Armand Jean du Plessis (1585), cardenal-duque de Richelieu, duque de Fronsac y par de Francia, foi un cardenal, noble y estadista francés.

Cardenal Richelieu
Vida
Nacimientu 1585 (438/439 años)
Cambiar los datos en Wikidata

Ordenáu obispu en 1607, entró en política y foi nomáu Secretariu d'Estáu en 1616. Richelieu llueu algamó un gran poder na Ilesia católica y nel Reinu de Francia, hasta algamar la dignidá cardenalicia en 1622, y el cargu de primer ministru del rei Lluis XIII en 1624. Permaneció nel cargu hasta la so muerte en 1642, y foi asocedíu pol tamién cardenal Julio Mazarino.

Como primer ministru de Francia, consolidó la monarquía francesa lluchando contra les diverses faiciones internes. Pa compensar el poder de la nobleza, tresformó Francia nun fuerte Estáu centralizáu. La so política esterior fundamental foi compensar el poder de la dinastía austru-hispánica de los Habsburgu, entós reinante n'España y nel Sacru Imperiu Romanu Xermánicu. Pa ello, entá siendo un ministru católicu, nun duldar n'aliase colos protestantes p'algamar dichu oxetivu. Foi particularmente bultable la so intervención na Guerra de los Trenta Años, que terminó cola Paz de Westfalia.

El so sofitu a la espansión ultramarina fíxo-y fundar asentamientos en Nueva Francia, Guadalupe, Guayana, Martinica, Senegal, Madagascar y Reunión.

Richelieu foi tamién famosu pol so mecenalgu del arte y por fundar l'Académie française, la institución que curia del francés. Ye coles mesmes conocíu pol nomatu de l'Éminence rouge ("La eminencia colorada"), poles vestidures coloraes de los cardenales.

Biografía editar

Primeros años del cardenal Richelieu editar

Nacíu en París en 1585, Richelieu yera'l cuartu de cinco hermanos y el tercer fíu varón. La so familia provenía de la nobleza de Poitou. El so padre, François du Plessis, señor de Richelieu, foi Gran Preboste de Francia; la so madre, Suzanne d'El Porte, yera fía d'un prestixosu abogáu del Parllamentu de París. El so padre morrió cuando namái tenía cinco años, mientres les Guerres de relixón de Francia, dexando a la familia nuna delicada situación económica. A la edá de nueve años, el mozu Richelieu foi unviáu al Colexu de Navarra y más tarde ingresaría na Academia de Pluvinel pa siguir la so formación como gentilhombre y militar.

Por cesión d'Enrique III de Francia en 1584 al Gran Preboste, la familia du Plessis disponía del obispáu de Luçon. Tres la muerte del últimu obispu (tíu güelu de Armand-Jean), la ciudá cuntaba con un obispu interín n'espera de que'l so hermanu Alphonse ocupara esi puestu. Pero Alphonse, de calter un tanto estrañu, refugó convertise n'obispu de Luçon ya ingresó nun conventu como cartuxu. Armand-Jean tuvo qu'abandonar la carrera militar que tanto quería, por cuenta de problemes de salú, consistentes en graves fiebres, pa reemplazar al so hermanu. Yera un cambéu bien sópitu nel aldu de la so carrera, pero nun lu duldó.

En 1606, Enrique IV nomó a Richelieu obispu de Luçon. Como entá nun tenía la edá mínima riquida, foi necesariu un viaxe a Roma pa llograr una dispensa del papa. Una vegada llograda ésta n'abril de 1607, Richelieu foi consagráu obispu. Poco dempués de tomar posesión efectiva de la so diócesis, en 1608, Richelieu yá s'amosaba como un activu obispu comprometíu coles reformes propuestes pol Conceyu de Trento celebráu ente 1545 y 1563.

Foi por esta dómina cuando Richelieu conoció a François Leclerc du Tremblay (más conocíu como "Père Joseph" o "Padre Xosé"), un monxu capuchino, que se convertiría nel so home d'enfotu. Por esta cercanía al cardenal, según pol color gris de los sos vezos, conocióse-y col nomatu de l'Éminence grise ("la eminencia gris"). Col tiempu, el padre Joseph collaboraría con Richelieu como negociador y diplomáticu.

Ascensu al poder editar

En 1614, Richelieu, que resultó ser un importante defensor de los intereses y del poder políticu de los obispos al oponese al cobru d'impuestos a la Ilesia, consiguió faese escoyer pol cleru de Poitou como diputáu a los Estaos Xenerales, amás de defender les reformes introducíes na Ilesia pol Conceyu de Trento, cola oposición de la burguesía. Nesta ocasión, foi escoyíu por María de Médicis como vocera del cleru na sesión de clausura y el so discursu valió-y les simpatíes de reinar madre. En payares de 1615, Richelieu ye nomáu pola madre del rei llimosneru de la futura nueva reina Ana d'Austria, esposa de Lluis XIII. En 1616 ye nomáu Secretariu d'Estáu pal Esterior y la Guerra, cargu que va desempeñar namái mientres cinco meses, hasta la cayida del favoritu Concino Concini.

 
María de Médici, por Peter Paul Rubens (1622).

Richelieu espolletara al serviciu de Concino Concini, principal ministru del reinu y favoritu de María de Médicis entós daquella. Igual que Concini, l'obispu de Luçon convertir n'unu de los más cercanos conseyeros de María de Médicis. Reinar madre, que fuera rexente mientres la minoría d'edá de Lluis XIII, siguió calteniendo'l poder efectivo tres la coronación y la declaración de mayoría d'edá del so fíu en 1614. La so política yera impopular en delles rexones de Francia, provocando diverses rebeliones ente los Grandes y numberoses intrigues contra ella y contra Concini. El principal instigador de la cayida de Concini foi Charles de Luynes, halconero real y favoritu del nuevu rei. N'abril de 1617, aconseyáu por Luynes, Lluis XIII ordenó l'arrestu de Concini y el so asesinatu si oponía resistencia, como foi'l casu. Muertu Concini, María de Médicis perdió tol so poder y foi exiliada de la Corte. Col so proteutor muertu, Richelieu foi destituyíu como Secretariu d'Estáu y espulsáu de la Corte, acompañando a reinar madre nel so exiliu a Angoulême. Por cuenta de los barruntos del rei sobre les sos intrigues pa devolver a María de Médicis al poder, Richelieu foi exiliáu en 1618 a Avignon, daquella territoriu papal, onde escribió un catecismu tituláu L'Instruction du chrétien («La Instrucción del Cristianu»).

En 1619, tando ausente Richelieu del redolada de reinar madre, María de Médicis escapa per una ventana del so confinamientu nel Castiellu de Blois y dirixe una rebelión aristocrática. El rei y el duque de Luynes piensen entós en Richelieu p'aconseyar prudentemente a la reina y encárguen-y axustar con ella. Esta mediación cristalizó nel Tratáu de Angoulême en 1620, garantizando la llibertá de María de Médicis, la so pertenencia al Conseyu Real y la paz col so fíu.

Cola muerte en 1621 del duque de Luynes, Richelieu recuperó rápido'l so poder. Esi añu'l rei proponer como Cardenal al papa Gregorio XV, quien aportó'l 19 d'abril de 1622. Poco enantes, el 16 d'esi mesmu mes, fuera nomáu Primer Ministru de Francia. En siendo nomáu miembru del Conseyu Real el 29 d'abril de 1624, maniobró contra l'entós principal ministru, Charles de La Vieuville, que foi arrestáu por corrupción esi mesmu añu n'agostu, dexando a Richelieu vía llibre pa exercer de principal ministru. Les diverses crisis poles que travesaba Francia, incluyendo una revuelta hugonote, fixeron del nuevu ministru-cardenal un conseyeru indispensable pal rei.

Etapa de primer ministru editar

La política del Cardenal centrar en dos metas: centralizar el poder en Francia y neutralizar a los Habsburgu, reinantes n'España y Alemaña. Pa ello, aliar coles rebalbes Provincies Xuníes, en guerra con España, y sofitó a los Estaos protestantes alemanes que s'enfrentaben a los Habsburgu na Guerra de los Trenta Años. Coles mesmes buscó un acercamientu con Inglaterra, llogrando alcordar el matrimoniu ente Enriqueta María, hermana del rei, y el futuru Carlos I d'Inglaterra.

Al poco de ser nomáu primer ministru, enfrentar a la crisis de Valtelina, un valle en Lombardía (norte d'Italia). Pa combatir la influencia de los Habsburgu (que controlaben el Milanesado) y torgar qu'esti estratéxicu valle cayera en manes españoles, Richelieu sofitó a los protestantes suizos del cantón de los Grisones, que tamién lo reclamaben. Richelieu esplegó tropes en Valtelina qu'espulsaron a les guarniciones papales. Esti sofitu a una potencia protestante frente al papa ganólu numberosos enemigos na católica Francia.

 
El Cardenal Richelieu nel sitiu de La Rochelle, pintura romántica de Henri-Paul Motte (1881).

Pa consolidar el poder en Francia, el Cardenal suprimió'l poder de la nobleza feudal con midíes como l'abolición del cargu de Condestable de Francia en 1626, o la destrucción de toles fortaleces interiores del país (cola esceición d'aquelles que s'atopaben na frontera y yeren necesaries pa la guerra). Esta última midida dexó a los duques y condes del país ensin defenses contra'l rei nuna hipotética rebelión. Estes midíes ganáron-y l'odiu de la nobleza.

Otra torga pa la centralización del poder foi la división relixosa de Francia. Los hugonotes, una faición protestante, disponíen d'una importante fuercia militar y remontárense col sofitu del rei Carlos I d'Inglaterra. En 1627, Richelieu ordenó al exércitu real l'asediu de la plaza de La Rochelle, al mandu personal del Cardenal. Les espediciones de socorru comandadas por George Villiers, primer duque de Buckingham, fracasaron, capitulando la ciudá en 1628.

A pesar de la so derrota en La Rochelle, los hugonotes, lideraos por Henri de Rohan, siguieron la llucha. En 1629 fueron ganaos de nuevu, aceptando la Paz de Alais, que dexó a los hugonotes siguir col so cultu, como fuera garantizáu pol Edictu de Nantes, anque Richelieu consiguía abolir los sos fueros particulares. Rohan, a diferencia de la mayoría de los líderes rebalbos que s'enfrentaron a Richelieu, nun foi executáu, pasando a ser oficial del exércitu francés.

Los Habsburgu españoles aprovecharon el conflictu internu francés pa espandir la so influencia n'Italia. Pa caltener ocupáu al exércitu francés, España financió a los rebeldes. Como respuesta, Richelieu, una vegada ganada La Rochelle, lideró un exércitu contra España nel norte de Francia.

En ultramar, como abogáu de Samuel de Champlain y de la retención de Quebec, fundó la Compañía de la Nueva Francia y vio cómo Quebec, per mediu del Tratáu de Saint-Germain-en-Laye, volvía a manes franceses so Champlain, dempués de que l'asentamientu fora prindáu polos hermanos británicos Kirke en 1629. Esto dexó en parte que la colonia desenvolviera lo que sería los corazón de la francofonía n'América del Norte.

Al añu siguiente, la posición de Richelieu viose seriamente amenazada pola so antigua proteutora, María de Médicis, que creía que'l Cardenal robára-y el so poder políticu, y esixó-y la dimisión. Lluis XIII nun yera, nun empiezu, contrariu a esti cursu de los acontecimientos, daes les sos probes rellaciones col Cardenal. A pesar d'este ofiendo, el ministru foi capaz de convence-y. El 11 de payares de 1630, María de Médicis y l'hermanu del rei, Gastón, duque d'Orleans, sofitaron la propuesta real de dimisión. El rei, persuadíu por Richelieu, llueu dio marcha tras. Foi l'únicu día que'l rei tuvo a puntu d'acabar col so valíu. Esta muestra de sofitu, sicasí, nun acabó col ofiendo que sentía por él. Aprovechando que'l rei precisaba'l so sofitu, foi nomáu duque de Richelieu y Par de Francia.

Entrín y non, María de Médicis foi exiliada a Compiègne. Cuando ella y el so fíu, el duque d'Orleans, volvieron conspirar contra'l Cardenal, fracasaron. La nobleza foi definitivamente debilitada. La única rebelión seria foi la d'Enrique, duque de Montmorency en 1632; Richelieu, decidíu a terminar cola oposición, ordenó la execución del duque. Esta durez per parte de Richelieu foi aplicada cola intención (y la resultancia) d'amedranar a los sos enemigos. El cardenal creó coles mesmes una rede d'espíes pa caltener la seguridá.

Guerra de los Trenta Años editar

 
El cardenal Richelieu, por Robert Nanteuil.

Antes del ascensu al poder de Richelieu, la mayor parte d'Europa habíase vistu envolubrada na Guerra de los Trenta Años. Los estaos de los Habsburgu vencieren a los sos oponentes protestantes, amontando'l so poder. Richelieu, sollertáu pola influencia de Fernandu II d'Habsburgu, afaló a Suecia a intervenir. Tamién aceptó emprestar ayuda económica al rei Gustavo Adolfo II de manera tapada, una y bones Francia nun taba en guerra col Sacru Imperiu Romanu Xermánicu. Mentanto, Francia y España siguieron col so enfrentamientu pel norte d'Italia. Cuando en 1630, los embaxadores franceses alcordaron en Ratisbona la paz colos Habsburgos españoles, Richelieu opúnxose y consiguió que Lluis XIII nun lo ratificara. L'alcuerdu prohibiría les interferencies franceses nes hostilidaes n'Alemaña.

Mientres l'entamu de la década de 1630, los príncipes protestantes alemanes llucharon contra les fuercies católiques imperiales, y tres una serie de derrotes, en 1635 aceptaron la Paz de Praga. Francia oponer a dicha paz, na que los Habsburgu salíen victoriosos, polo que declaró la guerra al Sacru Imperiu. Ta abierta alianza de Francia colos protestantes fizo que Richelieu fuera denunciáu como un traidor de la Ilesia Católica. La guerra foi primeramente desfavorable a los franceses, con delles victories a favor d'España y d'Austria, que tres Corbie amenaciaben París. Sicasí, nun pudieron llograr una ventaya decisiva sobre'l franceses, que col so contraataque sobre Italia y Cataluña fixeron replegase a les fuercies imperiales. La Sulevación de Cataluña dio una ventaya a los franceses, que reclamaron la soberanía sobre Cataluña. La guerra prosiguió en dellos frentes hasta dempués de la muerte de Richelieu.

Los gastos militares punxeron en peligru les finances reales, polo que Richelieu creó la gabela (impuestu sobre'l sal) y la taille (impuestu sobre la tierra). El cleru, la nobleza y l'alta burguesía evitaron el pagu, asina que la carga recayó nos segmentos más probes de la población. Pa facilitar el cobru d'estos impuestos y lluchar contra la corrupción, el Cardenal reemplazó'l recaldadores locales por intendentes (funcionarios al serviciu de la corona). Esta política nun foi perbién aceptada, produciéndose delles revueltes ente 1636 y 1639 que fueron violentamente encaloraes.

Muerte de Richelieu editar

 
Richelieu nel so llechu de muerte, pintura de Philippe de Champaigne.

El cardenal Richelieu aportó a bien impopular nos últimos años de la so vida. Antes de morrer, encamentó al rei al so socesor Mazarino. A la so muerte dexó unos 20 millones de llibres (foi unu de los homes más ricos de la so dómina y de xuru el más ricu de la historia de Francia, cola única esceición del so socesor el Cardenal Mazarino). Richelieu mandó un millón de llibras al rei, quien morrió pocos meses dempués, y pa los sos gatos dexó una casa y comida asegurada por aciu una cuantiosa asignación económica, amás de dos persones que s'encargaren de los sos cuidos.[1] Por desgracia, esta última voluntá nun foi realizada, pos tres el fallecimientu del so amu, los sos queríos y mimaos compañeros felinos fueron cruelmente masacrados pola Guardia Suiza de palaciu.

Tres la so muerte, el 4 d'avientu de 1642, el tamién cardenal Mazarino asocedió-y nel cargu. Foi soterráu, acordies colos sos deseos, na capiya de la Sorbona, en París.

Profanación de la so tumba editar

El 5 d'avientu de 1793, los revolucionarios escalaron la tumba asitiada na capiya de la Sorbona, a pesar de la intervención del arqueólogu Alexandre Lenoir. Los atacantes desenterraron el cuerpu del cardenal y de siguío degollar. El cuerpu queríen refundialo al Sena, pero foi asitiáu nos suétanos de la Sorbona, en calidá de fuesa común, colos de dellos miembros de la so familia, incluyíu'l mariscal de Richelieu.

La cabeza del cardenal foi llevada por un comerciante parisín llamáu Cheval. Termináu'l Terror, quiciabes represu, ufiertó con insistencia'l craniu del cardenal al padre Boshamp quien, a la so muerte en 1805, mandar de la mesma al padre Nicolas Armez. Escondida en Saint-Brieuc, la reliquia volvió a la Sorbona el 15 d'avientu de 1866, mientres una ceremonia aciaga. En 1896, l'historiador Gabriel Hanotaux tomó'l craniu pa esaminalo una última vegada enantes d'asitialo nuna caxa sellao y cubierto con una capa de cementu, nun llugar secretu cerca de la tumba.

Influencia del cardenal editar

Francia editar

 
El cardenal Mazarino, socesor de Richelieu. Semeya por Pierre Mignard.

La dómina de Richelieu foi un momentu crucial de reforma en Francia. Al empiezu, la estructura política del país yera básicamente feudal, con una nobleza poderosa y una gran variedá de lleis según los territorios. Les distintes faiciones nobles conspiraben dacuando contra'l rei, teníen los sos propios exércitos y aliábense con potencies estranxeres. Esto dio pasu a un Estáu centralizáu sol Cardenal. Los intereses locales o relixosos fueron subordinaos a los nacionales, representaos pol rei.

Esti periodu foi igualmente clave en política esterior pa Francia, que, so la direición de Richelieu, contuvo la influencia de los Habsburgu. Richelieu nun sobrevivió pa ver el final de la Guerra de los Trenta Años que, sicasí, terminó cola decadencia del Sacru Imperiu y l'ascensu de Francia.

Los ésitos del Cardenal fueron bien importantes pal socesor de Lluis XIII, Lluis XIV. Ésti siguió la obra de Richelieu, creando una monarquía absoluta, promulgando lleis en contra de l'antaño poderosa aristocracia y esaniciando tou rastru del poder hugonote col Edictu de Fontainebleau. Lluis XIV llevaría a cabu una esitosa política esterior gracies a la so victoria na Guerra de los Trenta Años, qu'estableció la hexemonía francesa. Dicha hexemonía perduraría hasta'l fin del sieglu XVII.

Richelieu sentó les bases del futuru Imperiu Colonial Francés y de la posición como potencia n'Europa qu'ocupa anguaño.

Por estos argumentos, Richelieu ye una personalidá histórica en Francia, al ser unu de los creadores del so espíritu nacional. Dio'l so nome a una clase de navíos de guerra y a un portaviones que depués sería renombráu Charles de Gaulle.

El so legáu ye tamién importante pal mundu enteru: les sos idees d'una nación fuerte y con una política esterior agresiva fueron la base de los Estaos modernos. Les actuales nociones de soberanía nacional ya internacional deriven de les sos teoríes aplicaes na Paz de Westfalia.

Nel so honor, una de les sales del Muséu del Louvre lleva'l so nome.

Crítiques editar

 
Bustu del cardenal Richelieu, obra de Gian Lorenzo Bernini (1641). Muséu del Louvre.

Richelieu ye coles mesmes conocíu pola manera autoritaria qu'usó pa caltener el poder. Dalgunes de les aiciones que realizó pa esti fin fueron la censura de la prensa, la creación d'una rede d'espionaxe interior, la prohibición del discutiniu d'asuntos políticos n'asamblees públiques, como'l Parllamentu de París (una corte de xusticia), y la persecución y execución de rivales políticos. L'historiador y filósofu canadiense John Ralston Saul referir a Richelieu como «el padre del Estáu modernu, el poder centralizáu [y] de los modernos servicios secretos». Los motivos del Cardenal fueron focu de bancia ente historiadores; ente que unos ver como un patriota monárquicu, otros considerar como un cínicu afamiáu de poder (Voltaire inclusive defendió que Richelieu provocó guerres pa ser indispensable al rei).

Alexandre Dumas editar

La imaxe posterior d'esti personaxe débese, sicasí, al trabayu d'Alexandre Dumas, autor de Los trés mosqueteros, novela que describe al cardenal como un ministru cobicioso y afamiao de poder. Les diverses adautaciones d'esta obra dieron unos personaxes entá más deformados, como la película de 1993, que lu amuesa como un villanu de cuentu, ensin nenguna traza favorable.

A pesar de la so escasa popularidá, Richelieu foi primero de too unu de los más hábiles políticos de la historia. Los sos actos siempres miraben salvaguardar de los intereses del Estáu. Puede considerase un dignu herederu de Maquiavelo. Trabayaba venti hores al día, a pesar de les sos dolencies cróniques.

Magar mientres la primer novela de les conocíes noveles de D'Artagnan, Los trés mosqueteros, el cardenal ye retratáu como un ser maliciosu y por demás astutu, na posterior novela de la mesma, Venti años dempués, Richelieu ye permanentemente citáu como un gran home, el personaxe d'Athos referir a él delantre de la tumba del rei Lluis XIII nos siguientes términos:

Esta fráxil sepultura foi la d'un home débil y ensin grandor, que'l so reináu foi abondosu, sicasí, n'acontecimientos d'inmensa trescendencia, porque sobre esi rei velaba l'espíritu d'otru home, según esa llámpara vela sobre'l féretro y allumar. Esti home yera'l verdaderu rei, Raúl; l'otru yera namái una pantasma a quien emprestaba la so alma. Y tanto poder tien la maxestá monárquica ente nós, que nin siquier se concedió al que gobernó realmente, una tumba a los pies d'aquél por que la so gloria sacrificó la so vida; porque esi home, Raúl, tenéilo presente, fixo pequeñu al rei, engrandeció la soberanía, y nel palaciu del Louvre hai dos cuesas distintes: el rei, que ye mortal, y la soberanía, que ye inmortal. Yá pasó aquel reináu, Raúl; yá baxó al sepulcru esi ministru tan tarrecíu, tan obedecíu del so amu, al cual abasnó en pos de sigo, ensin dexa-y vivir solo, tarreciendo, de xuru, que destruyera la so obra, porque un rei nun edifica más que cuando-y anima Dios o l'espíritu de Dios. Entós, sicasí, consideraron toos la hora de la muerte del cardenal como la de la llibertá, y yo mesmu (tan erraos son los xuicios de los contemporáneos) he desaprobado dacuando los actos d'esi gran home que tenía nes sos manes el destín de Francia, y que abrir o cerrándoles podía afogala o dexala alendar al so albedríu [...].
Athos, Venti años dempués

Arte y cultura editar

 
Retrato triple del Cardenal Richelieu, por Philippe de Champaigne (probablemente 1642). National Gallery de Londres.

Richelieu foi un famosu proteutor del arte. Él mesmu, autor de dellos escritos relixosos y políticos (el más famosu, el so Testamentu Políticu), financió a numberosos escritores. Amante del teatru, que nesa dómina nun yera consideráu respetable, patrocinó a escritores como Pierre Corneille. El Cardenal fundó coles mesmes l'Académie française, la principal sociedá lliteraria francesa. Anque ésta yá esistía de forma non oficial, en 1635 Richelieu consígue-y patente oficial. La Académie Française, compuesta de cuarenta miembros, promueve el francés y la so lliteratura, siendo inda anguaño l'autoridá competente nesa materia. La proteición de Richelieu foi asumida, en 1672, pol rei de Francia.

En 1622, Richelieu foi escoyíu proviseur o direutor de la Sorbona. Mientres el so mandatu, anováronse los edificios de la institución. Como obispu de Luçon, la so estatua permanez nes contornes de la catedral.

Richelieu tamién se construyó un palaciu en París, el Palais-Cardinal, nel qu'intervieno como decorador el pintor Philippe de Champaigne, quien amás ostentaba la esclusiva pa realizar les sos semeyes (pintó once). El palaciu, renombráu Palais Royal dempués de la so muerte, ye agora la sede del Tribunal Constitucional de Francia, del Ministeriu de Cultura y del Conseyu d'Estáu. L'arquiteutu, Jacques Lemercier, tamién foi contratáu pa construyir un castiellu y una ciudá en Indre-et-Loire (a día de güei, la ciudá y el castiellu de Richelieu). Nel castiellu, el Cardenal axuntó una de les mayores coleiciones d'arte d'Europa, ente otres colos dos escultures de Esclavos (del italianu Miguel Ángel Buonarroti) y pintures de Pedru Pablo Rubens, Nicolas Poussin y Ticianu.


Predecesor:
Títulu creáu
Duque de Richelieu
1629-1642
 
Socesor:
Armand Jean de Vignerot du Plessis

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Revista Bien Interesante, especial branu 2008, páx. 29

Bibliografía editar

  • Belloc, Hilaire (1929). Richelieu: A Study. London: J. B. Lippincott.
  • Burckhardt, Carl J. (1967). Richelieu and His Age. (3 volúmenes). Translated by Bernard Güei. New York: Harcourt Brace Jovanovich.
  • Levi, Anthony (2000). Cardinal Richelieu and the Making of France. New York: Carroll and Graf.
  • Lodge, Sir Richard (1896). Richelieu. London: Macmillan.
  • Richelieu, Armand Jean du Plessis, Cardinal et Duc de (1964). The Political Testament of Cardinal Richelieu. Translated by Henry Bertram Hill. Madison: University of Wisconsin Press.
  • Erlanger, Philippe (1999). Richelieu. Paris: Perrin.
  • Knecht, R. J., (2009). "Richelieu". Madrid: Biblioteca Nueva.
  • Hildesheimer, Françoise (2004). Richelieu. Paris: Flammarion.
  • Bluche, François (2005). Richelieu: El guardián del poder real. Traducíu al castellán por Virginia Batiston. Buenos Aires: L'Atenéu.
  • Elliot, John H. (2002). Richelieu y Olivares. Traducción al castellán de Rafael Sánchez Mantero. Barcelona: Crítica.
  • Bailly, Auguste (2004). Richelieu. Pozuelo de Alarcón: Espasa-Calpe (Coleición Austral 1433).
  • Carmona, Michel (1983). Richelieu: l'ambition et le pouvoir. Paris: Fayard.
  • Soriano de García-Pelayo, Graciela (1980). La praxis política del absolutismu nel Testamentu Políticu de Richelieu. Madrid: Centru d'Estudios Constitucionales.

Enllaces esternos editar