Jambrina ye un conceyu y llocalidá española de la provincia de Zamora, na comunidá autónoma de Castiella y Lleón.[3]

Jambrina
Alministración
País España
Autonomía Castiella y Lleón
Provincia provincia de Zamora
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Jambrina Rafael Luis Calvo
Nome oficial Jambrina (es)[1]
Códigu postal 49191
Xeografía
Coordenaes 41°23′38″N 5°39′50″W / 41.3938°N 5.6638°O / 41.3938; -5.6638
Jambrina alcuéntrase n'España
Jambrina
Jambrina
Jambrina (España)
Superficie 16.64 km²
Altitú 706 m[2]
Llenda con Peleas de Abajo, Casaseca de las Chanas, Gema, El Piñero, Fuentespreadas y Santa Clara de Avedillo
Demografía
Población 146 hab. (2023)
- 84 homes (2019)

- 75 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de provincia de Zamora
0.01% de Castiella y Lleón
0% de España
Densidá 8,77 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
Cambiar los datos en Wikidata

Elementos identitarios editar

Toponimia editar

El so nome dizse que podría derivase de Jano, Dios romanu de les dos cares y de les puertes abiertes, y de «briga», que significa ciudá. Esti topónimu dio llugar al apellíu Jambrina, bien estendíu pela provincia de Zamora, per España y Suramérica. Nel so cascu urbanu destaca la ilesia parroquial de La nuesa Señora de la Concepción y una fonte que puede tener orixe romanu. Son bien carauterístiques les bodegues, alcordanza d'histórica tradición vitivinícola qu'agora se ta recuperando. Amás, atópase arrodiáu de paraxes naturales de gran guapura.

Xentiliciu editar

El xentiliciu d'esta llocalidá ye jabrileño.

Símbolos editar

L'escudu y la bandera municipal fueron aprobaos pol plenu del conceyu de Jambrina na so sesión del 18 d'avientu de 2002. L'escudu heráldicu del conceyu represéntase conforme a la siguiente descripción testual o blasón:

Escudu Heráldicu: Escudu cortáu. 1º de plata, fonte piramidal de gules. 2º d'oru, recímanu d'uves de sinople. Bordura xeneral d'azur cargada de dolce estrelles de cinco puntes de plata. Al timbre Corona Real zarrada.

La descripción testual de la bandera ye la que sigue:

Bandera Municipal: Bandera rectangular de proporciones 2:3, formada por un pañu blancu que tien una bordura azul con dolce estrelles blanques de cinco puntes.

Xeografía física editar

Llocalización editar

Asítiase nel centru de la contorna de la Tierra del Vinu, a 18 km de Zamora, la capital provincial. Llenda al norte con Gema y Casaseca de las Chanas, al sur con Santa Clara de Avedillo y Fuentespreadas, al este con El Piñero y Gema, y al oeste con Peleas de Abajo. El términu municipal atopar a una altitú de 713 metros.

Noroeste:

Casaseca de las Chanas

Norte:

Gema

Nordeste:

Gema

Oeste:

Peleas de Abajo

  Este:

Gema - El Piñero

Suroeste

Santa Clara de Avedillo

Sur:

Fuentespreadas

Sureste:

Fuentespreadas

Hidrografía editar

La llocalidá asítiase asitiáu xunto a les ribera del regueru Jambrina.

Naturaleza editar

Esti territoriu debió de ser dende antiguu un hábitat aparente pa la sobrevivencia de numberoses especies. Este ye'l casu de la tortúa fluvial (Neochelys aff. salmanticensis) fosilizada que s'atopó na cuneta d'un camín a 2 km al sur de Jambrina y que vivió mientres el tramu mediu del Eocenu mediu, hai unos 42 millones d'años.[5][6] De los sos patrimoniu natural destaca la paraxa conocida como «La Negrillera», totalmente trupu de vexetación en dellos periodos. Ta incluyíu nel ZEPA Llanures del Guareña, espaciu protexíu por presencia d'especies como'l aguilucho pálidu, l'aguilucho cenizo, la avutarda y el sisón.

Historia editar

 
Detalle del mapa Nouvelle Carte d'Asturie, Galice et Leon, de principios del sieglu XIX, en que puede reparase Jambrina.

La fertilidá d'estes tierres fizo que fueren poblaes pol home fai miles d'años. Un exemplu ye la paraxa de «El Canchal» o «Los Marqueses», asitiáu a un quilómetru al norte de Jambrina, onde s'atoparon materiales cerámicos, de güesu y de piedra del bronce inicial. Trátase d'un xacimientu similar al esistente n'otros cercanos como'l de «Les Poces» en Cazurra o del cuetu del Aforcáu» en Madridanos. La cerámica ta decorada con temes d'ondes escobilladas o en peñe, caldarudos y fondes escocías y acanaladuras fondes nos cantos, atopándose dellos coladores. En material de güesu atopáronse una espátula, una baniella con incisiones xeométriques, hachos apolazaos y sierres. L'horizonte ye precampaniforme, posiblemente del periodu calcolítico (ente'l 2000 y el 1800 antes de Cristu).[7]

Nel so conceyu atópase'l paraxa de «La Mañana» qu'asitiáu al oeste del pueblu foi yá nomáu como despoblado por Madoz. El significáu del so nome rellacionar col raigañu prerromanu «manna-», col valor de 'estéril, baldío' qu'unos rellacionen con 'terrén ensin cultivar, non granible' y otros con o 'maneru; el que muerre ensin dexar socesión'.[8]

Na Edá Media, la llocalidá de Jambrina quedó integrada nel Reinu de Lleón, siendo repoblada polos sos monarques, quedando encuadrada mientres tola Edá Moderna nel Partíu del Vinu de la provincia de Zamora, tal que reflexaba en 1773 Tomás López en Mapa de la Provincia de Zamora. Sía que non, a empiezos del sieglu XIX pervivían entá una heteroxeneidá de xurisdicciones de señoríos eclesiásticos, seculares y de realengu, fechu que motivaba que Jambrina, magar integrase en dichu partíu y provincia pa la representación en Cortes, nun correspondía a la xurisdicción de Zamora puramente, pos yera perteneciente a la xurisdicción de señoríu.[9]

Sicasí, al abolise los señoríos y crease les actuales provincies en 1833, la llocalidá de Jambrina quedó encuadrada na provincia de Zamora, dientro de la Rexón Lleonesa,[10] integrándose en 1834 nel Partíu Xudicial de Zamora.[11]

Demografía editar

El conceyu, que tien una superficie de 16,64 km²,[12] cuenta según el padrón municipal pa 2017 del INE con 170 habitantes y una densidá de 10,22 hab./km².

Gráfica d'evolución demográfica de Jambrina ente 1842 y 2017

     Población de derechu según los censos de población del INE.[13]      Población según el padrón municipal de 2017.[14]

Patrimoniu editar

 
Detalle de la fonte romana.
 
Construcción típica de la zona combinando sillería y tapial.

Nel so cascu urbanu destaca la ilesia de La nuesa Señora de la Concepción. Tien nave única de tres tramos, con bóvedes de mediu cañón y lunetas sobre arcos fajones. La capiya mayor ye más estrecha, cuenta con una bóveda d'aresta, y foi añadida darréu. Destaca'l so retablu mayor -del XVII- con 6 relieves de valor que representen la Presentación y Adoración a los reis, la Fuxida d'Exiptu, la Coronación de la Virxe, La nacencia y La Anunciación. Otres 15 tablillas asitiaes nel altar mayor a posteriori, y dataes nel XVII, representen los misterios del Santu Rosario. El retablu barrocu llateral derechu -con dos columnes- inclúi dos imáxenes de San Juan Bautista y San Antonio Abá respeutivamente.

Ilesia de La nuesa Señora de la Concepción
Llau norte.
Llau sur

Del so caserío destaquen diverses cases señoriales de piedra partíes por delles de les sos cais. Esiste tamién una fonte, llamada «El Llavaderu», que se presume d'orixe romanu. Tamién son bien carauterístiques les bodegues, alcordanza d'un pasáu vitinícola qu'agora se ta recuperando.

Economía editar

Los sos habitantes viven de l'agricultura y la ganadería, con cultivos de remolacha, maíz, xirasol, o viñéu -yá escasu- como en tantos otros puntos de Tierra del Vinu. Polo xeneral predomina'l regadío y los productos hortofrutícolas pa consumu propiu. De la ganadería destaca'l vacunu y el porcín minoritariu, ensin presencia d'ovín, yá que n'otra dómina esti conceyu foi zona de llendo de branu en réxime d'arrendamientu de camperes.

Jambrina ye conocida pola so piedra arenisca, de carauterístiques bien similares a les de Villamayor en Salamanca. Estrayer de forma esporádica d'una pequeña cantera, na qu'hai un nivel d'arenisca limosa de granu finu y otru arcósico de granu finu-gruesu.[15]

Gastronomía editar

Alubia con carne, llenteyes con chorizu, cocíu, y embutíos -al pie de verdures y frutes de les güertes- entemecer na gastronomía llocal, que tamién se basa en carnes de vacunu o procedentes de la caza en segundos platos.

Fiestes editar

N'agostu celebren al empar les fiestes patronales y una selmana cultural, polo que mientres esos díes conflúin actos relixosos con conferencies o charres culturales, teatru, música y deportes, actividaes taurines y de la más diversa índole. El 8 d'avientu celebra la Inmaculada Concepción.[16]

Alministración editar

Alcaldes dende les eleiciones de 1979
Llexislatura Nome Partíu
1979-1983
1983-1987
1987-1991
1991-1995
1995-1999
1999-2003
2003-2007
2007-2011 María Luisa Baillón Baillón PP
2011-2015
2015-2019 Rafael Calvo García[17] PP
2019-2023 n/d n/d
2023- n/d n/d

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. URL de la referencia: https://www.aemet.es/es/eltiempo/prediccion/municipios/jambrina-id49096.
  3. Jambrina na web de la Diputación de Zamora
  4. 4,0 4,1 «Alcuerdo de 18 d'avientu de 2002, del Conceyu de Jambrina (Zamora), pol que s'aprueba l'Escudu Heráldicu y Bandera.» (castellanu). Boletín Oficial de Castiella y Lleón nᵘ 5. Xunta de Castiella y Lleón (28 de setiembre de 2016). Consultáu'l 28 de setiembre de 2016.
  5. La tortúa "bisexual" de Zamora
  6. Parque Eocenu
  7. Historia de Peleas de Abajo
  8. Pascual Riesco Chueca, NUEVES CONXETURES DE TOPONIMIA ZAMORANA
  9. Matilde Codesal Pérez, La ciudá de Zamora nel Trieniu Lliberal (1820-1823)
  10. «Real Decretu de 30 de payares de 1833 sobre la división civil de territoriu español na Península ya islles axacentes en 49 provincies» (castellanu). Gaceta de Madrid.
  11. Subdivisión en partíos xudiciales de la nueva división territorial de la Península ya islles axacentes / aprobada por S. M. nel real decretu de 21 d'abril de 1834
  12. Institutu Nacional d'Estadística (ed.): «Población, superficie y densidá por conceyos.». Archiváu dende l'orixinal, el 21 de setiembre de 2013.
  13. Institutu Nacional d'Estadística. «Cifres de población y Censos demográficos». Consultáu'l 17 de setiembre de 2015.
  14. Institutu Nacional d'Estadística. «Nomenclátor: Población del Padrón Continuo por Unidad Poblacional». Consultáu'l 8 de xineru de 2018.
  15. Canteres_del Culu_del Mundu.pdf José Luis Vicente González, Les canteres del "Culu del Mundu"
  16. sos fiestes patronales Jambrina celebra la so selmana cultural
  17. Ministeriu de Facienda y Alministraciones Públiques. «Portal d'Entidaes Llocales». Consultáu'l 17 de setiembre de 2015.

Enllaces esternos editar