El montaxe audiovisual ye la unión de los distintos cachos de película pa crear una cinta final.[1] Consiste n'escoyer, ordenar y xunir una seleición de los planos a rexistrar, según una idea y una dinámica determinada, a partir del guión, la idea del direutor y l'apurra del montador. En videu la pallabra equivalente ye edición, asegurase de que cada unu de los detalles necesarios pa una puesta n'escena tean bien.

Mesa de montaxe convencional.

Yá que de cada escena fáense delles tomes, y qu'esisten miles de tomes distintos nuna película, el montaxe constitúi un trabayosu llabor. Siguiendo la trama del guión, el montador, polo xeneral, tien llibertá pa montar les distintes tomes realizaes d'una escena de la manera qu'envalore más apropiada. Coles mesmes, puede utilizar más o menos metraxe de película de cada toma, y decidir cómo enllazar una escena o secuencia cola siguiente. Por tou ello considérase que'l montaxe ye una de les disciplines fundamentales na realización d'una película.

Primeros esperimentos editar

Edwin S. Porter ye xeneralmente consideráu a ser el primer cineasta d'Estaos Xuníos en poner la edición fílmica n'usu. Anque ye n'Inglaterra cola Escuela de Brighton, en manes de Smith quien fracciona una acciòn, esto ye, executa montaxe: Les aventures de Mary Jane. Porter trabayó como un téunicu llétricu antes de xunise al llaboratoriu de cine de Thomas Alva Edison a finales de los 90. Les primeres películes de Thomas Edison (los cualos la compañía inventó una cámara de movimientos y un proyeutor) y otres fueron curtiumetraxes que fueron una toma llarga, estática y en picáu. El movimientu en tomar yera tou lo necesario pa prestar a un públicu, polo que les primeres películes, a cencielles amosaben actividá cotidiana, tales como'l movimientu del tráficu nuna cai de la ciudá. Nun había historia nin edición. Cada película corría tal como yera filmada na cámara. Cuando l'estudiu cinematográficu de Edison buscaba amontar la duración de los sos curtiumetraxes, Edison consultó a Porter. Porter fixo una película innovadora, Life of an American Fireman en 1903. La película foi casi la primera en tener un argumentu, aición ya inclusive primer planu d'una mano activando una alarma de fueu.

Otres películes siguieron. L'avanzada película de Porter, Asaltu y robu d'un tren entá se caltién amosando n'academies de cine na actualidá como un exemplu de primeres ediciones fílmicas. Foi producida en 1903 y foi unes de los primeros exemplos d'una edición dinámico y lleno d'aición —axuntando les escenes rodaes en distintos momentos y llugares y pal impautu emocional nun ta disponible nun tiru llargu estáticu. Siendo unu de les primer películes con un guión (direutor fílmico, editor ya inxenieru), Porter tamién inventó y utilizó dalgunos de los sos bien primeros (anque primitives) efeutos especiales como doble esposición, miniatures y escenes cortaes.

Porter afayó importantes aspeutos del llinguaxe cinematográficu: que la imaxe en pantalla nun precisa amosar una persona completa de pies a cabeza y que xuniendo dos tomes crea un contestu coyuntural na mente del espectador. Estos fueron los descubrimientos clave que fixeron posible que les tomes (nesti casu, tola escena dende cada toma ye una escena completa) pue ser fotografiáu en llugares bien distintos nun periodu de tiempu (hores, díes o inclusive meses) y combínense nun tou narrativu. Esto que, Asaltu y robu d'un tren contién escenes n'estudios d'una estación de telégrafu, l'interior d'un carru de rieles, y un salón de baille, con escenes al campu nuna torre d'agua del ferrocarril, n'el mesmu tren, nun puntu a lo llargo de la pista, y nos montes. Pero cuando'l lladrones dexaben l'interior de la estación de telégrafu (estudiu) y salíen nuna torre d'agua, l'audiencia creía qu'ellos veníen darréu d'un llugar a otru. O que cuando se xuben nel tren d'una sola vegada y entrar nel vagón d'equipaxes (una serie) nel próximu, el públicu cree que tán nel mesmu tren.

Una vegada, alredor de 1918, el direutor rusu Lev Kuleshov fixo un esperimentu que probó esti puntu. Tomó un clip de película antigua d'un planu na cabeza d'un actor de Rusia y entrepoló una toma d'un platu de sopa, y depués con un neñu xugando con un osu de peluche, y depués un planu a una vieya nun ataúd. Cuando amosó la película a la xente, ellos emponderaron l'actuación del actor; la fame na so cara cuando miró la sopa, el prestar colos neños y l'aflicción cola muyer muerta. De xacíu, tomar del actor foi años primero qu'otres tomes y nunca vio nengún d'esos elementos. El simple actu de yuxtaposición fai que les tomes creen una rellación ente elles.

Fundamentos psicolóxicos del montaxe editar

La socesión de tomes d'una película basar na mirada y nel pensamientu o n'otres pallabres la tensión mental del espectador. El montaxe tien un calter dialécticu: cada toma inclúi un elementu que tien el so respuesta en tomar siguiente. Entós la tensión psicolóxico del espectador ye una causa que tien de ser satisfecha pola continuidá de tomes. Cada toma funciona en sí mesmu como unidá, pero incompleta. Entós el rellatu cinematográficu apaez como una serie de síntesis parciales.

Raccord editar

Ye imprescindible crear una cierta continuidá, inclusive en montaxe paralelu, llamada raccord.[2] Sirve p'asitiar al espectador nun espaciu pa non desorientarlo.

Carauterístiques:

  • Esplica una historia esaniciando tou lo innecesario y evitando repeticiones
  • Crea una coherencia espacial
  • Caltién la continuidá temporal
  • Crea rellaciones visuales y rítmiques
  • Oculta al espectador los recursos de construcción de ficción
Tipos
  • De posición: l'actor tien d'ocupar la mesma posición d'una secuencia a la otra *

De miraes: les miraes tienen de siguir una orientación lóxica en planos consecutivos.

  • De vestuariu: haber de respetar los posibles cambeos o non de vestuariu y los daños o cambeos qu'estos tengan
  • De posición de cámara: bien importante a la de realizar el montaxe de la película *

De maquillaxe y peluquería

  • De montaxe: pa dar continuidá y sentir la narración.

Postproducción editar

 
La máquina orixinal d'edición, una Moviola.

Corte del editor editar

Esiste delles etapes d'edición y la corte del editor ye'l primeru. Una corte del editor (dacuando referíu como la edición de ensamplaje» o «corte en brutu» de normal ye'l primer pasu de lo que la película final va ser cuando algama'l so total postproducción. L'editor usualmente empieza trabayando mientres la fotografía principal empecipia. Probablemente, antes de la corte, l'editor y direutor veríen o aldericaríen sobre «dailies» (tomes realizaes día ente día) cuando la filmación progresa. Los dailies apurríen una idea averada de les intenciones del direutor. Por cuenta de que esto ye'l primer pasu, la corte del editor quiciabes sía más llargu que la corte final. L'editor continua perfeccionando la corte mientres la filmación continua, y dacuando, el procesu d'edición dura meses dacuando más qu'un añu, depende la película.

Corte del direutor editar

Cuando la filmación acaba, el direutor puede centrar la so atención en collaborar col editor y siguir perfeccionando la corte de la película. Síguese'l primer corte del editor, pero moldiándolo p'afaelo a la visión del direutor. Nos Estaos Xuníos, so les regles de DGA, el direutor recibe un mínimu de diez meses antes de completar la fotografía principal pa preparar la so primer corte. Mientres collabora no que ye referíu como la corte del direutor», el direutor y l'editor tomen tola película completa revisándolo minuciosamente; les escenes y tomar son re-ordenaes, removíes, cortaes y, de lo contrario, afeches. De cutiu, afayar vacíos nel argumentu, perdiendo tomes o inclusive perdiendo segmentos que quiciabes rica que nueves escenes sían filmadas. Por cuenta de esti tiempu de trabayu y l'estrecha collaboración —un periodu que de normal ye muncho más llargu y muncho más íntimamente arreyaos, que tola producción y el rodaxe—, la mayoría de los direutores y editores formen un venceyu artísticu únicu.

Corte final editar

De cutiu, dempués que'l direutor tuvo oportunidá pa revisar una corte, les cortes posteriores son supervisaos por unu o más productores, quien representen la compañía de la producción o un estudiu de película. Hubo dellos conflictos nel pasáu ente'l direutor y l'estudiu, dacuando lleva al usu del creitu d'Alan Smithee, que significa cuando un direutor yá nun quier tar acomuñáu cola versión final.

Tipos de montaxe editar

Según la totalidá del rellatu cinematográficu editar

  • Montaxe narrativu o clásicu: cunta los fechos, o bien cronológicamente o faciendo saltos tanto al futuru (flash-forward) como al pasáu (flash-back y Racconto), pero siempres estructurándose cola idea de dotalos de forma narrativa.
  • Montaxe ideolóxicu: cuando utiliza les emociones, yá sía basándose en símbolos, xestos, etc.
  • Montaxe creativu o astractu: ordenar ensin tener en cuenta una cronoloxía determinada como recursu cinematográficu, sinón como una operación totalmente nueva, que va tratar de dar coherencia, ritmu, aición y guapura a la obra fílmica.
  • Montaxe espresivu: cuando marca'l ritmu de l'aición, rápido nes aventures y na aición, lentu nel drama y nel suspense.
  • Montaxe rítmicu: aspeutu métricu, concierne al llargor de tomar, una correlación ente'l ritmu (movimientu de la imaxe, de les imáxenes ente sigo) y el movimientu na imaxe. Esisten tomes llargues ( ritmu lentu) que dan una sensación de languidez, y tomes curties o bien curties/ flaxes que dan una proyeición de ritmu rápidu.[3]

Montaxe analíticu o esternu y montaxe sintéticu o internu editar

  • Montaxe analíticu o esternu: con encuadres de planos curtios ("zarraos") y polo xeneral de curtia duración. Analízase la realidá estudiándola per partes.
  • Montaxe sintéticu o internu: en base d'encuadres de planos llargos ("abiertos") y con frecuencia uso de la fondura de campu (ver en focu tanto'l frente, la figura, como'l fondu). Dase una visión más amplia de la escena, ensin voluntá d'analís.

El montaxe analíticu constrúyese sobre la premisa de que la información significativa dientro del planu dar de manera socesiva, ente que'l montaxe sintéticu supón focos d'interés simultáneos qu'asoceden, polo xeneral, en distintes cercaníes y alloñances a la cámara. Munches vegaes los direutores faen usu de distintos recursos pa xerarquizar estes informaciones. El sobreencuadre (na película Citizen Kane, d'Orson Welles, el marcu d'una ventana retaya a Kane xugando col so trinéu, ente qu'en primer planu ver a la so madre dexar la tutoría al banqueru) ye una ferramienta que la mayor parte de les vegaes ayuda a construyir esti planu total con montaxe sintéticu (terminoloxía qu'utiliza Bazin nel so llibru ¿Qué ye'l cine?).

El montaxe imperceptible editar

André Bazin escribió que "el montaxe nun puede utilizase más que dientro de llendes precises, so pena d'atentar contra la ontoloxía mesma de la fábula cinematográfica" (el montaxe como negación).[4] A esta violación perceptiva dientro del montaxe, oponer a tomar en fondura de campu y ensin cortes o qu'a menos esistiera una homoxeneidá del espaciu y entamaes escenes con movimientu dientro del planu, por que el espectador sía quien distribuya la so atención llibremente escontra les zones de la imaxe más significatives.

El montaxe sonoru editar

El soníu añade posibles conflictos ente planos, ente l'interior de los encuadres o ente secuencies o segmentos, aquellos qu'afecten al encruz ente imaxe y soníu, multiplicando les espresiones (conflictu potencial). Non solo consta de la voz y la pallabra, sinón qu'inclúi efeutos sonoros variaos.[5]

La regla de seis editar

Walter Murch ye'l creador de la teoría de montaxe La regla de seis, que se plantega na so obra Nel momentu del ceguñu[6]. Esta regla basar nel usu d'una xerarquía pa saber ónde y cuándo cortar pa pasar d'una escena a otra. La emoción ye lo que se debe caltener en primer llugar a la hora del montaxe. Basar en seis criterios con un porcentaxe d'importancia cada unu, algamando un 100% el montaxe ideal.

  1. Respuende a la emoción del momentu (51%)
  2. Fai avanzar l'argumentu (23%)
  3. Asocede nun momentu interesante dende'l puntu de vista rítmicu (10%)
  4. Tien en cuenta la direición de la mirada (7%)
  5. Respeta la planaridad, la gramática de los trés dimensiones como cuestiones d'exa (5%)
  6. Sigue la continuidá tridimensional del espaciu, ónde tán les persones dientro d'una sala y la rellación unes con otres (4%)

Programes de montaxe, edición y posproducción editar

Anguaño, esisten dellos programes dixitales d'edición y montaxe de videu y soníu, los más destacaos son:

  • Avid Media Composer : Esti programa ye de los más utilizaos. Foi unu de los primeros n'instaurase nel mercáu y ye l'estándar tantu pa cine como pa televisión.
  • Adobe Premiere Pro CC: Esti programa ye más utilizáu nel ámbitu profesional, yá que ufierta munches más opciones nel tratamientu de videu, pero ye más complexu a la d'utilizalo. Anguaño, la versión más recién ye la CC.
  • Sony Vegas Pro: Esti programa ye bastante utilizáu por cuenta de la so cencellez a la d'axuntar y retayar clips de videu y soníu. Sicasí, nun ye'l qu'ufierta un mayor abanicu d'opciones a nivel d'efeutos.
  • Adobe After Effects: Esti programa ye unu de los meyores qu'esisten a nivel de creación d'efeutos especiales. Ye bastante complexu y tamién puede ser utilizáu pa retayar y engabitar clips (anque esta nun sía la so función más destacable).
  • Final Cut Pro: Ye'l programa de posproducción por excelencia de los ordenadores MacOs, con una ventana de posibilidaes bastante amplia, pero non bien especializada n'aspeutos como los efeutos especiales.

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Konigsberg, 2004, p. 327.
  2. «Muntatge» (en catalán). Viquipèdia, l'enciclopèdia lliure. 5 d'avientu de 2016. https://ca.wikipedia.org/w/index.php?title=Muntatge&oldid=17836081. Consultáu'l 15 d'avientu de 2016. 
  3. Marcel Martin (2008). El llinguaxe del cine. Gedisa. Barcelona. Páx. 188.
  4. Alejandro Montiel (1992). Teoríes del cine. Montesinos. Barcelona. Páx. 62.
  5. Vicente Sánchez-Biosca (1996). El montaxe cinematográficu. Paidós Ibérica. Buenos Aires. Páx. 249.
  6. Murch, Walter (2004). Nel momentu del ceguñu, Edit. Ocho y Mediu, Coleición: Farenheit.

Bibliografía editar

Bibliografía adicional editar

  • Aumont, Jacques, et al. (1985). Estética del cine: espaciu fílmico, montaxe, narración, llinguaxe, Paidós, Barcelona.
  • Gubern, Román (1993). Historia del cine, Barcelona: Lumen, 2ª edición.
  • Morales, Fernando (2013). Montaxe audiovisual: teoría, téunica y métodos de control, Edit. UOC, Barcelona.
  • Morales Morante, Luis Fernando (2001). Teoría y Práutica de la Edición de Videu, Editorial Universidá de San Martín de Porres, Lima, Perú.
  • Murch, Walter (2004). Nel momentu del ceguñu, Edit. Ocho y Mediu, Coleición: Farenheit.
  • Reisz, Karel & Millar, Gavin (2003). Téunica del Montaxe Cinematográficu. Editorial Plot, Madrid. (Títulu orixinal: The technique of film editing).
  • Sánchez-Biosca, Vicente (1993). El montaxe cinematográficu, Edit. Paidós, 2ª edición.
  • Sánchez, Rafael C. (2004). Montaxe cinematográficu, arte de movimientu, Llarpiar. Buenos Aires.