Los Premios Pulitzer son gallardones por llogros nel periodismu impresu y en llinia, la lliteratura y la composición musical nos Estaos Xuníos. Fueron establecíos en 1917 según les disposiciones del testamentu del editor d'Estaos Xuníos d'orixe xudíu y húngaru Joseph Pulitzer, y la Universidá de Columbia na ciudá de Nueva York ta al cargu de la so alministración. Los premios otorgar añalmente en ventiún categoríes. En venti d'elles, los ganadores reciben un certificáu y un premiu n'efeutivu de 10 000 dólares.[1]Ente que el ganador na categoría de serviciu públicu del concursu de periodismu llogra una medaya d'oru.[2]

Premiu Pulitzer
Premiu a la prensa escrita, lliteratura y composición musical.
Concedíu por Universidá de Columbia, Joseph Pulitzer y Joseph Pulitzer, Jr. (es) Traducir
Llocalización  Estaos Xuníos d'América
Historia
Primer entrega 4 de xunu de 1917
Premios a Premiu Pulitzer de Teatru
Premio Pulitzer de Ficción (es) Traducir
Premio Pulitzer de Biografía o Autobiografía (es) Traducir
Premio Pulitzer a no ficción general (es) Traducir
Premio Pulitzer: Historia (es) Traducir
Premio Pulitzer: Periodismo de Asuntos Internacionales (es) Traducir
Anexo:Premio Pulitzer por Periodismo de Investigación (es) Traducir
Premio Pulitzer de Música (es) Traducir
Premio Pulitzer de Poesía (es) Traducir
Anexo:Premio Pulitzer por Servicio Público (es) Traducir
Premio Pulitzer: Editorial (es) Traducir
Premio Pulitzer de Caricatura Editorial (es) Traducir
Premiu Pulitzer de Fotografíes
Premio Pulitzer: Periodismo Nacional (es) Traducir
Premio Pulitzer: Fotografías de Noticias de Última Hora (es) Traducir
premio Pulitzer de fotografía de artículo de fondo (es) Traducir
Pulitzer Prize for Local Reporting (en) Traducir
Premio Pulitzer para el Periodismo Divilgativo (es) Traducir
Anexo:Premio Pulitzer por Reportajes de Noticias de Última Hora (es) Traducir
Anexo:Premio Pulitzer por Crítica (es) Traducir
Anexo:Premio Pulitzer a Comentaristas (es) Traducir
Pulitzer Prize for Feature Writing (en) Traducir
Pulitzer Prize for Reporting (en) Traducir
Pulitzer Prize for Correspondence (en) Traducir
Pulitzer Prize for Beat Reporting (en) Traducir
Pulitzer Prize for Spot News Photography (en) Traducir
premio Pulitzer de novela (es) Traducir
Pulitzer Prize for Audio Reporting (en) Traducir
Sitiu oficial
[editar datos en Wikidata]
Premiu Pulitzer

Historia editar

Nel so testamentu, Joseph Pulitzer llamó a la creación d'esti premiu coles mires d'aguiyar la excelencia. Pulitzer numberó nesi testu namái trece premios: cuatro pal periodismu, la lliteratura y el teatru más unu pa la educación. Sensible a los cambeos de la so dómina, Pulitzer previo, sicasí, la constitución d'una comisión de vixilancia consultiva col poder de reemplazar ciertes temes, siempres que la comisión xulgara que sería beneficiosu pal públicu. Pulitzer dio a la comisión el derechu de nun otorgar un premiu si nenguna obra correspuende a los criterios d'excelencia del xuráu.

Conforme a la voluntá de Pulitzer, ye'l presidente de la Universidá de Columbia quien anuncia y da los premios según encamientu del xuráu. Pero en realidá, la comisión ye independiente y decide sola l'atribución.

Los premios Pulitzer conceder por primer vegada'l 4 de xunu de 1917. Dende entós fueron daos pola Universidá de Columbia en collaboración col Patronatu del Premiu Pulitzer (Pulitzer Prize Board) cada añu, ensin interrupción, mientres abril.

El premiu a la meyor fotografía de prensa conceder por primer vegada en 1942, y el premiu a la meyor composición musical en 1943.

Ente los años 1970 y 1979 creáronse los premios d'ensayu, crítica y ficción lliteraria.

Namái los reportaxes y fotografíes de diarios con sede central nos Estaos Xuníos pueden ser propuestos como candidatos a los premios na categoría de periodismu.

El premiu va acompañáu d'un cheque de 10.000 dólares (USD), sacante'l Premiu al Serviciu Públicu -el más importante- al que se-y da la medaya d'oru.

Categoríes editar

Estes son les categoríes de la edición de 2005:

  • Serviciu Públicu - Por un exemplu distinguíu de diariu con un meritoriu y destacáu serviciu públicu al traviés del usu de los sos recursos periodísticos, que pueden incluyir editoriales, tires risibles y fotografíes, según tamién los artículos y reportaxes.
  • Reportaxe Divulgativu - Por un exemplu destacáu de reportaxe ilustrativu sobre una tema complexa y significáu, demostrando dominiu de la temática, escritura lúcida y clara presentación.
  • Editorial - Por un editorial destacáu, con escelentes testos y sonoridá, estilu claru, propósitos morales, y poder d'influencia na opinión pública.
  • Reportaxe Esplicativu -Por un exemplu destacáu de reportaxe de bien esplicáu carauterizáu por un siguimientu detalláu y calteníu sobre una actividá o tema concreta.
  • Artículu de Fondu - Por un exemplu distinguíu d'artículu de fondu dando considerancia prioritaria a la elevada calidá lliteraria y a la orixinalidá.
  • Reportaxes de Noticies d'Última Hora - Pa un exemplu destacáu de reportaxe d'ámbitu llocal sobre noticies d'última hora.
  • Fotografies de Noticies d'Última Hora - Por un exemplu destacáu de fotografíes en blancu y negru o color sobre noticies d'última hora, que pueden consistir nuna o varies fotografíes, una secuencia o un álbum.
  • Periodismu Nacional - Por un exemplu destacáu de reportaxe sobre asuntos internos de los Estaos Xuníos.
  • Periodismu Internacional - Por un exemplu distinguíu de reportaxe sobre asuntos internacionales, incluyendo la correspondencia cola Organización de les Naciones Xuníes (ONX).
  • Periodismo d'Investigación - Por un exemplu destacáu de reportaxe d'investigación individual o d'un equipu de trabayu, presentáu como un artículu aislláu o como una serie d'artículos.
  • Fotografia de Reportaxe - Por un exemplu distinguíu de fotografía en blancu y negru o color, que puede consistir nuna fotografía o fotografíes, una secuencia o un álbum sobre una temática de fondu.
  • Crónica - Por una crónica destacada.
  • Crítica - Por una crítica destacada.
  • Caricatura Editorial - Por una distinguida caricatura o tira risible o recopilatorio de tires publicaes mientres l'añu, caracterizaes pola orixinalidá, eficacia editorial, calidá de los dibuxos, y efeutos pictóricos.

Esisten tamién cinco categoríes pa les lletres:

  • Biografía o autobiografía - Pa una distinguida biografía o autobiografía d'autor d'Estaos Xuníos.
  • Obres Lliteraries de Ficción - Pa una obra de ficción distinguida d'un autor d'Estaos Xuníos, preferentemente rellacionada cola vida nos Estaos Xuníos.
  • Obres d'Ámbitu Xeneral y Non Ficción - Pa una obra distinguida de non-ficción d'un autor d'Estaos Xuníos que nun puede concursar n'otra categoría.
  • Historia - Pa una obra distinguida sobre la historia de los Estaos Xuníos.
  • Poesía - Pa un volume entero que contenga un versu orixinal estremáu d'un autor d'Estaos Xuníos.

N'humanística hai dos categoríes añedíes:

Tamién hubo munches menciones y premios especiales. Amás de los premios, cuatro destacaos estudiantes de la Pulitzer Graduate School of Journalism, escoyíos pol profesoráu, son premiaos con beques de viaxe.

Los nuevos tiempos editar

La xunta qu'apurre tolos años el Premiu Pulitzer como distinción periodística en vista de que los diarios usen cada vez más internet pa sopelexar, sofitar y destacar el so trabayu dio a partir del 17 d'abril de 2006 un premiu a les obres publicaes na rede.

La categoría de Serviciu Públicu, la de mayor prestíu, yá aceptó material d'internet dende 1999. Esta categoría va siguir aceptando trabayu per internet, cola inclusión de video, bases de datos y cronoloxíes. La novedá anicia en que les otres 13 categoríes de periodismu dexaron conteníu de la rede per primer vegada.

Premios que yá non s'otorguen editar

A lo llargo de los años, dellos premios dexaron de ser daos, bien porque s'espandieron o renombráu, o bien porque quedaron obsoletos polos adelantos teunolóxicos. Yeren los premios de:

Llista de premiaos editar

Ficción editar

Non ficción editar

Poesía editar

Teatru editar

Música editar

Cómic editar

El Pulitzer y la cultura popular editar

  • A l'aventura gráfica por ordenador Zak McKracken and the Alien Mindbenders de la compañía LucasArts, del añu 1988, un periodista denomináu Zack McCracken trata de ganar el premiu.
  • Homer Simpson ganó'l Pulitzer por colgar una plana sobre cotilleos n'internet nel episodiu de The Simpsons: "The Computer Wore Menace Shoes".
  • Nel cómic Superman, Clark Kent, Lois Lane, y Perry White son descritos como ganadores del Premiu Pulitzer.
  • Nel programa de TV The West Wing, el reporteru Danny Concannon ye un vencedor del Premiu Pulitzer.
  • Na película Finding Forrester Sean Connery ye William Forrester, un escritor que ganó'l Premiu Pulitzer.
  • Na película Scream Geil Geders fai continues menciones al premiu pulitzer.
  • Na serie Supergirl, el personaxe interpretáu pol actor Mehcad Brooks, Jimmy Olsen ye ganador del Premiu Pulitzer por faer una fotografía de Superman.
  • Na película "The Weather Man", el padre de Nicholas Cage, interpretáu por Michael Caine ganó'l Premiu Pulitzer por ser escritor.
  • El protagonista de la serie animada El Críticu, Jay Sherman, ye ganador de dellos Premios Pulitzer.
  • Na película Jurassic Park II el fotógrafu Nick Van Owen aspira a ganar un Pulitzer con una fotografía d'un dinosauriu.
  • Na película Man of Steel la periodista del Daily Planet Lois Lane ye ganadora d'un premiu Pulitzer

Crítiques y estudios editar

Dalgunos críticos del Premiu Pulitzer acusaron a la organización de favorecer a los que sofiten les causes lliberales o s'opón a causes conservadores. El columnista L. Brent Bozell, dixo que'l Premiu Pulitzer tien un "legáu lliberal", especialmente nel premiu a la crítica.[4]Señaló que nun periodu de 31 años namái cinco conservadores ganaron premios para a la crítica. L'allegamientu amás sofítase nuna declaración de la ganadora del Premiu Pulitzer de 2010 para a la crítica, Kathleen Parker: "Namái por ser un críticu de los conservadores soi agora reconocíu."[5]

Un estudiu académicu de 2012 del profesor de periodismu Yong Volz y profesor de periodismu de la Universidá de China Francis Lee afayó «que namái'l 27% de los ganadores de Pulitzer dende 1991 yeren muyeres, ente que nes redacciones les muyeres son alredor del 33%.»[6][7] L'estudiu llegó a la conclusión de que la mayoría de les muyeres ganadores esfrutaron del accesu a mayores recursos que'l ganador masculín» ente los recursos inclúyense coses tales como l'asistencia a les escueles de la Ivy League, la educación metropolitana o emplegos en dalguna publicación d'élite, como'l New York Times.[8]

Referencies editar

  1. Topping, Seymour. «Administration». The Pulitzer Prizes. Columbia University. Consultáu'l 31 de xineru de 2013. Updated 2013 by Sig Gissler.
  2. «The Medal». Pulitzer Prizes. Consultáu'l 31 de xineru de 2013.
  3. http://impreso.milenio.com/node/8764036
  4. Bozell, Brent (22 d'abril de 2007). «Pulitzers' lliberal legacy». Pittsburgh Tribune-Review. http://www.pittsburghlive.com/x/pittsburghtrib/opinion/columnists/guests/s_503968.html. Consultáu'l 14 d'ochobre de 2012. 
  5. Hagey, Keach (4 d'ochobre de 2010). «Kathleen Parker: 'Smallish-town girl' hits cable». Politico. http://www.politico.com/news/stories/1010/43074.html. Consultáu'l 14 d'ochobre de 2010. 
  6. «Who wins the Pulitzer Prize in international reporting? Cumulative advantage and social stratification in journalism». Journalism. 30 d'agostu de 2012. doi:10.1177/1464884912455905. http://jou.sagepub.com/content/14/5/587. Consultáu'l 18 d'ochobre de 2012. 
  7. Kelly Burdick (18 d'ochobre de 2012). «New study says women may need connections to win a Pulitzer». Melville House. Consultáu'l 18 d'ochobre de 2012.
  8. «Female Pulitzer Prize winners require higher qualifications, study finds». Phys.org (18 d'ochobre de 2012). Consultáu'l 18 d'ochobre de 2012.

Enllaces esternos editar