Una pistola[1] ye una arma de fueu corta diseñada pa ser apuntada y disparada con una sola mano, o con dos y dispara bales a curtiu algame.

Pistola
weapon functional class (en) Traducir
Arma de fueu curtia, Arma de fueu curtia y Arma de fueu
Cambiar los datos en Wikidata

Desenvolvimientu de la pistola editar

Etimoloxía editar

Anque les primeres pistoles en crearse nel sieglu XVII como armes auxiliares de la caballería, el términu «pistola» refierese a los pequeños puñales y dagues que se llevaben escondíos ente la ropa. Na primer metá del sieglu XVI referirse en llingua castellana les primeres pistoles como arcabuces pequeños. Yá na segunda metá d'esi sieglu emplegaba'l términu «pistolete». Pa primeros del XVII, el términu pistola, pa referise a les armes de fueu #curtiu empuñaes con una mano, yá taba estendíu.

Esisten distintes teoríes al respeutu, pero paez ser que'l términu provién del términu n'inglés pistolet qu'apaez en 1550, y esti posiblemente del términu francés por una pequeñu arma de fueu o pequeña daga. El términu francés pistole apaez per primer vegada en 1566, proveniente posiblemente del checu píšťnala (‘flauta'). Otra teoría es referirse a la ciudá italiana de Pistoia, onde se manufacturaban dagues y más tarde conocida pola fabricación d'armes de fueu.

Revólver editar

 
Revólver LeMat 1856, de 9 cartuchos de la guerra civil estauxunidense

La primer pistola capaz de disparar de manera consecutiva antes de recargar munición foi'l revólver, tamién llamáu «pistola rotativa». Conozse un modelu similar utilizáu pol exércitu británicu nel sieglu XIX, pero'l revólver modernu patentase Samuel Colt en 1835. Esti sistema agospia la munición nun tambor («barrilete») desmontable que xira col percorríu de vuelta del gatíu, asitiando d'esta manera una nueva recámara («nichu») énte'l percutor.

Na recámara del tambor introducíase una porción de pólvora negra (xeneralmente DuPont), tacu de papel, munición (plomu) y atacábase con una palanca asitiada sol cañón. Esti procedimientu realizábase con muncho curiáu pa evitar que la presión engafara la pólvora anticipadamente. Pela parte posterior de cada recámara del tambor asitiábase una cápsula fulminante sobro la so respeutiva chimenea. N'ocasiones cubría tou con grasa pa evitar que la chispa del primer disparu prendiera les seis recámares, provocando l'españíu de l'arma y firíes al tirador. Por cuenta de lo complexo y lento d'esta operación, nun yera d'estrañar que los soldaos de caballería llevaren consigo una dotación de tambores precargados, que yeren desmontables.

Comúnmente, el revólver tien seis recámares, pero hai modelos que tienen ente cinco y nueve.

Pistola semiautomática editar

Definición editar

Llámase pistola semiautomática a aquélla que dempués de cada disparu cárgase automáticamente y cola que solo ye posible efeutuar el disparu d'un cartuchu cada vez que se remana'l disparador.

Les pistoles semiautomátiques tienen un armazón fixu onde va montáu'l disparador (y la cola del disparador, percutor, cañón y una parte móvil, llamada corredera, qu'encaxa sobro l'armazón y lleva montáu un muelle recuperador y una aguya percutora, según una ventana d'espulsión del casquillo.

La ventaya de les semiautomátiques al respeutive de los revólveres anicia nel so cargador, que-y dexa agospiar mayor cantidá de munición y una recarga, potencialmente, más rápida. Sicasí, la mayor complexidá del mecanismu aumenta'l so costu de fabricación y facer más susceptibles a les averíes.

Equivocadamente denomináronse pistoles automátiques pol so mecanismu semiautomático. Una auténtica pistola automática sería aquella que, calteniendo apertáu'l gatíu, disparara de cutio. Sicasí, esisten pistoles que tienen un mecanismu pa escoyer ente disparar en manera semiautomático o disparar una rabasera curtia (trés disparos) al primir la cola del disparador una sola vegada.

Funcionamientu de les pistoles semiautomátiques editar

  1. Ensertar un cargador llenu de munición o bales.
  2. Retraese la corredera hasta ensertar un cartuchu útil na recámara (parte posterior del tubu cañón).
  3. Coles mesmes, el martiellu percutor engabitóse nel diente d'escape; a esti fechu llámase-y amartillamiento (aición senciella o aición doble).
  4. Al apertar el gatíu col furabollos llibera'l diente d'escape, el percutor retorna abruptamente a la so posición orixinal y cute una aguya retráctil, llamada aguya percutora, que cute violentamente'l fulminante de la parte posterior de la bala, provocando la ignición del combustible impulsante y el disparu.
  5. La reaición provocada pol #disparu fai recular la corredera y espulsa el casquillo del interior de la pistola (cola mesma fonte d'enerxía que dispara la bala), dexando darréu l'accesu d'un nuevu cartuchu a la parte posterior del cañón (recámara).
  6. El muelle recuperador vuelve asitiar la corredera na so posición orixinal.
  7. Pue disparase otra vegada hasta acabar la munición.

Cargador editar

 
Pistola de bolsu FIE Titan d'aición simple, con cargador de filera simple que namái almacena 6 cartuchos y la so munición ye'l cartuchu .25 ACP. Tien un seguru llateral accesible al pulgar.

El cargador ye una pequeña, llarga y delgada caxa metálica que s'enserta, na mayoría de los modelos, pela parte inferior de la empuñadura de la pistola. Sirve pa almacenar y cargar la munición que va utilizar la pistola semiautomática.

Tien un resorte na so parte inferior qu'impulsa a los cartuchos almacenaos a xubir ya introducise unu a unu na recámara darréu dempués del disparu.

Dependiendo del calibre, del númberu de fileres y dimensiones, el cargadores almacenen comúnmente ente 7 y 15 cartuchos. Namái el cargadores de pistoles de bolsu almacenen 6 cartuchos.

Clasificación de cargadores editar

  1. De filera simple o monohilera: que namái almacenen una fila de cartuchos y polo tanto menos munición, alredor de 7 a 10 cartuchos, d'alcuerdu al calibre.
  2. De doble filera: almacenen el doble de les bales comunes, afaciéndose una bala del llau derechu y otra del llau esquierdu de manera que pue introducise el doble de bales (comúnmente en pistoles ametralladores y na mayoría de les pistoles militares modernes).

Clasificación de pistoles editar

Les pistoles semiautomátiques clasifíquense d'alcuerdu al so mecanismu de disparu en trés tipos:

  • Aición simple: estes pistoles riquen amartellase col pulgar antes d'apertar el gatíu o de lo contrario nun van disparar. Tradicionalmente tienen un seguru llateral accesible pal pulgar, que al montase torga'l amartillamiento, o que tando amartellada la pistola non pueda disparase. Sicasí, dempués del primer disparu, la corredera dexa l'arma amartellada y llista pa socesivos disparos.
  • Doble aición: disparen de dos maneres:
  1. Amartellándose antes d'apertar el gatíu.
  2. Apertando'l gatíu ensin amartellase.

El mecanismu de doble aición amartiella y retorna el percutor con namái apertar el gatíu. Y el impulsu del disparu dexa amartellada la pistola pal siguiente disparu.

  • Doble aición única: estes pistoles nun precisen amartellase col pulgar, sinón que solamente apertarse el gatíu pa disparar. Dempués del disparu, el percutor quedarsd ensin recular, volviéndose a amartellar y retornar al apertar de nuevu'l gatíu.

Pistoles actuales editar

 
Dellos modelos de pistoles y revólveres.

Tolos modelos actuales son de doble aición o de doble aición esclusiva. Siguen fabricándose versiones modernes de modelos llexendarios, como la Colt M1911 y Browning High Power, respetando'l so mecanismu orixinal d'aición simple tantu para usu defensivu como deportivu.

Sicasí, les fuercies de seguridá y los exércitos namái utilicen les pistoles de doble aición que s'estendieron nos postreros 30 años.

Les pistoles de doble aición esclusiva suélense destinar pa defensa personal al ser el so funcionamientu más senciellu, casi como un revólver.

Los cambeos más notables nes pistoles de les últimes décades fueron:

  1. La inmensa mayoría de los modelos tán ellaboraos con otros materiales distintos del aceru tradicional para allixerales (inclúin aleaciones, polímeros y materiales compuestos).
  2. Atenuación de los efeutos del retrocesu de disparu para ameyorar la puntería en disparos rápidos.
  3. Meyores nel acerrojamiento.
  4. Meyores seguros que faen casi imposible'l disparu accidental.

Cartucho actuales editar

El cartuchu de pistola más popular del mundu ye'l 9 x 19 Parabellum. Popularizóse tiempu dempués de que la OTAN estableció como reglamentariu; ye utilizáu pola industria europea.

N'España, l'exércitu y la policía emplegaron por motivos históricos (yera'l calibre de la primera semiautomática mercada pol exércitu, de fabricación belga) hasta la década de 1980 armes qu'emplegaben el cartuchu 9 × 23 (más conocíu como 9 Llongura ó .38 Super, daqué más potente que'l 9 Parabellum) de manera que les armes teníen que ser producíes por fabricantes nacionales.

Mientres la Guerra fría imponer en tolos países del bloque soviéticu dos cartuchos rusos, el 7,62 x 25 Tokarev primeru y darréu el 9 x 18 Makarov diseñaos dambos polos armeros que-yos dan el nome. El 9 x 18 Makarov sigue siendo'l cartuchu más popular en Rusia, anque na mayor parte de los países ex-soviéticos y del antiguu Pactu de Varsovia el 9 x 19 Parabellum, más potente y sustituyir casi na so totalidá.

La mayoría de los cartuchos de pequeñu calibre diseñaos por Browning a principios de sieglu siguen n'usu pa pequeñes pistoles de defensa personal, principalmente'l 9 Curtiu y el 0.32 ACP.

Inda s'empleguen distintos tipos de cartuchos cubique 5,5 mm (.22) nes competencies de tiru deportivu y nes práutiques de tiru, pol so bajísima potencia y gran control de disparu. Casi naide usense pa la defensa personal por cuenta del so baxu poder de parada a pesar de ser igualmente mortíferu, sacantes delles esceiciones pol so fácil disposición tanto de l'arma como del cartuchu, y delles vegaes por fuercies especiales por cuenta de la facilidá de despintar armes pequeñes y el poco ruiu del disparu.

N'Estaos Xuníos son bien utilizaos cartuchos de gruesu calibre y gran potencia, dalgunos más fayadizos pa la caza mayor con pistola que para la defensa personal, pola mor del retrocesu. Esisten dellos modelos de cartuchos Magnum para revólveres (.357 Magnum y .44 Magnum), y otros para semiautomátiques (.45 y .50 AE).

Referencies editar