Casaseca de las Chanas

Casaseca de las Chanas ye un conceyu y llocalidá española de la provincia de Zamora, na comunidá autónoma de Castiella y Lleón.

Casaseca de las Chanas
Alministración
País España
Autonomía Castiella y Lleón
Provincia provincia de Zamora
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Casaseca de las Chanas (es) Traducir Julián López Rivera
Nome oficial Casaseca de las Chanas (es)[1]
Códigu postal 49151
Xeografía
Coordenaes 41°26′22″N 5°40′32″W / 41.4394°N 5.6756°O / 41.4394; -5.6756
Casaseca de las Chanas alcuéntrase n'España
Casaseca de las Chanas
Casaseca de las Chanas
Casaseca de las Chanas (España)
Superficie 12.56 km²
Altitú 709 m[2]
Llenda con Cazurra, Morales del Vino, Arcenillas, Moraleja del Vino, Gema, Jambrina y Peleas de Abajo
Demografía
Población 361 hab. (2023)
- 205 homes (2019)

- 185 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de provincia de Zamora
0.02% de Castiella y Lleón
0% de España
Densidá 28,74 hab/km²
Cambiar los datos en Wikidata

Xeografía editar

Asítiase en plena contorna de la Tierra del Vinu, a 9 km de la capital provincial.

Topónimu editar

El topónimu Casaseca surde de la unión de la pallabra llatina "casa" y "siccus". Casa tien el significáu de cabaña, una y bones la pallabra llatina domus tien el significáu d'edificiu fechu p'habitar nél. Siccus, de la que procede ensuga, tien el significáu de "falta d'agua", posiblemente en referencia a un manantial, regueru o ríu. Per otru llau, Chanas ye'l plural de "chana", forma mesma del lleonés occidental, procedente del llatín "planam" y equivalente por tanto al castellán "llana" o al gallegu "cha". Ye un topónimu que suel usase pa referise a una estensión de terrén llanu, xeneralmente allugáu n'alto.

Historia editar

Mientres la Edá Media la llocalidá de Casaseca de las Chanas quedó integrada nel Reinu de Lleón, siendo repoblada. Darréu, na Edá Moderna, Casaseca formó parte del Partíu del Vinu de la provincia de Zamora, tal que reflexaba en 1773 Tomás López en Mapa de la Provincia de Zamora. Asina, al reestructurase les provincies y crease les actuales en 1833, la llocalidá caltener na provincia zamorana, dientro de la Rexón Lleonesa,[3] integrándose en 1834 nel Partíu Xudicial de Zamora.[4]

Demografía editar

Gráfica d'evolución demográfica de Casaseca de las Chanas ente 1900 y 2017
Fonte: Institutu Nacional d'Estadística d'España - Ellaboración gráfica por Wikipedia.

Patrimoniu editar

En Casaseca destaca la so monumental ilesia parroquial de San Xuan Bautista que, construyida nel s. XVI, cuenta con un estilu a caballu ente'l góticu y el Renacimientu. Tien tres naves separaes por cuatro grandes arcos que fuelguen sobre columnes xóniques. La cabecera ye poligonal y, a los pies, el coru y el sotacoro lleven riques bóvedes de crucería d'estructura gótica y molduración yá renacentista. Tien dos portaes bien asemeyaos al norte y al mediudía. Nel so interior caltién retablos del s. XVIII. El retablu principal que cubre l'ábside ye obra de Juan Ruiz de Zumeta, d'estilu manierista. Rematar un calvariu, con un cristu góticu.

Per otru llau, hai na llocalidá dos tales cases, dataes en 1821 y 1828, que caltienen parte del orixinal d'antiguos palacios.

Coles mesmes, na plaza del pueblu amena interés un llagar d'exhibición que recuerda les téuniques vitivinícolas antigües.

Fiestes editar

San Xuan Bautista, 24 de xunu. Amás, pel iviernu, la llocalidá ye escenariu de la fiesta de quintos, llamada tamién de Santos Inocentes, yá que se celebra'l día 28 d'avientu, onde los mozos del conceyu encargar d'entamar los actos. Los vecinos de Casaseca de las Chanas celebren la festividá de la Virxe del Viso o Avisu, el primer domingu de mayu, y pallo muévense a la Pradería del Viso, nel términu municipal de Bamba.

Economía editar

L'actividá económica principal ye l'agricultura, y della el cultivu de viñeos, la producción vitivinícola. El conceyu cunta con delles bodegues, como Bodegues Fariña que los sos vinos son calificaos por dellos especialistes como los meyores de la provincia dempués de los vinos que s'ellaboren en Toro.[5]

Destaca tamién la esistencia d'una piscifactoría, que los sos tanques dedicar a la producción intensiva de Tenca.[6]

Gastronomía editar

Cocíu, llegumes y productos naturales de güertos particulares, xunto a los derivaos de La matanza tradicional del gochu, conformen la dieta básica d'una zona d'escelentes viñeos y ellaboración casera de vinu.

Ver tamién editar

Referencies editar

Enllaces esternos editar