La Figuera

conceyu de la provincia de Tarragona

La Figuera ye un conceyu de Cataluña, pertenez a la provincia de Tarragona, na comarca del Priorat. La estensión del términu ye de 18.75 km², y predomina el cultivu de la viña y de la olivar.

La Figuera
Q117427948 Traducir
Alministración
País España
Autonomía Cataluña
Provincia provincia de Tarragona
Ámbitu funcional territorial Camp de Tarragona
Contorna Priorat
Tipu d'entidá conceyu de Cataluña
Alcalde de La Figuera Josep Maria Porqueres Giral
Nome oficial Figuera, La (ca)[1]
Códigu postal 43736
Xeografía
Coordenaes 41°13′00″N 0°43′52″E / 41.21657°N 0.73116°E / 41.21657; 0.73116
La Figuera alcuéntrase n'España
La Figuera
La Figuera
La Figuera (España)
Superficie 18.7 km²
Altitú 576 m[2]
Llenda con Cabacés, La Vilella Baixa, El Lloar, El Molar y La Torre de l'Espanyol
Demografía
Población 119 hab. (2023)
- 63 homes (2019)

- 48 muyeres (2019)
Porcentaxe 100% de Priorat
100% de Camp de Tarragona
0.01% de provincia de Tarragona
0% de Cataluña
0% de España
Densidá 6,36 hab/km²
Viviendes 25 (1553)
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
figuera.altanet.org
Cambiar los datos en Wikidata

Xeografía editar

La Figuera ye un conceyu de la contorna del Prioratu a una altitú de 575 metros, que-y dexen esfrutar d'una privilexada vista sobre la contorna dende'l Balcón del Prioratu, o collada d'en Solans, y dende la Punta del Guixar, tamién denomada Escambellet. Amás, dende la ermita de Sant Pau algamar a ver tierres de siete provincies.

El términu municipal ta nel centru del estremu occidental de la contorna. Llenda al norte con Cabacés, al nordeste con la Vilella Baixa, al este y al sureste con el Lloar, y al sur y suroeste col Molar, toos ellos de la mesma contorna del Prioratu. La llende de poniente, ye con la Torre de l'Espanyol, de la vecina contorna de la Ribera de Ebro.

El pueblu de La Figuera -dacuando denomináu La Figuera de Falset- ye al estremu norte del términu, que, como la mayor parte de los de la contorna, ye orográficamente bien accidentáu. N'efeutu: el términu ye un conxuntu de valles separaos por sierres, abiertes por tou de ribayos, que se van xuntando pa dir formar, la mayoría, el ribayu de Reguera de Bas, que s'emponer al Ebro xustu al norte de Garcia, yá a la Ribera de Ebro.

El cascu urbanu del pueblu ye al norte del términu municipal, y ta asitiáu enriba d'una sierra, a 578 m. alto., que xune la Sierra de Sant Pau (San Pablo), a ponente, rematada pol cuetu de Sant Pau, de 628 m. alto., cola Sierra de Llangossets, a llevante, que tien el Guixar, de 636 m. alto., como puntu más eleváu.

Al norte del pueblu queda un pequeñu fragmentu del términu, constituyíu pol valle del ribayu del Engollidor, afluente del ríu de Montsant, enmarcada a poniente pola Peña Colorada, de 458 m. alto., y el cuetu de los Plans y los Roquerols, a llevante. El norte de la llende, tropezosu, ta formáu pol mesmu ríu Montsant, hasta la cola del banzáu de la Vilella Baixa. La contorna de la Peña Colorada tán incluyíos nel Parque Natural del Montsant.

Historia editar

El llugar yá se topaba habitáu na prehistoriaa. Na masía de Soler atopóse un xacimientu de xil. Cerca del mesmu llugar hai los restos d'una antigua torre de vixilancia llamada de los Moros.

Yá esistía en tiempos de la ocupación sarracena, topándose incorporáu nel Taifa de Tortosa y nel valiato de Siurana. Mientres reconquistar cristiana y la so posterior repoblación formó parte del términu de la baronía de Cabacés. L'obispu de Tortosa concedió l'acta o carta de población en 1182 na que se-y daba'l nome de Gibaldaber. El pueblu foi cercáu y fortificáu; aldovínase inda dalgún restu de la muralla, y la memoria popular caltién la situación de los varios portales; tamién los nomes de les cais atestiguar: la cai del Portalet, cai de la Muralla y el Castiellu.

Integráu na baronía de Cabacés, los condes de Prades tuvieron tamién derechos señoriales sobre'l llugar.

 
batalla del Ebro. Distribución previa de les fuercies y allugamientu del Cuartel Xeneral republicanu na mola de Sant Pau - La Figuera

La Figuera y la batalla del Ebro. El puestu de mandu del Exércitu de la República.

Conocíu como l'observatoriu de la Batalla del Ebro atopar nel términu municipal de La Figuera, una parte de les sos edificaciones son inda visitables. Tres el derrumbe del frente aragonés en marzu de 1938, el Xeneral Coloráu, xefe del Estáu Mayor del Exércitu Republicanu, escurrió un plan p'atacar a les fuercies franquistes enemigues pol so lladral más débil, el de la ribera catalana del ríu Ebro, y avanzar escontra les poblaciones aragoneses de Caspe y Alcañiz, y asina atacar pola retaguardia la meyora de les tropes de Franco qu'amenaciaben Valencia. Designó al Teniente Coronel Modesto, como xefe del exércitu republicanu del Ebro. El primer puestu de mandu republicanu se situo en Scaladei, anque depués treslladar a la población de La Figuera, que yera más aparente pa controlar el frente del Ebro y dirixir l'ataque. Na Figuera, asitióse primero dientro del pueblu, concretamente na cai de la Font, nᵘ 5. Darréu, instalar nes contornes del pueblu, al oeste de la ermita de Sant Pau (a unos 800 metros), conocíu tamién como la Mola. Este foi'l puestu de mandu y observatoriu del exércitu republicanu mientres les primeres operaciones de la batalla del Ebro. Dende esta privilexada situación puede acolumbrase hasta 40 quilómetros de ríu Ebro, según diverses sierres montascoses como les de Cavall y Pandols que se van faer famoses mientres la esfriega,y tópense distantes unos 9 quilómetros del ríu. Esti llugar foi fortificáu en mayu de 1938 (dos meses antes de la ofensiva del exércitu republicanu), por un batallón d'obres y fortificaciones sol mandu d'un capitán alemán ciñu a la causa republicana. Nesti puestu d'observación tuvo Juan Guilloto León, conocíu popularmente como Xeneral Juan Modesto, y los asesores soviéticos Soroka y Lazarev. Esti búnker de mandu consistía nuna trinchera de cementu cubierta por una trupa capa de formigón, según vigues de fierro, y tou recubiertu de tierra y xamasca, yá sumíu, pero que caltién la so rellumanza.

Dende esta trinchera reforzada, los soldaos, que reparaben con prismáticos dende les aspilleras, bien escondíos so un bon gruesu de cañes y carbes, nun dispararon un solu tiru. L'observatoriu taba tan bien camufláu que nunca nengún avión afayar, y qu'inclusive cuando les tropes franquistes na so ofensiva final contra Cataluña pasaron pol llugar na so marcha escontra Tarragona y Barcelona, naide dio cuenta de la so esistencia. La trinchera ta perbién caltenida, ya inda ye accesible por dos escaleres. Si nun fuera porque, años más tarde d'acabada la guerra, les autoridaes del pueblu fixeron desmontar y vender les vigues de fierro de tren que tapaben l'observatoriu, la fortificación sería inda completa.

Población editar

La Figuera tenía 12 llares al 1378, 27 el 1515 y 24 de llaicos y unu de cura'l 1553. Nel 1787, ye cuando laFiguera consta yá como parroquia. El 1830 tenía 379 h y 706 h el 1857. Llogró la so máxima demográfica'l 1887 con 884 h. De siguío, l'acción de la plaga de la filoxera arruino les viñes y los campos yprovocó una siguida baxada demográfica qu'inda subsiste. La población enllancóse alredor de los 500 h mientres los cuatro primeres décades del sieglu XX, y nun foi hasta la década de 1940 que la baxada fíxose más significativa (425 h el 1940 y 371 h el 1950, 349 h el 1960, 270 h el 1970 y 146 h el 1980). A partir fecha, l'enclín decreciente d'esta namái se paró empecipiáu'l sieglu XXI (135 h el 1991, 124 h el 2001 y 128 h el 2012).

Cultura editar

 
Vista de laermita de Sant Pau - La Figuera

La ilesia parroquial ta dedicada a San Martín. Trátase d'un edificiu de dimensiones considerables construyíu nel sieglu XVIII sobre l'antigua estructura defensiva. Ye de tres naves y tien coru y un campanariu adosáu. Nel cimborriu pueden vese les figures de los cuatro evanxelistes. Los altares orixinales fueron quemaos al entamu de la Guerra Civil española.

Nel muséu municipal caltiénse un llibru que contién los usos y costumes locales. El Llibre de les ordinacions de la vila de La Figuera foi escritu ente 1310 y 1734.

Cerca del pueblu atopa la ermita de San Pablo, amburada en 1936. Nel so interior venérase una imaxe de la Virxe de la Mola.


Gastronomía editar

La gastronomía típica consta de vinos del DO Montsant, aceite, potaxe, cachos de carne asao na cazuela con pataca, “orelletes”, “crestes” (pasta de pataques rellena d'asáu de carnes), mostillo (mostiu de vinu, cilantro, piel de naranxa y farina) y marmiellu.

Fiestes editar

La Figuera celebra la so fiesta mayor el 15 de mayu, festividá de San Isidro. El día 15 de xineru, per San Pablo, celébrase una misa na ermita. Tamién ye fiesta per San Isidro Llabrador, el 15 de mayu, y per San Martín, el 11 de payares.

El segundu fin de selmana d'agostu tien llugar un Alcuentru de Sardanas y una gran fiesta de convivencia a la ermita.

La xota de La Figuera editar

Contrariamente a lo que munches persones pueden pensar, la sardana nun ye'l baille o la danza típica d'estes contornes, sinón que ye importada de la Cataluña Vieya. El baille o danza típica ye la xota. Y concretamente La Figuera tien la so propia xota: La xota de La Figuera.

Servicios públicos editar

Nel conceyu hai local recreativu, polideportivu, sala polivalente, escuela, piscina, restoranes, cooperativa agrícola y zona d'acampada na ermita de Sant Pau, agrotienda, casa de colonies, abellugu del Centru Escursionista de Tarragona, bodega y tienda de gastronomía.

Economía editar

Actividá económica

La población ye agrícola. La base económica del pueblu ye l'agricultura de secanu.Los principales productos que se cultiven son el vinu y l'aceite. La Cooperativa foi fundada como Sindicatu Agrícola, en 1932, encargada de producir y comercializar vinu y aceite.

Viñes. Poles sos condiciones climátiques, los plantíos de garduñes son casi na totalidá del términu, de la variedá garnacha, que da unos vinos calidable esquisita, nidios y de gustu característicu. Los vinos son de denominación Montsant. El embotellado comercializar sol nome de Aubacs y Solans.

L'aceite ye de denominación d'orixe Siurana.

Turismu

Pola so situación privilexada y el so clima, La Figuera, convirtióse nun llugar ideal pa veranéu y segunda residencia. Esto fai que los branos y fines de selmana el pueblu recupere'l movimientu y vitalidá qu'había perdíu años tras.

Comunicaciones editar

El pueblu de laFiguera ye l'únicu nucleu de población del conceyu. Una carretera procedente del Masroig y del Molar (que sale de la N-420 de Tarragona a Gandesa y Alcañiz) llega a La Figuera y sigue en direición Norte encruciándose dempués en direición a Cabacés y en la Torre de l'Espanyol.

Bibliografía editar

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. URL de la referencia: http://www.idescat.cat/pub/?id=aec&n=925&t=2016.

Enllaces esternos editar