Lliteratura modernista

lliteratura modernista se conocer en llinies xenerales la lliteratura vanguardista en llingua inglesa que tuvo'l so apoxéu más o menos ente los años 1900 y 1940. El modernismu desenvolvióse principalmente n'Europa, polo que munchos escritores estauxunidenses treslladar a Londres o París que yeren nesi momentu los centros neurálxicos de la cultura artística. La corriente modernista viose direutamente influyida pol experimentalismo y les distintes vanguardies artístiques continentales (cubismu, surrealismu...), y estrémase pol so enfotu de rotura col heriedu victoriana. En términos xenerales, se engloba por tantu sol términu modernista a tola producción lliteraria d'escritores estauxunidenses y del Reinu Xuníu de la primer metá del sieglu XX.

Magar tratase d'un grupu heteroxéneu, puede dicise que los escritores modernistes tienen de mancomún, per un sitiu, el refugu del so heriedu inmediatu y, por otru, de la representación realista. Carauterízase pola voluntá de xugar coles mires del llector, l'enclín a "psicoanalizar" a los sos personaxes por aciu l'empléu de téuniques como'l monólogu interior, o l'afición a entemecer el xíriga caleyeru con un llinguaxe más ellaboráu, dacuando chiscáu de cultismos y llatinismos. En poesía, los modernistes esperimenten casi siempres col versu llibre y amiesten al llirismu alusiones culturales heteroxénees, dacuando escures y equívoques, ya imáxenes inconexas; apréciase coles mesmes un enclín acusáu a venceyar la poesía cola imaxe y les artes plástiques. Pola dificultá qu'esti tipu de lliteratura corada, especialmente en poesía, pos pa munchu llectores nun yera posible lleer y entender testos modernistes, suel afirmase que la poesía d'empiezos del sieglu XX amuesa ciertu calter elitista.

Introducción editar

La lliteratura modernista presentar en delles etapes, fuertemente marcaes pol antes y el dempués de la guerra, y con autores de dos continentes distintos, lo que fai que resulte difícil una descripción totalizadora. El nuevu sieglu traxo consigo munchos cambeos ya innovaciones que provocaron un tresformamientu radical d'espíritu y pensamientu, penerar inclusive a la vida diaria. La teoría del inconsciente freudiana modificó la perceición que l'individuu tenía de la so propia mente y la so identidá, y pensadores como Karl Marx o Nietzsche tresmanaron pa siempres les nociones tradicionales de verdá, certidume y moralidá. Esta progresiva tresfiguración na visión del mundu provocó que munchu escritores sintieren la necesidá d'un cambéu tamién nes sos propuestes lliteraries, lo que traxo consigo la folada de renovación esperimental que colectivamente conocemos como "modernismu" o "vanguardies", que, por esi enfotu rupturista, rescataba tamién de dalguna manera les idees revolucionaries del Romanticismu. Como se vio, movimientos nes artes plástiques como'l Impresionismu, el Post-impresionismu, y depués el Cubismu, constituyeron coles mesmes fontes d'inspiración pa los escritores modernistes.

Puede falase d'una primer etapa nel modernismu cuayada na poesía estauxunidense. El so empiezu establezse xeneralmente en 1912, en Chicago, cola publicación de la revista Poetry, que dio a conocer a los grandes poetes d'esti movimientu, como Ezra Pound, Wallace Stevens, T.S. Eliot o William Carlos Williams. Otros críticos apunten que, en realidá, la poesía modernista naciera antes, cola llegada d'Ezra Pound a Londres, en 1908, y la subsiguiente creación del círculu imagista.

Nel terrén de la narrativa, atopamos, nel Reinu Xuníu, un grupu d'escritores más heteroxéneu, entá inscritu na tradición inglesa. Dichu grupu se engloba sol términu "Edwardians" (eduardianos). El sentimientu renovador nel Reinu Xuníu surdió ente munchos d'ellos principalmente arriendes de la desilusión coles idees conservadores victorianes alrodiu de la certidume y la verdá oxetiva, y n'ocasiones manifiéstase como una crítica al imperialismu de la dómina anterior.

La Gran Guerra va imprimir un sellu descorazonador y pesimista nos avanzaos del modernismu; l'empiezu d'ésta provocó de primeres el cese de los intercambios vanguardistas internacionales. En pallabres de D. H. Lawrence, «la ciudá [Londres] pereció, dexeneróse, dexó de ser el corazón del mundu y convirtióse nun vórtice de pasiones rotes, lluxuria, esperances, mieos y horrores».[1] La guerra causó nueve millones de muertos, y munchos de los que tornaron d'ella facer estigmatizaos, recreando los sos horrores nun enllargáu sufrimientu tanto físicu como mental. La guerra paralizó tamién los alderiques políticos empecipiaos sobre l'autonomía d'Irlanda y sobre el sufraxu femenín. El racionalismu imperante na era victoriana nun apurría recursos pa esplicar y asumir tanto sufrimientu; por casu, la futilidad de la enllargada guerra de trincheres. Nos escritores que participaron na guerra, como Siegfried Sassoon o Wilfred Owen, percíbese una ironía amargosa y un fondu sentimientu de decepción, que progresivamente dixebrar de los que nun vivieron la esperiencia bélica en primer persona.

Los años que siguieron al Tratáu de Versalles, esto ye, el llamáu periodu d'enteguerres y la Gran depresión, ven apaecer un nuevu grupu d'escritores modernistes, los exiliaos culturales de la Xeneración perdida, que se treslladaron na so mayoría a París y otres partes d'Europa, con nomes tan importantes como Ernest Hemingway, F. Scott Fitzgerald, Ezra Pound, Sherwood Anderson, Waldo Peirce, John Dos Passos, T. S. Eliot, William Faulkner o Djuna Barnes. La espresión "xeneración perdida" atribuyir a Gertrude Stein, quien al paecer nun fixo más que reproducir les pallabres del dueñu d'un taller mecánicu parisín.[2]

La poesía modernista editar

Como s'indicó enantes, la poesía modernista apaez más o menos de la que la revista Poetry, que publica a la mayoría de los poetes d'esta dómina y empresta una especial atención a los más renovadores. El imagismo, unu de los primeros movimientos modernistes nos países anglófonos, taba primeramente lideráu pol inglés T. Y. Hulme y l'estauxunidense Ezra Pound, y empecipióse alredor de 1910. Les carauterístiques principales del imagismo son l'empléu d'un discursu senciellu, la preferencia pol versu llibre y la creación d'imáxenes vívidas y orixinales, d'ende'l so nome. Diches enclinos tuvieron una gran impautu y estendiéronse a otros movimientos modernistes. El imagismo topa la so inspiración igualmente n'estrofes asiátiques como'l Haiku y el Tanka. Poetes acomuñaos al movimientu imagista son H.D., Richard Aldington y John Gould Fletcher, con que les sos obres publicar delles antoloxíes, como Some Imagist Poets (1917).

Alredor de 1913, Pound desvenceyar del imagismo y propunxo el nome de Vorticismo pa un movimientu, lideráu pol pintor y escritor Wyndham Lewis, qu'entemecía la lliteratura y les artes plástiques. El vorticismo atópase bien venceyáu al Futurismu de Marinetti, y la so manifestación más bultable ye'l diariu Blast, que solo publicó dos númberos. Na pintura vorticista la vida moderna amuésase como una disposición de llinies marcaes y colores discontinuos qu'atrai la mirada del espectador al centru del llenzu. La pallabra deriva del términu vórtice, y trata d'espresar el remolín o llugar onde nacen les emociones. Nel segundu y últimu númberu de Blast declarábase la llealtá de los vorticistas escontra Inglaterra na llucha contra'l fascismu, y anuncióse qu'unu de los sos líderes, Henri Gaudier-Brzeska, morriera nes trincheres. Esta declaración marcó un xiru nel modernismu inglés.

La obra que marcaría un finxu na poesía de principios de sieglu ye La tierra baldía (1922) de T.S. Eliot, que, según los sos contemporáneos, supo captar genialmente el pesimismu de la dómina y la desilusión d'una xeneración».[3] La tierra baldía (The Waste Land, n'inglés), ye un testu estrañu, compuestu por diversu fragmentos, dalgunos d'ellos escritos n'otres llingües (siquier siete: llatín, griegu, sánscritu, francés, alemán, etc.), qu'entemez al empar distintos estilos, métriques y rimas, con frecuentes discontinuidaes, yuxtaposiciones y referencies culturales y lliteraries de diversos países y fontes.

Otru poeta, magar más tardíu, ye W. H. Auden, conocíu como'l enfant terrible de la llírica modernista. La so voz poética, más accesible, entra en significativu contraste cola más escura de Eliot. Críticos como Samuel Hynes falaron d'una "xeneración Auden" (The Auden Generation (1972), y de la influencia d'esti poeta n'otros, ente los que cabo destacar al galés Dylan Thomas.

Narrativa editar

La narrativa modernista I, escritores europeos editar

Dos nomes surden de momentu nesti capítulu: James Joyce y Virginia Woolf. La segunda ye una de les figures claves del Círculu de Bloomsbury, que tien el so orixe nes amistaes cuayaes por dalgunos de los sos componentes masculinos na universidá de Cambridge, qu'empezaron a axuntase nel llar de los Stephen (apellíu de soltera de Virginia Woolf), na londinense Gordon Square. Anque los componentes d'esti grupu tomaben tamién otru tipu d'intelectuales, los escritores yeren: Lytton Strachey, E. M. Forster, Virginia Woolf, y el so home, Leonard Woolf. Nun hai una temática común al círculu de Bloomsbury, escluyendo quiciabes la tolerancia al agnosticismu, la oposición a la guerra, una sexualidá llibre y la previsión del esmantelamientu del imperiu colonial británicu. Los sos integrantes trabayaben de forma independiente, asina, por casu, Virginia Woolf desenvolvió ensayos feministes, y noveles qu'esploraben el mundu interior de los protagonistes por aciu la téunica del monólogu interior (Stream of conciousness), como Al faru o La señora Dalloway. Ente que'l so home, Leonard Woolf, Clive Bell y E. M. Forster centrar n'escritos políticos, la llucha de clases y escritos de tintes antimperialistes. Ente estos postreros cabo destacar A Passage to India, d'E. M. Forster, qu'amuesa la tensión racial na India na dómina previa al esmantelamientu del Raj Británicu. De forma más revesosa, D. H. Lawrence foi primero un protexíu de Bloomsbury, del cual más tarde desvenceyar. La novela de Lawrence, al igual que la de Forster, amuesa una sexualidá más abierta que la de munchos de los sos contemporáneos y antecesores, tocando tamién otres temes como la llucha de clases, según apréciase nes sos obres Lady Chatterley's Lover y l'autobiográfica Sons and Lovers.

Considerar a James Joyce, xunto a Marcel Proust y Virginia Woolf, como una de les figures clave nel desenvolvimientu de la novela modernista. La so novela Ulises cunta les esperiencies y pensamientos del so protagonista, Leopold Bloom, en Dublín, mientres un solu día, un día cualesquier, que la so narración estender a lo llargo de 900 páxines (na so traducción española). Yá dende'l títulu alude a La Odisea, con que'l so paralelismu, más o menos esplícitu, xuega tola obra. La novela exhibe una téunica prosística caudalosa, variada y fuertemente esperimental que, dende la so publicación, cautivó l'atención d'una llarga llista d'escritores y críticos especializaos.

Tamién podemos reconocer a Samuel Beckett, como parte d'esti movimientu, siendo la so triloxía (Molloy, Malone muerre y L'Innomable (novela) exemplos representativos, siendo noveles netamente esperimentales, con hestories y trames narraes namái al traviés del monologo internu.

Yá más palantre atopamos la crítica al totalitarismu en noveles como Un mundu feliz, d'Aldous Huxley, o 1984, de George Orwell, obres que tamién atopen cabida nel modernismu anglosaxón.

La narrativa modernista II, escritores estauxunidenses editar

Los escritores estauxunidenses del modernismu son aquellos pertenecientes a la que se vieno a llamar "Xeneración perdida", que reflexaron el clima de pesimismu y desconciertu que siguió a la Primer Guerra Mundial. Los escritores d'esta xeneración consideraben que'l panorama cultural del so país yera insatisfactoriu, que taba apoderáu por una cultura materialista, y escarecía d'una cultura cosmopolita.[4] Munchos treslladáronse a Francia, onde se-yos conocía como la Génération du Feu, o viaxaron per Europa buscando un estilu de vida más "bohemiu".

La guerra y la gran depresión tamién afectaron fuertemente a esti escritores. Describieron la inutilidá y la crueldá de la guerra, el materialismu de los felices años venti, la era del jazz, la depresión económica y el cayente del suañu americanu.

Considérase que les obres de los escritores de la Xeneración perdida, como The Great Gatsby (F. Scott Fitzgerald), Fiesta (Ernest Hemingway), o El soníu y la roxura (William Faulkner) atopar ente los meyores de la lliteratura estauxunidense. Amás de los citaos, otros autores de la Xeneración perdida son: Hart Crane, y. y. cummings, John Steinbeck, John Dos Passos, Thornton Wilder, Thomas Wolfe, Gertrude Stein, Djuna Barnes, Dashiell Hammett, Raymond Chandler, Henry Miller y Ford Madox Ford.

Referencies editar

  1. The Short Oxford History of English Literature p. 508
  2. Tal como lo describió Hemingway nel capítulu "Une Generation Perdue", de A Moveable Feast, el términu foi recoyíu y traducíu por Gertrude Stein del dueñu d'un taller parisín onde taba iguando'l so coche.
  3. T. S. Eliot: 'Some of the more aproving critics have said that I had expressed the "disillusionment of a generation", which is non-sense.' 'I may have expressed for them their own illusion of being disillusioned, but that did not form part of my intention'. The Short Oxford History of English Literature p. 529.
  4. "The Lost Generation" Jill Tripodi and Jackie Gross [1]

Referencies editar

  • Jahan Ramazani y Mogan Myers The Norton anthology of English Literature, octava edición, versión en llinia.
  • The Short Oxford History of English Literature, ed. Andrew Sanders, segunda edición, Oxford University Press, 2000.

Enllaces esternos editar