Loxosceles laeta

especie d'arácnidu

La araña de rincón, araña de los rincones o araña violinista (Loxosceles laeta) ye una especie d'araña araneomorfa de la familia Sicariidae (antes de la familia Loxoscelidae)[1] que suel escondese en resquiebros y rincones de mal accesu, d'ende vien el so nome. Ye considerada como la más peligrosa de les arañes del xéneru Loxosceles[ensin referencies], yá que la so mordedura produz frecuentemente reaiciones sistémicas severes ya inclusive la muerte.

Loxosceles laeta
Clasificación científica
Dominiu: Eukaryota
Reinu: Animalia
Filu: Arthropoda
Clas: Arachnida
Orde: Araneae
Familia: Sicariidae
Xéneru: Loxosceles
Especie: L. laeta
(Nicolet, 1849)
Consultes
[editar datos en Wikidata]

Distribución y hábitat editar

Loxosceles laeta ye nativa d'América del Sur. Ye común en Chile, Guatemala, Perú, Ecuador, Arxentina, Uruguái, y el sur y este de Brasil.[2][3]

Foi introducíu n'América del Norte y dellos países d'América Central, pero nun espolleta naturalmente nestos países. Nos Estaos Xuníos la especie establecer na zona de Los Angeles.[4] Tamién se reportaron infestaciones en Florida, Cambridge (Massachusetts) y en Vancouver (Canadá).[ensin referencies]

Descripción editar

 
Gatuña de rincón, amosando los sos 3 pares de güeyos, la so marca en forma de violín y les sos llargues pates traseres.

Ye una de les mayores especies de Loxosceles; mide xeneralmente de 8 a 30 mm colos pies estendíos. Como la mayoría de les especies de Loxosceles, ye marrón y tien marques nel llau dorsal del tórax con una llinia negra que parte d'ende con forma de violín, que'l so pescuezu apunta a la parte posterior de l'araña, lo que-y da'l so nome n'árees de fala inglesa, fiddleback spider («araña de violín»). Cuando'l dibuxu de violín nun ye visible haber d'esaminar los güeyos pa la so correuta identificación. A diferencia de la mayoría de les arañes que tienen 8 güeyos, les arañes recluyíes tienen 6 entamaos en pares (díadas) con un par medianu frontal más grande y 2 pares llaterales bien pequeños que-y apurren un visión de 300º.

Ye de contextura más bien gruesa y pilosa. Se mimetiza fácilmente col so mediu ambiente gracies al so color negru, pardu, acoloratáu-verdosu, ceniza-verdosu o ceniza-pardu. La fema ye más grande y de opistosoma más prominente que'l machu, siendo tamién más peligrosa.

Los quelíceros tán allugaos na parte inferior del prosoma y acaben en forma d'aguyes bien fines de color negru. Capaz de reaccionar rápido, esta araña puede correr velozmente en busca d'abelugu, escabulléndose en rendijas de non más de 5 mm o saltando hasta 10 cm d'altor.

Comportamientu editar

L'araña de rincón ye principalmente nocherniega, viéndose amontada la so actividá en nueches veraniegues caloroses y con lluna. Magar ye activa mientres tol añu, la so vitalidá mengua cola llegada del fríu. Por ello los sos llugares predilectos mientres el día son los rincones escuros, de los que sale pa cazar. Esta especie d'araña esconder en llugares polvorientos y pocu aseados como, por casu, so los tanques de gas, detrás de cuadros, cornises, llibreríes o nos armarios, especialmente con ropa.

Una forma de detectar la so presencia ye gracies a la esistencia de exoesqueletos, dexaos pola muda de l'araña detrás de cuadros, cornises, etc. Un namái individuu puede llegar a dexar trés mudes antes d'algamar el so tamañu adultu. Otra manera ye por aciu la so telaraña que tien un diseñu desordenáu ya irregular, y xeneralmente alcuéntrase en perfiles en forma d'ángulu rectu (esquines), onde texe una rede horizontal en forma d'hamaca, curtia. De color blancu y algodonosa, ye pocu efeutiva pa la caza aérea d'inseutos. Un solu individuu detectáu implica siquier dos individuos presentes dientro del área (60 m²).[ensin referencies]

Ye espantina y abondo rápida corriendo, pudiendo algamar hasta 15 km/h, lo que la fai muncho más rápida qu'otres arañes (especialmente la gatuña tigre, el so depredador natural).[ensin referencies]

Efeutu de la mordedura editar

Dientro del xéneru Loxosceles, esta araña ye la que tien mayor distribución en Suramérica y ye la más peligrosa.[5] El cuadru anafiláctico producíu pola toxina de la picadura llámase loxoscelismo.

Aición del venenu editar

El venenu de la Loxosceles laeta ye potencialmente mortal dependiendo de la rellación inóculo-masa del individuu. La so aición ye esencialmente proteolítica y necrótica (esllee los texíos causando muerte celular). Contién poderoses enzimes proteolíticas que destrúin tou lo que tenga proteínes, pudiendo ser 15 vegaes más tóxicu qu'una cobra y 10 vegaes más potente que la quemadura con ácidu sulfúrico. Amás, el so venenu tien un altu poder de penetración nel fégadu y víes biliares.

Loxoscelismo cutaneu editar

 
Picadura per araña de rincón .

La evolución ye a una úlcera necrótica o edematosa, que se define nes primeres 24 hores del cuadru y tien una escasa repercusión sistémica, con fiebre y compromisu del estáu xeneral. Al afitase na úlcera, el signu evolutivu de mancadura de color coloráu–blancu-azul ye típica del loxoscelismo.

Dempués de 4-8 hores, l'área de la mordedura siéntese doliosa y con pruyiciu, presentando una induración central arrodiada per un área pálida d'isquemia y una zona de eritema. Polo xeneral, nun esiste linfadenopatía rexonal. La mancadura puede sumir al cabu de dos o tres díes, o bien evolucionar a la fase más grave. Los entueyos son: celulitis, linfangitis, mancadures cutanees similares a pioderma gangrenoso.

Loxoscelismo visceral editar

L'entueyu más seriu del loxoscelismo ye'l shock anafiláctico, con un 32% de mortalidá, dar ente'l 5% y el 20% de los casos, preséntase hematuria, fiebre, anemia hemolítica, leucocitosis, un recuentu de plaquetes variable y alteración de la función renal, con hipercalemia y creatinina plasmática elevaes, llevando a la insuficiencia renal aguda oligúrica, de tipu renal- intrínseca por cuenta de que, pola hemólisis, tápense los túbulos renales cola hemoglobina, causando una necrosis tubular aguda (pudiendo riquir diálisis), esta fase trai riesgos vitales.

En formes más series, la placa ye acoloratada, de tonu violáceo, el eritema ye tremáu, el centru de la mancadura apaez hemorráxicu y necróticu con una angüeña na parte cimera. Evoluciona a una placa livedoide, grande, depués a una úlcera necrótica, que depués de tres selmanes esprender quedando una úlcera llimpia que puede algamar más de 25 cm de diámetru, pa depués terminar nun repulgu ablayáu, nun verdaderu cráter necrosado.

El inóculo del venenu nun xenera nengún tipu d'inmunidá a futuru pudiendo ser fatal nuna segunda oportunidá en casu de desenvolvese un cuadru d'alerxa anafiláctica.

Primeros auxilios editar

Hai qu'actuar rápido sobre l'afeutáu.

  • Aplicar xelu en bolsa sobre la firida pa frenar la velocidá de reaición.
  • Caltener al paciente en reposu y nuna posición cómoda. Evitar movimientos innecesarios.
  • Controlar la so temperatura.
  • Aplicar vendaje compresivo con xelu. Soltar de cuando en vez.
  • Ante la tumefaición o edema del miembru afeutáu, alzalo.
  • Si ye posible: llavar la zona con agua y xabón.
  • Nun utilizar desinfestantes o antisépticos que coloreen la zona, amazcarándola.
  • Nun s'encamienta'l sajado de la firida.
  • Treslladar a un centru asistencial rápido.
  • No posible (ye ideal y de muncha ayuda), prindar l'arácnidu o restos d'él y llevalos xunto col afeutáu pa la so identificación.
  • Importante: llevar al afeutáu a un centru asistencial que tenga'l sueru anti-loxosceles antes de 4 hores de trescurrida la picadura.

Tratamientu editar

  • Llimpieza del área afeutada.
  • Fríu local, elevación y posterior inmovilización laxa de los miembros afeutaos.
  • Pal pruyiciu alérxicu ocupar antihistamínicos H1; analxésicos ; dapsona, colchicina (namái en cutaneos bien graves).
  • Corticoides (discutible), sueru antiloxosceles (comúnmente llamáu sueru de caballu) 1-2 angüeñes (esto namái neutraliza la toxina llibre nes 6 primeres hores dempués de la picadura.
  • Dexar qu'evolucione la placa, la dixebra quirúrxica inmediata de la firida puede ser perxudicial; el desbridamiento y l'ensiertu cutaneu namái s'acutar pa cuando unvien los signos d'inflamación aguda.
  • Dependiendo del contestu del incidente y del paciente, tien de considerase l'alministración d'antibióticos y profilaxis antitetánica.
  • Tar sollerte a signos de compromisu sistémico grave (loxoscelismo cutaneu-visceral), evaluar función renal , electrolitos plasmáticos (especialmente'l K+), entueyos cardiovasculares (EPA, arritmies), alteraciones inmunitarias y endocrines.

Prevención editar

La meyor prevención ye l'aséu rigoroso y fondo d'aquelles zones en que regularmente non se consideren como rutina de aseamiento, ye recomendable l'usu de guantes llixeros y d'aspiradores de bona potencia.

Poner especial atención a detrás de los cuadros, esquines cimeres, elementos de paré, aquelles cames con cajonera y zócalo al suelu, esquines d'armarios y especialmente nos muebles de cocina nel entrezócalo o na parte cimera fora de la vista. Si la so vivienda amás cunta con enredaderes al muriu, bambúes, cúmulos d'oxetos o lleña acumulao dende tiempu ye altamente probable la esistencia d'individuos.

N'especial, encamiéntase la inspeición de la ropa colgao por dalgún tiempu, revisar principalmente les bastes y bolsos. Solmenar enérxicamente la ropa a asitiase ye una bona midida.

Agora bien, la esistencia de preses ye un factor qu'afala la cantidá d'individuos, ye bien aconseyable caltener la menor cantidá de mosques o otros inseutos voladores dientro del llar. Disponga los basureros lloñe de la vivienda, nun atraiga mosques al interior, caltenga a les mascotes defecadoras fuera de la vivienda, baldee y llimpie los patios qu'elles usen diariamente.

L'asitiar trampes-pegañoses ye otra bona midida, los arácnidos nun pueden lliberar y muerren por aición del piretroide trescaláu nel adesivu.

Una téunica simple d'atrapar a estes arañes ye usar un papel blancu del tipu hixénicu formando un conu invertíu col concu de la mano, averase sigilosamente y coyer ente la paré y el papel, l'araña ye prindada por simple atrapamiento y refugada nel retrete ensin mayores riesgos. De xacíu, l'araña tien que sorprendese quieta, polo que ye imprescindible nun asustala y averar la mano col conu de papel dende enriba amodo (por dalguna razón l'araña nun detecta los movimientos de los elementos de color blancu).

La forma más clásica d'esaniciar a estes arañes ye a cencielles entartallala col calzáu. La forma más segura ye utilizar dalgún insecticida potente pa esaniciar a estos arácnidos.

Si detéctase un individuu fema, va haber casi siempres al menos dos más asociaos al área de detección. Ye imprescindible dase la voluntá d'allugalos a toos y esanicialos. Yá que dacuando esta araña cuerre bien rápido, enxamás se debe cazar cola mano desnuda, use aspiradora o bien cubra la so mano con un conu de papel hixénicu y atrápela primiendo contra la superficie.

Una forma d'esaniciar a la población d'arañes de rincón ye la d'introducir gatuñar tigre (Scytodes globula) al so hábitat. Esta araña ye inofensiva pal ser humanu, pero esto rique educación de los habitantes de la casa pa nun esaniciales por fuercia.

Los venenos antiarañas nun son 100% efeutivos yá que el cuerpu de l'araña ye semi-aereu, los meyores venenos son aquellos que puedan ser trescalaos nes sos pates yá que éstes nel so aséu van absorber la sustancia activo como ye'l casu de venenos a base de piretroides.

La nebulización con piretroides atomizaos ye aconseyable, pos algamen les zones respiratories de l'araña y llogra afogales.

En Chile, dellos conceyos (Ponte Alta) ufierten zoonosis a los llares infestaos con estes arañes y ye totalmente gratuitu.

En dellos mercaos esisten pintures anti-arañes, estes pintures contienen un piretroide altamente reactivu (esprende calor) que virtualmente "quema" les pates del animal y esta cai al suelu, nun les esanicia pero previén el so ascensu a parés y techos. Sicasí, un estudiu demuestra que la pintura disponible nel mercáu nun sirve como empuste d'arañes.[6]

Importancia médica editar

Como yá s'indicó esta araña nun ye agresiva y muerde xeneralmente namái cuando ye apertada contra la piel humano, tal como al faer usu d'una prenda de vistir. Como toles arañes de la familia Sicariidae, el venenu de la recluyida chilena contién l'axente dermonecróticu esfingomielinasa D, que s'atopa d'otra manera solamente en poques bacteries patóxenes. Según un estudiu, el venenu de la recluyida chilena (xunto cola araña arenera de seis güeyos), contién un orde de magnitú más d'esta sustancia que faen les otres arañes Sicariidae, tal como l'araña recluyida parda.

Dellos mordigaños son menores ensin nenguna necrosis, pero una parte pequeña producen mancadures dermonecróticas severes (loxoscelismo cutaneu) o inclusive condiciones sistémicas (loxoscelismo víscerocutáneo;) dacuando resultando n'anomalía renal y 3-4% de casos nun estudiu clínicu recién en Chile, en muerte.

Les picadures series formen una úlcera necrotizante que destrúi'l texíu nidio y puede llevar meses y con bien poca frecuencia años en sanarse, dexando repulgos fondos. El texíu estropiáu va volvese gangrenoso y finalmente fangal. De primeres puede nun haber nengún dolor d'una picadura, pero col intre del tiempu, la firida puede ponese tan grande como 10 pulgaes (25 cm) en casos estremos. Los mordigaños pueden llevar hasta siete hores pa causar dañu visible; los efeutos sistémicos más serios pueden atopase antes d'esti momentu, como'l venenu de cualquier tipu estiéndese perdayures del cuerpu en minutos. Informáronse muertes pa la especie suramericana rellacionada Loxosceles Entemedia. Créese agora qu'una condición médica antigua conocida por viaxeros y residentes en Chile, el mancha gangrenosa de Chile, ye causada por mordigaños d'araña de rincón.

Los primeros auxilios impliquen l'aplicación d'un paquete de xelu pa controlar la inflamación, l'aplicación d'Aloe vera apanga y ayuda a controlar el dolor, allegar al médicu puestu. Si puede prindase fácilmente, tendría de traese l'araña col paciente nun frascu tresparente, fuertemente zarráu, de cuenta que puedan identificar. Sicasí nel momentu que reparar el mordigañu, nun ye probable que nenguna araña atopada cerca sía la culpable.

Otres especies editar

N'América del Norte esiste otra especie llamada ermitaña marrón (Loxosceles recluyida), que ye daqué menor que la so prima suramericana. El mayor númberu de casos deber al machu más qu'a la fema (que ye enforma mayor) y la mordedura venenosa causa gran dolor ya irritación pero non proteolítica como la Loxosceles laeta.

La ermitaña marrón habita ente piedres, cúmulos de maderes o lleña y el so aspeutu ye más bien pequeñu, de color café bien claro, ye bien tarrecida pola sintomatoloxía doliosa que xenera.

Referencies editar

  1. Sistema Integráu d'Información Taxonómica. «Loxosceles laeta (TSN 859887)» (inglés).
  2. Willis John Gertsch (1967). «The spider genus Loxosceles in South America (Araneae: Scytodidae)». Bulletin of the American Museum of Natural History 136 (3):  páxs. 119–183. http://digitallibrary.amnh.org/dspace/bitstream/2246/1989/1/B136a03.pdf. 
  3. Willis John Gertsch & Franklin Ennik (1983). «The spider genus Loxosceles in North America, Central America, and the West Indies (Araneae, Loxoscelidae)». Bulletin of the American Museum of Natural History 175:  páxs. 264–360. http://digitallibrary.amnh.org/dspace/bitstream/2246/981/1/B175a03.pdf. 
  4. Burkhard Bilger (5 de marzu de 2007). «Spider Woman: Hunting venomous species in the basements of Los Angeles». The New Yorker. http://www.newyorker.com/magazine/2007/03/05/spider-woman. 
  5. Loxosceles laeta, identificación y una mirada so microscopía de barríu” [1], y ésti de FUTRELL J. Loxoscelism. Am J Med Science 1992;304: 261-7.
  6. http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-98872009000200008

Enllaces esternos editar