 2688-2682 (Redford)
    • 2686-2667 (Shaw)
    • 2682-2665 (von Beckerath)
    • 2649-2630 (Allen)
    • 2647-2628 (Malek)
  • Últimu faraón: Nitocris:
    • 2205-2200 (Redford)
    • 2193-2191 (von Beckerath)
    • 2184-2181 (Shaw)
    • 2180 (Krauss) (Franke)
    • 2152-2150 (Allen)
    • 2141-2140 (Malek)

Cronograma editar

Dinastía VI d'ExiptuDinastía V d'ExiptuDinastía IV d'ExiptuDinastía III d'Exiptu

Referencies editar

  1. Nun hai unanimidá na clasificación de los periodos de la historia del antiguu Exiptu. Asina, nel llibru The Oxford History of Ancient Egypt envalórase que l'Imperiu Antiguu entiende les dinastíes IV a VIII.
  2. Los dioses predecesores tán inscritos nel Canon Real de Turín
  3. El términu visir emplégase profusamente en testos que traten del Antiguu Exiptu pa designar al primer ministru escoyíu pol faraón como máxima autoridá política.
  4. Padró: 2006, páx. 112.

Referencies dixitales editar

Bibliografía editar

  • Padró, Josep. Historia del Exiptu Faraónicu. Alianza Editorial, 1999 ISBN 84-206-8190-3
  • Serrano Delgado, José Miguel. Testos pa la Historia Antigua d'Exiptu. 1993. Ediciones Cátedra, S.A. ISBN 84-376-1219-5
  • Gardiner, Alan. L'Exiptu de los Faraones, 1994. Ed. Laertes. ISBN 84-7584-266-6
  • Grimal, Nicolás. Historia del Antiguu Exiptu. Akal Ediciones. ISBN 84-460-0621-9
  • Trigger, B.G.; Kemp, B.J.; O'Connor, D.; Lloyd, A.B. Historia del Exiptu Antiguu Ed. Crítica. ISBN 84-7423-838-2
  • Clayton, Peter A. Crónica de los Faraones. Ediciones Destino, 1996. ISBN 84-233-2604-7
  • Kemp, Barry J. L'Antiguu Exiptu: Anatomía d'una Civilización. 1992. Crítica, Grijalbo Mondadori, S.A. ISBN 84-7423-538-3

Enllaces esternos editar


Periodu precedente Periodu Periodu siguiente
Periodu arcaicu Imperiu Antiguu
Dinastíes: III - IV - V - VI
Primer Periodu Entemediu