Provincia de Papúa Occidental

Papúa Occidental (n'indonesiu: Papúa Barat; antes Irian Jaya Occidental o Irian Jaya Barat) ye una provincia d'Indonesia en la parte occidental de la islla de Nueva Guinea. La otra provincia indonesia de la islla ye Papúa, asitiada más al este y qu'atiesta col estáu independiente de Papúa Nueva Guinea. Papúa Occidental crear de la porción al oeste de la provincia de Papúa, en febreru de 2003.

Provincia de Papúa Occidental
Q10859439 Traducir
Alministración
PaísBandera de Indonesia Indonesia
ISO 3166-2 ID-PB
Tipu d'entidá provincia d'Indonesia
Capital Manokwari
Governor of West Papua (en) Traducir Ali Baham Temongmere (en) Traducir
Nome llocal Papua Barat (id)
Llingües oficiales indonesiu
División
Xeografía
Coordenaes 1°48′05″S 133°40′14″E / 1.80139°S 133.67056°E / -1.80139; 133.67056
Superficie 64134.66 km²
Llenda con Moluques, Moluques Septentrionales, Papúa Central (es) Traducir y Papúa Suroccidental (es) Traducir
Altitú media 16 m
Demografía
Población 551 792 hab. (2020)
Densidá 8,6 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+09:00
Fundación 2003
papuabaratprov.go.id
Cambiar los datos en Wikidata

Papúa Occidental cubre la península de Doberai, la península de Bomberai, les islles Raja Ampat y dellos centenares d'islles cercanes.

Datos básicos editar

La provincia tien una población d'aproximao 800.000 persones, faciéndola una de les provincies más despobladas d'Indonesia, y tien una superficie averada de 97.024,27 km². La capital d'esta provincia ye Manokwari, un puertu asitiáu na mariña oriental de la península de Doberai, y la segunda ciudá n'importancia ye'l puertu de Sorong, asitiáu nel estremu noroeste de la mesma península. Otra ciudá d'importancia ye Fakfak, un puertu asitiáu na península de Bomberai.

División alministrativa editar

La provincia ta alministrativamente estremada en diez rexencies (kabupaten) y una ciudá (kota):

Historia editar

Esta provincia de recién creación nun s'estrema dende un puntu de vista históricu, étnicu y llingüísticu de Nueva Guinea Occidental. Los sos pueblos indíxenes, los papuanos, baxen de los primeros pobladores de la Oceanía Cercana que s'asitiaron nel conxuntu de la isla. Otros grupos étnicos como los austronesios poblaron les sos mariñes en redol a 1500 años e. C., y más palantre malayos, indonesios, chinos ya indios a lo llargo de la Edá Media y de la Edá Moderna, magar casi nun s'enfusaron nel interior de les tierres.

Nel sieglu XVI foi afayada, como'l restu de la islla de Nueva Guinea, polos navegantes portugueses y españoles ente los años 1528-29, 1537, 1545 y 1606. Dellos puntos de les zones costeres calteníen intercambios comerciales colos mercaderes de los sultanatos de Tidore y de Ternate, hasta qu'estos postreros vencieron en 1684 el monopoliu del comerciu nesta rexón a la Compañía Neerlandesa de les Indies Orientales (VOC), y per ende a les Provincies Xuníes de los Países Baxos. Tres la quiebra de la VOC nel sieglu XVIII, la metá occidental de Nueva Guinea pasó a formar parte de les Indies Orientales Neerlandeses, y más precisamente a partir de finales del sieglu XIX de la Nueva Guinea Neerlandesa.

Creación de la provincia editar

Al rematar la Segunda Guerra Mundial, empecipióse un complexu procesu de descolonización de les islles del sureste asiáticu so dominación de los Países Baxos. La metá occidental de la islla de Nueva Guinea foi finalmente integrada oficialmente nel Estáu indonesiu en 1963, y llamada socesivamente Irian Occidental (1963-1973) y Irian Jaya (1973-2001). La llei de decentralización de 2001 impulsada pol presidente indonesiu Abdurrahman Wahid concedió una autonomía llindada a la provincia papuana, en parte en respuesta a les protestes cada vez más acucioses de los grupos independentistes. Nesi sentíu, el gobiernu indonesiu camudó de nuevu'l nome a Papúa nel añu 2002, al crear un nuevu estatus pa la provincia.

Al añu siguiente, en 2003, el gobiernu de la presidenta Megawati Sukarnoputri decidió estremar la provincia de Papúa en tres provincies, Irian Jaya Oriental (Irian Jaya Tengah), Irian Jaya Central (Irian Jaya Tengah) y Irian Jaya Occidental (Irian Jaya Barat), l'actual Papúa Occidental. En Irian Jaya Occidental, un gobiernu llocal foi oficialmente instauráu en febreru de 2003 y un gobernador foi nomáu nel mes de payares, mientres la instauración del gobiernu llocal de Irian Jaya Central foi retardada por cuenta de violentos disturbios de protesta per parte de la población. En payares de 2004, el tribunal constitucional d'Indonesia anuló la partición en tres provincies sobre la base de que violaba la llei d'autonomía de Papúa. Sicasí, la corte almitió que, una y bones la provincia de Irian Jaya Occidental fuera yá creada, tenía de permanecer separada de Papúa.[1][2] La otra provincia caltuvo'l nome oficial qu'adquiriera en 2002, Papúa.

Irian Jaya Occidental camudó oficialmente'l so nome a Papúa Occidental el 7 de febreru de 2007.

El cambéu sigue siendo revesosu. Los qu'aprueben la creación, incluyendo persones del gobiernu en Xakarta ya inmigrantes en Papúa de munches rexones d'Indonesia, argumenten que la creación de la nueva provincia asegura'l manexu eficiente de recursos y la repartición xusta de servicios. El cambéu ye llargamente desaprobado en Papúa mesmu, onde ye vistu como una violación del estáu d'autonomía especial con que cunta Papúa, y como una maniobra destinada a debilitar el movimientu separatista papuano. Estos tienen representación na UNPO. Pa los movimientos independentistes papuanos, el nome Papúa Occidental referir a les dos provincies indonesies de la islla de Nueva Guinea, a saber la so metá occidental, que pretenden reunificar nun solu Estáu independiente.[3]

Notes y referencies editar

  1. Peter King, West Papua Since Suharto: Independence, Autonomy, or Chaos?, University of New South Wales Press, 2004, páx. 91, ISBN 0-86840-676-7.
  2. [1] Entrada "Papua" na Enciclopedia Columbia en llinia. Consultáu'l 27-10-2011 (n'inglés).
  3. [2], páxina oficial del Movimientu Papúa Llibre,|Free West Papua Movement]] (OPM). Accesu 27-10-2011 (n'inglés).

Ver tamién editar

Enllaces esternos editar