Paullinia yoco

especie de planta

El yoco (Paullinia yoco) ye una planta trepadora de la familia de les sapindacees, nativa del noroccidente de l'Amazonia.

Paullinia yoco
Clasificación científica
Reinu: Plantae
División: Magnoliophyta
Clas: Magnoliopsida
Orde: Sapindales
Familia: Sapindaceae
Subfamilia: Sapindoideae
Xéneru: Paullinia
Especie: Paullinia yoco
R.Y.Schult. & Killip 1942
Consultes
Royal Botanic Gardens, Kew Royal Botanic Gardens, Kew
World Flora Online World Flora online
[editar datos en Wikidata]

Descripción editar

Ye un bejuco de 12 cm de diámetru na base, colos tarmos llargos y robustos, lacticíferos, con látex blancu astrinxente. Les fueyes son pinnaes, dispuestes en cinco foliolos, el mayor de forma elíptica, que miden hasta 35 cm de llargor. La inflorescencia ye axilar y racimiforme con flores pequeñes blanques a amarellentaes, que tienen cinco sépalos y pétalos submembranáceos. Los frutos son capsulares con tres valves de color coloráu cuando ta madura y que contién nel so interior granes globoses.[1]

Historia editar

La liana yoco (Paullinia yoco), como planta y como tradición, representa una de les pieces del ruempecabeces necesaria pa poder entender meyor el paisaxe biolóxico y cultural d'unu de los abellugos pleistocénicos más importantes y fráxiles del planeta y el raigañu d'una de les tradiciones chamánicas más fuertes qu'entá sobreviven sobre la tierra: la cultura del yagé. Pa estos pueblos indíxenes, la vida ensin yoco ye tan inconcebible, como podría selo ensin yagé. Ye llamada la cazumbre de la selva. La medicina tradicional atribúye-y propiedaes como antipiréticu y desinfestante. Otra manera, el yoco, bejuco que vive n'estáu bonal na rexón piedemontina ecuatorial, aproximao nel mesmu área de dispersión que la guayusa, anque más nel Putumayo y el Caquetá, usar pola corteza; ésta, rallada y echada n'agua, suministra una bébora con efeutos similares a los del guaraná. Contién un 2,73% de cafeína.[2] Con una carta de 1856, dirixida a la so muyer, Agustín Codazzi únvia-y una porción de bejuco trayida de la Ceya de los Andaquíes. El pernomáu xeógrafu esplica: "Un pocu de bejuco de yoco que sirve pa componer l'estómagu quitando malapenes la parte aspra de la corteza; depués rallar la corteza formando como un afrecho, que ponse nun pocu d'agua tibio dempués de machucáu bien y estrumíu el zusmiu del afrecho puestu enantes n'agua y esi zusmiu ye aquel que se bebe tomando per día una toma d'un pocillu; o bien se quitar la corteza y cocínase con una hora de fueu poniendo la cantidá de dos tomes, que sería lo que da'l cachu que se manda y cada toma que quede nun pocillu d'agua"

El yoco tiende a sumir pola estinción de les tribus que la usaben, y como nun se cultivó, ye difícil topar muestres p'analises.

Propiedaes editar

Ye un estimulante nerviosu qu'amás esanicia'l mambís.

Taxonomía editar

Paullinia yoco describióse por R.Y.Schult. & Killip y espublizóse en A General History of the Dichlamydeous Plants 1: 660, nel añu 1831.[3][4]

Etimoloxía

Paullinia: nome xenéricu que foi nomáu por Carlos Linneo n'honor de Simon Pauli der Jüngere (1603-1680), un médicu y botánicu alemán quien afayó la planta.[5]

yoco: epítetu

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Paullinia yoco R.Y.Schultes & Killip. SIAMAZONIA
  2. Schultes, Richard Evans (1942) "Plantae Colombianae II:Yoco: a stimulant of Southern Colombia"; Botanical Museum Leaflet 10:301-324 Harvard Univiversity.
    (1943) "Plantes Colombianae III: Una planta estimulante del Putumayo"; Revista Facultad Nacional de Agronomía 5:59–79. medellín: Universidá nacional de Colombia.
  3. Paullinia yoco en Trópicos
  4. Paullinia yoco en PlantList
  5. Carl von Linné: Critica Botanica. Leiden, 1737, S. 94

Bibliografía editar

  1. Jørgensen, P. M. & S. León-Yánez 1999. Catalogue of the vascular plants of Ecuador. Monogr. Syst. Bot. Missouri Bot. Gard. 75: iviii,.
  2. Renner, S. S., H. Balslev & L. B. Holm-Nielsen 1990. Flowering plants of Amazonian Ecuador—A checklist. AAU Rep. 24: 1–241.

Enllaces esternos editar