La monogamia (del griegu mónos, ‘unu', y gamu, ‘unión'), nel mundu animal, referir a la rellación de la pareya que caltién un venceyu sexual esclusivu mientres el periodu de reproducción y crianza (de les críes). Nos humanos, la monogamia ye un modelu de rellaciones afeutivu-sexuales basáu nun ideal de exclusividad sexual por un periodu de tiempu indefiníu ente dos persones xuníes por un venceyu sancionáu pol matrimoniu, pola llei o pol derechu consuetudinario. Al prauticante o creyente nesti modelu de rellación llámase-y monógamu.

Monogamia
Sistemas de apareamiento (es) Traducir
Rellación interpersonal y norma social (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

A diferencia de la monogamia, esisten otros modelos de rellaciones que faen posible venceyar afeutiva y sexualmente a más de dos persones al empar, como la poligamia (sía poliándrica o poligínica), poliamor, ente

Monogamia seriada editar

La monogamia seriada referir a la práutica d'acutar el contautu sexual o amorosu a una sola persona, por un tiempu llindáu, dempués de lo cual terminar la rellación de mano dalguna otra. Anque s'entiende que nunca hai más d'una pareya coles mesmes, na práutica, suel haber un periodu de traslape cola nueva pareya, pero tamién suelen esistir periodos ensin rellación o de soltería. Dientro de la cultura occidental, esta forma de monogamia ye más prevaleciente que la monogamia estricta, onde se tien o s'aspira a tener una sola pareya pa tola vida.[ensin referencies]

Antecedentes biolóxicos y antropolóxicos editar

Según Barash,[1] esiste abondosa evidencia biolóxica, primatológica y antropolóxica qu'amuesa, por enforma, que los humanos fueron propensos a tener múltiples compañeros sexuales, y per otru llau, paez nun esistir evidencia p'amosar que la monogamia sía daqué natural o normal nel ser humanu.

Según Páez,[2] de la comunidá mamífera, solo un 3% ye monógama. Exemplos de mamíferos monógamos son: les orques, dellos royedores. Exemplos d'aves monógames son: los pingüinos, los cuervos, los loros y les águiles.

Los cinco regles que constitúin la monogamia (por Páez, 2006):[2]

  1. Cohabitación de machu y fema y asociación selectiva de la pareya al llargu plazu en periodos de crianza o non;
  2. Agresión escontra miembros non familiares de la especie;
  3. Atención intensa a la cría;
  4. Procesos de reproducción regulaos a nivel social;
  5. Prevención del incestu de los individuos adultos.

Nun estudiu que realiza l'antropólogu Ford xunto col psicólogu Beach,[3] en 185 sociedaes humanes atopa que menos del 16% acuten los sos miembros a la monogamia, pero solamente 5% desaprueban sexu extramarital.

N'otru estudiu d'estructura social que toma 238 distintes sociedaes humanes en tol planeta, Murdoch[4] atopó matrimoniu monógamu en solu 43 d'elles; esto ye, un porcentaxe similar d'alredor del 16%.

Un estudiu lleváu a cabu nos Estaos Xuníos,[5] publicáu na revista Nature, revela que'l tipu de rellación que sostienen dos tipos distintos de mures (de pradería y de banzáu) depende puramente d'un xen, encargáu de codificar la proteína que tien por nome receptor de vasopresina. La proteína antemencionada trabaya nel paladium ventral, rexón cerebral que regula la sensación de premiu, y íntimamente rellacionada cola memoria.

Un virus, procesáu xenéticamente pa espresar el mentáu xen, foi inyectáu nel celebru de mures de banzáu, conocíos poles sos conductes polígames. Sorprendentemente la so conducta camudo radicalmente al volvese monógamos.

Como n'otros casos, podríense extrapolar resultancies al ser humanu; pero los artífices del esperimentu afirmen, "esta investigación podría dar una orientación pa esplicar por qué dellos seres humanos nun se porten igual qu'otros nes sos rellaciones de pareya", ensin asegurar nada.

La monogamia nos seres humanos editar

Espansión de la monogamia editar

La culturización qu'impunxo la espansión europea espandió la monogamia a toles colonies, y de ende al mundu occidental hasta l'actualidá. La tradición del matrimoniu y l'idea de rellaciones monógames tán llargamente enraigonaes na sociedá occidental, especialmente nes esferes de la tradición xudeocristiana que lo considera la única manera natural y moral de sexualidá, pero tamién na esfera político y social poles sos lleis y normes. Considérase engañu cualesquier otra rellación sexual o romántica fuera del venceyu de la pareya, inda cuando sía un pixín coqueteo.[ensin referencies]

La sociedá occidental establez como forma aceptable y deseable de rellación humana la monogamia, so un paradigma basáu nel amor romántico que na actualidá apodera'l pensamientu planetariu. Nuna forma inconsciente, les persones busquen afanosamente establecese dientro de dalgún venceyu de pareya, pos almiten que la rellación ye facedera namái ente dos persones. Anguaño inclúyese en diches persones, a toles preferencies sexuales. El so altu sentíu de posesividad da seguridad pero tamién sometimientu, y atopa el so contraparte, na inseguridá y el celu.[ensin referencies]

Sicasí, esti enclín monógamu paez alloñada de la naturaleza biolóxica y de les manifestaciones antropolóxiques que señalemos les cualos pela cueta amuesen un enclín, en gran midida, distinta a la monogamia.[ensin referencies]

A pesar de la espansión de la cultura occidental, na tradición musulmana y en ciertos grupos étnicos adeptos a la polixinia o poliandria, llográronse caltener la so cultura de rellación hasta los nuesos díes y hasta ciertu puntu. Nunos casos, amontando la poligamia por despoblación ante problemes de guerra y desastres naturales, y n'otros amenorgando los sos integrantes a la pareya, por factores globales d'economía y sobrepoblación.[ensin referencies]

Orixe social de la monogamia editar

A lo llargo de la historia y según la cultura la sexualidá tresformó les sos práutiques. Paez que na prehistoria, nun estáu inicial, la sexualidá vivir de forma similar a la mayoría d'animales, practicando'l sexu en dómines d'acoplamientu. Cola apaición de l'agricultura y la ganadería apaez tamién la propiedá privada, que tresforma la sexualidá en práutiques monógames, forma que garantiza la continuidá del patrimoniu familiar.

Asina, col surdimientu de la familia patriarcal la sexualidá tien un doble significáu: como fin reproductivu, aceptada socialmente dientro del matrimoniu, o como fonte de prestar solo pa los homes.Cola llegada del xudaísmu continua'l tresformamientu. L'Antiguu Testamentu regula les conductes sexuales “apropiaes”. El matrimoniu tenía como finalidá la descendencia, de manera que los homes podíen casase con delles muyeres (recordemos l'exemplu del Rey Salomón, que supuestamente tuvo 700 muyeres y 300 concubinas), pero si les muyeres calteníen rellaciones con otros homes que nun fueren los sos homes podíen ser apedriaes. Na cultura exipcia l'incestu taba dexáu y la circuncisión formaba parte del ritual de iniciación a l'adolescencia. En Grecia tolerábase la homosexualidá ente homes adultos y adolescentes, y pela cueta valorábase a les muyeres como una “gyne”, esto ye, “portadores de fíos”.

Na Edá Media, la Ilesia consolida la so poder, de lo cual derívase que la teoloxía oldear a la llei civil. Asina, la Ilesia refrenda'l matrimoniu monógamu y declara al instintu sexual como demoníaco . Los tresformamientos siguen hasta los nuesos tiempos. Los fechos mentaos son solo curtios exemplos de la variabilidá de concepción de la monogamia y la sexualidá a lo llargo de la historia humana. Asina, entendemos que la monogamia nun ye una práutica natural”, nin parte de la bioloxía humana, sinón una construcción social la cual foise tresformando a partir de discursos hexemónicos.

Per otru llau, esisten distintes teoríes qu'entienden la monogamia como una consecuencia del sistema social basáu na propiedá privada. Na prehistoria, nel momentu que tuviéronse bienes individuales (agricultura, ganadería) esistió la voluntá de trespasalos como heriedu, de manera que quixo asegurase la descendencia, y foi entós cuando apaeció la monogamia.

Siguiendo la llinia d'estes teoríes y averando la mirada a l'actualidá, la monogamia dientro del complexu familia-matrimoniu non solo fomenta la propiedá privada sobre bienes materiales, sinón qu'entiende a la pareya -a la persones- como propiedá. La exclusividad sexual y amorosa que se da dientro de la monogamia puede trate como un sentimientu de posesión escontra la otra persona.

Per otra parte, entender la monogamia como una construcción social la desnaturaliza y cuestiona la normalidá y normatividad d'esta práutica. Otres formes de sexualidá diéronse a lo llargo de la historia y danse anguaño na nuesa cultura y n'otres. La monogamia, nel so momentu foi la manera de reproducir l'orde y les xerarquíes sociales por aciu la tresmisión de valores a les fíes y los fíos, y agora ye una manera de satisfaer afeutiva y sexualmente dientro d'unos marcos restrictivos y calteniendo el sentimientu de propiedá.[6]

Crítica de la monogamia editar

Divorcio y separación editar

Según diverses opiniones la institución tradicional del matrimoniu monógamu enfrentar a un creciente deterioru.[ensin referencies] En delles encuestes amuesen que'l 75% de los casaos según esta institución esperimenten dalgún tipu de sufrimientu, lo cual puede rellacionase en parte con que más de la metá de los matrimonios terminen en divorciu o separación y el so ralu de duración promedio, a escala mundial, sía inferior a cuatro años. Por estes separación, les persones esperimenten el continuu tránsitu d'una rellación a otra (perfilando lo que se llama monogamia seriada). Los consecuentes divorcios o separaciones, van perfilando una sociedá que vive y busca rellaciones monógames pero, mientres llega la siguiente, o nel so casu la primera, les persones enfrentar a vivir ensin pareya. Sicasí, cabo señalar que la separación de la pareya ye un fenómenu qu'esiste por igual n'otru tipu de rellaciones.[ensin referencies]

Menor compromisu editar

Les dificultaes del divorciu y les separaciones llevaron a una menor voluntá de compromisu; a que delles persones tengan una franca postura de refuga a cualquier unión llegalizada, y prefieran la unión llibre, pero, inclusive, alcordando control natal obligatoriu y calteniendo bienes y viviendes separaes. Reparar alcuerdos temporales, anovables, ya inclusive corporativos.

Infidelidá editar

Otra dificultá qu'esperimenta la monogamia ye la infidelidá o'l engañu, pos les rellaciones sexual y románticu fuera de la pareya estable superen en munchos estudios, a más del 50%, en proporciones llixeramente cimera ente homes y muyeres. Nesti sentíu Freud afirmaba que “toos somos polígamos reprimíos”.

Esclusión editar

La noción de exclusividad na monogamia lleva a tener qu'escoyer namái a una persona y a escluyir a tolos posibles candidatos. Pero cuando'l venceyu ta formáu, puede llegar a escluyir al otru miembru de la pareya, pola eleición d'otra nueva, llevando a rotures, no que se describió como monogamia seriada. Asina, delles vegaes, bonos candidatos y pareyes son abandonaos pola eleición escluyente que pretende atopar daquién más curiosu o conveniente. Pero de la mesma la pareya escluyir d'otres pareyes; asina les pareyes, los miembros y candidatos escluyíos, y collo tamién los sos fíos, amuesen una sociedá bien estazada.

La monogamia ye una construcción social editar

Dende les perspectives construccionistas, la monogamia entiéndese como un fechu social y cultural, esto ye, una realidá construyida a partir de los discursos xeneraos dientro d'un sistema políticu, económicu y social determináu. D'esto esprende la desnaturalización de la monogamia, el romper coles teoríes biolóxiques que determinen la monogamia como parte de la xenética humana y que consideren imposible (o non conveniente) la esistencia d'otres práutiques sexual y afeutivu distintes a la monogamia.

Entender la monogamia como una construcción social dexa l'aceptación d'otros tipos de rellación y evita la criminalización d'otres práutiques como podría ser el poliamor, la poligamia o otros tipos de rellaciones afeutivu-sexuales llibres que nun tán definíes, pero qu'ensin tener nome esisten.[7]

Contracrítica editar

Sanidá sexual editar

Los defensores de la monogamia sostienen que ye una forma que dexa mayor sanidá sexual, en referencia a les infeiciones de tresmisión sexual.

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Barash P., David and Lipton, Judith Y. The Myth of Monogamy: Fidelity and Infidelity in Animals and People. 2001. New York. Henry Holt and Company LLC.
  2. 2,0 2,1 P. Barash, David; Y. Lipton, Judith, 2003. El mitu de la monogamia; la fidelidá y l'infidelidá nos animales y nes persones. Madrid, Ed. Sieglu XXI d'España Editores, S.A. 377 p.
  3. Ford, C.S.; Beach, F. 1951. Patterns of Sexual Behaviour. New York. Harper & Row
  4. Murdoch, G.P. 1949. Social Structures. London. Macmillan
  5. MIRANDA M. LIM, ZUOXIN WANG, DANIEL Y. OLAZÁBAL, XIANGHUI REN, ERNEST F. TERWILLIGER3 & LARRY J. YOUNG. 2004. "Enhanced partner preference in a promiscuous species by manipulating the expression of a single gene". Nature 429, 754 – 757; doi:10.1038/nature02539
  6. VERA-GAMBOAR, L. 1998. Historia de la sexualidá, Rev Biomed (1998), 9, 116-121
  7. Fonamentant les bases d'una lluita anticapitalista contra la cultura monògama

Bibliografía editar

  • BARASH, DAVID,P.;LIPTON, JUDITH,Y. 2003. El mitu de la monogamia; la fidelidá y l'infidelidá nos animales y nes persones. Madrid, Ed. Sieglu XXI d'España Editores, S.A. 377 p.
  • VERA-GAMBOAR, L. 1998. Historia de la sexualidá, Rev Biomed (1998), 9, 116-121.

Enllaces esternos editar



 
Artículu de traducción automática a partir de "Monogamia" que necesita revisión. Quita l'avisu cuando tea correxíu.