Jérica[2][3] (en valencianu Xèrica) ye un conceyu de la Comunidá Valenciana, España. Asitiáu nel interior de la provincia de Castellón, na comarca del Alto Palancia. Cuenta con 1.590 habitantes (INE 2006).

Jérica
símbolos de Jérica (es) Traducir símbolos de Jérica (es) Traducir
Alministración
País España
Autonomía Comunidá Valenciana
Provincia Castelló
Comarques Alto Palancia (es) Traducir
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Jérica Amadeo Edo Salvador
Nome oficial Jérica (es)[1]
Nome llocal Jérica (an)
Códigu postal 12450
Xeografía
Coordenaes 39°54′42″N 0°34′19″W / 39.9117°N 0.5719°O / 39.9117; -0.5719
Jérica alcuéntrase n'España
Jérica
Jérica
Jérica (España)
Superficie 78.3 km²
Altitú 523 m
Llenda con
Demografía
Población 1794 hab. (2023)
- 798 homes (2019)

- 750 muyeres (2019)
Porcentaxe 100% de Alto Palancia (es) Traducir
0.31% de Castelló
0.04% de Comunidá Valenciana
0% de España
Densidá 22,91 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
jerica.es
Cambiar los datos en Wikidata

Toponimia editar

El topónimu deriva del árabe شارقة (šāriqa), «falda oriental [d'un monte]».[4] En documentos árabes apaez mentada tamién como قلعة الاشراق (qalʿa aš-šdirāq), «castiellu de los jerifes».[4]

Xeografía editar

Jérica ta asitiada nel camín natural que xune Aragón cola Comunidá Valenciana al sur de la provincia de Castellón.

Accesos editar

La manera más senciella de llegar ye al traviés de l'autopista A-23 de Sagunto a Zaragoza, pola salida 42 Jérica- Caudiel, o pola N-234. El pueblu atopar a 67 km de Valencia, 74 km de Castellón de la Plana, 40 km de Sagunto y 78 km de Teruel.

Tamién ye posible aportar en tren yá que esiste una estación (Jérica-Viver) na parte norte de la llocalidá integrada na llinia C-5 del nucleu de cercaníes de Valencia Valencia-Caudiel que la conecten con Valencia y Castellón de la Plana.

Historia editar

 
Mapa del términu xeneral de Jérica, onde apaecen dibuxaes toles poblaciones y el camín d'Aragón (1717).

Ta constatada la presencia humana dende'l periodu neolíticu gracies a los restos atopaos na cueva de los Ferreros. Del periodu ibéricu esisten dellos asentamientos coincidiendo unu d'ellos dientro de la cortil del castiellu.

Los restos del periodu romanu son los más numberosos de tola contorna, destacando la gran cantidá de llábanes atopaes, con especial relevancia de la conocida como Quintia Prova por cuenta de que ye la única de tola antigua Hispania na que se cita'l costu d'un arcu romanu con dos estatues.

Les primeres referencies al nucleu actual de Jérica producir mientres la dominación musulmana, siendo incluyida na Taifa de Valencia tres la desintegración del Califatu de Córdoba en 1027; en 1098 foi conquistada pol Cid. D'esta dómina entá perdura'l primer cuerpu de la torre de campanes y les zones más antigües del castiellu.

El 5 de febreru de 1235 foi conquistada poles tropes cristianes al mandu del sacristán de Girona Guillem de Montgriu, anque la población musulmana nun foi espulsada.

Nel añu 1249 producióse'l otorgamiento de Carta Puebla pa poblar los llugares de Jérica, yá que el despoblamientu yera yá evidente. En 1255 el rei Xaime I donó la villa de Jérica y los sos términos a Dª Teresa Gil de Vidaure, según tamién donó a Dª Teresa Gil, la villa d'Alcublas nel añu 1257.

El 29 de payares de 1255 el rei Xaime I dio en Calatayud el privilexu por que'l Camín Real que baxa d'Aragón a Valencia pasara por Jérica, abandonando asina l'antigua vía que nun s'atopaba cercana a la población. Los reales privilexos asocediéronse y el Rei concedió potru nel añu 1261 pol que s'amplió'l términu del castiellu y villa de Jérica. En 1272 Xaime I fixo donación en testamentu, al so fíu Jaime, del castiellu y villa de Jérica. Xaime II de Jérica aportó al señoríu nel añu 1284 y dos años dempués, en 1286, el rei Alfonso confirmó'l privilexu de franqueza de la villa. El gobiernu d'esti señor duró hasta l'añu 1321, que fizo herederu al so fíu Jaime. Siendo señor de la villa Xaime III de Jérica y por provisión del rei Alfonsu IV d'Aragón, mandóse la fortificación de la villa per mediu de la muralla de media villa, señalándose una y bones esta muralla esistía enantes.

Don Pedru II de Jérica testó nel añu 1361 a favor de los sos fíos Juan y Pedro, quedando como herederu del señoríu Juan Alfonso. Nestos momentos cuando la guerra ente los reis d'Aragón y Castiella enfoscóse, y nel añu 1363 l'exércitu castellanu entró na villa faciéndose fuerte nel castiellu y la ilesia que se taba llabrando nél.

En 1369 morrió Juan Alfonso de Jérica, últimu señor de la villa y col que s'escastó la casa de Jérica al nun dexar herederos varones. Jérica foi entós devuelta a Pedru IV el Ceremoniosu como bien real. El Rei decidió nel añu 1372 faer condáu y dar invistidura d'él al infante don Martín, en feudu y baxu pactu de volver a la Corona, al casar ésti con María de Lluna, señora de Segorbe.

La incorporación de Jérica a la Corona Real duró poco tiempu: en 1417 siendo rei Alfonsu V donar en señoríu al so hermanu, l'infante Don Juan.

El señoríu de nuevu duró pocos años y en 1431 l'infante don Juan vender de manera illegal a Francisco Zarzuela. Fueron años aquellos de descontentu pa la población, que sufrió con un gobiernu tiranu per parte d'una familia que nada tenía que ver con ellos.

Les coses siguieron asina hasta que nel añu 1479 les conversaciones de los jericanos col rei Fernando'l Católicu dieron los sos frutos y la villa foi de nuevu incorporada a la Corona.

Edá Moderna editar

Nel añu 1537, Carlos I d'España donó'l señoríu al Duque de Calabria, quien a la so muerte, donar a los monxos del Monesteriu de San Miguel de los Reis de Valencia. Producióse entós un pleitu ente los gobernadores de la villa y l'entós emperador Carlos I, al que se-y solicitó de nuevu la incorporación al dominiu real. Asina, y mientres el gobiernu de Felipe I, siendo l'añu 1564, Jérica foi yá dafechu incorporada al dominiu real. En 1565 abandonó'l Fueru d'Aragón, por aciu el cual fueren poblaes, y adoptó el de Valencia, ostentando dende entós escudu propiu.

Terminada la Guerra de Socesión, el rei Felipe V, pa premiar los servicios del duque de Berwick, vencedor en Almansa, creó'l ducáu de Liria y Jérica y conceder. El primer duque, Jacobo Fitz-James Stuart, yera fíu de Xacobu II, rei d'Inglaterra, quien-y nomara duque de Berwick y virréi d'Irlanda. Foi mariscal de Francia y capitán xeneral d'España mientres la guerra de Socesión. El tercer duque de Liria y Jérica, llamáu como'l so güelu, casó con María Teresa de Silva y Palafox Álvarez de Toledo, duquesa d'Alba. A partir d'esti momentu, el títulu de Duque de Liria y Jérica, pasa a manes de la Casa d'Alba, tando en posesión na actualidá por Cayetana Fitz-James Stuart, quien ye amás Alcaldesa Honorífica de Liria.

Con anterioridá citar nel llibru históricu de Emma Dunia Vidal Prades denomináu "La Cartuxa de Vall de Crist nel fin del Antiguu Réxime"; que la Cartuxa de Vall de Cristu tuvo terrenes, masías y cases; so la so xurisdicción, mientres los años en que tuvo vixente.

Nes Observaciones de Cavanilles a finales del s.XVIII; apaez mentada Jérica, una villa asitiada nun cuetu a una llarga llegua del poniente de Navayes, nuna posición alta y destemplada. A lo cimero del cuetu álzase un castiellu que foi respetable n'otru tiempu pola so posición. El ríu Palancia pasa fondu, dexando a la población a la so esquierda. Los cultivos d'esa villa son de dos tipos: de regadío como los árboles frutales (zrezales, pumares,…), anque per otra parte tamién hai de secanu como'l trigu, les moreres, etc. Nel pueblu habitaben unes 800 families.

 
Mapa del Altu Palancia nes Observaciones de Cavanilles.

Sieglu XIX editar

Según les observaciones de Madoz na so Diccionario geográfico-estadístico-histórico de España y sus posesiones de Ultramar, Jérica taba asitiáu nuna canal o vega formada pel monte de La Muela, al oeste, y el de San Antonio, al este. Sobre la ribera izquierda del Ríu Palancia, álzase un monte en que la so falda oriental tópase fundada la villa. A esta villa, pel hibiernu, combatir frecuentes y recios vientos del norte, lo cual nun dexa de producir dalguna destemplanza atmosférica, ente que pel branu preséntase un clima templao y delicioso gracies a los vientos del mar. El terrén ye daqué desigual y abondo regular. La mayor parte del so terrén topar nes sierres d'una y otra pare de la vega con tou xéneru d'aprovechamientos de les producciones naturales.

Foi nomada como villa na dómina romana y Sarracenu, puntu importante pol so castiellu y muralla devasada por munchos torrexones. Nel últimu términu del castiellu atopa la torre del homenaxe a 150 palmos d'elevación, que los sos llaos correspuenden a los cuatro puntos cardinales. Amás hai 2 places; la mayor llamada del Olmo, ye un polígonu irregular abondo capaz, na que se celebra'l mercáu selmanal y la feria añal, atopándose n'unu de los sos llaos una magnífica fonte de mármol negro llabráu con columnes de blancu; y la otra de la Ilesia, que presenta un paralelogramu, que la so llargor, ye de 35 pasos y 24 de llatitú anque hai tamién 3 plazuelas denominaes del Loreto, Tiendes y Carniceríes. Nel centru de la cai del Arrabalde ve la casa del conceyu, caltiénse la bandera, que'l so frente tomaron les tropes del Xaime I d'Aragón aquella fortaleza; nel interior del edificiu, tán les cárceles y cuartones. Había una escuela nocherniega d'adultos, a la qu'asisten 69 llabradores y 18 artesanos, otra de neños a cargu del mesmu maestru, a la qu'alleguen 80, y enséñase-yos lleer, escribir, aritmética, hestoria sagrada y doctrina cristiana, dambes pagues por fondos municipales, otra de neñes con 70 d'asistencia tamién pagaes con estos mesmos fondos y hubo basta 1829 una clase de gramática llatina. Na mesma cai l'hospital pal asilu de los probes enfermos. Tamién hai delles Ilesies, Ilesia de Santa Águeda la Nueva (Jérica), ta asitiada al sur de la población y edificada nel llocal que foi casa-palaciu del infante Xaime I d'Aragón, que dexar pa esta edificación en 1385, formosu frontispiciu de dos cuerpos d'arquiteutura, de mármol negro. Esistíen dos conventos: una'l de los Agustinos calzaos so la invocación de la Nuesa Señora del Socorru y l'otru pertenecía la orde de Capuchinos. Les Ilesies pertenecen a la Diócesis de Segorbe-Castellón. Amás hai 4 ermites: la del Ermita del Loreto (Jérica), la del Santísimu Cristu del Sangre, la de Ermita de San Roque (Jérica) y la de Santa Lucia. El campusantu asitiáu a 500 pasos de la población.

Coles mesmes pasaba la carretera de Valencia-Teruel, tamién ramal abiertu polos vecinos de Caudiel, polos qu'apuerten de pueblu a pueblu a ferradura. Tamién corréu trés vegaes per selmana, que la so alministración subalterna antes moraba en Jérica pero en 1840 foi treslladada a Viver, como cabecera del partíu xudicial.

Amás nesa dómina predominaben cultivos como: trigu, cebada, avena, maíz, xudíes, pataques, vinu, aceite, seda, cáñamos, llegumes y hortolices; y hasta principios de sieglu collechábense tamién bien bones y abondoses; pero los naturales dieron en baltar esta clase d'árboles, de que la so manera perdieron unu de los ramos de la so riqueza agrícola. Tamién había 9 texedores de llenzos comunes, una fábrica de papel, otra de tirar planches de cobres, otra de xarrón, 8 d'aguardiente, 8 molinos fariñeros de 2 mueles cada unu, 18 prenses d'aceite y otros oficios y artes mecániques. El comerciu facer colos frutos del país, tamién habíen 4 tiendes de ropa y quincalla y 2 abaceras.

En 1847, cuando Pascual Madoz redactar habitaben 825 vecinos, 2979 almes. Inclusive se caltién la bandera de les tropes del Xaime I d'Aragón, otros datos importantes yeren que se celebraba un mercáu selmanal en virtú de privilexos daos pol [[infante D. Martin dende Valencia. Según l'autor tien una impresión positiva, yá que ye oxetivu y describe el pueblu tal que yera nesa dómina y cuntar con mínimu detalle.

Mientres les guerres carlistes, los carlistes fixéronse fuertes nel so castiellu, que foi darréu baltáu poles tropes lliberales.

A lo último, la llocalidá sufrió una gran devastación mientres la Guerra civil española hasta'l puntu de solicitar la inclusión na llista de Rexones Afaraes lo que fizo que l'estáu encargar de la reconstrucción de numberosos monumentos.

Demografía editar

Cunta con una población de 1.589 habitantes en 2006. La mayor parte de la población mora nel nucleu de Jérica (1.488), ente que na pedanía de Novaliches moren 93 persones, según los datos del INE 2006.[5] Jérica sufrió una llixera medría poblacional nos últimos años frutu de la inmigración dende países estranxeros, fundamentalmente de Rumanía; un 5,2% de la so población yera de nacionalidá estranxera, según el censu INE 2006.[6]

A fecha 31 d'avientu de 2009, Jérica cuntaba con 1703 habitantes censaos, de los cualos el 8,4% yeren estranxeros. Magar tou, ye una cifra lloñe de los censos de mediaos del s. XIX, onde se llegaron a rexistrar más de 2500 habitantes.

Evolución demográfica de Jérica[7]
1900 1910 1920 1930 1940 1950 1960 1970 1981 1991 2000 2006 2007 2008 2009
Población 3.119 3.252 2.980 2.747 2.368 2.712 2.399 2.186 1.680 1.608 1.554 1.589 1.590 1.672 1.703

Economía editar

Tradicionalmente el sector primariu caltuvo una gran importancia na economía jericana. Nesti sentíu ye especialmente destacable la importancia de diversos cultivos de secanu como'l olivar, l'algarrobo o'l almendral. Apocayá'l turismu rural ta cobrando mayor protagonismu destacando la celebración d'un mercáu medieval.

Monumentos editar

Monumentos relixosos editar

 
Torre mudéxar de les Campanes.

Monumentos civiles editar

  • Castiellu. Foi destruyíu tres les guerres carlistes. Entá pueden reparase los basamentos de la dómina romana, anque la mayor parte de la construcción ye del periodu musulmán. La zona meyor caltenida ye la torre mayot, la Torreta. Esta construcción d'aspeutu robezu, tien planta cuadrada con murios de más de 1'5 m d'espesura. Son destacables les bóvedes de mediu puntu de la planta baxa.
  • Torres de los Ordaces y la Muela. Estes torres musulmanes formaben parte del sistema de vigía del castiellu. Anguaño atópense en bien mala traza de caltenimientu.
  • Muséu municipal de Jérica

Fiestes editar

  • 17 de xineru: Fiestes de San Antón. Onde destaca la bendición de los animales y el repartu de los "molletes" na puerta de la ilesia a tolos asistentes. Ye una fiesta que se celebra dende bien antiguu. Anguaño celébrase gracies a la collaboración de l'Asociación de Muyeres de Jérica.
  • 5 de febreru: Fiesta de Santa Águeda, Patrona de Jérica. Fiesta llocal conmemorando reconquistar de la Villa poles tropes de Xaime I. Los actos relixosos son la ufrienda a la Santa, la Misa y la Procesión peles cais de la población. Dende va unos años acompañar de festexos taurinos y tamién se desenvuelven distintes actividaes como esposiciones, xornaes culturales, etc.
  • Selmana Santa. Los actos más destacaos son les celebraciones de Xueves y Vienres Santu, la procesión nocherniega del Cristu del Sangre, Patrón de Jérica, y qu'hasta va unos años yera acompañáu polos soldaos llicenciaos, el "Alcuentru" onde'l Corazón de Jesús y La Virxe María, tres el so percorríu por distintes cais, atópase na plaza y Esta fai tres reverencies. Pela tarde les conocíes xotes de Pascua con collaboración de los "Quintos".
  • Miércoles siguiente al domingu de Pentecostés: La popular "Feria Abarganada", d'orixe Medieval.
  • Últimu fin de selmana de xunu: Fiestes n'honor al Corazón de Jesús, con actos relixosos, verbenes, "chocolatá" y cucañes pa los más pequeños, etc.
  • Segundu miércoles de xunetu: Festividá del Cristu del Sangre. L'orixe d'esta fiesta remontar a la fundación na Villa del Conventu de los Capuchinos, que son los que traen la devoción a la llocalidá. Son tantu los favores recibíos que deciden nomalo patrón y dedica-y una ilesia.
  • Tercer domingu de xunetu - Domingo de les Fontes. Ufiértase un conciertu al cargu de la Sociedá Musical y Cultural Otobesa, onde de normal ye acompañada de dalguna banda convidada.
 
Cantares a la Virxe de los Desamparaos.
  • Segunda selmana d'agostu: Fiesta n'honor a la Virxe de los Desamparaos, entamada polos braniantes del pueblu.
  • Fin de selmana del 16 d'agostu: Fiestes n'honor a San Roque, entamaes polos mozos del pueblu. Realícense pasacalles, voltio, verbenes y actos relixosos. En casu de qu'esti día nun coincida col fin de selmana, realízase'l darréu posterior.
  • Primer sábadu de setiembre: Romería al Santuariu de la Cueva Santa.
  • Segundu fin de selmana de setiembre: Fiestes de les Fíes de María, con actos relixosos, verbenes, etc.
  • Tercer domingu de setiembre: Fiestes n'honor a la Divina Pastora. Son, quiciabes, les fiestes más populares de Jérica. Mientres la primer selmana realícense diversos actos: Dende la presentación de les Reines mayor ya infantil coles sos respeutives Cortes d'Honor, hasta'l Rosariu de la Pastora, pasando por verbenes, la ufrienda, les "variedaes", la cabalgata d'amarutes, el conciertu de la banda, la Misa del Domingo, los xuegos infantiles, el Vole, la Bacalá, los correfocs, etc.
  • Mientres la segunda selmana realícense los festexos taurinos con entraes de toros, exhibición de los mesmos, toros embolados, verbenes, y el tradicional desfile de les peñes, acompañaes pola charanga de la nuesa llocalidá.
  • 'Día 12 d'Ochobre: Festividá de la Virxe del Pilar.' Fiesta entamada pola Rondalla La Pastorica de Jérica. Empieza'l día con un pasacalle de los componentes de la Rondalla hasta la Ilesia Arciprestal de Santa Águeda, onde se celebra una misa aragonesa, cantada por un grupu coral de la llocalidá, y na que participen los neños de la Rondalla. Al terminar la Santa Misa, na Plaza de la Ilesia los distintos grupos de la Rondalla baillen unes xotes. Dempués d'una comida d'hermandá, escontra les 6 de la tarde "chocolatá" y cucañes na Plaza del Conceyu.
  • Fin de selmana del 22 de payares: Santa Cecilia. Fiesta entamada pola Sociedá Musical Otobesa de Jérica, que dura tol fin de selmana. El vienres, tradicional "chicolatada" y cucañes. El sábadu, conciertu de les distintes agrupaciones que componen la sociedá, y de siguío cena popular, con actuación humorística de los músicos. El domingu, recoyida de nuevos músicos, misa y comida popular.

Fonte: Web oficial del Escelentísimu Conceyu de Jérica (www.jerica.es)

Política editar

Alcaldes dende les eleiciones de 1979
Llexislatura Nome Partíu
1979-1983 Luis Ramón Martín Pérez   UCD
1983-1987 Luis Ramón Martín Pérez   AP
1987-1991 Luis Ramón Martín Pérez   PP
1991-1995 Dolores Pastora Montesinos Ramos   PP
1995-1999 Ángel Gil Ordaz   PSPV-PSOE
1999-2003 Ángel Gil Ordaz   PSPV-PSOE
2003-2007 Ángel Gil Ordaz   PSPV-PSOE
2007-2011 Ángel Gil Ordaz   PSPV-PSOE
2011-2015 Amadeo Edo Salvador   PSPV-PSOE
2015-2019 Amadeo Edo Salvador   PSPV-PSOE
2019-2023 n/d n/d
2023- n/d n/d

Persones célebres nacíes nesta llocalidá editar

  • Don Francisco del Vayo (Historiador),
  • Don Germán Monleón Herrero,
  • Don Basilio Edo Monzonís (Abogáu-Presidente de l'Abogacía Española),
  • Don Pablo Barrachina y Estevan (Obispu de Orihuela-Alicante).

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. Celdrán Gomáriz, Pancracio (2004). Diccionario de topónimos españoles y sus gentilicios, 5ª, Madrid: Espasa Calpe, páx. 420. ISBN 978-84-670-3054-9.
  3. Nieto Ballester, Emilio (1997). Curtiu diccionariu de topónimos españoles. Madrid:Alianza Editorial, páx. 203. ISBN 84-206-9487-8.
  4. 4,0 4,1 Asín Palacios, Miguel (1940). Contribución a la toponimia árabe d'España. Madrid: Conseyu Cimeru d'Investigaciones Científiques, páx. 115.
  5. Fonte: Población de fechu según l'Institutu Nacional d'Estadística d'España. Nomenclátor. Rellación d'unidaes poblacionales
  6. Fonte: Esplotación estadística del censu según l'Institutu Nacional d'Estadística d'España. Población por sexu, conceyos y nacionalidá (principales nacionalidaes). Archiváu el 29 de setiembre de 2007 na Wayback Machine.
  7. Fonte: Población de fechu según l'Institutu Nacional d'Estadística d'España. Alteraciones de los conceyos nos Censos de Población dende 1842, Series de población de los conceyos d'España dende 1996.

Enllaces esternos editar