Llei Fundamental pa la República Federal d'Alemaña

La Llei Fundamental pa la República Federal d'Alemaña (n'alemán: Grundgesetz für die Bundesrepublik Deutschland) ye'l nome que recibe la Constitución de la República Federal d'Alemaña. Foi aprobada'l 8 de mayu de 1949 na ciudá de Bonn, roblada polos Aliaos occidentales el 12 de mayu y finalmente promulgada'l 23 de mayu de 1949. El so ámbitu d'aplicación (n'alemán: Geltungsbereich) fueron orixinalmente los territorios de la llamada "Trizona", no que dempués sería conocíu como Alemaña Occidental. Otra manera, nun incluyó'l territoriu de Berlín Oeste. Foi modificada unos sesenta vegaes.[1]

Infotaula documentLlei Fundamental pa la República Federal d'Alemaña
Grundgesetz für die Bundesrepublik Deutschland
Nome curtiu GG y Grundgesetz
Tipu constitución y obra escrita
Estáu Alemaña y Alemaña Occidental
Llingua orixinal alemán
Tema llei y constitución
Creación 23 mayu 1949
Publicación 23 mayu 1949
Autor Adolf Süsterhenn, Theodor Heuss y Carlo Schmid
Serie
Testu completu alemán
Cambiar los datos en Wikidata

Nome editar

El constituyente utilizó la espresión "Llei Fundamental" en cuenta de "Constitución", porque foi concebida como una regulación provisional, hasta la reunificación alemana, pos Alemaña había quedáu estremada pol telón d'aceru; y por ello, una porción de la nación nun taba en condiciones de participar llibremente na so ellaboración.

Evolución editar

Ta basada na Constitución de la República de Weimar, pero dexa mayor autoridá de los gobiernos de los Estaos federaos. Una de les mayores diferencies cola Constitución de Weimar ta nel papel del xefe d'Estáu: ente que el Reichspräsident de Weimar cuntaba con ciertes prerrogativas a la de formar gobiernu y podía inclusive gobernar en contra de la mayoría parllamentaria por aciu los llamaos "decretos d'urxencia" (unu de los factores elementales que llevaron al fundimientu de la primer democracia alemana), el Presidente Federal práuticamente namái tien funciones representatives.

Amás, tratar de "blindar" la esencia democrática de la Grundgesetz contra posibles meyores de partíos totalitarios por aciu una "clausa d'eternidá" (art. 79.3) que torga'l cambéu de los principios formulaos nos artículos 1 y 20 de la Constitución (referentes a la dignidá del ser humanu y a la organización estatal como un Estáu federal, democráticu y social).

La Llei Fundamental foi redactada pol Parlamentarischer Rat (Conseyu Parllamentariu), un órganu de 65 miembros nomaos polos gobiernos de los once estaos federaos de l'Alemaña Occidental, a instrucción del mandu militar de les zones d'ocupación estauxunidense, británica y francesa. El 8 de mayu de 1949, el Parlamentarischer Rat aprobó la Llei Fundamental con mayoría absoluta (y les voces en contra del Partíu Comunista, ente otros); el 12 de mayu foi ratificada polos gobernadores militares y, mientres los próximos díes, polos parllamentu de los estaos federaos.

Nuna sesión tumultuosa mientres la nueche del 19 al 20 de mayu de 1949, el parllamentu de Baviera refugó'l proyeutu constitucional, esixendo mayores competencies pa los estaos federaos. Sicasí, na mesma sesión aprobar por una escasa mayoría que la Llei Fundamental tamién sería válida pa Baviera en casu de que dos tercios de los otros estaos federaos ratificar.

Dempués de la ratificación por tolos demás estaos federaos, la Llei Fundamental foi proclamada pol Parlamentarischer Rat el 23 de mayu de 1949, entrando a valir a otru día en tol territoriu de los trés zones d'ocupación occidentales y na sectores occidentales de Berlín.

Dende 1949, la Llei Fundamental foi modificada unos sesenta vegaes.[1] Les reformes más importantes fueron la reintroducción del serviciu militar obligatoriu y la creación de les Fuercies Armaes Federales (Bundeswehr) en 1956; la llamada Llei d'Emerxencia cola posibilidá de restricciones de derechos civiles nel casu de guerra, aprobada en 1968 pol gobiernu de Gran Coalición formáu por democristianos y socialdemócrates; y la reforma del sistema de Facienda en 1969.

L'aprobación de la "Llei d'Emerxencia" foi bien revesosa nel so momentu y provocó numberoses protestes en contra, yá que a munchu alemanes recordó-yos a la Llei habilitante de 1933 que dexó a los nazis faese col poder absoluto.[2]

Dempués de la reunificación alemana en 1990, que se produció formalmente por aciu una adhesión de los cinco estaos federaos orientales al territoriu de vixencia de la Llei Fundamental, dellos sectores de la sociedá esixíen una reforma fonda pa dotar al país d'una Constitución aprobada por tol pueblu alemán por aciu referendu. Sicasí, la llamada Reforma Constitucional de 1994 solamente consistió en retoques formales y nun se sometió a un referendu.

Dende 2006, ta tramitándose otra importante reforma de la Llei Fundamental, la llamada Reforma Federal, que va reordenar les competencies ente l'Estáu federal y los estaos federaos.

La primer frase del artículu 1.1 de la Llei Fundamental, "La dignidá humana ye inviolable", foi copiada en 2004 al artículu II-61 (el primeru de la seición de derechos fundamentales) de la Constitución de la XE.

Referencies editar

  1. 1,0 1,1 Arthur B. Gunlicks (2003). The Länder and German federalism, Manchester University Press, ISBN 978-0-7190-6533-0, páx. 146
  2. Wolfgang Benz; Hermman Graml (1986); Europa dempués de la Segunda Guerra Mundial 1945-1982. Tomu 2, páx. 317

Enllaces esternos editar