Puerto Seguro

conceyu de la provincia de Salamanca, España

Puerto Seguro ye un conceyu y llocalidá española de la provincia de Salamanca, na comunidá autónoma de Castiella y Llión. Intégrase dientro de la contorna de Ciudad Rodrigo y la subcomarca del Campu de Argañán. Pertenez al partíu xudicial de Ciudad Rodrigo.[3][4]

Puerto Seguro
Alministración
País España
Autonomía Castiella y Lleón
Provincia provincia de Salamanca
Partíu xudicial Ciudad Rodrigo
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Puerto Seguro (es) Traducir Evaristo Montero Álvarez
Nome oficial Puerto Seguro (es)[1]
Códigu postal 37487
Xeografía
Coordenaes 40°49′35″N 6°45′40″W / 40.826388888889°N 6.7611111111111°O / 40.826388888889; -6.7611111111111
Puerto Seguro alcuéntrase n'España
Puerto Seguro
Puerto Seguro
Puerto Seguro (España)
Superficie 29.39 km²
Altitú 635 m[2]
Llenda con
Demografía
Población 68 hab. (2023)
- 27 homes (2019)

- 30 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de provincia de Salamanca
0% de Castiella y Lleón
0% de España
Densidá 2,31 hab/km²
puertoseguro.org
Cambiar los datos en Wikidata

El so términu municipal ta formáu por un solu nucleu de población, ocupa una superficie total de 29,38 km² y según los datos demográficos recoyíos nel padrón municipal ellaboráu pol INE nel añu 2017, cuenta con una población de 234 habitantes. Tol so territoriu asítiase dientro del Parque natural d'Arribes del Duero, un espaciu natural protexíu de gran valor ambiental y turísticu.

Xeografía editar

Situación editar

Puertu Seguro asítiase nel noroeste salmantino. Fai frontera con Portugal. Falta 126 km de Salamanca capital.

Intégrase dientro de la contorna del Campu de Argañán. Pertenez a la Mancomunidá Ponte La Unión y al partíu xudicial de Ciudad Rodrigo.

El so términu municipal atópase dientro del Parque Natural d'Arribes del Duero, un espaciu natural protexíu de gran curiosu turísticu.[5]

Noroeste: La Bouza Norte: Ahigal de los Aceiteros    Nordeste: San Felices de los Gallegos   
Oeste: La Bouza   Este: San Felices de los Gallegos
Suroeste: La Aldea del Obispo Sur: Villar de Ciervo Sureste: Villar de Ciervo

Demografía editar

Gráfica d'evolución demográfica de Puerto Seguro ente 1900 y 2017
Fonte Institutu Nacional d'Estadística d'España - Ellaboración gráfica por Wikipedia.

Historia editar

Na Edá Media yera denomináu como Barvadepuerco, denominación que caltuvo hasta 1916 cola grafía Barba del Puercu o de Puercu (3/06/1916). Los sos oríxenes remontar a la repoblación efectuada polos monarques del Reinu de Llión la Edá Media. Foi l'escenariu de delles batalles de la Guerra de la Independencia ente ingleses y franceses en 1810. Tres la creación de les actuales provincies en 1833 quedó encuadráu na de Salamanca, dientro de la Rexón Lleonesa.[6]

Monumentos d'interés editar

  • Ilesia Parroquial De San Sebastián.
  • Ermita D'El Humilladero.
  • Ponte de Barba del Puercu o de los Franceses (tres les guerres napoleóniques), d'orixe romanu y reconstruyíu tres la guerra con Portugal en 1646, en 1808 por tropes portugueses al mandu de Wellington y en 1906 tres una grave crecida del ríu Águeda.

Otros datos editar

Primero de nada convien dicir que'l nome de PUERTU SEGURO ye relativamente recién una y bones el so nome orixinal yera BARBA DE PUERCU, tal que figura nos mapes de principios de sieglu y anteriores. Esti cambéu producir nel añu 1916 y allo vamos referinos más palantre.

Son inciertos los oríxenes de Puerto Seguro. Ye posible que los primeros habitantes fueren los vetonos, pueblu prerromanu de l'antigua Lusitania qu'habitó, ente otres, na provincia de Salamanca.

Romanos, visigodos, árabes,... pasaron pequí. De los romanos queda namái la calzada d'El Abadengo que xune Puerto Seguro con San Felices. Sobre'l Águeda esistió una ponte romana que sumió, construyéndose darréu nos sieglos XII - XIII otru románicu del que queda na actualidá'l güeyu de la parte de San Felices y les pilastres. Los arcos de los otros dos güeyos fueron destruyíos en distintes guerres, siendo reconstruyíos con posterioridá. Esta ponte foi de vital importancia estratéxica por ser l'únicu pasu ente la desaguada del Águeda nel Duero y Ciudad Rodrigo. Por él pasaben caminos o calzaes romanes en direición este oeste de les qu'entá queden restos.

Como buelgues visigótiques son posibles unos enterramientos escavaos en roques que pueden atopase na devesa y en dalgún llugar del centru del pueblu.

Nel sieglu XII, en tiempos de Reconquistar, produzse una repoblación de la zona per parte del rei cristianu Fernandu II de Llión con xentes del norte de la península, principalmente gallegos.

La historia de Puerto Seguro tuvo siempres venceyada a la de San Felices de los Gallegos y de Ahigal de los Aceiteros. Nel sieglu XV estos trés pueblos pasen a formar parte de la Casa d'Alba. En 1488 impónse-yos a los trés el pagu del Novenu (de cada nueve partes producíes, una había d'apurrise al señor feudal). Munchos años dura esta situación. En 1563 los trés pueblos xuníos presenten un pleitu contra la Casa d'Alba pidiendo la supresión del Novenu. Un nuevu pleitu presentar nel xulgáu de primera Instancia de Vitigudino el 15 de marzu de 1845 y ye ganáu, pero la casa d'Alba presenta recursu. Nun ye hasta'l 11 de mayu de 1852 cuando de forma definitiva conceder a los trés pueblos la exención del pagu del Novenu. Dende entós esa fecha del 11 de mayu ye considerada como la fiesta del día del Novenu. Nun principiu los alcaldes de los trés pueblos axuntar pa celebrar dicha fiesta a la qu'asistíen les xentes de los pueblos. Esta tradición caltúvose hasta agora, y queda l'alcordanza de les xentes de Puerto Seguro colos sos pollinos y albardes engalanaes travesando la ponte del Águeda, apuertes embaxo y enriba, pa dir y venir del Novenu.

Pola so proximidá con Portugal, Puertu Seguro tamién sufrió los avatares de les guerres hispanu-luses, llegando a pertenecer en dalgún momentu históricu al reinu de Portugal. Ye'l 29 de setiembre de 1864 cuando les monarquíes española y portuguesa establecen la delimitación fronteriza actual quedando Puerto Seguro en zona española. Establecer nel pueblu una aduana “de primer orde” pal control de persones, animales y mercancíes

A principios del sieglu XX produz el cambéu de nome: BARBA DE PUERCU pasa a ser l'actual PUERTO SEGURO.

Sobre la procedencia del antiguu nome hai delles versiones: una d'elles ye que'l mesmu términu municipal tenga precisamente esa forma de barba de gochu Tamién nun llibru sobre los berracos ibéricos indícase que na zona de la Mazaroca, ellí onde la ribera y el ríu Águeda xúntense, hai una peña con forma de “barba de puercu”. Pero más bien tou son especulaciones.

L'orixe del nome actual sí que ta constatáu. Ye en 1916 cuando los hermanos García Hernández cola collaboración del diputáu en Cortes por Vitigudino, el Marqués de Puerto Seguro, realicen les xestiones oportunes por que'l pueblu camude de nome, tomando'l del títulu nobiliariu d'aquél que lo facer# posible.

La situación actual ye la de tolos pueblos de la zona y de la provincia polo xeneral. Les condiciones económiques y l'orografía del terrén influyeron en gran manera por que la emigración afarara'l nuesu pueblu. Son unos 100 los habitantes actuales, con una media d'edá que supera los 60 años. Les perspectives de futuru, por tanto, nun son nada falagueres. Sicasí, dellos motivos d'esperanza queden pa la sobrevivencia d'esti pueblu: mientres los años 90 realizóse la concentración parcelaria según l'acometida d'agua nes cases y l'asfaltáu de cais... Nel añu 2000 constrúyese una nueva ponte sobre la ribera y asfáltase una carretera pa comunicar nuevamente a los pueblos de Puerto Seguro y Bouza.

Ye interesáu, Puerto Seguro que siempres tuvo venceyáu colos pueblos del Este: San Felices, Lumbrales; una carretera asfaltada venceyar col Sur: Villar de Ciervo, Ciudad Rodrigo, y agora un nuevu venceyu escontra l'oeste, anque ésti siempres esistió, xúnenos a Bouza, Escarigo, Portugal.

Son motivos pos pa la esperanza, como la recién creación del "Parque Natural d'Arribes del Duero" Puerto Seguro y la so historia siguen. La historia ye caprichosa y el futuru inciertu. Que sía para bien la historia d'esti pueblu.

Ver tamién editar

Llocalidaes cercanes editar

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. URL de la referencia: https://www.aemet.es/es/eltiempo/prediccion/municipios/puerto-seguro-id37264.
  3. (1789) Imprenta Real: España estremada en provincies ya intendencies, y subdividida en partíos, correximientos, alcaldíes mayores, gobiernos políticos y militares, asina realengos como d'ordes, abadengo y señoríu (en castellanu). Consultáu'l 22 de marzu de 2011. «Páxina 24: Aldea del Obispo. Páxina 26: L'Aldea nueva de Azáva. Páxina 80: Barba-de-puérco (Eximida). Páxina 84: Barquílla. Páxina 138: Campu redondo. Páxina 162: Castilléjo de Azáva. Páxina 162: Castillejo de dos cases. Páxina 162: Castilléjo de Martín vieyu (Campu de Camaces). Páxina 206: Cuéllar. Páxina 224: La Águila. Páxina 226: El Campíllo de Azáva. Páxina 226: El Cárpio. Páxina 228: El Gardón. Páxina 263: Fon séca. Páxina 276: Fuerte de la Concepción. Páxina 282: Gallimázo. Páxina 230: El Manzáno. Páxina 245: Espéja. Páxina 281: Gallégos. Páxina 313: Fincapié. Páxina 323: Hurtáda. Páxina 335: Itúero de Azáva. Páxina 348: La Aldehuéla de Azáva. Páxina 348: La Atalayuéla. Páxina 349: La Boúza (Eximida) Páxina 347: La Alaméda. Páxina 347: La Alamedilla. Páxina 347: La Alberguería. Páxina 351: La Dueña. Páxina 359: La Blima. Páxina 359: La Moéda. Páxina 363: La Puébla de Azáva. Páxina 364: La Puentecílla. Páxina 369: Las Fuentes de Oñoro. Páxina 408: Manzaníllo. Páxina 411: Mari-alba. Páxina 412: Marti-Hernando. Páxina 412: Martillán. Páxina 426: Mezquíta. Páxina 505: Palacios. Páxina 515: Pasqual-Farina. Páxina 535: Pizarrál. Páxina 618: San Felices el mozu (Eximida). Páxina 632: San Pedro'l Viejo. Páxina 664: Serraníllo. Páxina 665: Sexmíro. Páxina 781: Villar de Ciérvo. Páxina 782: Villar de la Yegua. Páxina 783: Villar de Puerco»
  4. Llorente Maldonado, Antonio (1976). Centro d'Estudios Salmantinos: contornes históricu y actual_de_l.html?id=wZQtAQAAIAAJ Les contornes históricu y actual de la provincia de Salamanca (en castellanu), páx. 157. Consultáu'l 2 d'abril de 2013. «La contorna conocida pol nome de Campu o Campos de Argañán ta presente na conciencia de los habitantes de toa o casi tola provincia (...) Ocupa l'estremu occidental de la provincia, ente la ribera del Azaba y la frontera de Portugal dende Camporredondo hasta La Alberguería (...) Tola metá oriental del vieyu Campu de Argañán ye conocida güei como Campu y Ribera de Azaba, precisamente'l valle d'esti regatu dende la so nacencia hasta la so confluencia col Águeda, cerca de Gallegos de Argañán (páxina 68)»
  5. «Llei 5/2002, de 11 d'abril, de Declaración del Parque Natural d'Arribes del Duero (Salamanca-Zamora)» (en castellanu). Boletín Oficial del Estáu. 2002. http://noticias.juridicas.com/base_datos/CCAA/cl-l5-2002.html. Consultáu'l 3 de marzu de 2011. 
  6. «Real Decretu de 30 de payares de 1833 sobre la división civil de territoriu español na Península ya islles axacentes en 49 provincies» (castellanu). Gaceta de Madrid.

Enllaces esternos editar