Anne "Ninón" de l'Enclos (dable 10 de payares de 1620París – 17 d'ochobre de 1705París) foi una escritora, cortesana y mecenes de les artes francesa. Nel momentu de la so muerte, en 1705, el duque de Saint-Simón resumió primorosamente la so carrera: «Un claru exemplu del trunfu del viciu, cuando se dirixe con intelixencia y redímese con un pocu de virtú».

Ninon de Lenclos
Vida
Nacimientu Parísdable 10 de payares de 1620[1]
Nacionalidá Bandera de Francia Francia
Llingua materna francés
Muerte París17 d'ochobre de 1705[2] (84 años)
Familia
Pareyes François-Jacques d'Amboise
Estudios
Llingües falaes francés[3]
Oficiu salonnière, escritoramecenes
Cambiar los datos en Wikidata

La so vida editar

Ninón nació en París el 10 de payares de 1620. El so padre foi un xentil home del duque de Turena, con fama de calter disoluto. De la so madre, dicíase que pasaba'l tiempu apurrida al rezu, la devoción y los llibros relixosos, que la so llectura encamentaba a la pequeña Ninón. Ésta, sicasí, empezó bien llueu con otru tipu de llectures, los clásicos llatinos, noveles d'amor cortés, poesía.

Inda adolescente, Ninón non yá lleera gran parte de la lliteratura clásica y de la so dómina, sinón tamién filosofía, especialmente a Montaigne, falaba español ya italianu y empezaba a faese bien popular ente la sociedá parisina pola agudez, l'inxeniu y hasta la erudición que demostraba nes sos conversaciones.

En 1636 quedóse güérfana de madre cuando tenía dieciséis años. Un añu dempués el so padre tamién morrería. La moza Ninón herieda un pequeñu capital que-y dexa asegurar se una renta y adquirir una casa na cai Turnelles, nel Marais, que llueu se convertirá n'unu de los “salones” más prestixosos de París, pol que van pasar los principales nomes de la política, la lliteratura y l'arte francés. Naturalmente, tamién desfilaría por aquella casa la tremera d'amantes que-y atribuyeron mientres la so llarga vida –el postreru, l'ablaya Gédoyn, cuando yá tenía ochenta años–; dalgunos d'ellos, como Coligny, Gourville o'l príncipe de Condé, personaxes destacaos de la hestoria de Francia. Dizse que'l mesmu Richelieu pretender, refugándo-y Ninón al sentir auténticu iñerizu escontra'l cardenal.

Y ye que pa Ninón, tal que lo repite nos sos escritos, bien percima del amor sensual, la pasión o'l prestíu deriváu d'una rellación con un personaxe importante, atopábase l'amistá. Ente los sos grandes amigos de fama, Scarron, Saint-Évremond o Molière, qu'allegaba a les xuntes de la coqueta pa consulta-y pasaxes de les sos obres. Pero tamién grandes amigues, en que la so rellación, en delles ocasiones, dexóse esmucir una cierta ambigüedá, como la reina Cristina de Suecia o la señora de Scarron, futura Mme. de Maintenon, cola que compartió intimidaes y amigues. Namái la señora de Sévigné, ente los sos conocíos, declaróse enemiga so, y asina lo dexa claro na so famosa correspondencia, lo que nun ye d'estrañar si tenemos en cuenta que Ninón foi primeru amigu del so home y dempués del so fíu, cuando yá la coqueta cuntaba más de cincuenta años.

Círculu social editar

 

Anque les semeyes que nos quedaron d'Anne de L'Enclós nun nos revelen una gran guapura, los que la conocieron y escribieron sobre ella –como Voltaire– coinciden nel irresistible curiosu d'esta muyer, non yá físicu, sinón sobremanera intelectual. Conxustona incansable, alvertida, bonable nel tratu, gran amiga de los sos amigos… Ya instruyida, aficionada al teatru, a la lliteratura, al arte y a la música. Cuando Ninón morrió, en 1705, la so vida, los sos amores y los sos pensamientos convertir en daqué paecíu a una lleenda, y tamién un llugar común que circulaba pola corte francesa y, inevitablemente, yera oxetu de desaxeración.

Ninón de L'Enclós nun foi la coqueta avezada, la cortesana típica de la dómina, a un tiempu, hipócrita y llibertina sociedá francesa prerrevolucionaria, capaz de dar al mundu un Bossuet y un Voltaire. Más allá de la so nutrida nómina d'amantes, de los dichos y máximes galantiadores que se-y atribúin, de les innumberables anécdotes que se diz chisquen la so vida dalgunes imposibles, como la del fíu que tuvo col marqués de Gersai, al que nunca se -y cuntó la so procedencia y que, cuando yera un mozu caballeru, namorar de Ninón, suicidándose nel xardín de la casa de la so madre cuando ésta reveló-y la verdá–; más allá de too esto, puede aldovinase na escasa obra de Ninón una mentalidá pocu común na dómina. Una mentalidá que, con traces del pensamientu epicúreo, más que col llibertinaxe tien que ver con una lliberación moral de tintes más modernos, y na que destaca la so esmolición pola condición de les muyeres, criticando por igual a aquelles que los sos únicos enfotos yeren la guapura y el coqueteo, escareciendo de cualquier molición intelectual (“un anzuelu ensin cebu“, según dicía), y a les que teníen como únicu oxetivu la fidelidá conxugal y yeren esclaves d'una moral ríxida, a les que denominaba les “xansenistes del amor“, y que les sos representantes más influyentes, siendo Ninón entá mozu, aportunaron tanto ante la Rexente, Ana d'Austria, que consiguieron qu'ésta ordenara la so reclusión nun conventu, magar ye ciertu que por poco tiempu.

La so obra editar

La obra d'Anne de L'Enclós ye escasa: les cartes que dirixó a Saint-Évremond, que se caltienen na correspondencia d'ésti, y La coquette vengée (1659), obrita chiscada d'anécdotes galantiadores. Con tou, la obra más famosa que se-y atribúi y na que meyor s'espresa'l so pensamientu ye la titulada Lettres de Ninon de L'Enclos au marquis de Sévigné (hai traducción al castellán: Cartes al marqués de Sévigné, Madrid, editorial Siete Mares, 2005), qu'apaecieron per primer vegada nel añu 1750, n'Ámsterdam, arrexuntaes, según dizse na portada, por un tal Damours. Ye improbable que la obra venga de la mesma Ninón nin que sían verdaderes misives, sinón que más bien paecen redactaes y estructuradas por una tercer persona, yá a principios o mediaos del sieglu XVIII, basándose n'auténtiques cartes de la cortesana (a Saint-Évremond y otros), n'otres obres de Ninón y, inclusive, nes sos anécdotes y dichos.

Nes sos obres, Anne de L'Enclos cavilgó sobre la muyer na sociedá de la dómina, una muyer pola que sentía compasión, pos, o bien taba apurrida a la frivolidá, bien yera víctima de tirar del home. Quiciabes por eso Ninón dio'l máximu valor a l'amistá y nun se casó nunca, y, como auténtica epicúrea, dispuesta a esfrutar de la vida lo más posible y cavilgando sobre la condición de dambos sexos, llegó a dicir qu'ella decidiera “faese home”, esto ye, portase moralmente como la parte que menos tenía que perder y con más llibertá podía actuar.

Referencies editar

  1. URL de la referencia: http://www.fembio.org/biographie.php/frau/frauendatenbank?fem_id=17347. Apaez como: Ninon de Lenclos.
  2. Afirmao en: Encyclopædia Britannica Online. Identificador Encyclopædia Britannica Online: biography/Ninon-de-Lenclos. Apaez como: Ninon de Lenclos. Data de consulta: 9 ochobre 2017. Llingua de la obra o nome: inglés.
  3. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.

Enllaces esternos editar