Primer Xunta Nacional de Gobiernu de Chile

La Primer Xunta Nacional de Gobiernu de Chile, oficialmente llamada Xunta Provisional Gubernativa del Reinu, ye'l nome col que se conoz al cuerpu colexáu formáu de manera revolucionaria p'alministrar la Capitanía Xeneral de Chile y tomar midíes pa la so propia defensa tres la captura del rei Fernandu VII d'España por Napoleón Bonaparte —les provincies d'España formaron la Xunta Suprema Central en dichu periodu, procedimientu que foi asonsañáu por delles colonies americanes del Imperiu español—. Constituyóse la xunta del cabildru abiertu nel edificiu del Real Tribunal del Consuláu de Santiago el martes 18 de setiembre de 1810, y funcionó hasta'l xueves 4 de xunetu de 1811.

Primer Xunta de Gobiernu, de Nicolás Guzmán Bustamante (1889).

Esta institución foi la primer forma autónoma de gobiernu surdida en Chile central, siquier dende la so conquista per parte de los españoles. Como institución, per primer vegada dexó'l protagonismu de l'aristocracia criolla na vida pública, moviendo a los funcionarios orixinarios de la metrópolis. Anque la xunta alzóse nominalmente como forma de defensa de la Monarquía Española, les idees autonomistes yá fixeren ecu na aristocracia chilena y foi aprovechada polos sos partidarios pa empecipiar una dómina de reformes que gatilló finalmente'l proceso independentista chilenu, que remató cola xura de la independencia de Chile, el 12 de febreru de 1818, y el trunfu na batalla de Maipú, el 5 d'abril del mesmu añu.

En Chile celébrense añalmente les Fiestes Patries el 18 de setiembre (xunto col día 19 siguiente, llamáu «Día de les Glories del Exércitu») pa conmemorar l'aniversariu de la Primer Xunta de Gobiernu, el primer pasu pa la formación de la nación independiente.

Antecedentes editar

 
Francisco Antonio García Carrasco, gobernador de Chile ente 1808 y 1810.

A fines del sieglu XVIII, Chile yera una colonia del Imperiu español, alministrada por un gobernador designáu pol rei d'España. La Capitanía Xeneral (tamién conocida como «Gobernación» o «Reinu de Chile»), anque reclamaba'l so territoriu hasta'l Cabu de Fornos, exercía dominiu efectivu sobre lo que güei correspuende al centro de Chile, llindando pel norte col desiertu d'Atacama y pel sur col ríu Biobío, amás de dellos enclaves en Valdivia, Osorno y el archipiélagu de Juan Fernández. La Intendencia de Chiloé, allugada más al sur, yera direutamente gobernada pol Virreinatu de Perú.

Les idees de la filosofía política de la Ilustración —que depués aniciaron la Revolución de les Trelce Colonies (1763) y la Revolución francesa (1789)— empezaron a tener ecu nes colonies españoles d'América.[1] Anque fallíu, el primer intentu seriu d'una revolución independentista en Chile foi la llamada «Combalechadura de los trés Antonios» (1780).[2] Magar que la mayoría de los criollos chilenos reconocía la esistencia de graves problemes na alministración del país, bien pocos acomuñar cola esistencia del réxime colonial, polo que siguieron rindiendo honores a la monarquía.[3]

Sicasí, delles décades más tarde, una serie de sucesos aceleró'l pensamientu autonomista nes colonies americanes, incluyendo Chile. El 11 de febreru de 1808, finó'l gobernador Luis Muñoz de Guzmán; nel so reemplazu asumió'l brigadier de mayor graduación d'entós, Francisco Antonio García Carrasco.[n 1] Na metrópolis, la invasión de Napoleón Bonaparte empecipió en marzu de 1808 una serie de conflictos que derivaron nel derrocamientu del rei Carlos IV y la posterior abdicación del so fíu y socesor, Fernando VII, en favor de Xosé I Bonaparte, hermanu mayor de Napoleón. Ante la crisis monárquica, l'aristocracia criolla precisaba una autoridá qu'afitara los llazos con España y defendiera con propiedá la imaxe hispana; sicasí, García Carrasco cometió errores mientres el so gobiernu, polo que la clase dirixente sintióse desarimada. Un casu de corrupción, el llamáu escándalu Scorpio, foi la gota que degoló'l vasu y que llevó a los ciudadanos a solicitar l'arrenunciu al gobernador García Carrasco'l 16 de xunetu de 1810.

Esi día, y en reemplazu de García Carrasco, asumió como gobernador Real de Chile Mateo de Toro Zambrano, conde de la Conquista, que s'atopaba na asamblea nel so calter del más altu xefe militar. Al asumir el cargu, de Toro Zambrano tenía casi 83 años, una fráxil memoria por cuenta de la so edá y falta de calter. Por cuenta de esto últimu, llogró ser convencíu polos juntistas p'autorizar la convocación a un cabildru abiertu pal 18 de setiembre de 1810, que se convirtió nel primer pasu del procesu de la independencia de Chile.

18 de setiembre de 1810 editar

 
Esquela d'invitación al cabildru abiertu nes Sales del Real Tribunal del Consuláu» el 18 de setiembre de 1810.
Pal dia 18 del corriente a les 9 de la mañana: espera a V. el M. I. S. [a Usté'l Bien Pernomáu Señor] Presidente, col Pernomáu Conceyu, nes Sales del Real Tribunal del Consuláu, a consultar y decidir los medios, mas oportunos a la defensa del Reinu y pública tranquilidá.
Trescripción del testu de la esquela d'invitación al cabildru.[4]

L'asamblea foi convocada pol cabildru abiertu con invitación. Concretar nel edificiu del Real Tribunal del Consuláu de Santiago ente les 09:00 y les 15:00 hores del martes 18 de setiembre de 1810.[5]

En dicha asamblea, y cola presencia de más de 400 vecinos —la mayoría d'ellos criollos—, Mateo de Toro Zambrano abrió la sesión y arrenunció al so cargu de gobernador del Reinu de Chile diciendo: «Equí ta'l cayáu, disponéi d'él y del mandu». De siguío, el so secretariu, José Gregorio Argomedo, ratificó la decisión del conde y solicitó al Cabildru que s'evaluaren los pasos a siguir. Arriendes d'ello, dirixióse a l'asamblea'l procurador José Miguel Infante, quien manifestó que lo más conveniente, tantu pal país como pa los intereses del rei, yera la creación d'una Xunta de Gobiernu. La propuesta d'Infante foi aceptada por aclamación de la gran mayoría de los asistentes al Cabildru, so la conseña de «¡Xunta queremos! ¡xunta queremos!».

Asina, alcordóse entamar una Xunta Provisional Gubernativa del Reinu formada por nueve miembros, a nome del rei Fernando VII. Por cuenta de que la organización d'esti eventu foi direutamente asumida polos criollos, la mayoría de los asistentes yera xente allegao a les idees que proclamaben la conveniencia de formar una Xunta de Gobiernu; d'esta manera, evitábase cualquier alteración que pudiera provocase mientres el Cabildru.

Una vegada concluyida la sesión, les campanes de les ilesies repicaron y celebráronse fiestes y bailles nes cais de la ciudá.[5]

=== Miembros de la Xunta de Gobiernu Designaos pol cabildru abiertu, los nueve miembros de la Primer Xunta Nacional de Gobiernu, oficialmente llamada Xunta Provisional Gubernativa del Reinu, fueron:

 
Los miembros de la Xunta Nacional de Gobiernu (1810).

Asina, toles autoridaes españoles fueron destituyíes al formase la Xunta de Gobiernu —empezando a funcionar el principiu de soberanía del pueblu—, qu'empecipió'l periodu conocíu como Patria Vieya (1810-1814). La Xunta recién formada, que produció una gran allegría ente los vecinos, llogró la reconocencia de les ciudaes y guarniciones militares más importantes del territoriu, formándose asina un poder centralizáu que gociaba d'un estensu sofitu. D'esta forma empezó una nueva fase na historia de Chile, la que se caracterizó por adoptar midíes qu'ayudaren a consolidar la nueva realidá política.[6]

Propósitu de la Xunta editar

El propósitu de la Xunta Provisional Gubernativa del Reinu foi caltener nel Reinu de Chile la soberanía del rei español Fernando VII, prisioneru por causa de la ocupación napoleónica d'España y l'usurpación del so tronu por Xosé I Bonaparte, hermanu mayor de Napoleón.

[...] y a exemplu de lo que fixo'l señor gobernador de Cádiz, depositó tola so autoridá nel pueblu por qu'alcordara el Gobiernu más dignu del so enfotu y más arremente a la observancia de les lleis y caltenimientu d'estos dominios al so llexítimu dueñu y desgraciáu monarca, el señor don Fernando Séptimu [...] defender al reinu hasta cola última gota de la so sangre, caltenelo al señor don Fernando Séptimu y reconocer al Supremu Conseyu de Rexencia [...] Tolos cuerpos militares, xefes, prelaos, relixosos y vecinos xuraron nel mesmu actu obediencia y fidelidá a felicidá xunta instalada asina en nome del señor Don Fernando Séptimu, a quien va tar siempres suxeta.

El día nacional de Chile —esto ye, la fecha de les Fiestes Patries en Chile— ye'l 18 de setiembre por cuenta de que esta Xunta de Gobiernu foi la primer forma autónoma de gobiernu surdida en Chile y l'episodiu qu'empecipió la independencia chilena, magar la so nominal llealtá al rei d'España.[7]

Obres de la Xunta editar

La Xunta Provisional Gubernativa del Reinu funcionó ente'l 18 de setiembre de 1810 y el 4 de xunetu de 1811. Ente les sos obres cúntense:

  1. Aumentar y reorganizar les tropes del Exércitu de Chile (2 d'avientu de 1810):[8] Los criollos xustificaron esta midida col argumentu de que los franceses y les invasiones napoleóniques podríen llegar a América y precisaben tropes pa enfrentar a Napoleón.
  2. Convocar a un Congresu Nacional.[9]
  3. Declarar el llibre comerciu internacional: Anulóse'l Reglamentu de llibre comerciu (1778), y declaróse la llibertá de comerciu internacional. Declaráronse tamién les ferramientes importantes —tales como armes, imprentes, llibros, mapes y papeles, ente otros— que nun tendríen impuestu, coles mires d'abaratar el so costu en Chile.[10]
  4. Establecer comunicaciones cola Xunta de Buenos Aires: Tomaron esta midida debíu al inminente asaltu de les tropes del virréi de Perú y a la necesidá de comunicación colos sos vecinos y los sos ideales ilustraos-independentistes. Dempués, esta comunicación tornóse perimportante na independencia, yá que los arxentinos ayuden darréu a lliberar a Chile del réxime colonial.[10] El representante de la Xunta de Buenos Aires en Chile foi Antonio Álvarez Jonte (1810-1811).

Ver tamién editar

Notes editar

  1. Ente'l 11 de febreru de 1808 y el 22 d'abril del mesmu añu, Juan Rodríguez Ballesteros asumió interinamente el cargu de gobernador de Chile en sustitución del fináu Luis Muñoz de Guzmán.

Referencies editar

  1. Smith, Robert Freeman. «The American Revolution and Latin America: An Essay in Imagery, Perceptions, and Ideological Influence» (n'inglés). Journal of Interamerican Studies and World Affairs 20 (4):  páxs. 421-441. http://links.jstor.org/sici?sici=0022-1937%28197811%2920%3A4%3C421%3ATARALA%3Y2.0.CO%3B2-1. Consultáu'l 20 d'avientu de 2016. 
  2. «Los trés Antonios». Aurora de Chile. Consultáu'l 18 de setiembre de 2013.
  3. Barros Arana, Diego (1886). Historia xeneral de Chile, v. VII. Santiago: Rafael Jorver, páx. 239. ISBN 956-11-1560-3. Consultáu'l 18 de setiembre de 2013.
  4. (1963) Impresos chilenos: 1776-1818 1. Santiago. Chile: Biblioteca Nacional, páx. 41. Consultáu'l 27 de febreru de 2017.
  5. 5,0 5,1 «18 de setiembre de 1810: Xornada paso a pasu». Consultáu'l 2 de setiembre de 2011.
  6. Escolares.net
  7. «Primer Xunta de Gobiernu (1810)» (2016). Consultáu'l 1 d'ochobre de 2017.
  8. «Parada Militar: Una tradición qu'empezó en 1832» (18 de setiembre de 2008). Consultáu'l 27 d'agostu de 2017.
  9. Testu de convocatoria al primer Congresu Nacional de Chile
  10. 10,0 10,1 Memoria Histórica Sobre la Revolución de Chile, Capítulu VI. El Trunfu de la Revolución. La Constitución de la Xunta Nacional de Gobiernu. 1810-1811.

Bibliografía adicional editar

  • Barros Arana, Diego (1855). Hestoria Xeneral de la independencia de Chile. 4 vols. Santiago de Chile: Imprenta del Ferrocarril.
  • Gay, Claudio (1856). Hestoria de la independencia chilena. 2 vols. París: Thunot.
  • Harvey, Robert (2002). Liberators – South America’s Savage Wars of Freedom 1810-1830. (n'inglés) Londres: Robinson Publ., ISBN 1-84119-623-1.

Enllaces esternos editar