Videu

mediu electrónicu pa grabar, copiar y tresmitir imáxenes en movimientu con soníu

El videu o vidéu[1] ye la teunoloxía de la grabación, procesamientu, almacenamientu, tresmisión d'imáxenes y reconstrucción por medios electrónicos dixitales o analóxicos d'una secuencia d'imáxenes que representen escenes en movimientu. Etimológicamente, la pallabra video provién del verbu llatín video, vides, videre, que se traduz como'l verbu 'ver'. Suelse aplicar esti términu a la señal de videu y munches vegaes usa la denominación «el videu» o «la video» a manera d'abreviatura del nome completu de la mesma.

Ficha de softwareVideu
Etiqueta de Stack Exchange Stack Exchange
Cambiar los datos en Wikidata

La teunoloxía de video foi desenvuelta per primer vegada pa los sistemes de televisión, pero derivó en munchos formatos pa dexar la grabación de video de los consumidores y qu'amás pueda ser vistu al traviés d'Internet.

En dellos países llámase asina tamién a una grabación d'imáxenes y soníu en cinta magnética o en discu ópticu, anque cola apaición d'estos postreros dichu términu identifícase xeneralmente coles grabaciones anteriores en cinta magnética, del tipu VHS, Betamax. Munchos videos colgar en sitio web, como por casu YouTube, que contién distintos tipos de reproducciones.

Primeramente la señal de video ta formada por un númberu de llinies arrexuntaes en dellos cuadros y estos al empar estremaos en dos campos porten la información de lluz y color de la imaxe. El númberu de llinies, de cuadros y la forma de portar la información del color depende del estándar de televisión concretu. L'amplitú de la señal de video ye de 1Vpp (1 voltiu de picu a picu) tando la parte de la señal que porta la información de la imaxe percima de 0V y la de sincronismos per debaxo'l nivel de 0V. La parte positiva puede llegar hasta 0,7V pal nivel de blancu, correspondiendo a 0V el negru y los sincronismos son pulsos que lleguen hasta -0,3V. Na actualidá hai ensame d'estándares distintos, especialmente nel ámbitu informáticu.

Partes de la señal de video analóxica editar

La señal de video consta de lo que se llama luminancia, crominancia y de señales de sincronismu. L'amplitú asitiar ente los -0,3 V del nivel inferior del sincronismu hasta los 0,7 V que correspuende al blancu. La señal propia ye la referida a la luminancia colos sincronismos, a la que se-y añedir la señal de crominancia, cola so sincronía propia, que ye la salva de color, de tala forma que la crominancia se superpone a la señal de luminancia.

L'anchu de banda de la señal de luminancia suel ser del orde de 5 MHz, pero depende del sistema emplegáu. La crominancia ye una señal modulada en cuadradura (ye dicir n'amplitú y en fase) por una portadora denomada «subportadora de color» cuyaa frecuencia ye próxima a la parte alta de la banda, que nel sistema d'Estaos Xuníos NTSC ye de 3,58 MHz y nel sistema européu PAL ye de 4,43 MHz. Esta frecuencia tien rellación col restu de frecuencies fundamentales de la señal de video que tán referíes a la frecuencia de campu que toma como base, por cuestiones históriques, la frecuencia de la rede de suministru llétricu, 50 Hz n'Europa y otros países y 60 Hz na mayor parte d'América.

Estándares de codificación de la imaxe editar

Esisten estándares distintos pa la codificación del color: NTSC, SECAM (usáu en Francia, les sos dependencies y ex colonies; mayoría de Rusia hasta la llegada de la televisión dixital) y PAL (restu d'Europa; Arxentina, Brasil, Groenlandia y Uruguái n'América; mayoría d'África, Asia y Oceanía).

Sincronismos editar

No referente a los sincronismos estremen trés clases, de llinia o horizontales, de campu o verticales y los referentes a los colores. Los sincronismos de llinia indiquen onde empieza y acaba cada llinia de la imaxe de video y estrémense en pórticu anterior, pórticu posterior y pulsu de sincronismu.

Los sincronismos verticales son los que nos indiquen l'empiezu y el final de cada campu. Tán compuestos polos pulsos d'igualación o ecualización anterior, pulsos de sincronismu, pulsos d'igualación posterior y llinies de guarda, nes cualos ensertar anguaño servicios tales como'l teletexto.

 
Barres de color EBU vistes nun MFO y un vectoscopio.

La frecuencia de los pulsos de sincronismu depende del sistema de televisión. Nos países qu'usen normes de codificación americanes, la imaxe tien 525 llinia per cuadru (262,5 per cada campu), 60 campos (30 imáxenes o cuadros) per segundu y sincronismu horizontal de 15.750 Hz, ente que nos países qu'usen normes europees, utilícense 625 llinia per cuadru (312,5 per cada campu), 50 campos per segundu (25 cuadros) y sincronismu horizontal de 15.625 Hz. Estes cifres derivar de la frecuencies de la rede llétrica pública nes que, d'antiguo, engabitábense los osciladores de los receptores.

No referente al color, en tolos estándares se modula una portadora cola información del color. En NTSC y PAL lo que se fai ye una modulación n'amplitú pa la saturación, y en fase pal tinte, no que se llama modulación en cuadradura. El sistema PAL alterna 180° en cada llinia la fase de la portadora pa compensar aburuyes de la tresmisión. El sistema SECAM solo realiza modulación en frecuencia de cada componente de color.

Carauterístiques de los fluxos de video editar

Númberu de fotogrames per segundu editar

Los estándares d'orixe européu PAL y SECAM especifiquen 25 cuadros per segundu, ente que NTSC específica 29,97 cuadros per segundu. El cine ye más lentu con una velocidá de 24 cuadros per segundu, lo que complica un pocu'l procesu de tresferir una película de cine a video. Pa llograr la ilusión d'una imaxe en movimientu, la velocidá mínima de carga de les imáxenes ye d'unos quince imáxenes per segundu, sicasí'l güeyu humanu puede estremar movimientu muncho más fluyíu percima de los 48 fotogrames per segundu.

Sistemes de barríu Enxareyáu = editar

La esploración enxareyada d'imáxenes televisives foi desenvuelta de manera independiente pol inxenieru alemán Fritz Schröter, en 1930[2] y pol norteamericanu Randall Ballard, en 1932[3]pa evitar el ceguñu que se produz en tales imáxenes cuando son reproducíes nun tubu d'imaxe por cuenta de la persistencia de los luminofósforos que componen la pantalla del mesmu.

La esploración enxareyada 2/1, carauterística de los sistemes de televisión PAL, NTSC y SECAM lo mesmo que de dellos otros desenvueltos darréu, consiente n'analizar cada cuadru de la imaxe en dos semicuadros iguales denominaos campos, de forma que les llinies resultantes tean alternar por superposición. Unu de los campos contién les llinies pares y denominar "campu par", ente que l'otru contién les llinies impares y llámase-y "campu impar". Al empiezu de cada unu d'ellos asítiase'l sincronismu vertical. Hai un desfase de media llinia ente un campu y otru por qu'asina el campu par esquice la franxa d'imaxe que dexó llibre'l campu impar. La esploración enxareyada d'un cuadru de dos campos esixe que'l númberu de llinies del cuadru sía impar por que la llinia de transición d'un campu al otru sía divisible en dos metaes.[4]

Les especificaciones embrivíes del resolución de video de cutiu inclúin una i pa indicar enxareyáu. Por casu, el formatu de video PAL ye de cutiu especificáu como 576i50, onde 576 indica la cantidá de llinies verticales, i indica enxareyáu, y el 50 indica 50 cuadros (y 25 imáxenes) per segundu.

Progresivu editar

Nos sistemes de barríu progresivu, en cada periodu de refrescu actualícense toles llinies d'esploración. El desenvolvimientu de sistema de representación d'imaxe distintes al tubu d'imaxe, como les pantalles de TFT y d'afigura, dexaron desenvolver sistemes de televisión de barríu progresivu.

Un procedimientu conocíu como desentrelazado pue ser utilizáu pa tresformar el fluxu enxareyáu, como l'analóxicu, el de DVD, o satélite, pa ser procesáu polos dispositivos de barríu progresivu, como'l que s'establez nes televisiones TFT, los proyeutores y los paneles d'afigura.

Resolvimientu de video editar

 
Comparanza de resolvimientos de televisión.

El tamañu d'una imaxe de video midir en píxeles pa video dixital, o en llinies de barríu horizontal y vertical pa video analóxicu. Nel dominiu dixital, (por casu DVD) la televisión de definición estándar (SDTV) especifícase como 720/704/640 × 480i60 pa NTSC y 768/720 × 576i50 pa resolución PAL o SECAM. Sicasí, nel dominiu analóxicu, el númberu de llinies actives de barríu sigue siendo constante (486 NTSC/576 PAL), ente que'l númberu de llinies horizontal varia acordies cola midida de la calidá de la señal: aproximao 320 píxeles per llinia pa calidá VCR, 400 píxeles pa les emisiones de televisión, y 720 píxeles para DVD. Caltiénse la rellación d'aspeutu per falta de píxeles «cuadraos».

Les nueves televisiones d'alta definición (HDTV) son capaces de resolvimientos d'hasta 1920 × 1080p60, esto ye, 1920 píxeles per llinia de barríu por 1080 llinies, a 60 fotogrames per segundu. El resolución de video en 3D pa video midir en voxels (elementos de volume d'imaxe, que representen un valor nel espaciu tridimensional). Por casu, 512 × 512 × 512 voxels, de resolución, utilícense agora pa video 3D simple, que pueden ser amosaos inclusive en delles PDA.

Rellación d'aspeutu editar

 
Comparanza de la rellación d'aspeutu ente cinematografía común y la televisión tradicional (verde).
 
Comparanza de la cinematografía común y la televisión tradicional (verde) rellaciones d'aspeutu.

La rellación d'aspeutu espresar pol anchor de la pantalla en rellación al altor. El formatu estándar hasta'l momentu en que s'empezó cola estandarización de la televisión d'Altu resolución tenía una rellación d'aspeutu de 4/3. L'adoptáu ye de 16/9. La compatibilidá ente dambes rellaciones d'aspeutu puede realizase de distintes formes.

Una imaxe de 4/3 que se vaya a ver nuna pantalla de 16/9 puede presentase de trés formes distintos:

  • Con barres negra verticales a cada llau (pillarbox). Calteniendo la rellación de 4/3 pero perdiendo parte de la zona activa de la pantalla.
  • Engrandando la imaxe hasta qu'ocupe tola pantalla horizontalmente. Piérdese parte de la imaxe pela parte cimera ya inferior de la mesma.
  • Deformando la imaxe p'afaela al formatu de la pantalla. Úsase tola pantalla y vese tola imaxe, pero cola xeometría alteriada (los círculos ven elipses col diámetru mayor empobináu de derecha a esquierda).

Una imaxe de 16/9 que se vaya a ver nuna pantalla de 4/3, de forma similar, tien trés formes de trate:

  • Con barres horizontales enriba y embaxo de la imaxe (letterbox). Vese tola imaxe pero pierde tamañu de pantalla (hai dellos formatos de letterbox dependiendo de la parte visible de la imaxe que se vea (cuanto más grande fáigase más se retaya), úsense'l 13/9 y el 14/9).
  • Engrandando la imaxe hasta ocupar tola pantalla verticalmente, perdiéndose les partes llaterales la imaxe.
  • Deformando la imaxe p'afaela a la rellación d'aspeutu de la pantalla. vese tola imaxe en tola pantalla, pero cola xeometría alteriada (los círculos ven elipses col diámetru mayor empobináu de riba abaxo).

Espaciu de color y bits por píxel editar

El nome del modelu del color describe la representación de color de video. El sistema YIQ utilizar na televisión NTSC. Correspuéndese estrechamente col sistema YUV utilizáu na televisión NTSC y PAL; y col sistema YDbDr utilizáu pola televisión SECAM.

El númberu de colores distintos que pueden ser representaos por un pixel depende del númberu de bits por pixel (bpp). Una forma d'amenorgar el númberu de bits por píxel en video dixital puede realizase por submuestreo de croma (por casu, 4:2:2, 4:1:1, 4:2:0).

Calidá de video editar

La calidá de video puede midise con métriques formales como PSNR o suxetives con calidá de video usando la observación d'espertos.

La calidá de video suxetiva d'un sistema de procesamientu de video puede ser evaluada como sigue:

  • Escueye les secuencies de video (el SRC) a usar pa la realización del test.
  • Escueye los axustes del sistema a evaluar (el HRC).
  • Escueye un métodu de prueba pa presentar les secuencies de video a los espertos y arrexuntar la so valoración.
  • Convida a un númberu abondu d'espertos, preferiblemente un númberu non menor de 15.
  • Realiza les pruebes.
  • Calcula la media pa cada HRC basándote na valoración de los espertos o non espertos.

Hai munchos métodos calidable de video suxetiva descritos nel encamientu BT.500. de la ITU-T. Unu de los métodos estandarizados ye'l Double Stimulus Impairment Scale (DSIS). Nesti métodu, cada espertu ve una referencia intacta del video siguida d'una versión estropiada del mesmu video. L'espertu valora entós el video estropiáu utilizando una escala que va dende “los daños son imperceptibles” hasta “los daños son bien cafiantes”.

Métodu de compresión de video (namái dixital) editar

Úsase una amplia variedá de métodos pa estruyir secuencies de video. Los datos de video contienen redundancia temporal, espacial y espectral. En términos xenerales, amenórgase la redundancia espacial rexistrando diferencies ente les partes d'una mesma imaxe (frame); esta xera ye conocida como compresión intraframe y ta estrechamente rellacionada cola compresión d'imáxenes. Asina mesmu, la redundancia temporal pue ser amenorgada rexistrando diferencies ente imáxenes (frames); esta xera ye conocida como compresión interframe ya inclúi la compensación de movimientu y otres téuniques. Los estándares per satélite, y MPEG-4 usáu pa los sistemes de video domésticos.

Tasa de bits (namái dixital) editar

La tasa de bits ye una midida de la tasa d'información contenida nun fluxu o secuencia de video. La unidá na que se mide ye bits per segundu (bit/s o bps) o tamién Megabits per segundu (Mbit/s o Mbps). Una mayor tasa de bits dexa meyor calidá de video. Por casu, el VideoCD, con una tasa de bits de cerca de 1Mbps, tien menos calidá qu'un DVD que tien una tasa d'alredor de 20Mbps. La VBR (Variable Bit Rate – Tase de Bits Variable) ye una estratexa pa maximizar la calidá visual del video y embrivir la tasa de bits. Nes escenes con movimientu rápidu, la tasa variable de bits usa más bits que los qu'usaría n'escenes con movimientu lentu pero de duración similar llogrando una calidá visual consistente. Nos casos de videu streaming en tiempu real y ensin buffer, cuando l'anchu de banda ye fixu (por casu en videoconferencia emitida por canales d'anchu de banda constante) tien d'usase CBR (Constant Bit Rate – Tasa de Bits Constante).

Video estereoscopiu editar

El video estereoscopiu rique o de plásticu colorao/cían apurren la forma de ver les imáxenes discretamente pa formar una vista espectroscópica del conteníu. Los nuevos discos HD DVD y blu-ray van ameyorar en gran midida l'efectu 3D nos programes estéreo codificados por colores. Los primeres reproductores HD disponibles comercialmente esperábase que debutaren nel NAB Show d'abril del 2006 en Las Vegas.

Formatos de video editar

Estándares de dispositivos de video Estándares de conectores de video
  • Estándares dixitales:
    • ATSC (Países norteamericanos, Corea del Sur, Guam, Islles Vírxenes de los Estaos Xuníos, El Salvador, Puertu Ricu y República Dominicana)
    • DTMB (China, Cuba, Hong Kong y Macáu)
    • DVB-T (Europa, delles naciones caribeñes, Colombia, Guayana Francesa, Islles Malvines, Panamá y Surinam)
    • ISDB-T (Xapón y dellos países africanos y asiáticos)
    • SBTVD (Variante brasilana de ISDB-T, Brasil y otros países suramericanu y centroamericanu)
  • Estándares analóxicos:
    • MAC (Europa, Estandar obsoleto)
    • MUSE (Estándar de Xapón pa televisión analóxica d'Alta Definición)
    • NTSC (Norteamérica, Xapón, Centru y Suramérica, sacante Arxentina, Brasil, Paraguay y Uruguái)
    • PAL (Europa, Asia, Australia, Arxentina, Brasil, Paraguay y Uruguái)
      • PALplus (estensión PAL namái n'Europa.)
      • PAL-M (variación de PAL namái pa Brasil.)
    • SECAM (Francia, URSS y África central.)

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Esti términu apaez nel Diccionariu de l'Academia de la Llingua Asturiana. Ver: vidéu
  2. «idioma inglés Patent DE574085C: Verfahren zur Abtastung von Fernsehbildern (Method for scanning television images)». Consultáu'l 17 de xineru de 2017.
  3. «Patent US2152234: Television system» (inglés). United States Patent Office. Consultáu'l 17 de xineru de 2017.
  4. Pérez Vega, Constantino; Zamanillo Sains de la Maza, José María (2003) Fundamento de televisión analóxica y dixital. Universidá de Cantabria. ISBN 84-8102-355-8.

Enllaces esternos editar

Ye obligatoriu indicar l'idioma de Wikisource.

  •   Wikiquote tien frases célebres suyes o que faen referencia a Videu.