José María del Castillo Rada

José María Del Castillo y Rada (20 d'avientu de 1776Cartagena de Indias – 5 de xunu de 1833Bogotá) foi un abogáu y políticu colombianu, quien ocupó la presidencia de Colombia per primer vegada en 1821 como vicepresidente interín de la Gran Colombia, correspondiéndo-y la sanción de la Constitución de Cúcuta y les primeres lleis de la nación; y per segunda ocasión el 28 d'avientu de 1828, como presidente del Conseyu d'Estáu. Participó nel Congresu de Cúcuta. Amás, sirvió como Secretariu de Facienda dende 1821 hasta 1828, y asina tuvo encargáu de les finances públiques na acabante crear República de Colombia.

José María del Castillo Rada
Vida
Nacimientu Cartagena de Indias20 d'avientu de 1776
Nacionalidá Bandera de Colombia Colombia
Muerte Bogotá5 de xunu de 1833 (56 años)
Estudios
Estudios Universidad del Rosario (es) Traducir
Llingües falaes castellanu
Oficiu políticu, abogáueconomista
Cambiar los datos en Wikidata

Biografía editar

José María Del Castillo yera fíu de Nicolás Del Castillo, un inmigrante español que llegó a integrar la élite de Cartagena de Indias, casáu con Manuela Rada De la Torre.

Llegó bien nuevu a Santafé, onde recibió la beca del Colexu Mayor de La nuesa Señora del Rosario (güei Universidá del Rosario) na carrera de xurisprudencia. Destacóse como abogáu de los tribunales de xusticia de l'alministración colonial. José María Del Castillo casóse en Santafé en 1801 cola dama bogotana Teresa Rivas Arce. El so hermanu Manuel del Castillo y Rada participó na Revolución y morrió fusiláu nel añu de 1816 na Reconquista de Morillo.

Carrera política temprana editar

Participó como munchos mozos de la so xeneración nes actividaes clandestines que fueron arrobinando les idees de la ilustración y que motivaron al movimientu d'independencia del 20 de xunetu de 1810, pero'l so figuración posterior nun foi nel arte de la milicia como la mayoría de los sos compañeros, sinón que rellumó pola riqueza de les sos idees, la manifestación de les sos posiciones y les tesis que sobre llexislación, economía y política espublizó dende'l periódicu El Argos. L'acoyida a los sos brillantes apurras llevar a ser escoyíu como integrante del Colexu Eleutoral que dio orixe al Estáu de Cundinamarca.

Cuando l'exércitu de Baraya resolvió camudase de bandu y sofitar a los federalistes, foi incluyíu nuna comisión unviada a Tunja por qu'evitara una guerra civil. Actuó depués como segundu representante de Tunja ante'l Congresu de les Provincies Xuníes. Foi nomáu gobernador de la [[provincia de Tunja, y como participante y espositor nel Congresu de Villa de Leyva]] de 1814, resultó escoyíu con José Fernández Madrid y Joaquín Camacho pal triunviratu que rexiría la juridsicción de les provincies federalistes, que solo duró un mes, pos el 23 de payares foi modificada la Constitución y creóse la figura del presidente.

Al triunviratu llegó la propuesta de xubir a xeneral a Simón Bolívar. Del Castillo foi l'únicu que s'opunxo, y al ver perdida la so posición, primió a García Rovira por qu'asumiera la presidencia del triunviratu y roblara el decretu d'ascensu, eventu qu'asocedió'l 28 de payares de 1814. Depués, cola victoria de les tropes sobre Cundinamarca, recibió'l 21 de xineru de 1815 la gobernación del Estáu en reemplazu de José Sanz de Santamaría, exerciéndola hasta'l 6 de xunetu de 1815, cuando foi nomáu José María García Hevia nel so reemplazu y Ignacio de Vargas como teniente de gobernador.

Del Castillo foi escoyíu presidente del Congresu de 1815, el mesmu qu'abolió la figura del Triunviratu y escoyó a Camilo Torres como presidente. El 18 de marzu de 1816 el presidente Fernández Madrid nomó a Del Castiellu como secretariu de guerra.

Sol réxime de Morillo, foi prindáu y procesáu pol Tribunal de Cuentes, que lo condergó a muerte. La sentencia foi conmutada, según la mayoría de biógrafos, pol concursu decidíu y constante de delles muyeres que pidieron al fiscal Carlos Tolrá que la vida del pernomáu abogáu nun fuera cegada, teniendo en cuenta la brillosa conducta del presidiariu.[1] El fiscal, impresionáu polos comentarios, visitó a Del Castiellu na so celda pa conocelo y buscar la manera de salvalo. Al nun llograr que'l reu delatara a los sos cómplices, negara la so participación nel movimientu independentista y refugárase a pidir perdón al gobiernu y xurar llealtá al Rei, optó por caltener la condena a muerte, pero a la fin, ensin haber una constancia histórica de lo que pasó, la pena de muerte foi-y sustituyida pola del presidiu. Salió xunto con Luis Eduardo de Azuola, José Sanz de Santamaría, Dionisio Gamba, Pantaleón Gutiérrez, Camilo Manrique, Sinforoso Mutis, Manuel Pardo, Estanislao Vergara y Florencio Ortiz, con grillos pa ser embarcáu a Cartagena.

Presidente de Colombia editar

Primer gobiernu (interín) editar

Cola conformanza de la Gran Colombia, que primeramente integró los territorios de la Nueva Granada y Venezuela, Del Castillo foi escoyíu como vicepresidente interín pol Congresu Constitucional de Cúcuta de 1821, quedando encargáu del poder executivu pa roblar y sancionar la nueva Constitución y la llei de llibertá de negros y la prohibición del tráficu d'esclavos, según les posteriores lleis promovíes por él, como fueron les d'honores a Simón Bolívar, honores a los vencedores de Carabobo y l'establecimientu del títulu de mártires de la patria.

Segundu gobiernu (encargáu) editar

El 27 d'agostu de 1828, al abrogar la constitución y proclamase dictador, el presidente Simón Bolívar asumió mayores facultaes, y ente les midíes qu'aplicó nel decretu, esanició la figura del vicepresidente de la república y dexó nel so llugar les facultaes de gobiernu al Conseyu de Ministros. Ye según el 28 d'avientu de 1828, cuando Bolívar partió al Sur pa dirixir personalmente operaciones militares, quedó encargáu del executivu al Conseyu d'Estáu, que yera presidíu por Del Castillo, quien díes antes -y respondió al Presidente que -y conmutara a Santander la inxusta condena a muerte emitida pol Conseyu de Guerra que "investigó" la combalechadura del 25 de setiembre d'esi añu. El Conseyu d'Estáu, medrosu que l'anarquía apoderar de la nación, instruyó al ministru de rellaciones esteriores qu'empecipiara acercamientos con representantes de la Gran Bretaña y Francia pa buscar l'establecimientu d'un sistema monárquicu na Gran Colombia, nel que Simón Bolívar sería Rei y que a la so muerte fuera sustituyíu por un noble européu.

Últimos años editar

Rector del Colexu del Rosariu editar

Cola muerte de Bolívar, la disolución de la Gran Colombia y l'establecimientu del gobiernu santanderista, Del Castiellu marxinar de la vida pública y dedicóse a dictar una cátedra nel Colexu Mayor de La nuesa Señora del Rosario, plantel que depués-y otorgó'l cargu de rector y n'exerciciu del cual finó. Los sos funerales fueron bien suntuosos, entamaos polos sos discípulos, quien-y dieron sepultura na capiya de la institución. El so sepulcru, discretu y senciellu como la conducta personal de quien xacía, foi sustituyíu años dempués por una maxistral obra de mármol executada n'Europa por encargu de don José Ignacio París.

Pensamientu económicu editar

José María del Castillo y Rada foi tamién un parte fundamental de l'arquiteutura fiscal y económico de los primeros momentos de la Gran Colombia. Foi nomáu Secretariu de Facienda dende 1821 y nel so cargu presentó una serie d'esposiciones en 1823, 1826 y 1827 delantre del Congresu. Nestos documentos atopen les cambiantes opiniones y les soluciones económiques que presentó Castillo y Rada pa los problemes iniciales del Gobiernu.

Polo xeneral, puede dicise que la política económica propuesta por José María del Castillo y Rada buscaba l'aumentu de los recursos estatales. Esta aparentemente simple proposición travesó los esfuercios de del Castiellu como secretariu de Facienda na década de los venti del sieglu XIX y, polo xeneral, de l'alministración republicana temprana de la Facienda. Pero los llogros de José María del Castiellu non yá amenórguense a les midíes, verdaderamente impopulares nel momentu, de l'abolición de los diezmos y la desamortización de los bienes eclesiásticos en 1826-27.[2] Les sos esmoliciones sobre la economía del país estendíense muncho más allá de midíes fiscales o financieres (como los emprestos heredaos de la mala xestión de Francisco Antonio Zea). Apuntaben a la base económica d'una nueva formación política en xestación, a, como señaló l'historiador Renán Silva, la consecución de la felicidá del cuerpu social d'esta nueva república.[3]

Pero Castillo y Rada nun s'atopó con una xera fácil. “La execución de nueves lleis nel ramu de la facienda topetaba con avieyaos vezos de la población y coles arbitrariedaes de los funcionarios que se sumaben al empobrecimiento del país, l'amenorgamientu de la población, l'escosamientu de capitales y amenorgar de brazos pal trabayu, connaturales a la guerra”.[4]

Les Memories de Facienda editar

Nel documentu de 1823, Castillo y Rada fixo ecu d'un problema yá conocíu pa los pensadores económicos de la colonia. El contrabandu nun sumió col cambéu de réxime políticu, sinón que al contrariu, quexar frente a esti fenómenu camudaron, más bien, de significáu.[5] Ente que nel Virreinatu acentuábense porque'l contrabandu afectaba les arques de la Monarquía española, na nueva república afectaben la riqueza tantu del estáu—el gobiernu— como de la nación—la población d'un territoriu determináu. Esto representaba un cambéu realmente importante na forma en como se pensaba la riqueza, non como nun xuegu de suma cero onde o l'Estáu aumentaba la so riqueza o les persones so la so xurisdicción—la nación”— sinón como riqueces paraleles: si una aumentaba la otra tamién.

El fechu de que'l contrabandu siguiera como un problema que merecía l'atención de l'alministración republicana obedez a otra razón. Tenía que ver cola conexón intelectual de José María del Castiellu con otru pensador económicu, José Ignacio de Pombo. En dos escritos sos, Pombo presentó'l problema del contrabandu, puramente en rellación cola nación enemiga” de la Monarquía hispánica pal momentu, Inglaterra, y los sos collaboradores desafectos na Nación española nel Virreinatu de la Nueva Granada.[6] Agora, na república, del Castillo presenta'l problema del contrabandu como un problema internu tamién, pero cargáu d'un nuevu ideal, l'ideal del ciudadanu.

Na memoria de 1823, del Castiellu preséntase partidariu d'amenorgar les aduanes por esportación. El principal argumentu qu'aprove ye que'l retiru de les aduanes d'esportación favorez naturalmente a la industria de los ciudadanos. Ella ye una de les metes principales del gobiernu, y por aciu el so cumplimientu con ésitu, una forma d'aumentar los recursos estatales. Para del Castillo yera fundamental promover la empresa porque ella yera la fonte principal de los recursos. Consiguientemente, yera importante siguir cobrando conducentemente los impuestos por importación, como s'habíen veníu cobrando dende l'entamu de la República en 1821.

Nesta mesma esposición, los diezmos preséntense como un puntu bien importante na axenda política. Esta contribución vieno faer parte d'una de los discutinios centrales del sieglu XIX en Colombia: tratar de cuál poder primaba, el civil o l'eclesiásticu. Castillo y Rada favorez el recaldu de los diezmos pos estos favorecen a dambes partes, a “los ministros del cultu”, como a “la nación”; tan solo que se precisaba “igualar la so direición, recaldación, alministración, y distribución, nos arzobispaos y obispaos de la república”.[7] Equí preséntase una contradicción colo que postuló darréu na so “Esposición del Secretariu de Facienda” de 1826. Nella acomete contra'l diezmu como una contribución que torga los progresos del sector más fundamental de la economía, l'agricultura. Más allá inda, del Castillo pon a esos “ministros del cultu” como servidores de la República.[8] El so biógrafu Abel Cruz Santos ignora esta diferencia y a cencielles esplica: Castillo y Rada “consideraba qu'esa obligación [el diezmu] yera de calter xeneral y, poro, yera inxustu que la so incidencia afectara a un determináu sector social, como l'agrícola, entrabando el desenvolvimientu d'esa industria”.[9] Paez ser que la mayoría d'historiadores nun emprestaron mayor atención a estes contradicciones, y ye una tema que merez mayor investigación.

Los dos estancos tan impopulares na colonia recibieron un tratamientu estremáu na Secretaría al cargu de Castillo y Rada. L'estancu del tabacu y el del aguardiente fueron grandemente impopulares, y adúcense como una de les principales causes de la Insurrección de los Comuñeros en 1781. Esencialmente, l'estancu consiste nel monopoliu estatal d'un productu. Na práutica, l'estancu colonial del tabacu sufrió dos grandes etapes. La que correspondió a la de la primer república foi aquella onde l'estáu delimitaba les zones de producción del cultivu pa controlar la so calidá; consistía na compra a cultivadores independientes del productu agrícola pa depués ser vendíu con fines d'aumentar l'ingresu fiscal.[10] Este, pos, foi'l modelu que'l Congresu caltuvo en 1822 y que Castillo y Rada buscaba ameyorar. Pero, “nada puede llograse nesta materia ensin fondos cuantiosos”, ensin fondos yera realmente difícil faer del estancu “fructuosamente exequible”.[11] Al contrariu, l'estancu d'aguardientes foi anuláu. Sicasí, Castillo y Rada quexar de que la llei nun ye executada a plenitú, gracies, principalmente, a la “desidia y pocu celu de los axentes subalternos”,[12] sumada a la posibilidá llegal d'importar aguardientes, contra la cual del Castillo argumenta que imposibilita ver los beneficios de lliberar esti productu de consumu.

Asina, l'estancu del tabacu yera un monopoliu granible y beneficioso pa la República, mientas que la so contraparte, l'estancu del aguardiente, yera oneroso y nun tenía de prosiguir se con tal monopoliu estatal. Pa esplicar esta aparente contradicción, l'historiador Óscar Javier Barrera argumenta que Castillo y Rada caltuvo l'estancu del tabacu y promovió l'abolición total del estancu del aguardiente porque'l primeru “yera la principal fonte d'ingresos y nun había manera de reemplazala”.[13]

Agora bien, l'oxetu central de los esfuercios de José María del Castillo yera recaldar unes contribuciones muncho más efectives que les que se veníen dando dende los entamos de la República. Esti enclín nun yera nueva y la so más alloñáu precedente yeren les reformes fiscales borbóniques, pero para del Castiellu los problemes acentuábense cuando l'alministración víase enfrentada a “ciertos homes qu'avezaos á nun faer desembolsos en beneficiu de la república querdríen sacar toles ventayes de la independencia, dexando toles cargues sobre la clase que nunca pudo evitar les contribuciones, y sobre la cual pesaron cruelmente les [contribuciones] indireutes”.[14] Esto amás de la falta de censos y descripciones de bienes y l'escasez de numerario contribuyía a faer improductiva la nueva contribución direuta “sobre les rentes de ganancies de los ciudadanos”.[15] Castillo, pos, consideraba que los impuestos direutos yeren más benéficos que los indireutos; estos postreros yeren como una enfermedá oculta. Con estos referíase a los impuestos de l'alcabala, la que pidió que se suspendiera absolutamente, dempués de que'l Congresu l'añu de 1822 suprimiera la so aplicación na mayor parte de los bienes, quitando les mercancíes estranxeres y nos bienes raigaños.

Les suxerencies feches por Castillo y Rada fueron oyíes pol Congresu; na mayoría de los casos fueron aplicaes; otros nun corrieron con meyor suerte. Con tou, les pequeñes pero importantes reformes al sistema tributariu colombianu nun surtieron a la fin mayor efeutu, pos la dictadura de Bolívar en 1828 derogó munchos cambeos d'estes.[16]

L'historiador Malcom Des considera les Memories de Facienda —polo xeneral les que fueron redactaes mientres el sieglu XIX—como documentos que contienen toa una “economía política de la probeza”. Sicasí, a él paez-y qu'una llectura cuidadosa d'estos documentos oficiales puede aprovir información y una esplicación sobre tolos aspeutos de la vida republicana.[17] Amás, él piensa que nes Memories xustifiquen práutica que, pal momentu, yeren oscurantistas y atrasaes,[18] asina, pos, apaez que Castillo y Rada nun apurrió nada significativu, y el so pensamientu económicu nun implicó nenguna escepcionalidá.

A esta posición d'inutilidá de les Memories suma una postura presente dende'l sieglu XIX. Entemecíu con un sentimientu d'honor patrio, Aníbal Galindo diz que Castillo y Rada presentó “un grau de lucidez que ye güei mesmu superior al nivel común, los principios más avanzaos de la ciencia de la economía”.[19] Otru comentador contemporaneu (c. 1870-1880) mentó que les Memories de Facienda “son documentos en que casi siempres se conseñen bien bones indicaciones, pero a les cualos, no xeneral, la pasta del volume que los contién fai les vegaes de llosa de sepulcru.”[20] Asina, pos, s'hai pensando que les Memories fueron más documentos con unes suxerencies—especialmente fiscales—laudables, pero que les sos execuciones taben llaraes de contratiempos.

El bancia ente llibrecambismu y proteicionismu editar

Frecuentemente argumentóse que na década de los venti del sieglu XIX dio l'enfrentamientu ente una posición lliberal, representada por del Castillo y Rada y el Xeneral Santander, contra la posición tradicional del proteicionismu rellacionada con, principalmente, el Llibertador Simón Bolívar. Oscar Barrera argumenta que pensar en que los discutinios sobre la política económica de los primeros años de la República na típica dicotomía lliberalismu-proteicionismu ye insuficiente porque escuende munches otres postures qu'a cencielles nun caben nesti modelu.[21] Pero non yá esto, sinón más: Na “Esposición” de 1826, del Castillo menta que l'agricultura yera'l sector principal de la economía que promovía de la mesma les “artes y el comerciu”.[22] Asina, “l'agricultura [ye] la primer fonte, asina de la riqueza individual, como de la renta pública”.[23]

 
Placa n'honor a José María del Castillo y Rada na Universidá del Rosario

Esta imaxinación de la economía como un sistema tripartitu onde l'agricultura ye'l principal motor rellacionar cola teoría económica reconocida como la fisiocracia. Esto ye clave pa desintegrar la narrativa sostenida por dellos historiadores na cual el pensamientu económicu neogranadino/colombianu siguió los enclinos clásicos del pensamientu económicu européu: que la reflexón económica a finales del sieglu XVIII y empiezos del XIX foi la transición regular de la economía mercantilista/fisiocrática a la economía clásica d'Adam Smith. Al contrariu, del Castillo y Rada, anque suxure qu'aquello que propón na primer Memoria de 1823 va conforme a los principios de la economía política, equí entendida como economía clásica, la so posición na “Esposición” de 1826 más bien suxure que la receición de la economía clásica nun foi tan diáfana como se supunxo. D'esta manera, dambos moldes interpretativos colos que s'esplicó'l pensamientu económicu d'entamos de la vida republicana de la Gran Colombia erosionan p'amosar que nin llibrecambismu y proteicionismu nin economía clásica tipu Adam Smith fueron los principios xenerales que s'usaron pa estructurar la economía d'esta primer República. Al contrariu, lo qu'asocede nestos momentos iniciales de la República ye l'aplicación práutica de principios teóricos disímiles, qu'obedecía principalmente a motivos de naturaleza coyuntural.

El discutiniu historiográfica: ¿lenta rotura col pasáu colonial? editar

Dellos historiadores señalaron que los procesos económicos non evidencian una rotura bien evidente col pasáu colonial, un planteamientu que suxure que la economía tomó aldos disímiles a aquellos de la política.[24] Tocantes a Castillo y Rada, Barrera paez tar acordies con esti planteamientu de, ente otros, l'historiador José Antonio Ocampo: “ye posible afirmar qu'hasta les reformes lliberales de metá del sieglu XIX nun s'abandonó'l diseñu fiscal virreinal, dexando llibertá a la producción, importación y esportación, y descentralizando la renta”.[25] L'historiador Óscar Rodríguez, al contrariu, alcuentra a Castillo y Rada inscritu dientro d'una tradición fisiocrática, gracies a qu'hubo “una rotura drástica col pasáu colonial”.[26] De la mesma, Abel Cruz Santos argumenta que Castillo y Rada ye “innovador na teoría de la Facienda Pública” porque “son los servicios y les obligaciones contractuales del Estáu los factores determinantes de les erogaciones fiscales”.[27]

La historiadora Margarita González ye de la opinión tradicional: sofita que los cambeos nel sistema tributariu y alministrativu non evidenciaron un quebre cola alministración colonial hispánica. “Destacar nesti periodu la sobrevivencia de los sistemes coloniales de contribución destinaos al financiamientu del Estáu y del aparatu gubernamental”.[28] La so opinión ye que les estructures sociales, económiques y hasta mentales taben bien enraigonaes nuna tradición hispánica qu'enzancó'l recaldu esitosu de les contribuciones na república. Esta opinión tamién se xustifica argumentando que les reformes de la década de 1821-28 tuvieron poco algame porque fueron derogaes pola dictadura de Bolívar en 1828 de resultes de “una demanda social por volver a los criterios que rixeren la dómina colonial”.[29] Sicasí, bien llueu estos decretos que fueren supuestamente derogaos pola mesma estructura social colonial, fueron reimplementados: el diezmu abolir pa la producción del café, l'algodón, el añil y el cacáu productos en 1834.[30]

Frank Safford, por casu, asegura enfáticamente que “la política económica nacional empezó a adquirir importancia na década de los 70”,[31] pos la so énfasis ye resaltar l'acción estatal sobre'l manexu del papel moneda, n'efeutu, l'apaición d'un control políticu sobre la so emisión. Sicasí, ye imposible perder l'impautu políticu de la xestión alministrativo y fiscal, nel casu de Castillo y Rada, y los ecos qu'atopaba na sociedá. Nuna carta de Santander al xeneral venezolanu Pedro Briceño Méndez, el vicepresidente del momentu asegura que El Colombianu de Caracas criticaba fuertemente la Memoria de Facienda de Castillo y Rada del añu 1826.[32] Años dempués, col resurdimientu de les reformes tributaries cola alministración Santander y Francisco Sotu na Secretaría de Facienda, los alderiques alredor de la organización alministrativa y el manexu de les finances teníen cierta relevancia. Por casu, aldericábase l'amortización de la delda doméstica en papeles sueltos:[33] la idea de que la política económica nacional namái cobró importancia hasta la década de 1870 resulta, pos, abondo problemática.

Amás, Rojas de Ferro suxurió pensar na economía política como una disciplina que s'ocupa non yá de los intercambios económicos y de cómo faelos funcionar en beneficiu del estáu sinón tamién de la circulación de significaos nuna escena muncho más amplia, nos sos términos, en representaciones que la so circulación ye paralela a aquella de los bienes de consumu.[34] Nesti sentíu, el pensamientu de Castillo y Rada representa un deslizamiento nesta interpretación, pos les representaciones nun son les que Rojas menta, sinón que son les idees mesmos sobre la economía les qu'entren en circulación. Esta ten de ser otra perspeutiva que s'hai d'incluyir nesti discutiniu de cómo s'esperimentó, especialmente dende la economía, la transición de réxime políticu, y qu'apunta a les diverses maneres nes cualos aldericábase y pensaba la economía nos primeros años de la República.

Nun hai que desoyer tampoco la transición de pensar la riqueza como llindada, una noción que munchos autores asitiaríen sol mercantilismu, a pensar la riqueza como potencialmente ilimitada. Esta noción de la riqueza ilimitada esprender de la reiteración que fai Castillo y Rada que, mientres aumente la renta de les persones so la xurisdicción del estáu colombianu, asina tamién van aumentar les rentes estatales.

Óscar Rodríguez tamién argumentó que nel pensamientu de Castillo y Rada guardar “la primer influencia sistemática de la doctrina fisiocrática”.[35] Pero de la mesma, amuesa que la idea central que los pensadores de la colonia y empiezos de la república que Castillo y Rada llevó a cabu nel so ministeriu foi la de liberalizar la economía de les sos restricciones, en términos práuticos, yera la suxerencia d'aguiyar la industria personal de los ciudadanos de la República. Y estes idees tomaron forma de manera práutica con del Castillo y Rada como Secretariu de Facienda dende 1821 hasta los entamos de 1828.

Referencies editar

  1. Ente otros, ver Lecmpte Lluna y Abel Cruz Santos
  2. Ye lo que'l so biógrafu Alvaro LeCompte señaló como lo más importante del so periodu na secretaría. Alvaro LeCompte Lluna, Castillo y Rada, el grancolombiano (Institutu Caro y Cuervo, 1977).
  3. Renán Silva pon bastante énfasis nesti conceutu de la felicidá” de la sociedá. Silva Renán, “El Descubrimientu de La Economía Política En Nueva Granada a Finales Del Sieglu XVIII,” Anuariu Colombianu d'Historia Social Y de La Cultura, non. 29 (2002), 111.
  4. Óscar Javier Barrera, “El costu de ser independiente: el diseñu fiscal de José María Castillo y Rada pa la Gran Colombia, 1823-1827,” Estudios Políticos, non. 37 (March 28, 2011), 173.
  5. Pa un exemplu claru de significaos nuevos revertíos en pallabres tradicionales ver Franz D. Hensel Riveros, “Devociones Republicanes: Los Avatares de La Comunidá Política a Principios Del XIX,” Revista d'Estudios Sociales Non.38, non. 38 (January 2011): 13–29.
  6. José Ignacio de Pombo, “Informe Del Real Tribunal Del Consuláu de Cartagena de Indias Al Sr. Virréi Del Reyno Sobre L'Orixe Y Causes Del Contrabandu, Los sos Perxuicios, Los Medios d'Evitalo, Y de Afayar Los Fraudes. (2 de xunu de 1800),” in Escritos Económicos, Coleccion Bicentenariu (Bogotá (Colombia): Bancu de la República, Archivu de la Economía Nacional, 2010); José Ignacio de Pombo, “Memoria Sobre El Contrabandu N'El Virreynato de Sta. Fé. (Marzu de 1804),” in Escritos Económicos, Coleccion Bicentenariu (Bogotá (Colombia): Bancu de la República, Archivu de la Economía Nacional, 2010).
  7. José María del Castillo y Rada, Memories de facienda, 1823, 1826, 1827 (Impr. del Bancu de la República y Archivu de la Economía Nacional, 1952), 13.
  8. Ibid, 31
  9. Abel Cruz Santos, Castillo y Rada: hacendista y home d'estáu (Ed. Kelly, 1968), 21.
  10. Margarita González, “Aspeutos Económicos de L'Alministración Publica En Colombia: 1820-1886,” Anuariu Colombianu d'Historia Social Y de La Cultura, non. 13–14 (1986), especialmente p. 79; ver, sobremanera, Margarita González, “L'estancu colonial del tabacu,” in Ensayos d'Historia Colonial Colombiana (El Áncora Editores, 1984).
  11. Rada, Memories de facienda, 1823, 1826, 1827, 14.
  12. Ibid, 15.
  13. Barrera, “El costu de ser independiente”, 173. La investigación histórica tien d'apurrir una esplicación más convincente d'esi fenómenu.
  14. Rada, Memories de facienda, 1823, 1826, 1827, 20.
  15. Ibid, 20
  16. Gonzáles, “Aspeutos Económicos de L'Alministración Publica En Colombia.”
  17. Malcolm Des, “The Fiscal Problems of Nineteenth-Century Colombia,” Journal of Latin American Studies 14, non. 2 (November 1, 1982), 288.
  18. Ibid, 291.
  19. Citáu en Santos, Castillo y Rada, 31.
  20. Foi Miguel Samper. Citáu en Des, “The Fiscal Problems of Nineteenth-Century Colombia.”, 328. Ver M. Samper, Les nueses enfermedaes polítiques voracidad fiscal de los Estaos, 24.
  21. Una posición tradicional puede atopase en José Antonio Ocampo, “La lenta rotura col pasáu colonial,” in Historia Económica de Colombia, by Germán Colmenares (Presidencia de la República, 1997).
  22. Rada, Memories de facienda, 1823, 1826, 1827, 30.
  23. Ibid, 29.
  24. Dos bonos exemplos d'esta postura son Gonzáles, “Aspeutos Económicos de L'Alministración Publica En Colombia”; Ocampo, “La lenta rotura col pasáu colonial.”
  25. Barrera, “El costu de ser independiente”, 170.
  26. Oscar Rodríguez Salazar, “El Pensamientu Económicu En La Formación Del Estáu Granadín 1780-1830 (Segunda Parte),” Historia Critica, non. 3 (January 1990), 116.
  27. Citáu en Ibid.; Santos, Castillo y Rada.
  28. Gonzáles, “Aspeutos Económicos de L'Alministración Publica En Colombia.”, 63.
  29. Ibid, 66.
  30. Esta y otres disposiciones atopar en Ibid, 72-73.
  31. Frank R. Safford, “Alrodiu de Les Interpretaciones Socioeconómicas de La Política En La Colombia Del Sieglu XIX: Variaciones Sobre Una Tema,” Anuariu Colombianu d'Historia Social Y de La Cultura, non. 13–14 (1986), 93.
  32. Mentáu en Santos, Castillo y Rada, 37.
  33. Esti documentu ta digitalizado en “delda-adoma Amortización de La Delda Doméstica | Banrepcultural.org” (Imprenta de N. Lora, 1835).
  34. Pa una esposición más amplia d'esta idea ver Cristina Rojas de Ferro, “The ‘Will to Civilization' and Its Encounter with Laissez-Faire,” Review of International Political Economy 2, non. 1 (1995): 150-172. Una enunciación curtiu pero anterior d'esta idea ta en Norbert Lechner, “Especificando la política,” in La conflictiva y nunca acabada construcción del orde deseyáu (Centru d'Investigaciones Sociolóxiques, 1986), 27–51.
  35. Oscar Rodríguez Salazar, “El Pensamientu Económicu", 116.

Bibliografía editar


Predecesor:
Manuel De Bernardo Álvarez
Presidentes de la Federación de les Provincies Xuníes de la Nueva Granada
1814
Socesor:
José Joaquín Camacho