La Provincia d'El Oro ye una de les 24 provincies que conformen la República del Ecuador, asitiada nel sur del país, na zona xeográfica conocida como rexón mariniega o mariña. La so capital alministrativa ye la ciudá de Machala, que amás ye la so urbe más grande y poblada. Ocupa un territoriu d'unos 5.988 km², siendo la docena provincia del país por estensión. Llenda al norte con Guayas, al sur y este con Loja, pol nordés con Azuay, y al occidente cola provincia de Zarumilla, Perú.

Provincia d'El Oro
Alministración
PaísBandera d'Ecuador Ecuador
ISO 3166-2 EC-O
Tipu d'entidá provincia d'Ecuador
Capital Machala
Nome oficial Provincia de El Oro (es)
Llingües oficiales castellanu
División
Xeografía
Coordenaes 3°29′S 79°49′W / 3.48°S 79.82°O / -3.48; -79.82
Superficie 5766.68 km²
Llenda con provincia de Guayas, Azuay (es) Traducir, Loja (es) Traducir y Tumbes
Altitú media 272 m
Demografía
Población 714 592 hab. (2022)
Densidá 123,92 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC−05:00
Fundación 23 abril 1884
eloro.gob.ec
Cambiar los datos en Wikidata

Nel territoriu orense habiten 600.659 persones, según l'últimu censu nacional (2010), siendo la sesta provincia más poblada del país. La Provincia d'El Oro ta constituyida por 14 cantones, de les cualos derívense les sos respeutives parroquies urbanes y rurales. Según l'últimu ordenamientu territorial, la provincia d'El Oro va pertenecer a una rexón entendida tamién poles provincies de Loja y Zamora Chinchipe, anque nun tea oficialmente conformada, denomada Región Sur.

Ye unu de los más importantes centros alministrativos, económicos, financieros y comerciales del Ecuador. Les actividaes principales de la provincia son el comerciu, la ganadería, la industria y l'agricultura. La so rica rexón xenera un gran comerciu basáu na producción agrícola, centrada nel cultivu d'arroz, bananes, café y cacáu.[1] Puerto Bolívar, al suroeste, ye'l más importante puertu esportador de bananas d'Ecuador y poro, Machala ye conocida tamién como la "capital bananera del mundu", por cuenta de que la actividá de la ciudá y la provincia xira en redol a la esportación de banano.

Tuvo distintos periodos migratorios como los Tumbecinos y Punaes. Más palantre foi conquistada polos inques al mandu de Túpac Yupanqui. La colonización española dar en 1537 según Torres de Mendoza, cuando los españoles afayaron el pobláu de los Machalas; mientres esi periodu la entidá máxima y precursora de la provincia sería la Tenencia de la isla Puná. Dempués de la guerra independentista y l'anexón d'Ecuador a la Gran Colombia, créase la Provincia de Guayaquil el 25 de xunu de 1824, na que dientro de les sos llendes atopa l'actual territoriu orense. El 23 d'abril de 1884 créase la décima cuarta provincia del país, la Provincia d'El Oro.

Historia editar

Dómina colonial editar

Dellos aventureros españoles salieron escontra Puná dempués de fundar Guayaquil, llegaron a Balao y dempués a la desaguada del ríu Xubones; en 1537 según Torres de Mendoza, los españoles afayaron el pobláu de los Machalas, que pudo tar en Guarumal, al sur de la ciudá. Machala nun tuvo fundación española y foi solo un pasadoriu. En 1758, apurrióse tierres a los Machalas por que faigan el so pobláu, onde anguaño s'alluga'l barriu San Xacintu. L'indíxena Ambrosio Gumal foi primer Gobernador; en 1763 l'apurrió definitivamente les tierres a los Machalas. Años dempués, Machala foi xubíu a Tenencia, mientres la gobernación del Cacique Julián Belitama.[2]

Independencia y Gran Colombia editar

En 1820, Machala sumar al movimientu independentista de Guayaquil, faciéndose representar con una estrella na Bandera de Guayaquil. En 1822, inténtase la creación de la Provincia de Tomalá, formada polos cantones, ente ellos, el de Machala coles sos parroquies: Puná, Balao y Naranxal; la capital tenía de ser Santa Elena. Machala foi declaráu cantón de la Provincia de Guayas, ésta de la mesma formaba parte del Departamentu de Guayaquil el 25 de xunu de 1824 per mediu de la Llei de División Territorial de la Gran Colombia. En 1829, dellos machaleños sumir al exércitu de Sucre y engarren na Batalla del Portete de Tarqui.

Dómina floreana editar

Al igual que tiempos anteriores, Machala sofitaba cada decisión de Guayaquil, en 1830 sofitó a Guayaquil, que, tres falses promeses de Juan José Flores quería la independencia de Colombia. Años más tarde, Machala sofita al líder revolucionariu Vicente Rocafuerte, qu'intentaba en Guayaquil derrocar a Flores; actu que se vuelve a confirmar el 6 de marzu de 1845. Y tiempu dempués Machala brinda sofitu a Urbina p'acabar con Flores; polo que'l 11 de xunetu de 1852, el pueblu de Machala llibró un combate en Barbones, frente a les tropes de Flores, venciendo definitivamente a Flores y poniendo puntu final al floreanismo.[3]

Batalla de la Carreta editar

Ante'l descontentu nacional pola denomada Venta de la Bandera, l'entós daquella coronel Manuel Serrano Renda sulevar n'El Guabo, el 2 de mayu de 1895, con sofitu d'un exércitu voluntariu de revolucionarios lliberales, tomando tamién les ciudaes de Pasaxe y Santa Rosa. Faltando tomar de la ciudá de Machala pa consolidase, los revolucionarios lliberales supieron de la llegada de refuerzos d'artillería que torgaríen tomar dicha ciudá; entós, el coronel Serrano dispunxo que les sos fuercies pasen d'El Guabo a Santa Rosa y dellí a Machala.

El 8 de mayu hubo poques fregadures, pero a otru día vivióse un ambiente de combate. El 9 de mayu, el Dr. Juan Borja Mata, Elías Puyano, Federico Irigoyen y otros, dirixeron l'asaltu de la carreta, en que les fuercies lleales a Vicente Lucio Salazar llevaben un cañón Krupp, una ametralladora Manlincher, dellos fusiles Winchester y más pertrechos. Tres munchos combates hasta dempués del mediudía, llegó la capitulación de les fuercies del gobiernu, comandadas pol gobernador Pompeyo Baquero, ante los comisionados del coronel Serrano Renda. D'ellí'l nome "Combate de les carretes" o "Toma de la carreta", que ye como se califica a un episodiu de la llucha lliberal, qu'anque foi curtia y non precisamente una batalla -yá se faló enforma alrodiu de qu'hubo cierta desaxeración nos rellatos posteriores-, sí marcó pautes pa tomar del poder nacional per parte de los homes del xeneral Eloy Alfaro.

Esta batalla foi un preámbulu pa la victoria de la revolución lliberal en Guayaquil, el 5 de xunu de 1895, que llevó al Xeneral Eloy Alfaro Delgado a la presidencia de la República.[4]

Ferrocarril editar

 
Casa Republicana en Huertas, Cantón Zaruma.

En 1898, el Congresu Nacional aprobó la categoría de Puertu Mayor de la República pa Puerto Bolívar. A fines del añu 1899, la vía ferrial taba concluyida, pero nel 23 d'abril de 1900, cuando aportó a Machala el primer ferrocarril, inauguróse'l serviciu pa Machala. La construcción del ferrocarril ente Puerto Bolívar a Machala y dempués hasta Pasaxe, espertó'l progresu de la rexón, dexó la comunicación ente los pueblos riberanos al mar y de la mesma per vía marítima con Guayaquil, considerada yá la capital económica del Ecuador y darréu colos puertos d'ultramar, considerándose al sistema ferroviariu provincial como un gordón umbilical” que brindó la oportunidá por que la producción especialmente agrícola pueda ser esplotada en tola so dimensión.. Pa fines del añu 1899, la vía ferrial taba virtualmente concluyida, pero llegó'l 23 d'abril de 1900, cuando aportó a Machala definitivamente la primer llocomotora, inaugurando'l serviciu de trenes pa gayola del pueblu orense.

Cinco años dempués d'inaugurase'l serviciu ferroviariu ente Puertu de Bolívar y Machala, llegaron les llocomotores y terminóse la construcción de la Estación Terminal en Machala. Con esti material rodante, siguió la construcción de la vía ferrial hasta la ciudá de Pasaxe, el mesmu que se concluyó en 1908, so l'alministración de los Conceyos de Machala y Pasaxe respeutivamente. Nel añu antes mentáu, el gobiernu del Xeneral Eloy Alfaro plantegara un ambiciosu plan de redes ferroviaries nacionales. Con rellación a la provincia d'El Oro, esti proyeutu incluyía estender les víes escontra tres rexones del sur ecuatorianu: Machala-Loja, Machala-Cuenca y Machala-Durán, na provincia del Guayas. Sicasí, por razones polítiques y económiques el plan nun se cumplió y na primer ruta solamente llegó hasta l'actual parroquia Piedres, xurisdicción del cantón Piñes; el ramal que llegara hasta Cuenca, solo quedó en Pasaxe y finalmente el que tuvo d'avanzar hasta Durán, foi atayáu nel sitiu La Iberia por causa d'una llena del río Xubones asocedíu en 1909. Por esta razón, esti sistema ferroviariu pasó a llamase FERROCARRILES DEL ORU.

Entamos del sieglu XX editar

Cinco años dempués d'inaugurase'l ferrocarril, ente Puerto Bolívar y Machala, terminóse la construcción de la Estación Terminal de Machala. Dempués siguióse la construcción de la vía ferrial hasta Pasaxe, esta obra concluyir en 1908. Por un plan de Xeneral Eloy Alfaro sobre redes ferroviaries nacionales quería estendese les víes dende Machala hasta: Loja, Cuenca y Durán, pero, por razones polítiques y económiques esto nun se cumplió y na primer ruta solamente llegóse hasta la parroquia de Piedres, del cantón Piñes; la vía que llegara hasta Cuenca, quedar en Pasaxe y el que tuvo de llegar a Durán, llegó hasta La Iberia por una llena del río Xubones en 1909.

Cuando llegó l'añu 1910, les rellaciones ente Ecuador y Perú taben tirantes, polo que, el Xeneral Eloy Alfaro, al mandu del exércitu, llegó dende Guayaquil cola cuenta de pone-y fin al ambiente de tensión, pero, por intervención del Rei d'España, el problema nun progresó, pero siguió hasta años dempués.

Actualidá editar

 
Bombardéu aereu de la llocalidá ecuatoriana d'Arenuces fechu polos aviones bombarderos del Cuerpu Aeronáuticu de Perú na Campaña Militar del Norte y Nororiente de 1941.

Machala foi unu de los pueblos más afeutaos por invasión peruana de 1941. Dempués de tantu engarrar, por falta de sofitu los machaleños tuvieron que fuxir escontra'l norte, hasta a Guayaquil, Cuenca y Quito.

N'añu de 1948, empecipióse'l denomináu “boom bananero”. Foi una etapa na que'l banano, convertir na esperanza económica del pueblu.

Tres la firma del alcuerdu de paz ente Ecuador y Perú nel añu 1998, amontóse l'intercambiu comercial ente los dos países, dende esi entós amontóse la carga en tránsitu polos muelles de Puerto Bolívar, provenientes especialmente del norte peruanu, pa los mercaos norteamericanu y européu. El Grupu Binacional pa la promoción Inversión Privada (GBPIP) nel marcu del Plan Binacional Ecuador – Perú incentiva la creación d'una exa portuaria binacional de complementariedá de los puertos de Paita en Perú y de Puerto Bolívar n'Ecuador p'amontar el comerciu marítimo y terrestre ente los dos países.

Gobierno editar

El Gobiernu Provincial Autónomu d'El Oro (GPAEO) ye'l gobiernu del territoriu, qu'asume les competencies descrites na Constitución de la República y el Códigu Orgánicu d'Organización Territorial, Autonomía y Descentralización (COOTAD). Anguaño ye presidíu pol Econ. Esteban Quirola, quien cumple les funciones de Prefeutu Provincial dende'l 14 de mayu de 2014, ganando coles eleiciones seccionales a la prefeutura ante'l candidatu que buscaba la reeleición per cuarta ocasión y que llevaba un llargu periodu d'aproximao 18 años nel poder de la Prefeutura.

El Conseyu Provincial ye l'órganu llexislativu del GPAEO, el mesmu que se conforma polos alcaldes o alcaldeses de los cantones de la provincia y delegaos de los gobiernos autónomos descentralizaos parroquiales.

El Gobiernu Nacional executa nes provincies les competencies asignaes pola Constitución, polo que tien presencia nel territoriu con direiciones ministeriales y la Gobernación d'El Oro.

Xeografía editar

 
cascada l'arcu iris y cascada el tobogan allugaes na parroquia Salati , Cantón Portovelo

La provincia d'El Oro ye la provincia más meridional(allugada al sur) de la Mariña ecuatoriana. Tien una zona subtropical, sableres de singular guapura, zones d'importancia histórica y una tierra fértil y pródigo. Les zones sur y sureste montascoses tán compuestes pol cordal de Tahuín y de Glaya repectivamente. El restu ye un Piedemonte que baxa escontra'l noroeste p'acabar nel Golfu de Guayaquil.

Gran parte del sector costeru de la provincia, sobremanera na desaguada del ríu Santa Rosa, tien un paisaxe d'esteros, palmeres y manglares; frente a esti atopa un conxuntu de canales que la dixebren del archipiélagu de Jambelí.

Llendes editar

Llenda al norte coles provincies del Guayas y Azuay, al noroeste col Golfu de Guayaquil, al sur y al este cola provincia de Loja, y al oeste col Perú.

Clima editar

El clima de la provincia varia no referente a la cantidá d'agua que cai en cada sector. Por casu: tien una zona costera seca en dómina de branu y lluviosa pel hibiernu, y una zona montascosa lluviosa. y la temperatura varia d'alcuerdu a l'altitú, siendo na zona costera d'unos 25° a 35°C, y nel altiplanu d'unos 10° a 18°C.

Hidrografía editar

Hidrografíes d'esta provincia nacen nel cordal de los Andes y desagüen nel Golfu de Guayaquil. El más importante de toos ye'l ríu Xubones, que traviesa la provincia d'este a oeste y desagua cerca de les ciudaes d'El Guabo y Machala.

Nesta provincia tamién puede destacar el ríu Arenuces, el ríu Santa Rosa, el ríu Zarumilla, que forma la frontera col Perú, y el ríu Puyango, que dixebra a esta provincia de Loja.

Orografía editar

Esta provincia ta estremada en dos árees: escontra'l noroeste, atópense les llanures, onde se cultiva banano, la principal fonte económica de la provincia; equí atópase Machala, la capital, y otres ciudaes importantes como Santa Rosa, Arenuces y Huaquillas, na frontera.

El sureste, sicasí, ta travesáu pel Cordal Occidental de los Andes, y la temperatura va baxando d'alcuerdu a l'altor. Les ciudaes principales d'esta zona son Piñes, famosa poles sos orquídees, Portovelo, célebre poles sos mines d'oru que dan nome a la provincia, Zaruma, conocida pola so arquiteutura colonial y Atahualpa conocida poles sos ruines arqueolóxiques cañaris, denominaes Yacuviñay.

División política editar

Estremar en 14 cantones:

 
Ciudá de Machala, ye la cuarta mas importante del pais y la capital de la provincia
 
Cantones d'El Oro
Cantón Pob. Área (km²) Cabecera cantonal
Arenuces 26844 803 Arenuces
  Atahualpa 5833 278 Paccha
  Balses 6861 69

Balses

  Chilla 2484 328 Chilla
  El Guabo 50009 603 El Guabo
  Huaquillas 48285 72 Huaquillas
  Los Llábanos 4794 297 La Victoria
  Machala 345972 338 Machala
  Marcabelí 5450 147 Marcabelí
  Pasaxe 72806 452 Pasaxe
Piñes 25988 615 Piñes
  Portovelo 12200 282 Portovelo
  Santa Rosa 69036 889 Santa Rosa
  Zaruma 24097 645 Zaruma

Fiestes Populares editar

  • La Feria de Minería *

Esposición Agropecuaria * Festival del Café * Feria Mundial del Banano

Gastronomía editar

 
El banano, principal cultivu d'El Oro.
  • Caldu de Boles
  • Caldo de Pates
  • Arroz con menestra y carne de res, chancho o pollu *

Tigrillo dar na parte alta de la provincia : Portovelo, Piñes, Zaruma, Atahualpa. (plátanu verde cocináu, espeñicáu en sartén, entemecíu con güevu y quesu; y enriba pónse-y la carne asao) con cáfe de la zona.

  • Ceviche de camarón, concha, pexe, pulpu *

Encebollado de pexe * Sopa Marinera

  • Arroz marinero
  • Molloco. con plátanu asáu, cocináu o fritu y maní
  • Pan de molde. roscones y bizcochuelos dar en Piñes.
  • Guatita
  • Cangrejada
  • Repe de guineo
  • Arbeyeres con cueru dar en Piñes

Ver tamién editar

Referencies editar

La enciclopedia del estudiante - 20 Historia y Xeografía del Ecuador Editorial Santillana - Primer edición 2006

Enllaces esternos editar