Mariano Arista

presidente y militar mexicanu

José Mariano Martín Buenaventura Ignacio Nepomuceno García de Arista Nuez (26 de xunetu de 1802San Luis Potosí – 7 d'agostu de 1855Lisboa) foi un políticu y militar mexicanu que se desempeñó como Presidente de Méxicu nel periodu entendíu de los años de 1851 a 1853. Foi'l primer presidente de Méxicu nacíu nel sieglu XIX.

Mariano Arista
20. Presidente de Méxicu

15 xineru 1851 - 5 xineru 1853
José Joaquín de Herrera - Juan Bautista Ceballos
ministru

Vida
Nacimientu San Luis Potosí26 de xunetu de 1802[1]
Nacionalidá Bandera de Méxicu Méxicu
Muerte Lisboa7 d'agostu de 1855[1] (53 años)
Estudios
Llingües falaes castellanu
Oficiu políticumilitar
Graduación xeneral
Creencies
Partíu políticu Partido Liberal (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

Primeros años y formación editar

Arista nació na ciudá y estáu de San Luis Potosí el 26 de xunetu de 1802. Foi'l cuartu de los cinco fíos nacíos dientro del matrimoniu del Coronel español Pedro García de Arista Sánchez y la so esposa María Juana Nuez Arruti, orixinaria de Puebla.

El Coronel Arista foi secretariu de la comandancia de Puebla, onde nacieron los sos trés primeros fíos: Carlos (1792), José María (1794) y Juan Nepomuceno (1798); más tarde la familia pasó a vivir a San Luis Potosí, onde'l Coronel yera Ayudante Mayor del Reximientu Provincial de Dragones de San Carlos. Ende nacieron Mariano y María Dolores, que'l so nacencia tuvo llugar el 7 d'ochobre de 1806.

Na familia d'Arista había militares; empezando polos sos güelos Juan Francisco García d'Arista y Félix Nuez, orixinariu d'Aragón y quien foi Teniente veteranu del Reximientu de Dragones Provinciales de la Reina. Los varones Arista Nuez optaron pola carrera de les armes; Mariano recibió instrucción militar y a los 15 años ingresó como cadete nel Reximientu de Provinciales de Puebla. Más tarde pasó al de Llanceros de Veracruz y d'últimes al Reximientu de Dragones de la ciudá de Méxicu.[2]

Carrera militar y política editar

Sirvió al exércitu realista hasta'l mes de xunu del añu de 1821, cuando siendo teniente coronel, poner a les órdenes del emperador Agustín de Iturbide. Tuvo participación nel sitiu de Méxicu dientro de la primer división establecida frente a la Villa de Guadalupe; onde s'estremó pola so entrega y enfotu sol mandu del brigadier Pedro Zarzosa. Xubió a Xeneral Brigadier; foi desterráu en 1833 a Estaos Xuníos por intervenir nun pronunciamientu mientres la presidencia del xeneral Antonio López de Santa Anna y por arrestalo. Al trunfu del Plan de Cuernavaca, tornó a Méxicu en 1834 y sofitó la deposición del gobiernu radical de Valentín Gómez Farías. Retomó la so carrera militar y ocupó diversos cargos a partir d'entós; foi miembru del Tribunal de Guerra, de la Xunta del Códigu Militar ya inspeutor de la milicia.

Comandante del Exércitu del Norte (1846) editar

En 1839 foi nomáu comandante en xefe de Tamaulipas; onde pasó munchos años. Ordenóse-y colar a la recuperación de Texas pero foi retiráu del frente, dempués de repitíos y estraños fracasos. En 1846, quiciabes pol so ampliu conocencia militar, foi nomáu comandante del Exércitu del Norte mientres la Guerra d'Intervención Norteamericana. El 8 de mayu perdió la Batalla de Palo Alto, cerca de Matamoros, onde les sos tropes sufrieron grandes perdes nun enfrentamientu colos estauxunidenses. Arista retiró les sos fuercies armaes pa sufrir otra derrota a otru día na Batalla de la Matinada de Guerrero, onde nin siquier salió de la so tienda de campaña. Les sos tropes perdieron toles sos municiones y artillería, y los enemigos pudieron tomar la ciudá de Matamoros fácilmente. Ye destituyíu del mandu y ye reemplazáu pol xeneral Francisco Mejía.[2]

Secretariu de Guerra (1848-1851) editar

El so historial militar pasó a ser tema d'importancia mientres la campaña eleutoral, pero nun-y torgó ser nomáu ministru de Guerra mientres l'alministración de José Joaquín de Herrera del 12 de xunu de 1848 al 15 de xineru de 1851. Arista llueu se dio a conocer como un home de personalidá brengosa, enérxicu, ambiciosu y cruel, a quien se-y conoció como la figura dominante del gabinete. Los ésitos del gobiernu de Herrera, deber en gran parte, a los esfuercios d'Arista. Mientres la so estancia na secretaría; Arista reformó al exércitu. Anque foi plan del presidente Herrera, el ministru Arista executar ya introdució los cambeos más radicales dende la guerra d'independencia.

L'exércitu amenorgar a un máximu de 10 000 homes, quien seríen reclutados por voluntá propia. Arista empecipió amás un programa de cambéu en rellación col entrenamientu, los ascensos, l'equipu y el bienestar del personal militar, acordies con el deséu d'Herrera d'un exércitu pequeñu pero más eficaz, a les órdenes del poder civil. Coles mesmes implementóse una nueva Guardia Nacional, formada por voluntarios, con énfasis nel reclutamiento nos estaos. Nenguna rebelión militar mientres el gobiernu de Herrera resultó victoriosa; Arista tuvo ésitu pa reprimir los distintos pronunciamientos encabezaos por dellos rivales militares.

Eleiciones presidenciales (1850) editar

Los candidatos editar

Pa les eleiciones a la Presidencia de la República en 1850 presentáronse a lo menos 15 candidatos; nomaos dalgunos por unu o más periódicos, o sofitaos y defendíos poles sos amistaes o polos sos partíos. Los candidatos que la prensa mexicana de la dómina nomó fueron Ramón Adame; Juan Nepomuceno Almonte; Arista; Francisco Berduzco; Nicolás Bravo; José Bernardo Couto; Gregorio Dávila; Valentín Gómez Farías; Manuel Gómez Pedraza; Domingo Ibarra; Antonio López de Santa Anna; A.G. Iturbide; J.F. Ramírez; Luis de la Rosa y Ángel Trías Álvarez.

La campaña editar

Magar cuntar col sofitu de dellos periódicos del Distritu Federal, San Luis Potosí, Veracruz, Matamoros, Monterrey, Oaxaca, Saltillo, Puebla, Tampico, Sonora, Guadalaxara y Xalapa; p'Arista foi una campaña bien difícil. Mientres la so campaña; foi acusáu de destruyir al exércitu coles sos reformes, y arriendes d'ello, d'habelo dexáu ensin defensa dalguna. Acusar de ser un home ensin principios que sofitara la condena del destierru del so propiu padre, cuando los españoles residentes en Méxicu fueron espulsaos. Coles mesmes dixeron que forzó illegalmente l'arrenunciu del conceyu de la ciudá. Tachar de corruptu y d'inmoral.

La conducta de Mariano Arista mientres la guerra contra Estaos Xuníos investigar el Tribunal Militar, lo exoneró y publicó, convenientemente, los resultaos del so llabor a la metá de la campaña presidencial el 1 de xunetu de 1850. Ello ye que el ministru llogró llograr una esceición a favor del so padre nes lleis d'espulsión d'españoles residentes en Méxicu, pero en 1831 sofitó un pronunciamientu a favor de la espulsión.

El cargu d'inmoralidá contra Arista faía referencia al fechu, del dominiu públicu, de qu'él se divorció y caltuviera una rellación ilícita con una muyer casada mientres la so estancia en Monterrey. El so amante haber siguíu hasta la capital, onde la rellación siguía esistiendo. El cargu d'adulteriu nun foi de nenguna manera'l más seriu nel so contra. A lo llargo de 1850, dellos personaxes importantes fueron asesinaos, ente ellos el xeneral Francisco Vital Hernández y l'estadista Juan de Dios Cañedo; dambes muertes fueron axudicaes a Arista. Acusóse-y del asesinatu de Cañedo pos esti tenía pruebes incriminatories y dir a presentar ante'l Congresu, polo que sería una torga na campaña d'Arista.

Quien acusó al entós ministru de Guerra de tal fechu foi'l direutor del periódicu “El Furacán”, que favorecía a Santa Anna, y que culpó abiertamente a Arista de complicidá. El ministru entabló una demanda en contra del direutor de "El Furacán" por bilordiu d'honra. José Guadalupe Perdigón Garay caltuvo les mesmes acusaciones; entamara una campaña en contra d'Arista que duró munchos meses. Atacar en folletu y acusar de too tipu de males. Perdigón foi culpáu d'entamar una revuelta por Arista y foi arrestáu. Foi absueltu pola xusticia y siguió los sos ataques escontra la campaña del xeneral; quien nuevamente ordenó'l so arrestu y acusar de bilordiu. Perdigón apeló nel Congresu y ente munchos cargos, acusó a Arista d'ordenar l'asesinatu.

La propaganda en contra del ministru faíase feroz. El 27 de xunetu, los xefes de la redaición d'ocho periódicos de la capital publicaron una protesta en contra de la candidatura d'Arista, a quien acusaben d'abusu de poder, faltu de principios, malogro al enfrentar los cargos de traición na guerra contra Estaos Xuníos, cobardía na mesma, subversión del orde públicu y usu indebíu de los fondos públicos. En respuesta, Arista arrestó y encarceló a los xefes de redaición y al direutor de la imprenta qu'había estampáu la protesta.

Resultaos editar

El 11 d'agostu efectuáronse les eleiciones primaries nos estaos. Estes realizáronse a lo llargo del país, como taba programáu, y por cuenta de la espera de los resultaos que teníen que llegar de rexones distantes, amenóse un periodu de relativu aselu. Les resultancies de les eleiciones primaries dexaron ver que nengún candidatu ganara. La segunda etapa realizóse'l 8 de setiembre; los resultaos indicaben qu'Arista diba a la cabeza. Estos fechos dieron importancia a les eleiciones primaries del Distritu Federal del 29 de setiembre. Los conservadores recurrieron nuevamente a la so campaña en contra d'Arista diciendo qu'él y los sos siguidores yeren culpables de corrupción. Dicíen qu'Arista mandaba traer a personaxes importantes de la contorna a la capital pa convidarles tou una llacuada de comida y bébora; y que los miembros de la Guardia Nacional yeren agospiaos na capital, a cuenta del gobiernu, por que votaren por él.

El 14 de payares de 1850, el periódicu El Monitor Republicanu proclamó la victoria del xeneral Mariano Arista. Los votos de 20 estaos y territorios fueren apostaos. Les cifres finales fueron les siguientes:

  • Arista: Chiapas, Coahuila, Distritu Federal, Guanajuato, Jalisco, Estáu de Méxicu, Oaxaca, Querétaro, San Luis Potosí, Sonora, Sinaloa, Tamaulipas y Veracruz.
  • Juan N. Almonte: Guerrero, Yucatán y Zacatecas.
  • Luis De la Rosa: Durango y Nuevo León
  • Manuel Gómez Pedraza: Michoacán.
  • Mújica y Osorio: Puebla.

Arista cuntaba con 13 votos d'estaos y territorios, mesmos que-y daben la mayoría riquida. Les resultancies na capital fueron los siguientes:

  • Mariano Arista; 42 votos.
  • Nicolás Bravo; 90 votos.
  • Juan N. Almonte; 3 votos.

Y en la República Mexicana...

  • Arista: 79 votos.
  • Juan N. Almonte: 19 votos.
  • Manuel Gómez Pedraza: 15 votos.
  • Luis De la Rosa: 12 votos.
  • Nicolás Bravo: 10 votos.
  • Mariano Riva Palacio: 6 votos.
  • Otros candidatos: 6 votos.

El 8 de xineru de 1851 el Congresu federal revisó tolos resultaos de les eleiciones, que fueren unviaos en sobres sellaos. Estos fueron abiertos alredor de los dos de la tarde y 17 miembros del Congresu, unu per cada estáu, revisó los resultaos de les eleiciones. La sesión suspender a los seis de la tarde cuando la comisión presentó un dictame: el xeneral y entós ministru de Guerra Mariano Arista, de 48 años, convertir nel Presidente Constitucional de los Estaos Xuníos Mexicanos.

Presidencia (1851-1853) editar

Foi unu de los escasos presidentes de la primer metá del sieglu XIX que llegaron al poder pela vía eleutoral. Asumió'l so cargu'l 15 de xineru de 1851. Metanes una severa crisis económica, pocu pudo faer la so alministración. Formó'l so gabinete con elementos moderaos, lliberales puros y conservadores.

Intento imponer orde nes finances y combatir la corrupción, anque na so vida personal amosábase distinta: dixebrárase de la so esposa y vivía con otra muyer en Palaciu Nacional, lo que-y acarretaba series dificultaes yá que poníen en dulda la so capacidá y honestidá, amás de que'l pueblu nun escaecía que les dos primeres derrotes de Méxicu na guerra con Estaos Xuníos el xefe militar fuera Arista. Sicasí llogra la realización de delles obres materiales que provocaron almiración na sociedá: estableció la primer llinia telegráfica ente la capital y el puertu de Veracruz, dio la primer concesión pa la construcción del ferrocarril nesa mesma ruta, treslladó la estatua ecuestre de Carlos IV - el caballín - a la entrada del Paséu de Bucareli, fixo abrir una tercer puerta nel Palaciu Nacional - Puerta Mariana - y promovió les ascensiones en globu. Col país en bancarrota, Arista intentó impulsar la minería, l'agricultura y l'incipiente industria mexicano.

Últimos años editar

 
Sepulcru de Mariano Arista na Rotonda de les Persones Pernomaes.

Arrenunciu (1853) editar

La tarrecible situación financiera desencadenó una revuelta que pretendía alzar nuevamente a Santa Anna al poder. Siguiendo coles disposiciones disciplinaries empecipiaes pol presidente José Joaquín de Herrera, el nuevu presidente reordenó la facienda pública y trató de saniar al exércitu; pero los militares reaccionaron secundando en 1852 el Plan del Hospiciu, llanzáu en Guadalaxara pa traer de regresu a Santa Anna.

El gobiernu amosó la so incapacidá pa enfrentar esti tipu de conflictos yá que había de gastar l'amenorgáu erariu disponible pa encalorar los frecuentes llevantamientos. El presidente Arista viose obligáu a solicitar al Congresu facultaes estraordinaries col fin d'establecer l'orde nel país. El Congresu negó-y esta concesión, polo que decidió presentar el so arrenunciu al cargu'l 5 de xineru de 1853.[3]

Muerte editar

Al so arrenunciu, dexó'l poder al Presidente de la Suprema Corte de Xusticia de la Nación, Juan Bautista Ceballos. Mientres llograba'l pasaporte pa salir al estranxeru, retirar a la so facienda de Nanacamilpa. Por fin abandonó'l país con destín a Europa, a onde partió ensin la so familia, y establecióse n'España. La salú d'Arista foise deteriorando adulces. A bordu del vapor inglés "Tagus", que zarpó de Lisboa con destín a Marsella, morrió'l xeneral Mariano Arista, a los 53 años d'edá la nueche del 7 d'agostu de 1855.[4] Foi soterráu nel campusantu de San Juan en Lisboa; pero'l so corazón foi traíu a Méxicu.

En 1856 foi declaráu Beneméritu de la Patria y en 1881, gracies a un alcuerdu establecíu pol xeneral Ignacio Comonfort mientres la so alministración, los sos restos fueron treslladaos a la Ciudá de Méxicu mientres la presidencia de Porfirio Díaz y asitiaos na capiya del Colexu de Minería. El so cuerpu foi soterráu na Rotonda de les Persones Pernomaes el 8 d'ochobre de 1881.[5]

Anguaño en San Luis Potosí esiste una loxa que nel so honor lleva'l so nome. Ye una Loxa fundada'l 7 d'agostu de 1891, polo que l'añu 2006, nel so 115 aniversariu foi designada como Benemérita, Lleal y Centenaria Respetable Loxa Simbólica "Mariano Arista" N° 2.

Referencies editar

  1. 1,0 1,1 Afirmao en: SNAC. Identificador SNAC Ark: w6gf0t68. Apaez como: Mariano Arista. Data de consulta: 9 ochobre 2017. Llingua de la obra o nome: inglés.
  2. 2,0 2,1 Orozco, Fernando Op.cit. p.292-294
  3. Flores Rangel, José Juan Op.cit. p.192-193
  4. Ponce Alcoer, María Eugenia Op.cit p.97
  5. «Rotonda de les persones pernomaes». SEGOB. Archiváu dende l'orixinal, el 5 de marzu de 2016. Consultáu'l 19 de xunetu de 2011.

Bibliografía editar

  • FLORES RANGEL, Juan José (2005) Historia de Méxicu, Méxicu, ed.Cengage Learning Editores, ISBN 978-970-686-320-1
  • OROZCO, Fernando (2004) Gobernantes de Méxicu, Méxicu, ed.Panorama editorial, ISBN 978-968-38-0260-6
  • PONCE ALCOCER, María Eugenia (1994) Guía de los archivos históricos de la Universidá Iberoamericana, Méxicu, ed.Biblioteca Francisco Xavier Clavigero de la Universidá Iberoamericana, ISBN 968-859-178-5 testu na web consultáu'l 13 de xineru de 2009.