La Calahorra

conceyu de la provincia de Granada (España)

La Calahorra ye una llocalidá y un conceyu español asitiáu na parte centro-sur de la contorna de Guadix (provincia de Granada), na comunidá autónoma d'Andalucía. Llenda colos conceyos de Valle del Zalabí, Aldeire, Ferreira, Huéneja, Alquife y Lanteira.

La Calahorra
Alministración
País España
Autonomíasimple Andalucía
Provincia provincia de Granada
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de La Calahorra (es) Traducir Alejandro Ramírez Pérez
Nome oficial Calahorra, La (es)[1]
Códigu postal 18512
Xeografía
Coordenaes 37°10′46″N 3°03′44″W / 37.179444444444°N 3.0622222222222°O / 37.179444444444; -3.0622222222222
La Calahorra alcuéntrase n'España
La Calahorra
La Calahorra
La Calahorra (España)
Superficie 40 km²
Altitú 1192 m
Llenda con Alquife, Aldeire, Lanteira, Valle del Zalabí, Ferreira y Huéneja
Demografía
Población 683 hab. (2023)
- 343 homes (2019)

- 330 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de provincia de Granada
0% de Andalucía
0% de España
Densidá 17,08 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
lacalahorra.es
Cambiar los datos en Wikidata
Términu municipal de La Calahorra al respective de la provincia de Granada.
Panorámica de La Calahorra.

Perteneció a la xurisdicción del Marquesáu del Zenete. Nella llevanta'l Castiellu de La Calahorra.

Xeografía editar

El pueblu ta asitiáu al este de la capital, recostado sobre un pequeñu cuetu predresu, en que la so visu'l primer Marqués del Zenete, fíu del Cardenal Mendoza, mandó construyir un castiellu-palaciu. A mediu camín ente Granada y Almería, comunicar con dambes ciudaes pela autovía A-92, falta 90 km de la primera y de la segunda 95; pola mesma autovía, a 18 km, llegar a Guadix, sede del obispáu de Guadix-Baza, con una catedral de fachada plateresca y un barriu de cueves troglodites. Una carretera estrecha, que serpentea pol puertu de La Ragua lleva hasta La Alpujarra, y más allá hasta la mariña mediterránea. Otros dos carreteres salen del pobláu: una escontra Aldeire, yá nel interior del Parque nacional de Sierra Nevada, y otra que comunica pueblos del Marquesáu como Alquife, coles sos antigües mines de fierro, Lanteira o Jérez del Marquesado, con Guadix.

Nes coordenaes xeográfiques 37° 10′ 11″ Norte y 3° 3,5′ 25″ Oeste, a una altitú de 1.192 m en La Calahorra el sol sale cerca del Juancanal. Ye un cuetu predresu caliar, plegamientu del complexu alpujárride de la era mesozoica o secundaria (triásicu superior-mediu)de aprox. 200 millones d'años, que tan solo tien na so base una pequeña franxa de tierra d'escasa fertilidá na qu'apenes pueden enraigonar dellos almendrales; nel so estremu norte hai una cantera que ye esplotada dende los años setenta. Nel so desplazamientu escontra l'oeste, el sol alluma les mines de Alquife y les vegues y valles de los pueblos del Marquesáu hasta despintase pol Picón de Jeres de 3.094 m.

Pel Sur estiéndese'l Parque nacional de Sierra Nevada, oroxenia alpina de la era terciaria o cenozoica, de hai 65 millones d'años y qu'entá sigue alzándose, xube pola Collada de los Llobos hasta'l picu de San Juan a 2.784 m. Pel Norte báxase selemente hasta una amplia llanura, na qu'hasta va unos años cultivábense ceberes, anguaño semada de plaques solares y aeroxeneradores.

Historia editar

Hai informaciones que confirmen la esistencia d'asentamientos humanos en La Calahorra y contorna del Marquesáu nel Neolíticu. Igualmente tán documentaos xacimientos de la Edá del Bronce, de la cultura El Argar, na zona del Marquesáu del Zenete, de los que sobresal El Zabelí en Esfiliana; ye probable la esistencia de dalgún asentamientu al amparu del cuetu en qu'anguaño se llevanta'l castiellu.

Sábese que foi ocupada polos fenicios, y qu'en dómina romana perteneció a la provincia Bastetania, na que tán encuadraes les zones de Acci (Guadix) y Basti (Baza) y na que s'atopa una población llamada Arcilasis que más tarde camudó'l so nome pol de Alcala Horra (Castiellu de les Peñes).

El poeta y diplomáticu Diego Hurtado de Mendoza na so obra Guerra de Granada diz que mientres la etapa visigoda el Conde Don Julián foi dueñu de la fortaleza de La Calahorra y otros castiellos de la contorna, qu'en tiempos de los musulmanes pasaron a posesión de los Zenete procedentes de Berbería.

En dómina del reinu nazarí de Granada esistía nesta contorna una rica actividá económica basada na ganadería y el cultivu de ceberes y moreres, base d'una industria sedera. Na novela El manuscritu carmesí Antonio Gala narra qu'en 1457 Enrique IV de Castiella, siguiendo les guerres seculares ente cristianos y musulmanes, en llucha contra Abu Nazar Said, güelu de Boabdil y rei de Granada, apoderar de Xaén. Ente les escaramuzas que siguieron, el Condestable Miguel Lucas de Iranzo en xunetu de 1462 atacó les poblaciones de Aldeire y La Calahorra «llevándose munchos prisioneros y riqueces», señal d'una cierta importancia d'estes poblaciones naquella dómina.

N'avientu de 1489, mientres la conquista del reinu de Granada polos Reis Católicos, Cidi Yahya El Nayar, caudiellu musulmán, apurrió a los cristianos dalgunos llugares de la contorna del Zenete ente ellos La Calahorra.

Mientres el reináu de Felipe II produzse la segunda sulevación de Les Alpujarras ente los años 1568 y 1571. Nos rellatos de Diego Hurtado de Mendoza y de Luis de Mármol Carvajal sobre esta guerra, La Calahorra ye atacada por moriscos que vienen de La Alpujarra, causando graves daños a persones y bienes. Los habitantes cristianos abellugar nel castiellu hasta que soldaos procedentes de Guadix restablecieron l'orde. A partir d'esti fechu La Calahorra, col so castiellu, apaez como un importante centru de avituallamiento y estancia de les tropes que procedentes de Guadix dirixir a La Alpujarra pol puertu de La Ragua, siendo'l Marqués de Vélez el capitán que más tiempu permanez nel pueblu. El final de la sulevación supunxo la requisa de bienes y propiedaes de tolos moriscos y la so espulsión y distribución por tola península.

Sacante les tocantes al castiellu ye difícil atopar referencies a La Calahorra dempués de la espulsión de los moriscos. Los viaxeros ingleses que percuerren España na segunda metá del sieglu XVIII y la primera del XIX, señalen nos sos rellatos que los caminos dende Granada escontra Almería y Murcia pasen por Guadix y Baza, ensin mentar los llanos del Marquesáu, niciu del so estancamientu económicu y les sos males comunicaciones.

Comunicaciones qu'ameyoren cola construcción del tramu de la llinia de ferrocarril Linares-Almería ente Guadix y Almería, inauguráu nel añu 1895. Nél llevantó la estación de La Calahorra, que facilitó les sos comunicaciones col restu d'España. Tamién s'ameyoren la carretera ente Guadix y Almería y los caminos que xunen los pueblos del Marquesáu y el que lleva a La Alpujarra.

Urbanismu editar

Anque'l pueblu ye pequeñu, podría estremase en barrios qu'identifiquen a los sos habitantes: na fastera del castiellu Peamigos, El Cuetu y Les Coberteras; enfrente Les Vistillas, La Zagüela y Los Cortijillos y ente ellos la cai Los Caños, El Barriu y La Plaza.

La plaza tien nel centru una pilastra circular. Nella ta la Ilesia de La nuesa Señora de l'Anunciación, construyida en 1546, de planta en cruz y dos capilla nel llau esquierdu, d'estilu mudéxar, y torre de cuatro pisos. N'otru llau, un edificiu allugaba na planta alta: el Conceyu, la escuela pa neños y la vivienda del alguacil, y na baxa la cárcel con una diminuta habitación usada como cuartón. N'otros edificios allugábense la escuela pa neñes, la botica, l'estancu, la barbería, una posada y dalguna tabierna.

La cai Los Caños, la más recta y ancha, va dende la plaza a una pilastra rectangular alimentáu por nueve caños d'agua, nella ta la casa grande», propiedá d'una familia qu'amás yera dueña d'una gran estensión de tierres llabraes por pequeños llabradores en réxime de renta. L'agua d'esta pilastra usar pa regar los güertos del interior del pueblu, dempués de pasar por dos llavaderos. N'El Barriu taba'l xulgáu.

Les cais, si asfaltar nin empedrar y ensin lluz llétrico, maltrechas poles ferradures de los mulares y les ruedes de fierro de los carros, yeren polvorientas en tiempu secu y lodosas coles agües.

 
Castiellu (Sieglu XV).

Nes cases la escuridá combatir con candiles y quinqués hasta que llegó la lluz llétrica. Con ella apaecieron los receptores de radio qu'allegraron les cases con coples, cante flamencu y noveles. En contrapartida a la escasa lluz, nes nueches de branu, mientres se tomaba'l frescu sentaos nos poyos adosaos a les parés de les cases, podía contemplase l'arrogante espectáculu del cielu chiscáu d'estrelles, les constelaciones y la sienda llechienta de la Vía Láctea.

La mayoría de les viviendes son de dos plantes. Les sos grueses parés tán feches de llábanos, adobes y piedres xuníes con folla y con folla repelladas, los techos construyir con palos y cañes y cubríense con texas o launa que nun evitaba les goteres nos díes d'agua o nieve.

Tanto les parés esteriores como les interiores blanquiábense tolos años n'ocasión de les fiestes del patrón usando cal. El cal venía de una cantera de piedra caliar asitiada na fastera del cuetu del castiellu, de la qu'entá queden de pies los fornos en que se calecer la piedra.

Les cases de los llabradores, amás de les habitaciones d'usu personal, teníen una o dos cuadres pa los animales de llabranza, payares, trojes onde almacenar trigu o cebada, y marranera. En toles cases había una corrolada nel que terminaben de convertise en cuchu les cames de paya de cortes y marraneras. Na corrolada les pites escargataben en busca d'alimentu y los coneyos corriquiaben cerca de la so lluriga. A falta de retrete la corrolada tamién yera'l llugar apropiáu pa les evacuaciones corporales.

Economía editar

Los habitantes de la casa non yá constituyíen una unidá familiar, yeren tamién una unidá económica que tendía a producir munchos de los artículos que se consumíen nella.

En casa del llabrador tolos sos miembros, homes y muyeres, grandes y mozos, participaben nes xeres de llantadera y recoyida de trigu, garbanzos, papes, maíz, hortolices y otros productos. Toos apurríen los sos esfuercios pa sacar alantre la cría de pites, coneyos, marranos, cabres y oveyes.

Les muyeres, amás de les xeres de la casa, faíen vistíos, sábanes y otres prendes a partir de pieces de teles; con llana texíen abrigos, calcetos y bufandes; colos restos d'aceite y grasa fabricaben xabón añader sosa cáustica.

Trabayu de los homes yera fabricar con espartu guita, tomiza y pleita coles que se faíen lluries, ronzales, serones, espuertes y otros preseos; y faer múltiples arreglos y chambonaes nos preseos de llabranza, na casa y nel campu.

En setiembre faíense otros queferes como enrestrar ayos, cebolles, tomates y pimientos secos, y faer conserves de tomates guardándolos en frascos de vidriu. Los pastores enfotar nel cato de los sos oveyes y cabres y l'ellaboración de quesu. Ye ésti un quesu artesanal, de sabor carauterístico, que cola denominación de quesu de La Calahorra engloba los fabricaos nes zones de Guadix y el Marquesáu.

Trabayu y fiesta xunir na matanza. El marranu capábase, cebar mientres tol añu, y al llegar les xelaes ivernices el matador encargar de sacrificalo. Estazábase, dixebrábense los xamones y los brazuelos, el llombu, l'espinazu, los banduyos y les mantegues. Les carnes picábense, entemecer con especies y otros condimentos pa faer chorizu, salchicha y butifarra; cola mantega faíase sobrada. Llombu, chorizos y morcielles tostábense y metíense en orzas pal so caltenimientu. Tamién se llimpiaba la vexiga, qu'a fuercia de golpes allandiábase y soplándola convertir nuna pelota daqué escéntrica, el zambombu, cola que xugaben los neños.

L'agricultura centraba l'actividá económica del pobláu. Les tierres clasificar en tres grupos: Una pequeña porción, cercana al pueblu, ye la vega, tierres de regadío, na que se cultivaba remolacha, pataques, maíz, garbanzos, hortolices, y dalgún frutal. De mayor estensión y más alloñaes, otres tierres constitúin «el campu», que podía regase en primavera; más lloñe entá taben les tierres de secanu. El campu y el secanu destinar al cultivu de trigu y cebada. En dambos alterna la llantadera y el barbechu.

El tiempu del trabayu afacer a la lluz del sol, polo que pel hibiernu les hores de xera yeren escases, ente que les llargues xornaes de branu con frecuencia enllargar mientres la nueche en xeres como aventar el trigu y la cebada o almacenar la paya.

Los llabores de llantadera y barbechu facer col aráu de palu con rexa de fierro, y en menor midida col aráu de vertedera construyíu en fierro. Pel branu había otres ocupaciones: les mieses segar coles focetes, xuntar en fexes y se barcinaban hasta les eres en carros de ruedes de fierro o al llombu de los mulars. Na era los triyos de tabla o de ruedes desfaíen el mies en paya y granu. Dempués aventábense con máquines, o bien con forques aprovechando'l nidiu vientu de les tardes d'agostu.

El ferrador, que ponía ferradures nos cascos de les caballeríes, y el fragüero, yeren profesionales imprescindibles pa los llabores agrícoles.

Les fragues, cola so fuelle que caltién encendíu'l fueu nel que se calecer hasta'l colloráu vivu'l fierro; col so incla, sobre'l qu'a rítmicos golpes de martiellos forxábase'l fierro ingriente; y cola so pila d'agua na que se templaba la pieza recién forxada, yeren talleres en continua actividá.

Otros homes ganaben el sustentu col tamién duru trabayu de la minería: homes que veníen de les mines de Alquife, pintaos de pies a cabeza pol polvu coloráu del mineral de fierro, cola llámpara de carburu con qu'allumaba les escures galeríes onde trescurría bona parte de la so vida.

Oficios y actividaes de los qu'apenes recordamos los sos nomes ocupaben a otres persones: La recovera, muyer que se dedicaba a mercar güevos pa vendelos en Guadix. La tostadora dedicada a turrar garbanzos y principalmente cebada, que yera usada en fervinchu como sustitutu del café. El tartanero col so tartana. El posaderu qu'alluga y da comida a los transeúntes y los sos animales. La espigadora que recoyía les espigues que quedaben nel suelu tres la siega y la barcina. El panaderu que nel so fornu cocía la masa de farina de trigu, agua y lleldu trabajosamente ellaborada poles incansables muyeres. El hojalatero, el quincalleru,...

 
Vista panorámina de La Calahorra

Costumes editar

Hacia l'añu 1950, diez años dempués de rematar la guerra civil española, la situación económica y el cotidianu vivir de los calahorreños nun yera bien falagueru. Los 2100 habitantes que por eses feches vivíen en La Calahorra, facer ente la probeza y la resignación. Yeren xentes sencielles, trabayadores, allegres, con pocos estudios, atélites y apegaes a les sos tradiciones: los novios falaben pela ventana dixebraos por una rexa; a los vilbos que volvíen casase dábase-yos la cencerrada; les muyeres mayores vistíen de negru cola cabeza cubierta con un pañuelu.

Ensin agua corriente, yeren les muyeres quien la traíen dende los caños colos sos cántaros pa beber, cocinar y llavar. Col panero y la canasta diben llavase al ríu o a los llavaderos del pueblu, onde llancaes de rodíes estregaben les prendes enxabonaes en texer. Na chimenea, en fogones de paya o sobre lumbre de lleña, faíen la comida que na mesma sartén o perola sofitada nos trébedes, o arramada nuna fonte nel centru de la mesa, arrexuntaba a tola familia cola cuyar nuna mano y la rebanada de pan y la navaya na otra. Nes tardes d'iviernu les muyeres encendíen el braseru que, so les faldes de la mesa camiya, ponía una nota de calor na casa.

El trigu y la cebada midir en fanegues, cuartiyes y zalaminos. Pesar cola romana en llibres y n'arrobes. Mercar con duros, pesetes, reales, perres gordes y perres moces. Comíase olla, farrapes, migues, sustentos, papes tostaes, tomates y pimientos, xamón y tocín, chorizos y morcielles, y nes fiestes arroz con coneyu o pollu.

Costume de los homes, al llevantase, yera tomase la copa d'aguardiente na tabierna. La vuelta del trabayu yera la vuelta a la tabierna onde se falaba, aldericábase, glayábase, xugar al truque, a la brisca o al subastáu, cantábense fandangos y seguidillas, faíense y comíen guisaos, yera, nuna redolada casi puramente masculín, el llugar de la farra y l'enfile. La nueche de les muyeres yera distinta: les rapaces salíen colos sos cántaros a per agua a les fontes, ocasión aprovechada polos mozos pa falar con elles. Y alredor de la mesa camiya pel hibiernu, o sentaes nel poyu tomando'l frescu nel branu, pasábense'l tiempu faciendo ganchiyu, cosiendo o arromendando ente rises, chismes y chancies.

Les nueches de los domingos y fiestes los mozos axuntar en dalguna casa onde xugaben, cantaben y baillaben so les sollertes miraes de les madres. La tarde de los domingos salíen a pasiar a la carretera en grupos d'amigos, les moces coyíes de la mano, y tres elles los mozos: pel hibiernu pela carretera de Ferreira folgando nes piedres del JuanCanal esfrutando de los tibios rayos del sol, pel branu pola de Alquife hasta'l ríu, en primavera pola de Aldeire hasta la ramblilla, na seronda hasta la viña del cura. Solamente los novios formales pasiaben xuntos y nunca coyíos de la mano.

El cura y el maestru yeren los personaxes más influyentes del pueblu. El rosariu, la novena y la misa del domingu, yeren actos relixosos qu'axuntaben a los vecinos. Casi naide escapa de participar nes asociaciones que se crean na parroquia: les muyeres col escapulariu del Sagráu Corazón de Jesús, l'Adoración Nocherniega pa los homes, los rapazos na Aición Católica, les moces nes Fíes de María, y pa los neños la Virxe de Fátima. Pa entrar na ilesia les muyeres teníen que cubrir col velu, ente que los homes teníen de quitar la gorra. Homes y muyeres asistíen a los actos relixosos separaos, les muyeres nos bancos delanteros, los homes tras, cerca de la puerta.

Asina nun ye d'estrañar que, prohibíu'l antroxu y cola única esceición del 18 de xunetu, toles fiestes tuvieren dirixíes pola Ilesia: la misa y les procesiones yeren la exa central de toes elles, dempués veníen el paséu y les diversiones. Pa la celebración de delles fiesta nomaben mayordomos, que la so misión yera recoyer fondos pa pagar los gastos de les actividaes que se faíen. La banda de música tocaba nel coru nes mises solemnes de les fiestes, nes procesiones y na plaza.

Fiestes editar

Y fiestes había casi tolos meses. En xineru, amás d'Añu Nuevu y Reyes celébrase San Antón, el patrón de los animales. San Antón, que comparte ermita con San Gregorio, baxar en procesión hasta la ilesia, dízse-y la novena y el día diecisiete, acompañáu de toles caballeríes del pueblu, vuelve al so habitual allugamientu. Los mayordomos son los encargaos d'entamar el chisco, un montón de lleña que se quemar na plaza mientres la nueche del día dieciséis. Munchos habitantes quemen los sos chiscos xunto a la so casa, axuntando a vecinos y rustiendo papes nel rescoldo. Esta fiesta termina colos nueve vueltes», una carrera de mulares y caballos alredor del conxuntu de campusantu y ermita.

 
Plaza de toros.

La fiesta de Marzu ye'l diecinueve, San Xosé. Ente marzu y abril llega la Selmana Santa, selmana con continuos actos relixosos. La comida típica d'estes feches ye la cazuela, el potaxe de garbanzos, el bacaláu y la tortiella; de postre arroz con lleche y paninos. Ye tiempu d'ayunu y astinencia, de confesiones y comuniones, de continues ides y veníes a la ilesia, y de tabiernes zarraes mientres la procesión percuerre les cais del pueblu.

El venticinco d'abril celebra San Marcos l'Evanxelista. L'actu central ye la misa, les más allegada del añu, yá que al salir los asistentes reciben un roscu de pan ácimo al que se-y atribúin propiedaes curatibles. Nesta ocasión los mayordomos piden trigu mientres el branu anterior y encárguense de molelo, faer los roscos y distribuyilos a la salida de la ilesia.

El mes de mayu ye'l mes de «les flores a María» y el mes de les fiestes. Nes escueles llevanta un pequeñu altar a la Virxe María, a la que los neños recen, canten y lleven flores. Les fiestes empiecen el primer día del mes cola Fiesta del Trabayu, que la ilesia noma como San José Obreru.

Na nueche del día dos al trés esfrutar de la fiesta de les Cruces. Nel interior de delles cases llevanten altares con cruces afataes con plantes, flores, colchas y candelabros, alredor de los que s'axunta la xente pa prestase con xuegos, cantares y bailles.

El nueve ye la fiesta de San Gregorio Nacianceno, patrón de La Calahorra. Nueve díes antes, San Gregorio treslladar en procesión a la ilesia dende la so ermita, dízse-y la novena, sacar en procesión el día ocho pela nueche y el nueve pela mañana dempués de la misa. Nestos díes la plaza y la cai Los Caños enllenar de puestos de turrón, pasteles y otros dulces; na plaza monten los xingadorios y les voladeras, y dellos años instálase dalgún circu o teatru ambulante. Los calahorreños esfruten intensamente estos díes. La nueche del ocho ye la del castiellu fueu»: terminada la procesión la cai Los Caños enllenar de xente pasiando dende la fonte hasta la plaza, mientres nésta alternen pieces de música cola quema de los fueos artificiales. Les tabiernes atarraquitar de veceros.

En mayu hai otros trés díes de fiesta: el tradicional día de l'Ascensión, y dos nueves: el día trelce la Virxe de Fátima y el quince San Isidro Llabrador, patrón de los llabradores.

Tres la fiesta del Corpus Christi en xunu, vienen la del 18 de xunetu, celebración del entamu de la guerra civil de 1936, y la de Santiago, patrón d'España. Estos dos últimes xunto a la del día de l'Asunción de María Virxe, el quince d'agostu, yeren un oasis de descansu nel intensu trabayu del branu, yeren díes en que se diba a comer o a pasiar a la vega de Aldeire.

Nos últimos díes d'agostu y los primeres de setiembre, terminaos los trabayos de recueya de ceberes, yera'l momentu de la fiesta del Señor, n'honor del Santu Cristu de les Penes. Mientres el sábadu y el domingu desenvuélvese como la de San Gregorio, coles sos procesiones, misa, castiellu fueu, banda de música, puestos de dulces, xingadorios y paseos. Del llunes al vienres siguiente celebrábase la feria de ganáu: pela mañana tolos mulares teníen de tar nos bancales cercanos a les Vistillas y la Zagüela mientres la banda de música tocaba na puerta de la Serafina. Pela tarde los paseos repitir pela carretera de Alquife y la cai Los Caños. Mientres estes mañanes, na plaza diba construyéndose, con carros trabaos con palos, una estructura qu'allugaría los festexos taurinos que se celebraríen el sábadu y el domingu. El sábadu pela mañana los novillos y cabestros llegaben a la vega, onde pacían en dalgún bancal de remolaches hasta que les autoridaes llegaben hasta ellos pa empecipiar l'encierre. Col alcalde y los mayordomos detrás, la menada avanzaba pela carretera de Alquife hasta llegar a la pilastra de Los Caños, onde se provocaba una estampida y novillos y mozos corríen escontra la plaza rebosante de xente xubida nos carros. El domingu pela tarde tenía llugar la novillada.

La fiesta d'ochobre, en conmemoración del descubrimientu d'América, yera'l día dolce, el Día de la Raza, nel que la Ilesia celebra la Virxe del Pilar. En payares, dómina de castañes, les festividaes son el día unu, los Santos y el dos, el día de los Difuntos.

L'últimu mes abondaba en fiestes: el día cuatro Santa Bárbara, patrona de los mineros y l'ocho la Inmaculada Concepción. A final de mes les Navidaes: tiempu de roscos, mantecados y tortas d'aceite y de chicharrones, la Nuechebona cola so misa del Gallu y grupos de xente cantando villancicos y pidiendo l'aguilandu; los trés díes siguientes, díes de Navidá, de merendilla nel Juancanal, de xuegu de la navaya nel Macabe y de llotería nos rincones soleyeros; y la nueche de Añoviejo, de xuntes nocherniegues en que s'echen los años, xuégase y báillase.

Tiempos nuevos editar

Nel añu 1953 soceden dos fechos que van poner fin al aislamientu internacional al que taba sometíu'l réxime: el 25 d'agostu róblase'l Concordatu cola Santa Sede y el 26 de setiembre'l pactu de defensa ente España y EE.XX., qu'amás de la instalación de bases militares americanes trai ayuda económica. Lo más significativo d'esta ayuda pa La Calahorra son dos productos desconocíos: un quesu de color rosado y estrañu sabor y la lleche en polvu que se da na escuela.

El 25 de febreru de 1957 nómase un gobiernu que, p'acabar cola autarquía, establez el Plan Nacional de Estabilización Económica y l'apertura de la economía al esterior. La consecuencia d'estes midíes ye una crecedera económica n'España que fundamentalmente tien llugar en Cataluña y País Vascu. El so efeutu llega al pueblu a partir de los años sesenta en forma d'emigración. Emigración a Cataluña, a los pueblos industriales del cinturón de Barcelona, y tamién a Francia, Alemaña y Suiza.

Esta emigración amenorga a la metá los habitantes de La Calahorra nuna década. L'amenorgamientu de la población, el dineru que manden los emigrantes y la llegada de nuevos productos fuercen nueves formes de vida. Sumen la recovera, la tostadora, el hojalatero y el tartanero. Mérquense les primeres segadores tiraes por mular, qu'abren el camín a cosechadores y tractores. La mecanización de los llabores agrícoles dexen obsoletos yeres, carros y mulares. Ensin mulares nun fai falta ferrador, fragüero, corte, nin payar. Acabáronse los llargos viaxes a Guadix xubíos nel carru o na albarda del mular, la Autedia da comodidá y rapidez. Dexen d'usase trébedes y fogones cola llegada de les cocines de butanu.

La Seguridá Social estender a los llabradores qu'han de dase d'alta como autónomos p'aportar a delles prestaciones. Pa l'agricultura avérense malos tiempos, la baxa productividá de les tierres xunto al estancamientu del preciu del trigu y la cebada afalen a los mozos a la emigración, y la falta de mozu quitar d'idees innovadores y brazos fuertes.

Ye nes mines de Alquife onde se crean nuevos puestos de trabayu. La hostelería empieza a dar los sos primeros pasos: el vasu de vinu blanco na tabierna sustituyir pol chatu de tintu o'l quintu de cerveza cola so tapa nos chigres, a los que s'incorpora la muyer. Nes fiestes éstos enllénense de consumidores de raciones de calamares y choto al ajillo. Ábrese un cine que primero funciona solo mientres el branu, depués ábrese tol añu y finalmente ciérrase.

L'aprobación de la Constitución en 1978, la democratización de los Conceyos y l'entrada d'España na Xunión Europea acentúen los cambeos. Primero llévase l'agua corriente a les cases, lo que llibra a les muyeres de traela dende los caños y déxa-yos llavar la ropa na pila en casa; más tarde establécense canalizaciones de desaguadorios que faen posible la instalación de retretes y cuartos de baños, lo que llimpia d'escrementos les corrolades, la balsilla y otros llugares del pueblu a los que los homes allegaben pa faer les sos necesidaes; dempués asfáltense les cais esaniciando'l polvu y la folla.

Hai un notable ameyoramientu del nivel de vida, una alimentación más equilibrao y un aumentu del bienestar cola llegada de llavadores, frigoríficos, teléfonos y televisiones, anque los mayores sigan creyendo qu'antes se vivía meyor y qu'hasta la lleche yera más blanca. Escaeciéronse qu'ellos p'almorzar tomaben fervinchu de cebada turrada.

Per otra parte l'agricultura sigue decayendo a pesar de les subvenciones que dende la Comunidá Europea lleguen a llabradores y ganaderos, y el zarru de les mines de Alquife acelera'l cayente propiu de los pequeños pueblos. Tou ello, xunto a la muerte de los mayores y l'amenorgamientu de les nacencies, fai que siga'l descensu d'habitantes. Ye la hostelería, con nuevos chigres y hoteles, la que caltién la economía del pueblu.

 
Vista de la muralla del castiellu.


El castiellu editar

Y ye el castiellu el que proyeuta a La Calahorra a ser conocida más allá del Marquesáu. Causa estrañedá les idees que los habitantes del pueblu teníen sobre'l so castiellu, a lo menos na primer metá del sieglu pasáu. Creíase que fuera construyíu por un rei moru, y falábase del cuartu y del peinador de la reina. Bien ye verdá que foi construyíu nel llugar qu'ocupaba una antigua fortificación que podría ser llevantada en dómina visigoda y reformada mientres la ocupación musulmana.

El castiellu construyir ente los años 1509 y 1512, encargáu pol Marqués del Cenete, D. Rodrigo de Mendoza. El Marqués nos sos viaxes a Italia conoció la construcciones renacentistes d'esti país y bien influyíu por elles quixo materializar esti estilu arquiteutónicu na construcción del so castiellu-palaciu. Encamienta la so execución al arquiteutu Lorenzo Vázquez de Segovia, que yá empecipiaes les obres, de xuru por discrepancies nel diseñu, ye sustituyíu pol italianu Michele Carlone. L'aspeutu esterior ye toscu, colos dos torrexones que dan al norte más altos y de mayor diámetru que los otros dos, con una sola puerta d'entrada relativamente pequeña, y con una concepción militar y defensivo, que-y da un aspeutu de fortaleza.

L'interior ye un formosu palaciu renacentista, realizáu por artistes italianos con mármol traíu de Carrara (Italia). El palaciu tien el so centru nun patiu cuadráu con una galería inferior y otra cimera xuníes por una suntuosa escalinata. En dambes galeríes hai seis columnes en cada llau terminaes en capiteles compuestos na galería baxo y corintiu na alta, y arcos de mediu puntu. Nel patiu había una fonte de mármol traida d'Italia, que foi sustituyida pol brocal d'un barcal. Desconozse'l paradoriu tantu de la fonte como d'otros numberosos adornos de la cornisa y les portaes.

Hermanancies editar

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.

Enllaces esternos editar