Llista rosa (n'alemán, Rosa Liste) ye la denominación que se da n'Alemaña a una serie de llistes y bancos de datos arrexuntaes polos servicios de seguridá sobre homosexuales reales o supuestos. El términu probablemente creóse por semeyanza a la llista negra». Empezando nel Imperiu alemán esistíen n'Alemaña llistes d'homosexuales masculinos arrexuntaes pola policía pa facilitar el cumplimientu del parágrafu 175 que condergaba la homosexualidá.

L'orixe de les llistes roses editar

La recueya de datos, l'estudiu y la persecución de crímenes, al igual que la llucha preventiva contra la criminalidad, convertir a lo llargo del sieglu XIX en responsabilidá de la policía. El cuerpu policial emplegó dende bien llueu les posibilidaes que daba la ciencia y la téunica pal so trabayu. N'Alemaña emplegar dende la década de 1870 la fotografía, dende la década de 1890 un sistema de midida inventáu pol criminalista francés Alphonse Bertillon que recoyía carauterístiques del cuerpu que nun camudaben, finalmente, a principios del sieglu XX, introduzse la dactiloscopia, tomar de les buelgues dactilares. Estos métodos llevaron llueu a la creación de llistes y cartiyes qu'aína se subdividieron en casos particulares.

Yá nel sieglu XIX apaecieron les primeres «llistes d'homosexuales» ("Homosexuellenlisten") o «llistes de sospechosos d'homosexualidá» ("Listen der homosexuell Verdächtigen"), como se solíen llamar dende finales del sieglu XIX. Homosexuales femeninos nun yeren incluyíos nes llistes, una y bones el párrafu 175 nun condergaba les rellaciones sexuales ente muyeres.

El términu llista rosa nun apaeció de xuru hasta dempués de la Segunda Guerra Mundial, faciendo referencia al triángulu rosa que teníen de ponese los homosexuales masculinos nos campos de concentración.

Imperiu Alemán editar

La primer mención de les llistes d'urnings» de la policía ye de Karl Heinrich Ulrichs de 1869: «Dixéronme que la policía de Berlín xestiona llistes secretes ya informes sobre más de 2000 urnings de Berlín».

En 1898, August Bebel, xefe del SPD, el partíu socialista alemán, y firmante del primer pidimientu al Parllamentu del Comité científicu-humanitariu pa la eliminación del párrafu 175, señaló que la policía de Berlín tenía llistes de nomes d'homosexuales:

Pero'l númberu de persones [llistaes] ye tan grande ya implica a persones de tolos estratos sociales, dende los más baxos hasta los más altos, que l'Estáu prusianu, si escorriera los delitos contra'l párrafu 175 en Berlín, veríase obligáu a construyir dos nueves cárceles.

Por cuenta de que una aplicación consecuente de la llei nun yera posible, Bebel esixó la eliminación del párrafu 175 del códigu penal.

La llista d'homosexuales de Berlín foi creada por Leopold von Meerscheidt-Hüllessem, el fundador del Erkennungsdienst (Serviciu de reconocencia) y primer direutor de la Inspeición d'homosexuales» de la Policía criminal de Berlín que'l so nome ye conocíu. Hans von Tresckow, el so socesor como direutor de la Inspeición, confirmó nel Procesu de Eulenburg que na direición de policía esistía una llista d'homosexuales.

En publicaciones contemporánees hai numberosos nicios sobre la llista policial d'homosexuales, pero falten datos concretos. Según el Comité científicu humanitariu, l'Álbum de criminales» (Verbrecheralbum) de Berlín tenía a finales de 1905 semeyes de 663 pederastes. Estes informaciones provienen, sicasí, de segunda mano yá que nun se conocen los orixinales nin les actes, con una esceición: nel archivu nacional de Düsseldorf atopáronse actes de más de 120 páxines. Provienen de los años 1912 a 1914 y documentan l'intentu del sombrereru de Colonia Albert M. d'esaniciar el so nome de les llistes d'homosexuales de Colonia y Düsseldorf.[1]

Dómina del nacionalsocialismu editar

Los datos acumulaos pola policía de la República de Weimar cayeron en 1933 en manes de los nazis. Fueron una importante ayuda na persecución de los homosexuales pola Gestapo y la Kripo (Policía criminal). Esta esperiencia histórica esplica la sensibilización de los homosexuales alemanes en cuanto al atroxu de datos privaos dientro de la República Federal.

En toles oficines de la Gestapo y la Kripo completáronse les fiches simples con semeyes. D'esta forma consiguíase romper l'anonimatu de los alcuentros casuales. En Düsseldorf, el chaperu y xantaxista Franz A. tuvo que revisar les fiches pa identificar a veceros y colegues. «Amosáronme 432 semeyes d'homosexuales y chaperos de Düsseldorf, declaré que nun tuviera que ver nada con nenguna de les persones amosaes.»

Amás de les coleiciones de datos habituales sobre los homosexuales, esistíen fiches especiales nes comisaríes, como por casu les de chaperos. Los chaperos yeren consideraos un peligru especial, yá que, xunto con otros, responsabilizábase-yos de la estensión» de la homosexualidá.

En 1936 una orde secreta creaba la Reichszentrale zur Bekämpfung der Homosexualität und der Abtreibung (Central del Reich pa la llucha contra la homosexualidá y l'albuertu). Nes fiches de la Central nun se debíen incluyir tolos homosexuales. Les sos funciones principales yeren la llucha contra los chaperos y los llamaos engañadores». Amás, tenía d'axuntase información sobre «comportamientos sexuales esviaos» de miembros del partíu nazi y les sos organizaciones, lo mesmo que de opositores políticos. Esti conxuntu de datos yera un mediu na llucha política y tenía d'apurrir proteición adicional frente a la incursión» de la homosexualidá nes mesmes files.

República Federal dende 1945 editar

En contra de les esperances de munchos homosexuales, l'artículu 175 caltúvose vixente na forma enfoscada del réxime nazi. Fiches que nun fueren destruyíes mientres la Segunda Guerra Mundial siguieron siendo utilizaes pola Kripo na República Federal d'Alemaña. En 1969, fecha na que se llegalizó'l sexu homosexual consentíu ente adultos, 3.000 homes en Múnich y 4.500 en Berlín taben fichaos.

Inclusive dempués de la llegalización siguió recoyéndose los datos d'homosexuales. Un fiscal escribió na revista «Kriminalistik» lo siguiente, poco primero de la reforma del artículu 175:[2]

A pesar de que posiblemente sía esaniciáu l'artículu 175 del Códigu Penal, tendría de mentase si nun sería del interés públicu, sobremanera de los homes nuevos, el caltener un rexistru y una cierta vixilancia del círculu de persones correspondiente. [...] Nun hai meyor métodu qu'un rexistru desaxeradamente detalláu d'homosexuales. Yá que d'esos círculos, nun puede negase, provienen los delincuentes pedófilos.

El Handbuch der Kriminalistik (Manual de la criminalística) consideraba inda en 1978 que yera necesariu que la policía tuviera rexistros de los homosexuales pa realizar les sos funciones na prevención del crime. Un altu cargu de la policía ensin identificar declaró a la revista Der Spiegel: «Toi convencíu de qu'esisten fiches actualizaes d'homosexuales en tolos Landeskriminalämter[3] d'Alemaña.»

Los comentarios nes fiches criminales (antecedentes) fueron efeutivamente borraes en 1969. Sicasí, les bases de datos policiales nun fueron destruyíes o lo fueron namái en parte. L'encargáu de la proteición de datos de Renania del Norte-Westfalia confirmó en 1980 que «nun se produció una depuración xeneral d'estes antigües actes [...] pola mor del volume de trabayu que representaría.».

Europol puede atropar información sobre la orientación sexual de les persones.

Escándalu IGVP editar

La policía de Baviera, Turinxa y Renania del Norte-Westfalia emplega dende va dalgún tiempu'l programa IGVP nel que se documentan accidentes de tráficu, denuncies y actos delictivos, cola información completa sobre delincuentes, víctimes y testigos. Esti programa faía posible una clasificación según la carauterística homosexual», lo que dexaba les busques correspondientes nel sistema.

En mayu de 2005 l'asuntu salió a la lluz gracies a un corréu electrónicu del Verband lesbischer und schwuler Polizeibediensteter y.V. (VelsPol; Asociación de policías lésbicos y gais) de Renania del Norte-Westfalia. L'asociación comentaba que na mázcara d'introducción de datos sol códigu 901 o la pallabra omosex podíen introducise o borrar datos sobre los llugares de xunta d'homosexuales. El programa, desenvueltu y distribuyíu pola policía de Baviera, tamién dexaba, siempres según el VelsPol, una busca de llugares del crime en feches determinaes, colo que yera bien senciellu determinar quien y cuando fora a llugares d'alcuentru d'homosexuales. Tamién podía combinase esa información col códigu 902, que sirvía pa los llugares habituales de prostitución. Según información de Der Spiegel, les oficines d'empléu y los rexistros teníen accesu a los datos de les persones clasificaes so omosex y podíen identificales.

VelsPol solicitó nun escritu internu al Ministeriu del Interior que se bloquiara esta posibilidá. Dempués de negar primeramente la esistencia de la función, bloquióse la posibilidá, gracies en parte a la presión de los medios de comunicación. El Ministeriu del Interior de Baviera, como provisor del programa, negóse a esaniciar la función del códigu informáticu.[4]

Fuentes editar

  • Güter Grau: Homosexualität in der NS-Zeit - Dokumente einer Diskriminierung und Verfolgung ISBN 3-596-11254-0
  1. Y. In het Panhuis y H. Potthoff en: Invertito, 3. Jg. (2001) páxs. 124-135
  2. Traducción propia del orixinal: „Wenn auch der § 175 StGB möglicherweise abgeschafft wird, so wäre doch zu erwägen, ob nicht im Interesse der Allgemeinheit, insbesondere der männlichen Jugend, eine gewisse polizeiliche Registrierung und Überwachung des entsprechenden Personenkreises beibehalten werden sollte. (...) Ye geht nichts über ein mit griffelspitzischer Sorgfalt geführtes Homosexuellenregister. Denn aus dieren Kreisen, das ist nun einmal nicht zu leugnen, kommen die gefährlichen pädophilen Triebtäter.“
  3. Central de la policía criminalista de los distintos Länder d'Alemaña
  4. Volker Streiter, Presidente de VelsPol NRW y.V.

Ver tamién editar

Enllaces esternos editar