Numberación deportiva

numberación d'un uniforme deportivu

La numberación deportiva o númberu de dosal (por disponese'l númberu davezu na zona dosal o llombu de la camiseta) ye'l númberu qu'identifica a cada unu de los xugadores nos deportes d'equipu. Dacuando puede atopase usada una traducción direuta del inglés squad number (númberu d'escuadra). En dellos deportes, como'l fútbol americanu profesional, el númberu identifica la posición del xugador. Nel baloncestu y el fútbol úsense númberos pa identificar les posiciones habituales de los xugadores, inclusive si'l xugador usa otru dosal.

Futbolistes con numberación deportiva o númberu de dosal.

En dellos sitios utilicen los dosales como métodu d'identificación de xugador por que cada xugador lleve unu. A cada xugador acomúñase-y un dosal identificativo tantu nos campos como nel mundu, sobremanera el mundu del fútbol, del baloncestu, del ḥoquei, del balonmano y de delles otres competiciones deportives.

Fútbol editar

Nel fútbol, los númberos 1 al 11 solíense usar obligatoriamente pa los titulares de cada partíu. Pelé y Diego Maradona, consideraos de los meyores futbolistes de la hestoria, llevaron el númberu 10, como lo fai anguaño Lionel Messi y dichu númberu empezar a formar como meyor xugador o armador de xuegu, otros dosales connotados a lo llargo de la historia del fútbol, son el 1, el 9 y el 11, el númberu 1 polo xeneral esta acutáu pal porteru, pero al empar reflexa lo arteru que puede ser este, yá que suel ser el porteru titular del equipu, y como exemplu tenemos al español Iker Casillas, l'italianu Gianluigi Buffon o l'alemán Oliver Kahn, el númberu 9 suel ser representáu pol principal responsable de los goles del equipu, el so gran golpeador, y que polo xeneral ye delanteru, y como exemplos tenemos al brasilanu Ronaldo, l'holandés van Basten o l'italianu Filippo Inzaghi, y nel casu del númberu 11, este suel ser representaos por un delanteru de sofitu pal goliador del equipu, o a cencielles por daquién abiertu nel área contraria, como exemplos tenemos al alemán Karl Heinz Rummenigge, el galeses Ryan Giggs y Gareth Bale. Na Copa Mundial de la FIFA, cada xugador usa un mesmu númberu mientres tol tornéu a partir de la edición 1954. Dende 1993, l'Asociación de Fútbol inglés adoptó númberos fixos pa los xugadores pola temporada, lo que s'espandió a otres lligues nacionales p'ayudar a los espectadores a identificar los xugadores. Anguaño cualquier xugador (yá sía porteru o xugador de campu) puede utilizar cualquier númberu.[ensin referencies]

Baloncestu editar

 
George Mikan, cola camiseta númberu 99 cuando xugaba na Universidá DePaul.

La numberación nel baloncestu foise unificando pasu ente pasu. Magar na NBA o n'otres competiciones estauxunidenses viniéronse usando dende siempres numberaciones dende'l 0 al 99, incluyíu'l 00 que portaron grandes xugadores como Robert Parish, nel restu de países la norma habitual yera la numberación del 4 al 15 pa los 12 componentes de cada equipu.[1] Nun foi hasta los primeros años del sieglu XXI cuando s'igualó'l criteriu, dexando asina amás un costume estauxunidense que ye la de retirar como homenaxe a un xugador destacáu'l so númberu, torgando que'l mesmu pueda ser usáu nun futuru. Nes competiciones entamaes pola FIBA, campeonatos del mundu, olimpiaes, etc., la numberación siguió siendo del 4 al 15,[2] hasta que na fase de clasificación y nos Xuegos Olímpicos de Rio de Janeiro 2016 dexóse yá la numberación del 0 al 99.[3]

Lo habitual, de toes formes, ye que la numberación de les camisetes vaya del 0 al 15, y darréu, 20 al 25, 30 al 35, 40 al 45 y 50 al 55, pa facilitar a los árbitros el llabor de señalar colos deos de les sos manes el númberu d'un xugador a la mesa d'anotación, pero nun ye una norma escluyente, como lo demuestren los casos de Pau Gasol, que lluz el 16 porque yera unu de los númberos, xunto al 17, que se solíen otorgar a los juniors d'un equipu cuando esistía la restricción del 4 al 15,[4] George Mikan, que xugó tola so carrera col 99, o'l rumanu Gheorghe Muresan, que na so etapa de la NBA llució'l 77 porque yera esautamente esa la so estatura, 7 pies y 7 pulgaes (2,32 metros).

Danse casos tamién nos que'l xugador escueye'l so dosal a manera de chancia o de xuegu de pallabres, como Andréi Kirilenko, quien utiliza'l 47, dando llugar a que les sos iniciales y el so númberu formen el conocíu fusil d'asaltu AK-47, o, na lliga ACB, Rodrigo San Miguel, qu'utiliza'l 00, dando llugar a que na so camiseta figure San Miguel 00, como la cerveza ensin alcohol de la marca San Miguel.[5]

Deporte motor editar

Nel deporte motor, los vehículos son los que lleven la numberación, xeneralmente nes puertes nel casu de turismos y gran turismos. Salvu n'Estaos Xuníos, el campeón defensor suel llevar el númberu 1.

Fórmula 1 editar

Na Fórmula 1, na temporada 1974 asignáronse los númberos 1 y 2 al constructor campeón, 3 y 4 al segundu, 5 y 6 al terceru y asina socesivamente. Dende 1975 hasta 1995, l'equipu que cuntaba col campeón defensor tomaba los númberos 1 y 2, y l'equipu que tenía dichos númberos la temporada anterior recibía los suyos. A partir de 1996, l'equipu que cuntaba col campeón defensor tomaba los númberos 1 y 2, el campeón o subcampeón de constructores recibe los 3 y 4, el siguiente equipu los 5 y 6, y asina socesivamente. A partir de 1993, si'l pilotu que ganó'l títulu más apocayá nun compite, el campeón de constructores recibe los númberu 0 y 2. El númberu 13, que ye de mala suerte na cultura occidental, namái s'utilizó en dos carreres: el Gran Premiu de Méxicu de 1963 y el Gran Premiu de Gran Bretaña de 1976.

A partir del 2014, dientro d'una serie de cambeos importantes pa los cualos podríamos estremar una nueva era de la Fórmula 1, los pilotos van poder escoyer los sos dosales ente'l N°2 y el 99, el 17 que llevaba'l mallográu Jules Bianchi yá nun ta dexáu como homenaxe a él. El N°1 queda d'esta forma acutáu pal vixente campeón de la categoría, quien va ser consultáu si desea utilizalo al añu siguiente, o si prefier siguir col so númberu habitual. Ye importante destacar que pal so implementación la FIA píde-y a cada pilotu qu'escueya tres númberos de la so preferencia, y depués, dependiendo d'un orde arriendes de la posición final de la temporada anterior, van asignándose los númberos pa cada unu de los pilotos.

El pilotu canadiense Gilles Villeneuve usó'l númberu 27 nes temporaes 1981 y 1982, finando nel segundu añu. Dellos pilotos profesionales canadienses adoptaron el númberu 27, ente ellos el so fíu Jacques Villeneuve, James Hinchcliffe y Andrew Ranger.

NASCAR editar

Na NASCAR, los númberos pertenecen al equipu y escuéyense arbitrariamente. Como los pilotos de cutiu cuerren pal mesmu equipu mientres delles temporaes, los más esitosos queden acomuñaos a los sos númberos. Ye'l casu del númberu 3 de Dale Earnhardt y el númberu 43 de Richard Petty.

IndyCar editar

Na fecha de Homestead 2009 de la IndyCar Series, Alex Lloyd llevó'l númberu 40202, que sirvía pa recibir donaciones per mensaxe de testu pa realizar trabayos d'investigación y campañes de concientización sobre'l cáncer de senu.[6]

Referencies editar

  1. books.google.es Reglamentu de baloncestu comentáu, consultáu en xunetu de 2013
  2. feb.es Regles Oficiales de Baloncestu 2012, consultáu en xunetu de 2013
  3. feb.es sos-dosales-pa-los xuegos-rio/65310.aspx La Selección define los sos dosales pa los Xuegos de Ríu, consultáu en xunu de 2018
  4. solobasket.com Xugadores NBA: Daqué más que simples númberos, consultáu en xunetu de 2013
  5. eolapaz.com Rodrigo San Miguel, consultáu en xunetu de 2013
  6. HER confirms backing for Lloyd and Newman/Haas/Lanigan at Homestead - Racer, 30 de setiembre de 2009