Lubián ye un conceyu y llocalidá española de la provincia de Zamora, na comunidá autónoma de Castiella y Llión.[3]

Lubián
Alministración
País España
Autonomía Castiella y Lleón
Provincia provincia de Zamora
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Lubián Felipe Lubián
Nome oficial Lubián (es)[1]
Códigu postal 49570
Xeografía
Coordenaes 42°02′06″N 6°54′25″W / 42.035°N 6.9069444444444°O / 42.035; -6.9069444444444
Lubián alcuéntrase n'España
Lubián
Lubián
Lubián (España)
Superficie 94.46 km²
Altitú 1030 m[2]
Llenda con Pías, Porto de Sanabria, Requejo de Sanabria, Hermisende y A Mezquita
Demografía
Población 306 hab. (2023)
- 160 homes (2019)

- 147 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de provincia de Zamora
0.01% de Castiella y Lleón
0% de España
Densidá 3,24 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
ayuntamientolubian.es
Cambiar los datos en Wikidata

Xeografía editar

Asítiase al noroeste de la provincia de Zamora, xunto a la provincia gallega d'Orense, estremera a la contorna de Viana, y próximu a la frontera con Portugal, al altor de la rexón histórica de Trás-os-Montes. Pertenez a la denomada Alta Sanabria, una subcomarca de la contorna histórico y tradicional de Sanabria. Nel so términu municipal atópense les llocalidaes d'Aciberos, Chanos, Les Hedradas, Hedroso, Lubián y Padornelo.[4]

El so allugamientu xeográficu, allegante a Galicia y próxima a Portugal, favoreció que sía unu de los pocos conceyos billingües de la provincia de Zamora, yá que los sos habitantes utilicen davezu'l idioma español y el gallegu.[5][6]

El so cascu urbanu atópase trevesáu pela antigua carretera N-525, na actualidá llamada ZA-106. Tamién circunvalan el conceyu una nueva variante de la N-525 y l'A-52 o autovía de les Ríes Baxes. Cuenta con una estación de ferrocarril convencional, la estación de Lubián. Na actualidá ta construyéndose la futura Llinia Ferroviaria d'Alta Velocidá ente Madrid y Galicia, que va pasar pol conceyu, anque en principiu nun ta prevista la construcción de nenguna estación o apeaderu.

El Camín Mozárabe-Sanabrés editar

Lubián ye l'últimu conceyu del Camino Mozárabe-Sanabrés al so pasu pola provincia de Zamora. Nesta población el pelegrín atopa la primera de les más d'un centenar de “piedres”, toes distintes, realizaes pol escultor ourensán Carballo y dispuestes a lo llargo del trazáu pola provincia d'Ourense.

Historia editar

 
Detalle del mapa "Spain and Portugal" realizáu por John Betts en 1838, nel que puede apreciase Lubián

Na Edá Media, cola meyora de la Reconquista, Lubián quedó integráu nel Reinu de Llión,[7] adscripción que caltuvo darréu,[8] fechu pol cual, mientres la Edá Moderna, la documentación recueye explícitamente la pertenencia de Lubián al Adelantamientu del Reinu de Llión.[9]

Esiste la teoría, sobre la base de la tradición oral llocal, de que Lubián pudo pertenecer a la Orde del Temple mientres dómina medieval, magar la falta de documentos nun dexa faer nenguna afirmación concluyente al respeutu.[10]

Yá na Edá Contemporánea, al crease en 1833 les actuales provincies, Lubián quedó integráu na provincia de Zamora, dientro ésta de la Rexón Lleonesa.[11]

Monumentos editar

  • Santuariu de la Virxe de la Tuiza. Declaráu Bien d'Interés Cultural, conserva nel so interior la Virxe de les Nieves, patrona de l'Alta Sanabria.
  • Castro d'As Muradellas. Trátase d'un antiguu castru ástur que data del sieglu III e. C. Ta declaráu Bien d'Interés Cultural.
  • Ilesia de San Mamés. Construyida n'estilu barrocu tardíu.
  • Arquiteutura tradicional. Les sos viviendes suélense entamar siguiendo l'esquema de corte (corte) en planta baxa y vivienda na cimera, a la que s'apuerta por aciu una escalera esterior que desagua nun corredor de madera, elementos destacaos de l'arquiteutura sanabresa. Los murios construyir con mampuesto de granitu, ente que la estructura de forxaos y cubierta realizar con madera de carbayu. L'interior de la vivienda suel llindase a dellos cuartos y una cocina alredor de la cual entámase la vida.[12]
  • Cortello dos Llobos. Ye un antiguu y peculiar cortil realizada con arquiteutura tradicional como trampa pa la caza de llobos.[13]

Fiestes editar

Ente les principales fiestes d'esta llocalidá, destaquen:

  • Virxe de la Tuiza, el 5 d'agostu.
  • Fiesta llocal, los díes 8 y 9 de setiembre.
  • Romería de la Tuiza, l'últimu fin de selmana de setiembre.

En Lubián tamién s'entamen otros actos como'l de folk-rock Nas Portelas y el de bandes de música tradicional.[14]

Demografía editar

El conceyu de Lubián, como la mayor de los conceyos de Sanabria, atopar nuna situación de decrecimiento vexetativu. La situación actual tien el so orixe en delles folaes d'emigración, principalmente'l éxodu rural de los años 1950 y 1960 con destín a Madrid, Barcelona o Bilbao. Magar esti foi'l movimientu migratoriu más intensu, tamién tuvieron llugar otros con anterioridá y con posterioridá a les décades indicaes, como los que mientres la primer metá del sieglu XX centráronse primero en Iberoamérica -principalmente Arxentina y Cuba - y darréu n'Europa -Francia, Suiza y Alemaña-. La continua emigración afectó negativamente al datu más visible, el de la densidá de población de Lubián, con una evolución negativa que ye consecuencia direuta del cada vez menor númberu de vecinos. Pero tamién afectaron a otros aspeutos menos visibles a güeyu como son los rellacionaos cola composición de la so masa de población. Nesti sentíu, producióse una notable crecedera del índiz d'avieyamientu y l'índiz de natalidá ye sensiblemente inferior al de mortalidá.

Gráfica d'evolución demográfica de Lubián ente 1900 y 2017
Fonte: Institutu Nacional d'Estadística d'España - Ellaboración gráfica por Wikipedia.

Nucleos de población editar

El conceyu estremar en seis nucleos de población, que teníen la siguiente población en 2017 según l'INE.[15]

Nucleu de población Población
Lubián 166
Chanos 48
Padornelo 36
Aciberos 31
Hedroso 20
Les Hedradas 12

Conceyu editar

L'alcaldía lleva delles llexislatures en manes del PSOE, siendo clave pa ello la figura de Felipe Lubián, alcalde del conceyu dende 1979.

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. URL de la referencia: https://www.aemet.es/es/eltiempo/prediccion/municipios/lubian-id49100.
  3. Lubián na páxina web del ICO
  4. Lubián na páxina web de la Diputación de Zamora
  5. El plurillingüismu n'España. María Teresa Turell, 2007. p 154
  6. Cultura de Lubián Archiváu el 29 de payares de 2014 na Wayback Machine.
  7. Salgado Fuentes, Carlos Javier (2016). Universidá de Salamanca: La evolución de la identidad regional en los territorios del antiguo Reino de León (Salamanca, Zamora y León), páx. 152-153. «l'Alta Sanabria foi parte integrante del Reinu de Llión mientres tola Edá Media, frutu de lo cual nel estremu suroccidental de la contorna atopamos, na toponimia, col monte conocíu como “Penedo dos Tres Reinos”, antigua frontera ente los reinos de Llión, Galicia y Portugal, y anguaño llende ente Portugal y les provincies españoles de Ourense y Zamora.»
  8. De Cabanes, Francisco Xavier (1830). Imprenta de D. Miguel de Burgos (Madrid): Guía Xeneral de Correos del Reinu d'España, páx. 184. «Lubián, posta (últimu pueblu del reinu de Llión)»
  9. Salgado Fuentes, Carlos Javier (2016). Universidá de Salamanca: La evolución de la identidad regional en los territorios del antiguo Reino de León (Salamanca, Zamora y León), páx. 153. «en 1639 na ‘Ejecutoria del pleitu litigado polos conceyos y vecinos de La Teyera y Hermisende, colos conceyos y vecinos de Lubián y Padornelo’, llocalidaes toes elles de ‘As Portelas’, recuéyese explícitamente la so pertenencia al Adelantamientu del Reinu de Llión, fechu qu'acota'l restu de documentación. A ello hai qu'añader el fechu de qu'en 1594 esta zona apaecía formando parte de la Tierra de Sanabria, adscrita al Reinu de Llión»
  10. Alarcón Herrera, Rafael (2004). Ediciones Robinbook: La buelga de los templarios: tradiciones populares del Temple n'España, páx. 198. «Una tradición que paez somorguiar tamién la memoria del asentamientu templariu nesta rexón, de la que namái queden vagues noticies sobre los estensos territorios que-yos pertenecieron, centraos nel llugar de Mombuey. Dende la sierra de la Cabrera, al norte, hasta la sierra de la Culiebra, al sur, entiende pueblos como Carbajales de la Encomienda, Mueles de los Caballeros, o Utrera de la Encomienda. Según otru nucleu más difusu, alredor del llagu de Sanabria, con llugares como Hermisende, Lubián, o Riballagu. Namái tradiciones locales, alcordances vagues, nada de documentos...»
  11. «Real Decretu de 30 de payares de 1833 sobre la división civil de territoriu español na Península ya islles axacentes en 49 provincies». Gaceta de Madrid.
  12. arquiteuturapopular.es Lubián, Zamora
  13. camín_39.html Patrimoniu artísticu Camín Sanabrés, arquiteutura de Lubian
  14. Lubián prepara la décima edición del festival de folk-rock Nas Portelas
  15. Institutu Nacional d'Estadística. «Nomenclátor: Población del Padrón Continuo por Unidad Poblacional». Consultáu'l 19 de marzu de 2017.