Llibrepensador ye una persona que sostién que les posiciones referentes a la verdá tienen de formase sobre la base de la lóxica, la razón y l'empirismu en llugar de l'autoridá, la tradición, la revelación o dalgún dogma en particular. Cualesquier xuiciu asina constituyíu tien de llamase «librepensamiento» y quien lo formulen son «llibrepensadores», persones que constitúin les sos opiniones y certidumes sobre un analís imparcial de fechos y son dueñes de les sos propies decisiones, independientemente de la imposición dogmática de cualquier institución, relixón, tradición, enclín políticu o cualquier movimientu activista que busque imponer el so puntu de vista ideolóxicu o cosmovisión filosófica.

Númberu d'abril de 1926 de L'Idée Llibre, revista de la Fédération Nationale de la Llibre-Pensée.
La flor «pensamientu» (Viola × wittrockiana), símbolu del librepensamiento.

Historia editar

Considérase precursores o antecesores del librepensamiento al descreyíu poeta y matemáticu iranín medieval Omar Khayyam, autor de les Rubaiyat, y al médicu y escritor francés François Rabelais (sieglu XVI), quien na utópica Abadía de Thelema de la so Gargantúa defendió'l lema «fai lo que quieras». El finxu históricu más importante pa los llibrepensadores foi, sicasí, la quema del filósofu Giordano Bruno pola Inquisición de Roma l'añu 1600.

El términu usóse primero n'Inglaterra a fines del sieglu XVII, pa denotar a quien taben contra instituciones eclesiástiques, la creencia lliteral na Biblia y la so interferencia nes considerancies científiques, y se documenta per primer vegada en 1697 pol naturalista William Molyneux (1656–1698) nuna carta llargamente sopelexada dirixida a John Locke (1632-1704), pero solo fíxose xeneral cuando se publicar dempués el Discourse of Freethinking (1713) d'Anthony Collins (1676-1729).

 
El llibrepensador deísta John Toland.

El términu aplicóse entós específicamente al grupu d'escritores deístes y ilustraos, los freethinkers, formáu por él mesmu, el teólogu Thomas Woolston (1668–1733), l'historiador y traductor Nicolas Tindal (1687–1774), el teólogu John Toland (1670–1722) y otros ilustraos de fala anglosaxona. Dende entós anduvo parte del camín paralelamente o acomuñáu a doctrines allegaes, como la masónica, de la que sicasí refuga les sos ritualismu y xerarquía. En Francia sopelexóse al traviés de la publicación en 1765 del artículu Lliberté de penser («Llibertá de pensar») en L'Encyclopédie de Denis Diderot (1713-1784) y Jean Le Rond d'Alembert (1717-1783). Unu de los sos meyores collaboradores, Voltaire (1694-1778), fixo amás d'esti supuestu unu de les exes del so pensamientu y la so lliteratura. Dende entós el conceutu de freethought sopelexar por toa Europa y América.

Anthony Collins definió'l librepensamiento como un intentu de xulgar una proposición según el pesu de la evidencia; pero'l so llibru foi interpretáu como un ataque a los principios fundamentales del cristianismu. Dende esi día, el términu llibrepensador quedó asociáu popularmente al escepticismu, el descreyimientu, falta de fe o infidelidá ya inclusive al ateísmu, anque'l llibrepensador actual nun refuga necesariamente'l cristianismu, sinón más bien intenta esplicalo.

El términu usóse xeneralmente pa definir a los numberosos filósofos franceses ilustraos del sieglu XVII y anguaño acomúñase la pallabra librepensamiento a los términos escepticismu y llaicismu. Sicasí, una definición precisa hai que buscala nel orixe históricu del pensamientu revolucionariu que dio orixe a movimientos como'l Renacimientu, el Humanismu, la Reforma, la Ilustración y la Revolución francesa. Pero col surdimientu de nueves idees filosófiques tamién se fueron desenvolviendo nueves y distintes maneres de remanar el conceutu de llibrepensador. En 1875, el poeta simbolista Louis Ménard escribió'l so Catéchisme religieux des Llibres-penseurs,

El términu librepensamiento a partir de la Ilustración define una actitú filosófica consistente en refugar tou dogmatismu, relixosu o de cualesquier otra clase, y confiar na razón pa estremar lo verdadero de lo falso nun clima de tolerancia y diálogu. Nel so ensayu La ética de los convencimientos, el matemáticu británicu del sieglu XIX y filósofu William Kingdon Clifford (1845-1879) escribió: «Ye un error siempres, perdayuri, y pa cualquier persona, creer cualquier cosa con insuficiencia de pruebes». Clifford dio un fuerte impulsu al movimientu promoviendo'l Congresu de llibrepensadores celebráu en 1878 y n'años socesivos y puede dicise que na segunda metá del sieglu XIX foi un movimientu bien puxante, anque minoritariu.

 
Retrato de Fernando Lozano Montes, «Demófilo», na revista Don Quixote, ochobre de 1892. Lozano creó la publicación más importante d'enclín llibrepensadora n'España, Los Dominicales del Llibre Pensamientu

N'España, el librepensamiento espublizóse principalmente al traviés del selmanariu decimonónicu Los Dominicales del Llibre Pensamientu (1883-1909),[1] editáu por Fernando Lozano Montes (1844 - 1935), y Ramón Chíes (1846-1893), y escorríu ensin tregua poles autoridaes relixoses y civiles. El mesmu Fernando Lozano, máxima autoridá del movimientu n'España, y Chíes, fináu pocu dempués, entamaron en 1892, añu de cuartu centenariu del Descubrimientu, un magno Congresu Universal de Llibre-Pensadores. En 1902 constituyóse la Federación Internacional de Llibrepensadores n'España, Portugal y América ibera nel Congresu de Xinebra (14-18 de setiembre de 1902), onde s'alcordó promover un monumentu a Miguel Servet. Más o menos acomuñaos al Krausismu y a la Institución Llibre d'Enseñanza, otros destacaos intelectuales españoles amestar al movimientu, como Francisco Ferrer Guardia, Antonio Rodríguez García-Vao y Rosario de Acuña.[2] Tamién hai que mentar al posterior Augusto Viveru.

N'Alemaña, formar en Frankfurt en 1881 la Lliga de Llibrepensadores Alemanes (Deutscher Freidenkerbunden) presidida por Ludwig Büchner (1824-1899), hermanu del famosu dramaturgu Georg Büchner, arrexuntando a diversos ateos y agnósticos. En 1892 formáronse'l Freidenker-Gesellschaft y en 1906 el Deutscher Monistenbund y desenvolvieron una Jugendweihe (lliteralmente, «Consagración de la Mocedá»), una ceremonia llaica atea. La Unión de Cremación de Llibrepensadores fundar en 1905 en discutiniu colos relixosos que creíen na resurrección de los cuerpos, según la Unión Central del Proletariáu Alemán Llibrepensador en 1908; dambos grupos fundir en 1927, convirtiéndose na Asociación Alemana de Llibrepensadores (1930). Grupos de llibrepensadores socialistes europeos formaron la Internacional de Proletarios Llibrepensadores (IPF) en 1925. Agitadores d'esta sociedá promovían desafiliarse a les ilesies y secularizar les escueles primaries; de 1919 a 21 y de 1930 a 1932 más de 2,5 millones d'alemanes, na so mayoría partidarios de parte de los partíos socialdemócrata y comunista, arrenunció a pertenecer a ilesia dalguna.

El librepensamiento decimonónicu considérase herederu de la Ilustración dieciochesca; refuga na so mayor parte la relixón, considerándola un tipu de superstición, y los dogmes y fenómenos sobrenaturales, de los cualos descree y a los que somete a una crítica implacable. Pal librepensamiento (tamién denomináu nel sieglu XIX llibre exame o exame llibre), nenguna ortodoxa mayoritaria presupon necesariamente la verdá. Por esti refugu del dogma, ente los llibrepensadores atopamos atéos, agnósticos, deístes racionalista y llibertarios. Pero tamién investigadores de la relixón como fechu empíricu y universal que la so esistencia nun puede ser negada ensin negar al home mesmu.

El librepensamiento ye la base filosófica pal movimientu del Humanismu secular. Tamién ye la base pedagóxicu-filosófica pa la escuela racionalista.

El llibrepensador y la ciencia editar

 
Bertrand Russell en 1936.

El llibrepensadores tán fuertemente comprometíos col usu de la investigación científica y la lóxica pa lliberar del error. Per mediu del hipercriticismu escépticu intenten llibrase de sesgos cognitivos que llinden l'intelectu: les creencies populares, los prexuicios culturales, el xovinismu, l'etnocentrismu o'l sectarismu. Por eso la ciencia y más exactamente'l métodu científicu guía a los llibrepensadores pola so naturaleza racional ya imparcial. La ciencia moderna ta basada nel llogru y verificación de la conocencia, a diferencia de la ciencia clásica que taba basada na mera recueya y organización de conocencia, d'ende que'l llibrepensador identificar col criticismu del métodu científicu. Les actuales asociaciones humanistes son impulsoras del pensamientu científicu y refuguen doctrines como'l creacionismu.

Ye error común pensar que'l llibrepensador trata toles idees por igual; el llibrepensador utiliza a la ciencia y la lóxica pa discriminar qué idees son miqueres. El filósofu Bertrand Russell nel so ensayu El valor del librepensamiento (1957), escribió:

Lo que fai a un llibrepensador nun son les sos creencies, sinón la manera como les sostién. Si él caltener porque los sos vieyos maestros dixéron-y que yeren ciertes cuando él yera nueva o si caltener porque si nun sería infeliz, el so pensamientu nun ye de nenguna manera llibre; pero si caltener porque, tres cuidadosa reflexón, atopar con un balance de pruebes a favor, el so pensamientu ye llibre, por estrañes que les sos conclusiones puedan paecer.

Llibrepensadores célebres editar

Ver tamién editar

Referencies editar