Lliteratura d'Exiptu

La lliteratura d'Exiptu tien los sos oríxenes nel Antiguu Exiptu y ye una de les primeres lliteratures conocíes. Los exipcios fueron la primer cultura en desenvolver una lliteratura tal que la conocemos anguaño, esto ye, el llibru.[1]

Lliteratura del Antiguu Exiptu editar

 
Papiru Edwin Smith.

Los antiguos exipcios escribieron testos en papiros según en parés, tumbes, pirámides y obeliscos. Seique l'exemplu más conocíu de la lliteratura d'esti periodu ye la Historia de Sinuhé.[2] Otres obres conocíes inclúin el Papiru Westcar y el Papiru Ebers, según el Llibru de los Muertos. Mientres gran parte de la lliteratura del antiguu Exiptu yeren llibros sapienciales (lliteratura pensada pa la educación más que pal entretenimientu) tamién s'escribieron histories y biografíes namái pa entretener. L'autobiografía ye una de les formes más antigües de la lliteratura exipcia.[3]

Producción Lliteraria editar

Casi tola producción lliteraria del Exiptu clásicu conocióse poles inscripciones de los monumentos que fueron descifraes polos arqueólogos y llingüistes, tamién porque'l autores griegos caltuvieron nes sos histories importantes aportaciones, y finalmente una pequeña porción caltener en rollos de papiru y en viendas.

La estraña y misteriosa producción lliteraria del Exiptu antiguu nun llegó na so totalidá hasta nós; sicasí, arrexuntáronse delles obres de distinta dómina y variantes nel so conteníu.

De siguío preséntase esti cuadru sinópticu mentando les obres representatives conocíes, remarcando les más importantes de cada dómina.

Imperiu Antiguu

(2300 a 2100 e. C.)

Esti periodu caltién la lliteratura más antigua.
Conseyos a un sabiu exipciu
Descripción de la condición del país, de la cual naide ye ayenu.
Elcampesino Elocuente
Cómo un llabrador trunfa nun xuiciu gracies al so estilu oratoriu bien artificiosu.
Imperiu Mediu

(2100 a 1600 e. C.)

Esta etapa correspuende a la edá d'oru de la lliteratura clásica.
Historia de Sinuhé,l'exipciu
La historia d'un refuxáu que fuxe por razones polítiques a Siria y la so torna posterior.
La historia del náufragu
Cómo un marín ye salváu por una bisarma marín amigable.
Disputa d'un home cola so alma
Cómo l'alma d'un presuntu suicida persuadir por que non cometa tal error.
Imperiu Nuevu

(1600 a 1000 e. C.)

El rei Apofis y Sekenre: Rellatu épicu sobre la guerra pa llograr la espulsión de los invasores hicsos y la demostración del valor del emperador Ramsés II.
La historia de los dos hermanos
Una malvada muyer llogra dixebrar a los dos hermanos. (cuentu folklórico de gran trescendencia lliteraria)
Himnu al sol
Oraciones rituales.
Guerra de Horus contra Seb
Narración del trunfu de Horus pa quedase col tronu d'Osiris.
El llibru de los muertos
Himnos relixosos chiscaos con sentencies morales.
Declinación.
(1000 a 300 e. C.)
Últimu periodu de la lliteratura exipcia.
Nesti periodu la escritura correspuende al tipu xeroglíficu.
Setna y el llibru máxicu
Serie de rellatos populares en redol d'un llibru poderosu curiáu por culiebres y escorpiones.
Llamentos d'Iris y Neftis
Drama ritual qu'entiende una serie de fábules y d'histories sobre animales divinos.

Carauterístiques de la lliteratura exipcia editar

La Lliteratura Exipcia surdió de les antigües civilizaciones como resultáu de la voz popular. Esta transita por diversu llugares y moldia les cultures modernes. La lliteratura arcaica faraónica entiende mitos, fábules, cuentos populares, proverbios, oraciones y delles práutiques rituales y fórmules máxiques representaes como si fueren obres teatrales. Toa esta manifestación artística tien de mancomún l'empléu de recursos estilísticos frecuentes nes producciones arcaiques que consistíen en:

  • Repeticiones d'idees y estructures gramaticales.
  • Paralelismu.
  • Invocación a les divinidaes.
  • Manexu constante de la mitoloxía.

La lliteratura exipcia trataba distintes temes:

Moral
Equí tomábase en cuenta la conducta y les aiciones humanes por que se emponer al bien de sigo mesmu y de la comunidá. .
Fantasía

Equí falábase sobre apaiciones, espectáculos ya imáxenes que surden na mente, al esconxuru de pallabres o situaciones que les amenen. Por aciu la fantasía describen escenarios y personalidaes campanudes.

Mitoloxía

Falábase sobre Histories fabuloses de los fenómenos y aconteceres cotidianos divinizándolos por qu'apaezan favorablemente inclinaos al bienestar humano.

Desaxeraciones mitolóxiques y lliteraries
Equí utilizábase l'usu moderáu de recursos lliterarios como la repetición, el pleonasmu, la polisíndeton, el difrasismo, el paralelismu, los estribillos, los símiles y les desaxeraciones.
Maxín
Con muncha capacidá atélite, asonsáñense fechos de manera brillosa y colorida, con cuenta de favorecer esplicaciones máxiques.
Simbolismu

Esprésense idees per mediu de figures que tienen significáu convencional.

Temática primaria

Equí tóquense asuntos como la creación del mundu, la primer pareya, el diluviu, etc.

Intención didáctica

Equí pretende adomase al home por que pueda valorar la grandiosidá de la obra de los dioses na naturaleza y nel mesmu

El Nilu tuvo una enorme influencia nos escritos de los antiguos exipcios[4] al igual que los poetes greco-romanos que llegaron a Alexandría pa recibir el sofitu de los numberosos mecenes que vivíen ende, según p'aprovechar los recursos de la Biblioteca d'Alexandría.[5] Munchos de los grandes pensadores fueron a esa ciudá, incluyendo a Calímaco de Libia y Teócrito de Siracusa. Unu de los escritores exipcios más notables foi Apolonio de Rodas.

Lliteratura islámica exipcia editar

A partir del sieglu VIII, Exiptu foi conquistáu polos árabes musulmanes. La lliteratura, y especialmente les biblioteques, espolletaron sol nuevu Exiptu creáu polos conquistadores musulmanes.[6] Produciéronse dellos cambeos importantes mientres esti periodu qu'afectaron a los escritores. Los papiros fueron sustituyíos pol papel de tela ya introducióse la caligrafía como sistema d'escritura. El focu principal de los escritos foi l'Islam.

Lliteratura moderna editar

A finales del sieglu XIX y principios del sieglu XX el mundu árabe esperimentu l'Al-Nahda, un movimientu renacentista qu'afectó a tolos aspeutos de la vida, incluyendo la lliteratura. Una de les figures más importantes d'esti periodu ye Naguib Mahfuz, el primer exipciu en ganar el Premiu Nobel de lliteratura. En 1914, Muhammad Husayn Haykal escribió la novela Zaynab, considerada como la primer novela moderna ya islámica exipcia.

La novela editar

L'orixe de la novela n'Exiptu ta venceyáu a la fola de traducciones, más bien adautaciones, de la narrativa europea romántica, detectivesca y histórica que se produció a finales del sieglu XIX. Dos autores son los más representativos d'esti momentu: Yuryi Zaydan (1861-1914) y Mustafa Lufti al-Manfaluti (1876-1924).

Ver tamién editar

Notes editar

  1. Edwards,Amelia The literature and religion of ancient Egypt (aportada'l 30 de setiembre de 2007)
  2. Lichtheim,Miriam,Ancient Egyptian Literature, vol 1, University of California Press, 1975, Londres, ISBN 0-520-02899-6
  3. Ancient Egyptian Stories, Biographies, and Myths Archiváu el 26 de xunetu de 2011 na Wayback Machine. (aportáu'l 30 de setiembre de 2007)
  4. The Nile in Ancient Egyptian Literature (aportáu'l 20 de setiembre de 2007)
  5. Greco-Roman Poets Archiváu el 28 de setiembre de 2011 na Wayback Machine. (aportáu'l 30 de setiembre de 2007)
  6. Groups of books and book production in Islamic Egypt

Fuentes editar

  • Nuria Nuin y María Luisa Prieto, "Introducción" a Naguib Mahfuz, Espeyos, Cátedra (Lletres Universales), Madrid, 1999.