Mirón (sieglu VedCEléuteras (es) Traducir – sieglu VedC) foi un escultor y broncista de mediaos del sieglu V e. C.[1] y unu de los más conocíos autores del arte griego, que les sos aportaciones escultóriques supunxeron la transición al periodu clásicu. Nacíu en Eléuteras,[2] ciudá asitiada na frontera de Beocia y el Ática. Según la Historia Natural de Plinio, Agéladas de Argos foi'l so maestru.[3]

Mirón
Vida
Nacimientu Eléuteras (es) Traducirsieglu VedC
Nacionalidá Antigua Atenes
Muerte sieglu VedC
Familia
Fíos/es Lycius (es) Traducir
Estudios
Llingües falaes griegu antiguu
Oficiu escultor, artistabroncista
Llugares de trabayu Atenes y Antigua Grecia
Trabayos destacaos Discóbolo (es) Traducir
Athena and Marsyas (en) Traducir
Lykinos of Sparta statue at Olympia (en) Traducir
Timanthes statue at Olympia (en) Traducir
Philippos statue at Olympia (en) Traducir
Chionis ? statue at Olympia (en) Traducir
Movimientu arte de la Antigua Grecia (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

El viaxeru Pausanias destacó escultures de Mirón que permanecíen in situ nel sieglu II. Quionis, un vencedor olímpicu del sieglu VII de Esparta yera conmemoráu al traviés d'un bronce idealizáu obra de Mirón[4]

Trabayó fundamentalmente col bronce:[5] y anque fixo delles estatues de dioses y héroes, la so fama fuelga principalmente nes sos representaciones d'atletes, nos que fizo una revolución, según los comentadores de l'Antigüedá, al introducir una mayor audacia en posar y un ritmu más perfectu, subordinando les partes al tou. La observación de Plinio de que les obres de Mirón yeren numerosior que les de Policleto y «más acucioses»[6] paez suxurir que yeren consideraes de proporciones (numeri) más harmonioses y coles mesmes más convincentes nel so realismu: diligentia denotaba «gran atención a los puntos delicaos», una cualidá que, con moderación, yera carauterística de les meyores obres d'arte, según los críticos de l'Antigüedá.[7] El so gran méritu consistió en saber captar como naide'l movimientu. Les sos obres más famoses carauterizar pola representación fidedigna de les tensiones del cuerpu humanu en movimientu, como s'aprecia nel so conocíu Discóbolu, y el realismu nes sos escultures d'homes y animales.

Les sos obres más famoses, según Plinio (Historia Natural, 34.57-59) fueron una vaquilla, un perru (canem, seique Cerbero), un Perseo, un sátiru — Marsias— almirando la flauta y Minerva (Atenea), un Hércules, que se llevó al santuariu que lu dedicó Pompeyo el Grande nel Circu Máximu, el Discóbolu (el llanzador de discu), y un Apolo para Éfesu, «qu'Antonio'l triunviru coyó a los efesios, pero l'Augusto divinizáu restaurar dempués de ser alvertíu nun suañu».[8] Los escritores del Altu Imperiu Romanu consecuentemente consideraron a Mirón ente los más grandes de los escultores griegos, un signu de que la so reputación contemporánea permaneciera alta.

Minotauru, d'una fonte n'Atenes, parte del grupu perdíu de Mirón de Teseo y el Minotauru (Muséu Arqueolóxicu Nacional d'Atenes).

La vaquilla paez que llogró la so fama principalmente por inspirar epigrames,[9] lo que nada nos diz sobre posar del animal. Un epigrama[10] sobre Ladas, el corredor más rápidu de la dómina, señala que foi conmemoráu por una escultura de Mirón; del Ladas de Mirón nun hai copia conocida. Una descripción de Luciano[11] definitivamente identifica como obra de Mirón el Discóbolu o «Llanzador de discu», de la qu'esisten delles copies, de les cualos la meyor ye la del Palazzo Massimi alle Terme, Roma. Estrabón tamién rexistra grupos caleyeros sobre Mirón, especialmente un ampliu grupu en Samos; delles cabeces sobrevivientes identificáronse como copies de la Atenea Samia de Mirón por C.K. Jenkins en 1926.[12]

Una figura de mármol nel Muséu de Laterano, que ta anguaño restaurada como un sátiru danzante, ye casi con certidume una copia d'una obra de Mirón, un Marsias deseosu de tomar l'aulos que Atenea refundiara.[13] El grupu enteru ta copiáu en monedes d'Atenes, nun vasu y nun relieve que representa a Marsias como bazcuyando ente l'interés y el mieu a ofender a la diosa Atenea.

El Discóbolu de Mirón nel Xardín Botánicu de Copenhage, Dinamarca.

Los críticos antiguos dicen de Mirón que, anque tuvo un ésitu almirable al dar vida y movimientu a les sos figures, nun llogró presentar les emociones de la mente. Esto concuerda cola evidencia esistente, hasta ciertu puntu, anque non perfectamente. Los cuerpos de los sos homes son de muncha mayor excelencia que les sos cabeces. La cara de Marsias ye casi una mázcara; pero de l'actitú consiguimos una impresión vívida de les pasiones que lu apoderen. La cara del Discóbolu ta aselada y tranquila; pero tolos músculos del so cuerpu concentrar nel esfuerciu. Ensin arrenunciar a delles de les carauterístiques esenciales de la escultura del periodu arcaicu, el so Discóbolu ye una obra dafechu clásica. Y anque supunxo una meyora decisiva nel estudiu del movimientu, de la tensión muscular y de la integración de la figura nel espaciu nun captó l'aspeutu emocional y los detalles d'una cara espresiva. Por ello la cabeza caltién reminiscencies de la movilidá del estilu anterior, la sorrisa paezse inda a la espresión arcaica.

Un númberu considerable d'otres obres esistentes se adscribieron a la escuela o la influencia de Mirón, por Adolf Furtwängler.[14] Estes atribuciones nun superaron la prueba del tiempu.

Un papiru d'Oxirrinco da les feches de Xuegos olímpicos na antigüedá vencedores de Olimpia de quien Mirón fixo estatues del atleta Timantes, victoriosu en Olimpia nel añu 456 e. C., y de Licino, victoriosu en 448 y 444. Esto ayuda a afitar el so data. Yera contemporaneu, pero daqué mayor, que Fidias y Policleto.[15]

Referencies editar

  1. Les referencies de Pausanias references (p.e. 6.8.4, etc.) paecen suxurir que davezu robló les sos obres como «Mirón l'Ateniense»: Eléuteras convertir nuna deamos ateniense en 460 e. C.
  2. Plinieo el Viejo, op. cit. XXXIV, 57
  3. Pliniu'l Vieyu, Historia Natural 34.57, suxure que Mirón foi tamién per un sitiu autodidacta: «Hageladae et ipsum discipulum.» El rellatu de Mirón direutamente sigue'l de Plinio de Policleto de Sición, tamién un alumnu de Agéladas.
  4. Pausanias iii.14.3.
  5. Pausanias pensó qu'un xoanon yera obra de Mirón (Pausanias 2.30.2)
  6. «numerosior in arte quam Polyclitus et in symmetria diligentior»
  7. Ellen Y. Perry, «Notes on Diligentia as a term of Roman art criticism» Classical Philology 95.4 (Ochobre de 2000), páxs. 445-458.
  8. «fecit et canem et discobolon et Perseum et pristas et Satyrum admirantem tibies et Minervam, Delphicos pentathlos, pancratiasta, Herculem, qui est apud circum maximum in aede Pompei Magni. fecisse et cicadae monumentum ac locustae carminibus suis Erinna significat. fecit et Apollinem, quem ab triumviro Antonio sublatum restituit Ephesiis divus Augustus admonitus in quiete»
  9. Hai trenta y seis epigrames sobre la vaquilla de Mirón na Antoloxía Palatina, la mayor parte d'ellos enfatizando el so realismu.
  10. Na Antoloxía griega.
  11. Luciano de Samosata, Philopseudes 18.
  12. C.K. Jenkins, «The Reinstatement of Myron» The Burlington Magacín for Connoisseurs 49 Non. 283 (Ochobre de 1926), páxs. 182-192.
  13. Pausanias, 1.24.1; H. Anne Weis, «The 'Marsyas' of Myron: Old Problems and New Evidence» American Journal of Archaeology 83.2 (Abril de 1979), páxs. 214-219, estrema dos versiones.
  14. A. Furtwängler, Masterpieces of Greek Sculpture, (Londres) 1907, 168—2 19
  15. Bernard Pyne Grenfell y Arthur Surridge Hunt, The Oxyrhynchus Papyri 1899, p 86f.

Enllaces esternos editar