Parllamentu Foral de Navarra

El Parllamentu Foral de Navarra foi un órganu electivu que funcionó ente 1979 y 1983 na provincia de Navarra, España, y que constituyó l'antecedente inmediatu del actual Parllamentu de Navarra estremándose d'esti postreru en que nun tener potestá llexislativa, sinón solamente normativa.[1]

Parllamentu Foral de Navarra
Datos xenerales
Estáu  España
Cambiar los datos en Wikidata

Creación editar

A partir de les eleiciones de xunu de 1977, finxu fundamental de la transición a la democracia abre pasu en Navarra la idea de que tienen de democratizase tamién les instituciones forales, Diputación Foral y Conseyu Foral, como pasu previu a una actualización del réxime foral, y remanar la idea d'una renovación del Conseyu Foral que, escoyíu por sufraxu universal, tuviera de constituyise nun verdaderu órganu parllamentariu con facultaes de control sobre la Diputación.

Tres una llarga negociación ente'l Gobiernu, la Diputación Foral y los diputaos y senadores escoyíos per Navarra, finalmente aprobóse'l Real Decreto 121/1979, de 26 de xineru, sobre eleiciones llocales y ordenación de les instituciones forales de Navarra, qu'ente otres disposiciones creaba'l Parllamentu Foral de Navarra, que venía sustituyir al Conseyu Foral. Taba compuestu por setenta miembros escoyíos por sufraxu universal el mesmu día de les eleiciones municipales y la duración del mandatu yera de cuatro años. La circunscripción eleutoral yeren les merindades históriques, cola salvedá de que la de Pamplona estremar en dos, el términu municipal de Pamplona y el restu de la merindad. Cada distritu eleutoral escoyía un mínimu de cinco miembros y los restantes distribuyir en proporción a la población: Estella, 10 parllamentarios; Olite, 9; Pamplona-Ciudá, 18; Pamplona-Restu, 13; Sangüesa, 9; y Tudela, 11.

Competencies editar

El Parllamentu Foral de Navarra asumía les competencies siguientes: les qu'hasta entós correspondíen al Conseyu Foral; les funciones como “órganu foral competente” pa decidir, nel so casu, la incorporación al País Vascu según la Disposición Transitoria Cuarta de la Constitución española; les cuestiones qu'afectaren a la integridá, garantía y desenvolvimientu del réxime foral; presupuestos y rindición añal de cuentes; emisión de delda y d'emprestos, según la constitución de garantíes o avales; normes relatives al sistema fiscal de Navarra; planes de fomentu d'interés xeneral pa Navarra; pactos y convenios de la Diputación Foral col Estáu o con cualesquier de los sos organismos autónomos.

Magar el so nome'l Parllamentu Foral nun constituyía una verdadera cámara llexislativa propia d'un sistema parllamentariu.[2] Faltáben-y delles carauterístiques esenciales pa ello:

  1. Escarecía de potestá llexislativa, la so potestá normativa yera de calter reglamentariu y les normes qu'aprobaba podíen recurrise ante la xurisdicción contenciosu-alministrativa.
  2. Escarecía del réxime de inviolabilidad propiu de les cámares parllamentaries y de la inviolabilidad ya inmunidá de los sos miembros. Esta ausencia fixo posible que'l 30 d'agostu de 1980 el vicepresidente primeru del Parllamentu Foral fuera deteníu por cuenta de unes declaraciones efectuaes nuna sesión de la Comisión de Derechos Humanos, anque darréu nun aportar# a procesáu.
  3. Escarecía tamién d'iniciativa llexislativa, yá que taba acutada a la Diputación pol artículu 3 del Real Decreto 121/1979.
  4. Escarecía de facultaes tocantes a la formación y cese de la Diputación.

Les eleiciones de 1979 editar

El 3 d'abril de 1979 escoyéronse'l nuevu Parllamentu Foral y la nueva Diputación Foral que la so principal misión va ser la de rematar el procesu d'actualización del réxime foral. El resultáu de les eleiciones y el repartu d'escaños foi'l siguiente:

La Llei de Amejoramiento editar

En payares de 1979 el Plenu del Parllamentu axencia de la Diputación la presentación antes de fin d'añu d'un proyeutu de bases pa la reintegración foral, y antes del 31 de xineru una propuesta sobre distribución de funciones, composición y forma d'eleición de les instituciones forales. Ente mayu y payares de 1980 aldericáronse los dos testos qu'unvió la Diputación, y una vegada aprobaes les bases pol Parllamentu Foral formáronse dos tales comisiones de negociación del Gobiernu y de la Diputación Foral n'avientu de 1980. El procesu de negociación desenvolver ente xineru de 1981 y febreru de 1982, y el 8 de marzu de 1982 celebróse l'actu formal de firma del alcuerdu poles dos comisiones negociadores. El plenu del Parllamentu Foral aprobó'l testu'l día 15 de marzu siguiente , y darréu el Gobiernu unvió'l proyeutu a les Cortes Xeneral que la tramitaron por aciu el procedimientu de llectura única quedando aprobáu'l 26 de xunetu de 1982 y promulgáu como Llei Orgánica 13/1982, de 10 d'agostu, de Reintegración y Amejoramiento del Réxime Foral de Navarra, publicar nel BOE del día 16 d'agostu.

En virtú del artículu 10 del Amejoramiento establezse la institución del Parllamentu de Navarra que representa al pueblu navarru, exerz la potestá llexislativa y controla l'acción del Gobiernu de Navarra, y que ta compuestu por ente cuarenta y sesenta miembros que s'escueyen por sufraxu universal nuna circunscripción única. D'últimes, col Amejoramiento del Fueru remataba'l procesu de creación d'una auténtica cámara llexislativa, el Parllamentu de Navarra, que venía sustituyir al Parllamentu Foral. Sicasí, establecíase un réxime transitoriu pal Parllamentu Foral que prevía l'asunción de les facultaes y competencies reconocíes nel so testu cola única esceición de la presentación de la moción de censura al Presidente del Gobiernu de Navarra. Asina, el Parllamentu Foral nos sos últimos meses d'esistencia hasta la so disolución pola convocatoria d'eleiciones en mayu de 1983 quedaba dotáu tamién de potestá llexislativa.

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. El Parllamentu Foral de Navarra; Serviciu de Publicaciones del Parllamentu de Navarra, Pamplona, 2004.
  2. Rázquin Lizarraga, José Antonio: Fundamentos xurídicos del Amejoramiento del Fueru; Gobiernu de Navarra, Pamplona, 1989.

Enllaces esternos editar