Planes ye un conceyu de la Comunidá Valenciana, España. Asitiáu nel norte de la provincia d'Alicante, na comarca del Condáu de Cocentaina. Cuenta con 844 habitantes (INE 2009).

Planes
símbolos de Planes (es) Traducir símbolos de Planes (es) Traducir
Alministración
País España
Autonomía Comunidá Valenciana
ProvinciaBandera de Alacant provincia d'Alacant
Comarques Condado de Cocentaina (es) Traducir
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Planes (es) Traducir Francisco Javier Sendra Mengual
Nome oficial Planes (ca)[1]
Códigu postal 03828
Xeografía
Coordenaes 38°47′07″N 0°20′42″W / 38.785277777778°N 0.345°O / 38.785277777778; -0.345
Planes alcuéntrase n'España
Planes
Planes
Planes (España)
Superficie 38.9 km²
Altitú 472 m
Llenda con
Demografía
Población 699 hab. (2023)
- 375 homes (2019)

- 318 muyeres (2019)
Porcentaxe 100% de Condado de Cocentaina (es) Traducir
0.04% de provincia d'Alacant
0.01% de Comunidá Valenciana
0% de España
Densidá 17,97 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
planes.es
Cambiar los datos en Wikidata

Descripción editar

Planes de la Baronía ye un pueblu de titulación señorial, asitiáu a los pies d'un castiellu musulmán de recios murios de los sieglos XII y XIII que'l so dominiu y control foi del caudiellu Al Azraq hasta la reconquista entamada pol rei Xaime I. Planes ye un guapu pueblu con una estructura urbana de cais empinaes, escaleres en graderíu y fontes d'agua fresco. Destaca pola so accidentada demarcación que se tiende al sur del ríu Serpis sobre les fasteres septentrionales de la sierra de Almudaina y la sierra de la Albureca. Fondos ribayos drenan la complexidá topográfica del so relieve. Detrás atópase la sierra de San Cristóbal, cola particularidá de que tien una vía crucis que conduz a la Ermita del Santu Cristu, perbién cuidada y de recia construcción. Integra coles mesmes les pedaníes de Benialfaquí, Catamarruch y Margarida.

Xeografía editar

Atopar al norte de la provincia d'Alicante, (España). El pueblu atopar nel valle que formen les sierres de la Almudaina, Xarpolar, Cantacuc y la Albureca. Los principales colectores hídricos de la población son el ribayu del Sofre y el de l'Encantà que desagüen al ríu Serpis.

Aportar por Muro d'Alcói y Benimarfull pola CV-700, falta 15 km de Cocentaina y 75 km d'Alicante.

Barrios y pedaníes editar

El términu municipal ta formáu polos nucleos urbanos o pedaníes de Planes, Margarida, Benialfaquí y Catamarruch.

Llocalidaes estremeres editar

Llenda colos términos municipales d'Alcocer de Planes, Almudaina, Balones, Beniarrés, Benimarfull, Benimasot, Gayanes, L'Orxa, La Vall d'Alcalà y Vall de Gallinera.

Historia editar

Empezar a escribir sobre'l pueblu en dómina musulmana, sol dominiu d'Al-Azraq. La xurisdicción del castiellu de Planes incluyía les alquerías de Almudaina, Benialfaqui, Catamarruc, Benicapsell, Llombo, Margarida y Beniarrés.

D'orixe musulmán, pasó a poder de Xaime I nel añu 1245 por aciu el pactu de vasallaxe efeutuáu col caudiellu musulmán Al-Azraq. En 1276 pasó a ser propiedá de Teresa Gil de Vidaure y al so fíu Jaime, señor de Jérica, quien, dos años dempués, dio la carta puebla.

 
Centro de Planes.

Perteneció al señoríu de Cocentaina por casoriu de Xaime d'Aragón señor de Jerica con Beatriz de Lauria y Llanza, señora de Cocentaina. Pasu a los Cátala de Valeriola el cual en 1476 Bernardo Guillem Cátala de Valeriola viende la Baronía de Planes pol preciu de 300 000 sueldos a Juan Olcina, I Barón de Planes. Guillermo Raimundo Olcina Bardaxi (1522) foi'l II Barón de Planes. Baltasar Olcina Mercader III Barón de Planes, casó con Dñª. Lucrecia de Castelví y Borja, un 11 de mayu produció la venta de la Baronía por 60 000 llibres a Miguel Fenollar, polo cual redactóse un documentu de compraventa falsu pol que finalmente Miguel Fenollar sería condergáu y degolláu en 1563.

En 1592 adquirió la Baronía D. Bernardo de Cárdenas y de Portugal, III duque de Maqueda asocediéndo-y D. Jorge de Cárdenas y Manrique, IV duque de Maqueda y Barón de Planes y Patraix, en 1611 los duques de Maqueda establecieron una segunda carta de población.

En 1769 los duques d'Arcos vender al Marqués de Cruilles concediéndo-y títulu de Barón de Planes a D. Joaquín Montserrat y Cruilles, I marqués de Cruilles asocediéndo-y Dª. María Manuela Montserrat y Ester, III Marquesa de Cruilles, y III Baronesa de Patraix y de Planes en 1784. Per Real carta de 20 d'ochobre de 1869 asocediéndo-y nel títulu d'IV Barón de Planes y Barón de Patraix D. Vicente Salvador y Montserrat. En 1954 expedióse títulu a favor de D. José Joaquín Gómez de Barreda y Salvetti de Barón de Planes. El de 3 de xunetu de 2003, mándase expedir, ensin perxuiciu de terceru de meyor derechu, Real Carta de Socesión nel títulu de Barón de Planes, a favor de D. Ignacio Gómez de Barreda y Ros.

En 1645 esperimentáronse fuertes terremotos na cortil conocida colos nomes de Baronía de Planes, Valles de Perpuchent y Travedell. Arruináronse entós dellos pueblos y en munchos cayeron cais enteres. Duraron les composiciones dellos meses y se obsevó dempués per espaciu de siete años que fumiaba'l ribayu del azufre (Benimarfull y Planes).

Na Guerra de Socesión española, foi partidariu del archiduque Carlos d'Austria. Tres la batalla de Almansa y tomar de Valencia per parte de Felipe V en 1707, l'exércitu borbónicu avanzó escontra Tortosa tomando al so pasu los apartaces que yeren partidarios al archiduque ya inda oponíen resistencia como Xàtiva, Denia, el castiellu de Planes y Alcói ente otros.

Demografía editar

Planes cunta con 844 habitantes (INE 2009). Un 6,56% de la so población ye de nacionalidá estranxera, na so casi totalidá procedente del restu del continente européu.

Evolución demográfica de Planes
1900 1910 1920 1930 1940 1950 1960 1970 1981 1991 2000 2005 2006
Población 1.654 1.533 1.540 1.589 1.399 1.408 1.204 1.051 919 742 815 793 799

Economía editar

Basada tradicionalmente na agricultura, Planes ye conocíu como la "Capital de la Cereza", que tien concedida Denominación d'Orixe pola Xeneralidá Valenciana. El noventa per cientu de la producción de cereces ye esportáu a países como Alemaña, Francia y Holanda.

La producción d'aceite d'oliva ye bien elevada y por cuenta de que síguense cultivando les olivares como d'antiguo la calidá del aceite ye escelente, lo que facilita la so venta a otres zones d'España y a otros países.

La producción d'almendres tamién ye importante. Anque nun s'esporta al estranxeru son bien apreciaes ente les empreses turroneres.

El turismu esperimentó un importante impulsu, anque la totalidá de los monumentos históricos como'l castiellu o los molinos tán degradaos y desdexaos pol conceyu y l'Estáu.


Monumentos editar

Monumentos civiles editar

 
Acueductu.
  • Castillo de Planes. Ye la estructura más carauterística de la llocalidá. Atópase sobre'l cuetu qu'apodera la población. Nél aprecien dos fases de construcción, una d'orixe musulmán y otra d'estructura feudal posterior a Reconquistar. La so función yera controlar los pasos del ríu Serpis.Tien una superficie de 2.887'5 m², con ocho torres de planta rectangular y gran barcal adosáu na muralla esti. Foi construyíu ente finales del sieglu XII y primer terciu del XIII, sobre asentamientos de la Edá del Bronce, formando parte de la nómina de castiellos del rei Xaime I, l'añu 1245. Anguaño atópase n'estáu de rehabilitación y afitamientu.
  • Acueductu. Créese que foi construyíu polos musulmanes. Inda sigue en funcionamientu. Avera les agües d'una nacencia por una acequia hasta la fonte que ta n'unu de los estremos d'él, d'esta fonte pasa a un llavaderu qu'inda se caltién el so usu.
  • Conceyu. Inda guarda l'antigua prisión, y puede apreciase la puerta d'entrada a la cortil cercada de la villa.
  • Masía de la Foya. La casa ye un conxuntu cultural bien importante de titularidá municipal. La cual atópase nun nivel d'abandonu absolutu, amontando'l deterioru de toles pintures ya inclusive l'esbarrumbe de les escayoles nes que tán pintaes. Masía construyida como palacete de branu nel añu 1868. Toles sos habitaciones tán decoraes con frescos d'estilu cubanu. Representar dende les fiestes populares, pasando por dioses romanos como la victoria del Dios Baco, alegoríes de les estaciones ya imáxenes cristianes. Nel frescu que se representa a la seronda apaez la fecha na que s'empezar a construyir, " se principió esta casa en 31 xunetu de 1868".
  • Castillo de Margarida asentir nun allugamientu espectacular, sobre l'espolón predresu conocíu como Peña Cantacuc, al sur del pobláu de Margarida, nel términu de Planes. El so accesu ye difícil.Trátase d'una edificación de pequeñes dimensiones, anguaño n'estáu bien ruinosu, y que tuvo de tener una planta rectangular y fábrica de tapial.

Tan solo apréciense los restos de la torre principal y muertes de pequeñes muralles y otres edificaciones secundaries.

 
Llavaderu de la Fuente Nueva.
  • Llavaderu de la Fuente Nueva ta asitiáu al llau del acueductu, ta en perfectes condiciones, y sigue en funcionamientu, les sos agües nun son potables una y bones nun pasaron por nengún sistema potabilizador, pero foi la fonte que más abasteció d'agua a esta llocalidá, siquier, dende'l suglo XIII.

Monumentos relixosos editar

  • Ilesia Parroquial. Ta construyida sobre l'antigua mezquita que nun llegó a derruirse, y créese que s'utilizó como cripta de la ilesia.

Apocayá restaurada.

  • Ermita de NªSª De Loreto. Ermita sumida, de la cual apenes queda memoria. Nomar nel llibru de visita de 1732 ya inda figura nel llibru de visita de 1819. Dempués piérdese'l so rastru. Don Vicente Espasa, cura párrocu de Planes, tien una vaga noticia al respeutu. Al paecer taba nes contornes, nel camín d'Alcói.
  • Ermita del Santísimu Cristu de San Cristóbal o de Planes. Asítiase nel cume d'un montículo al norte de la población col accesu zigzagueante y d'acusada pendiente, d'una Vía-Crucis y otru pel norte, de llombu de la ermita, non bien bonu, pero accesible a los automóviles. Según la tradición la ermita ye del sieglu XV y amenorgábase a lo que ye l'actual sacristía que, efeutivamente tien traces d'estilu góticu y altar empobináu al este, y tuvo so la advocación de San Cristóbal y Santa Bárbara. Anque Sanchís y Sivera da como fecha del cambéu de advocación de San Cristóbal pola del Santísimu Cristu de San Cristóbal (darréu nómase como Santísimu Cristu de Planes) nel añu 1749, hai razones pa pensar que pudo ser antes, ente 1742 y 1744, pos según Domingez Moltó nel Archivu Parroquial de Planes esiste un manuscritu, nel que se narra la venida del Cristu a Planes. Amás esiste una semeya del añu... [ensin referencies] en Casar Abadía nel que se ve nel altar de la ermita al Santu Cristu nel centru y a los sos llaos San Cristóbal y Santa Bárbara. La ermita foi construyida pol pueblu[ensin referencies], p'allugar al so Cristu, y nun tienen derechu sobre ella nin la Parroquia[ensin referencies] nin el conceyu, pos nada se fai o desfai na ermita ensin antes haber alcuerdu ente'l conceyu, la Parroquia[ensin referencies] y los vecinos.
 
Fonte Nueva de Planes.
  • Cruz de Términu. Asítiase a un quilómetru del pueblu de Planes en direición Planes-Benimarfull, nuna de les cares puede apreciase la imaxe de Xesucristu na cruz, y nel revés, la imaxe de la virxe María. Esta cruz atópase cubierta por un pequeñu techu narquiáu suxetáu por cuatro pilastres. Foi donada pol empresariu monovero José Bernabé Vidal, casáu cola planera Carmen Tordera Catalá.

Xacimientos arqueolóxicos editar

  • Abrigu de la Gleda.
  • Abrigu de les cueves de la villa.
  • Abrigos del Ribayu de les Calderes. SNU-PE-8. Neolíticu I 5º mileniu AC caltenimientu regular.
  • AC-60. SNU-PE-7. Medieval y musulmán, afeutada por cultivos
  • Ribayu de la peña blanca.
  • Ribayu de los algarrobos: ABRIGOS I-II.
  • Castillo de Planes.
  • Cueva del ribayu de la encantada. Vease Lleenda de la Encantada
  • Cueva del Pardo. SNU-PE-11. Edipaleolítico, Neolíticu IIA y IIB, Bronce final ya Ibéricu. s. VIII a I A.C., caltenimientu bonu.
  • Cueves de la Villa. SNU-PE-1. Neolíticu 2B.3ᵉʳ mileniu A.C., casi destruyíu.
  • El Charpolar. SNU-PE-12. Ibéricu antiguu y plenu. s. IV a I A.C., afeutáu por escavaciones clandestines.
  • Los Llombos 1. SNU-PE-3. Ibéricu y medieval. 2ª metá del 1ᵉʳ mileniu A.C., afeutada por cultivos.
  • Los Llombos 2. SNU-PE-4. Periodos indeterminaos, afeutaos por cultivos
  • Los Llombos 3. SNU-PE-5. Periodos indeterminaos, afeutaos por cultivos.
  • Ermita del Cristu. SNU-PE-13. Bronce Ibérico 2º mileniu A.C. ya indeterminada nel ibéricu, caltenimientu bonu.
  • La Burbaca. SNU-PE-I5. Tardientu romanu. s. VII A.C., caltenimientu regular.
  • L'Altibaxu del Mas del Moru. SNU-PE-16. Neolíticu IIB. 3ᵉʳ mileniu A.C., afeutáu por cultivos.
  • Les peñass de la cueva negra - Catamarruc.
  • Les Ronchas. SNU-PE-10. Paleolíticu. 29000 a 21000 A.C. afeutaos por cultivos.
  • Peña de Margarita. SNU-PE-2. Edá del Bronce, Romanu y Medieval 2º mileniu A.C., caltenimientu regular.
  • Peña Colorada de Catamarruch. SNU-PE-17. Neolíticu I 5º mileniu A.C; caltenimientu bonu.
  • Solloca. SNU-PE-6. Romana y medieval. Cronoloxía indeterminada, afeutada por cultivos.
  • Llomba de la Querola. SNU-PE-14. Prehistóricu indetermináu, afeutáu per carreteres y cultivos..
  • Troc de la Bassa. SNU-PE-9. Neolíticu IIB.3ᵉʳ mileniu A.C., afeutaos por cultivos.

Proyeutos editar

  • Restauración del castiellu de Planes. Aprobáu y n'obres tres el derrumbe de parte de la muralla norte debíu al temporal d'agües del añu 2017.
  • Casa Cultural de la Música, allugada detrás del Palaciu de la música, onde se van asitiar les aules pa impartir les clases, un auditoriu y una sala d'ensayos. (en trámites)
  • Plaza polivalente. (en trámites)
  • Polígonu industrial. (en trámites)

Llugares d'interés editar

 
Gorg del Salt
  • Paraxa protexida del Ribayu de la Encantada. Nel cual puede esfrutase de la so guapura paisaxística, la so diversidá de flora y fauna, la cascada del Gorg del Salt, los distintos llagos que non por cuenta del so pequeñu tamañu quíten-y guapura, como'l de la Peñeta, el Blavet, o'l Estret coles sos grandioses parés que-y fadrán viaxar la so imaxinación.
  • Ermita del Santu Cristu de Planes. Onde puede esfrutase de los meyores vistes de tola contorna, dispón d'un parque infantil onde distrayer a los pequeños de la casa mientres s'esfruta del paisaxe tamién dispón de merenderos. Pa visitar la ermita tiense que consultar col cura del pueblu o preguntar dalgún vecín, que seguro s'allegrará del so interés por ella.
  • Banzáu de Beniarrés. La mayor parte de la so superficie pertenez al términu de Planes. Nél puédese pescar y faer deportes d'agua como l'esquí acuáticu, wind surf, piragüismu... deportes que practica en diverses ocasiones el tenista Carlos Ferrero.
  • Restos poblaos moriscos. En Burbaca, Apta, Benicapsell o Llombo atópense restos de distintos poblaos moriscos. Caltener na actualidá diques, molinos, banzaos, acueductos y unu de los banzaos más antiguos d'Europa.
  • Pobláu ibéricu de Charpolar foi afayáu en 1928 por Ferran Poncell. Ta asitiáu nel visu de la sierra Foradá a 902 metros d'altor. Pueden reparase los restos d'un doble recintu de murios qu'arrodien y defenden el pobláu, atopándose más acumuladura de materiales nes zones de más fácil accesu por tal d'aumentar la proteición. Tamién pueden estremase les plantes de delles habitaciones y otres estructures. Según los espertos la cronoloxía del pobláu asitiar ente los sieglos IV-I e.C. La cerámica qu'ellí s'atopó ye de dómina ibérica y destaquen los fragmentos con decoración xeométrica y con figures del estilu de San Miguel de Liria. Tamién apaeció cerámica negra de barniz negru.Los oxetos atopaos tópense espuestos nel Muséu de Prehistoria de Valencia y al Muséu Camilo Visedo d'Alcói.

Heráldica editar

  • Escudu de Planes. Na parte cimera tien dos llobos negros sobre campu d'oru, arrodiáu d'una orla con ocho eses d'oru y ocho pechinas de plata alternaes, que son identificativos del Ducáu de Maqueda el cual mientres 175 años ostentó'l señoríu de Planes. Na parte inferior tópase un campu d'oru con cuatro palos verticales colloraos qu'identifiquen la casa d'Aragón, la casa de Jérica y tamién la ciudá de Valencia, qu'en distintes ocasiones ostentaron el dominiu de la villa. El castiellu de plata que s'asitia sobre enseñar real representen la hestoria de Planes. Y la corona real que timbra l'escudu ye por haber sío Villa de realeza.

Deportes editar

  • Actividaes: La redolada de Planes ufierta una gran variedá d'actividaes deportives coles qu'esfrutar la gran diversidá natural al empar que s'esfruta d'una actividá sano y risondero.
  • Les 24 hores. Ye un eventu deportivu que se realiza la última selmana de xunetu coincidiendo últimamente col empiezu del branu cultural. Consiste nun tornéu de fútbol nel qu'equipos de los pueblos colindantes apuéstense ser proclamaos vencedores de la competición.
  • Les 13 hores. Al pie de la Selmana Cultural, apuéstase un tornéu pensáu pa les categoríes más nueves, nel que'l chavales xueguen un campeonatu contra otros mozos de los pueblos vecinos.
  • Trinquete. Onde poder xugar a la tradicional pelota valenciana. Construyir en 2008/2009, ta cubiertu y tien instaláu na parte esterior un rocódromo.
  • Senderismo. Esisten diverses rutes señalizaes. La más percorrida ye la del barraco de la Encantada: empieza en Planes, xubir a la ermita pol calvariu dempués diríxese a dichu ribayu, pasando pol gor del Salt, un molín en ruines y l'estrechu, empezar a xubir hasta llegar a Tormos y pasando pela fastera de la sierra de la ermita volver a Planes.
  • Piscina municipal. Abierta los meses de branu a tol públicu.
  • Ciclu turismu. Esisten delles rutes que pasen por Planes, nel parque que ta na plaza del pueblu hai un mapa d'estes rutes, nél puédense ver los percorríos y la dificultá qu'implica cada unu d'ellos.
  • Campu de tiru municipal. Ta asitiáu na pedanía de Margarida.

Política editar

 

Eleiciones municipales del 24 de mayu de 2015

Partíu Candidatu
Votos
Conceyales
Partíu Popular   Francisco Javier Sendra Mengual 381 74,85 % 6   1
Partíu Socialista del País Valencianu-PSOE  

101

19,84 % 1   1
Fonte: Ministeriu del Interior (España).[2]
Alcaldes dende les eleiciones de 1979
Llexislatura Nome Partíu
1979-1983 Eugenio Oltra Llorens   UCD
1983-1987 Francisco Juan Giménez   AP
1987-1991 Francisco Juan Giménez   AP
1991-1995 Josep Alfons Llorenç Gadea   PSPV-PSOE
1995-1999 Josep Alfons Llorenç Gadea   PSPV-PSOE
1999-2003 Mónica Ana Umbert Blanes (hasta 2002)
Juan Vilaplana Vilaplana
  PSPV-PSOE
  PP
2003-2007 Francisco Javier Sendra Mengual   PP
2007-2011 Francisco Javier Sendra Mengual   PP
2011-2015 Francisco Javier Sendra Mengual   PP
2015-2019 Francisco Javier Sendra Mengual   PP
2019-2023 n/d n/d
2023- n/d n/d

Fiestes editar

La Rede o Fiesta de la farina editar

Celébrase 40 díes antes de la Pascua. Ye como si dixéramos la fiesta del antroxu, pero ésta ye autóctona. Los quintos del añu (los que cumplen 18 años) son los dueños del pueblu per un día, nel cual nin alcalde nin policías tienen xurisdicción. Los quintos van por tol pueblu pidiendo dineru pa poder celebrar la fiesta del chopu, y mientres van engardiendo con farina, los ciudadanos que nun disponen de caridá son rebozados en farina, y meyor va ser que nun s'enoxar si nun quieren terminar dientro d'una rede de cuerda (aixavegó) siendo manteados por tol pueblu.

Fiesta del Chopu (La Festa del Xop) editar

Córtase un chopu dexándo-y solo les cañes del falopu y llévase a la plaza del pueblu, onde se-y quitar la corteza del tueru y arreyar cuerdes pa poder alzar l'árbol. Depués prepárense con tueros y cuerdes unes tisories que van sirvir en parte p'alzalo, dirixilo y frenalo por que nun caya. Tiempu tras arreyábase al falopu un gallu, por que cuando tuviera l'árbol plantáu los mozos intentaren xubir pol pa consiguilo como premiu y demostrar el so remangu, na actualidá afátase'l falopu con banderes de distintos colores o países pa nun crear disputes. Primeramente balérase'l furacu nel que s'introduz l'árbol. Cuando tou ta preparáu empezar a llantar el chopu gracies a les fuercies de tola xente que contribúi tirando de les cuerdes y primiendo les tisories mientres se dan les respeutives órdenes “Òisa” y “Òande” pallabres qu'usaron dende antaño pa referise a alantre y tras cuando se daben órdenes a los animales de llabranza. Dar por rematáu cuando'l chopu yá a lo cimero ye aseguráu con piedres dientro del furacu.

Toa esta fiesta ye entamada y preparada polos mozos y moces que cumplen 18 años a los que se denominen quintos, qu'en tiempos tras yeren riquíos p'asistir al serviciu militar obligatoriu.

La fiesta tien llugar en Pentecostés, 50 díes dempués de Pascua, quedando a finales de mayu o principios de xunu según años, la llamada Pascua Granada.

La so antigüedá nesta llocalidá non queda clara dada que nun s'atopó enagora documentación al respeutu, saber poles pintures qu'hai na masía de la Foya qu'esta fiesta yá se celebraba tiempos tras ente 1800 y 1900, anque non na plaza actual sinón na plaza del conceyu, pero nun se tien mención dalguna anterior a estes feches, tampoco ye mentada por Cavanilles nos sos escritos cuando viaxó a Planes.

Los oríxenes d'esta fiesta son de la civilización romana los cualos asimilar de la griega y fenicia[ensin referencies]. El nome que se tien a estes celebraciones ye Festividá de los Mayos, Los mayos son los palos, tueros o árboles cortaos que s'alcen nes places onde allegaben les xentes pa prestase con bailles y festexos. Na Hispania romana adorar a la diosa Maya o Fauna, diosa de la fertilidá pa la mitoloxía romana cola que se celebraba la llegada de la primavera. De xuru esta sufrió variaciones cola llegada de los árabes y finalmente asimilada pol cristianismu paso a ser festividaes de la virxe María o nesti casu a la festividá de pentecostés. Hai celebraciones en llugares de toa España y Portugal al igual qu'en la resta de la Europa que perteneció al Imperiu Romanu.

Fiestes Mayores n'honor al Santísimu Cristu de Planes editar

Les fiestes mayores de planes celebren el primer fin de selmana d'ochobre cayendo'l día grande'l primer domingu.

  • El xueves a les 9 de la nueche inauguren les fiestes col tradicional pregón nos balcones del conceyu. La nueche, entrada moros del raval, ta amenizada por una verbena y el tradicional baille d'amarutes.
  • El vienres ta dedicáu a la Virxe del Rosario, a la cual pela mañana faíse-y la ufrienda de flores na solemne eucaristía nel so nome, pela tarde sácase-y en procesión y cántase-y per parte de la banda municipal la Salve. La nueche, entrada templaris y maseros, ta amenizada por una verbena.
  • El sábadu ta dedicáu a San Roque, pela mañana faise la diana, la ufrienda de flores. Pela tarde, a les 5, empieza la entrada de moros y cristianos. Más tarde faise la procesión a san Roque. Pela nueche faise una verbena.
  • El domingu ta dedicáu al Santísimu Cristu de Planes, empieza a les 7 de la mañana cola tradicional Aurora, un pocu dempués faise la recoyida de les Festeras, darréu xúbese en romería a la ermita. Ellí celébrase la solemne misa mayor. Pela tarde faise la eucaristía na ilesia pa les persones que por diversu motivos nun llograren xubir pela mañana, darréu realízase la procesión del Santísimu Cristu, que faise por un percorríu más llargu. Cuando se termina la procesión dispara'l castiellu de fueos artificiales, que da per remataes les fiestes patronales.

Selmana Cultural editar

Celébrase de normal la primera o segunda selmana del mes d'agostu, consiste en diverses actividaes a lo llargo de tola selmana que les sos finalidaes tienen les d'entretener a los participantes mientres esfruten de la cultura. Hai de solliñar que participen na so organización y desenvolvimientu los distintos grupos de la llocalidá xunto col Conceyu y la Xunta de Fiestes.

Septenariu a la Virxe de los Dolores editar

Persones célebres d'esta llocalidá editar

  • Pedro Cisternes, señor de Catamarruc, nacíu en Planes l'añu en 1505, muerre en Chile por 1590. A los venti años viaxo a les Indies onde asistió al socorru del Cuzco y a la espedición a los chiriguanos. Tres el fracasu d'esta, treslladar a Tarija y dellí a axuntase con Pedro de Valdivia, quien viaxaba a Chile. Vecín fundador de Santiago de Chile y a mediaos de 1544 foi fundador de la ciudá de Serena. La Corona dio-y diversu cargos na alministración de les Indies y nes Cortes. Ye bien reconocíu ente los chilenos. Foi encomendero del Huasco y alcalde de La Serena en 1547. Salvar de morrer a manes de los indios pos s'atopaba na so encomienda cuando aquellos destruyeron a amburaron la naciente ciudá de La Serena, onde mataron a les sos 14 pobladores y les sos families. Llegó xusto la nueche de la destrucción y fuxó con un soldáu que s'escondiera nun fornu. Depués de quedase ensin cabalgaduras, tuvieron d'escapar a Santiago, caminando nes nueches y escondiéndose de día, hasta llegar al valle del Aconcagua, onde, depués de más de 300 km de penuries, toparon otros españoles. Cuando se volvió a fundar La Serena, el 26 d'agostu de 1549, recibió una cortil. Ende foi alcalde en 1552, 1554, 1557 y 1578; rexidor perpetuu, tesoreru en 1558; contador de la Real Facienda, 1552-1556 y encomendero del Que'l so, en 1561. Casara en La Serena, antes de 1558, con María de Tobar, nacida en Gradia, España, quien llegó a Chile col so padre.
  • Miguel Andrés, Alcaide del Castiellu de Planes. El rei Xuan II, el día 11 de payares de 1461 concedió-y privilexu de caballeru, siendo comisionado p'arma-y, Eximen de Mallén, lo que tuvo llugar el día 18 de la fecha señalada (ARV, Manaments y Empares, lib.5 ms. 48, fol. 37). Pasó a Planes como Alcaide del Castiellu d'esa llocalidá.
  • Juan Andrés y Morell, nacíu en Planes el 15-2-1740, foi sacerdote de la Compañía de Xesús y figura principal de la Ilustración al llau de Gregori Mayans. Foi autor de "Del orixe, progresu y estáu actual de tola lliteratura", escrita en llatín (Parma, 1782-1799) y publicada en siete tomos. La so segunda obra n'importancia ye una coleición de Cartes Familiares, escrites al so hermanu Carlos, nes cualos dába-y noticies de los trés viaxes que realizó per Italia. Publicó una obra en defensa del físicu italianu Galileo, y de los autores llatinos peninsulares Lucano, Séneca y Marcial, y otros sobre Numismática, mitoloxía, de defensa de la lliteratura y cultura española, sobre una carta xeográfica de 1455 y un curiosu trabayo sobre la forma d'enseñar a falar a los sordomudos. En total escribió 32 obres publicaes y 19 inédites. Foi miembru de trece Academies.

“Oxalá s'introduxera ente los señores y caballeros ricos de la nuesa nación esti luxu de formar una bona llibrería. El padre Juan Andrés.

  • Carlos Andrés y Morell, hermanu de Joan Andrés y Morell, nació en Planes l'añu 1753, estudió filosofía y lleis y foi nomáu por Carlos IV, oyente de la Real Audiencia de Mallorca, en 1812 foi nomáu diputáu pol distritu d'Alcói nes Cortes de Cádiz, participó na redaición de la Constitución. Yera un eruditu que tradució la mayoría de les obres del so hermanu y foi miembru de la real academia de Florencia. Morrió en Valencia'l 5 de xineru de 1820.
  • Domingo Gadea, escritor y sacerdote, nació en Planes nel añu 1766, estudió Filosofía y Teoloxía escolástica, Sagrada Escritura y Hestoria Eclesiástica, graduar en Bachiller n'Artes Y foi Doctor en Teoloxía. Escribió diverses obres, la mayoría de les cualos inédites; "Vida de V.Mosen Miguel López de Gres, vicariu perpetuu de Ròtova", "Arte de cures o máximes parroquiales pa desterrar abusos y formar un cura perfectu nel so ministeriu", "Rellación histórica de toles parroquies anejas, desmembraciones, despoblados, macías o cases de campu, almes de confesión, comunión, mines, edificios antiguos, etc".
  • Adolfo Domínguez Moltó, sacerdote, estudiosu, cronista ya investigador. Nació en 1927, en 1951 foi ordenáu presbíteru. La so carrera sacerdotal se circunscribe a la colexata de Xàtiva onde desempeñó'l cargu de coaxutor. D'ellí pasó a Villahermosa del Río onde foi arcipreste pa, con posteridá, ser párrocu de Beniganim y Cristu Redentor, ilesia ta na que permaneció per espaciu de 25 años pa pasar a desempeñar dempués y hasta'l momentu del so fallecimientu, les funciones de canónigu de la Ilesia Patriarcal y Escolín de San Bartolomé. La so erudición fíxo-y ser posesor ente otros del títulu de Cronista Oficial de Planes y Almudaina; Vocal primeru de la Xunta de Cronistes del reinu y Miembru numbéricu del institutu d'estudios Valencianos. Ente les sos obres destaquen les siguientes: "L'ablaya D. Juan Andrés Morell", "El Señoríu de la Baronía de Planes", "Vicente Olcina, fabulista", "Luis Olcina, misioneru" y "Martí Gadea, la so vida y la so obra". La so principal fonte d'investigación y estudiu centrar en personaxes eruditos y en la mesma hestoria y xeografía de pueblos tan familiares pal como Almudaina y Planes. Finó'l día 16 de mayu de 1989 víctima d'un tarrecible y desgraciáu accidente de circulación.
  • Eugenio Domínguez Tomás, nació'l 9 de xunu de 1922 nel pueblu de Planes (Alicante), ya ingresó na Compañía'l 9 d'ochobre de 1944, estudio teoloxía en Sant Cugat (1955-59), onde foi ordenáu sacerdote'l 30 de xunetu de 1958.

Les sos actividaes desenvolviéronse la mayor parte de la so vida en Bolivia, nel campu de la Educación tantu en Sucre como, sobremanera, na Paz, compaxinando'l so llabor educativu con una actividá pastoral ente los alumnos y les families. Foi de los homes que más contribuyó al meyoramientu y al desenvolvimientu de la educación de la Compañía y de la Ilesia en Bolivia. Nun puede escaecese que xugó un papel de primer orde na ellaboración del famosu Plan Esperimental d'Estudios de los Colexos de la Compañía de Xesús en Bolivia (de los años 60 a los 90). Nos años 60 y 70, foi Presidente de la Federación Boliviana d'Educación Católica, ya influyó descomanadamente na educación católica, n'años difíciles de dictadura, entamando dellos Congresos Nacionales d'Educación Católica y representando a Bolivia en Congresos Internacionales. Foi tamién Direutor de Radio Santa Cruz y del Institutu Radiofónicu Fe y Allegría, darréu Presidente de l'Asamblea de Derechos Humanos en Santa Cruz. Foi hasta la so muerte Asesor de la Fraternidá d'Enfermos y Discapacitaos de Santa Cruz. Contribuyó bien conducentemente a que fueren respetaos los derechos que distintes lleis

Gastronomía editar

Los platos típicos son la olleta, el trigu picáu, los bollos con cogordes o embutíu, Les bajoques farcides y el arroz al fornu.

Los productos típicos más importantes son los embutíos artesanales, los dulces, los pastel y les distintes coques, yá sían salaes o duces. Toos estos productos son bien apreciaos.

Lleendes editar

  • La Encantada. Van cayendo les agües al ribayu llamáu la encantada, hai una piedra circular d'unos cinco pies de diámetru, qu'en forma de ventana zarrada ver nel gargüelu del ribayu a 20 pies sobre'l nivel ordinariu de les agües, dizse que ye la entrada d'una cueva na que los moros zarraron les sos ayalgues y a una doncella qu'encantaron pa protexelos y que se diz que cada 100 años apaezse. Un llabrador un día atopar y ella preguntó-y: "¿qué deseyes más esta peineta d'oru o al mio?", el llabrador contestó-y que deseyaba la peineta, y ella contestó-y: "¡siempres vas ser desgraciáu! naquellos peñascos d'allá enriba tengo un palaciu encantáu, nunca vas ser feliz, si escoyéresme a mi, la fortuna que tengo ellí sería pa nós dos." Al espuntar los rayos del sol la muyer sumió dexando ensin nada al llabrador.

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. «Resultaos Eleiciones Municipales 2015». Consultáu'l 26 de mayu de 2015.

Enllaces esternos editar