Quintanilla de Onésimo

conceyu de la provincia de Valladolid (España)

Quintanilla de Onésimo (enantes llamada Quintanilla de Abajo) ye un conceyu d'España, na provincia de Valladolid, comunidá autónoma de Castiella y Llión. Tien una superficie de 55,20 km² con una población de 1173 habitantes y una densidá de 21,25 hab/km². Ta asitiada ente Valladolid (35 km) y Peñafiel (21 km). Aportar pela carretera N-122. Dellos conceyos estremeros son: Olivares de Duero, Sardón de Duero, Quintanilla de Arriba, Valbuena de Duero y Cogeces del Monte.

Quintanilla de Onésimo
Alministración
País España
Autonomía Castiella y Lleón
Provincia provincia de Valladolid
Partíu xudicial Valladolid
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Quintanilla de Onésimo (es) Traducir Félix Redondo Díez
Nome oficial Quintanilla de Onésimo (es)[1]
Códigu postal 47350
Xeografía
Coordenaes 41°37′38″N 4°21′49″W / 41.627222222222°N 4.3636111111111°O / 41.627222222222; -4.3636111111111
Quintanilla de Onésimo alcuéntrase n'España
Quintanilla de Onésimo
Quintanilla de Onésimo
Quintanilla de Onésimo (España)
Superficie 55 km²
Altitú 726 m
Llenda con Quintanilla de Arriba, Cogeces del Monte, Santibáñez de Valcorba, Sardón de Duero, Olivares de Duero y Valbuena de Duero
Demografía
Población 1004 hab. (2023)
- 543 homes (2019)

- 485 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.19% de provincia de Valladolid
0.04% de Castiella y Lleón
0% de España
Densidá 18,25 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
Cambiar los datos en Wikidata

En Quintanilla empieza la Canal del Duero.

Quintanilla de Onésimo atribúyese-y a la villa que vio nacer a Onésimo Redondo Ortega, fundador de les JONS.

Historia editar

Hai nicios de presencia en Quintanilla na Edá del Bronce (1400-1200 e. C.). El nucleu de l'actual población tuvo de construyise nel sieglu XI.

Mientres la Edá Media taba integrada na Merindad del Infantazgo de Valladolid (en castellán antiguu citada como: Meryndat del Infantadgo de Ualladolid) una división alministrativa de la Corona de Castiella, que la so descripción figura nel llibru Magüetu de les Behetrías de Castiella,[2] redactáu poles Cortes de Valladolid de 1351, cuando l'estamentu de los fidalgos solicitó al rei Pedru I la desapaición de les behetríes por aciu la so conversión en tierres solariegas. Hasta qu'en 1207 foi mercada pola Comunidá de Villa y Tierra de Peñafiel.

Nel s. XIX, el pueblu foi ocupáu por una guarnición francesa que tien la función de xixilar la ponte. Mientres este mesmu sieglu, Quintanilla convertir nel trubiecu de la pernomada familia de los Alonso Pesquera, ente los que s'atopen Diputaos a Cortes, Senadores, un Alcalde de Valladolid y un Presidente de la Diputación Provincial.

Cambéu toponímicu editar

En xunetu de 1941, según lo dispuesto pol Boletín Oficial del Estáu, «Quintanilla de Abajo» (enantes tamién conocíu como «Quintanilla de Yuso» y «Quintanilla de Duero»), pasó a denominase oficialmente «Quintanilla de Onésimo». El pidimientu pal cambéu de nome foi promovida por Falanxe de Valladolid, n'homenaxe a la figura d'Onésimo Redondo, nacíu na llocalidá y muertu en 1936 mientres la Guerra Civil Española, por consideralo "mártir" y "collaborador preclaro de José Antonio nes xeres fundacionales de Falanxe".[3] En 2007, cola aprobación de la Llei de Memoria Histórica, la situación toponímica del conceyu foi oxetu de discutiniu.[4]

Edificios y llugares d'interés editar

 
Ilesia de San Millán.
Ilesia de San Millán
Llevantar nel sieglu XVI n'estilu góticu, constituyida por 3 naves con bóvedes de crucería estrellaes. D'esti templu, anguaño solo caltiénse na capiya mayor y el tramu anterior, yá qu'en 1958 esbarrumbóse'l so mayor parte. El retablu mayor ye obra del sieglu XVI, yá d'estilu renacentista, y atópase ente los más afamaos de Castiella y Llión. Francisco Giralte, escelente escultor de la escuela palentina ye l'autor de les tables. El conxuntu tien una composición elegante y sobrio, destacando la figura de San Millán.
Ermita del Cristu de San Roque
Anguaño tien l'aspeutu d'una sobria construcción con una sola nave y cubierta por cúpula. Esto respuende a una reforma del s. XVII sobre una ermita qu'esistía, siquier, dende'l sieglu anterior. Conserva nel so interior un retablu y obres escultóriques de los sieglos XVI y XVII. Frente a la entrada alcuéntrase un cruceru, que, con fecha de 1623, foi dedicáu pola vilba d'un soldáu muertu en Flandes.
Ponte
En 1494 los Reis Católicos autorizaron la construcción de la ponte que xuniría Olivares con Quintanilla. Sicasí les obres nun empezaron hasta 1571 colos arquiteutos Juan de la Vega y Francisco del Río. La ponte convertiría a dambes villes n'importante puntu estratéxicu, como nuedu de comunicación.[5][6]
Olma
Foi siempres el símbolu de Quintanilla, y va años morrió por una enfermedá. Apocayá tiempu decidió llantase un nuevu árbol na plaza de la ilesia, y la famosa olma foi tratada y restaurada y agora ta asitiada como monumentu al llau de la carretera, nel barriu de la cooperativa.

Atópense cerca delles canteres de caliar, y llugares destacaos son Picu Cuadro, Los Trés Mates, la Canal del Duero...

Demografía editar

El conceyu, que tien una superficie de 55,17 km²,[7] cuenta según el padrón municipal pa 2017 del INE con 1055 habitantes y una densidá de 19,12 hab./km².

Gráfica d'evolución demográfica de Quintanilla de Onésimo ente 1842 y 2017

     Población de derechu según los censos de población del INE.[8]      Población según el padrón municipal de 2017.[9]

Alministración editar

Alcaldes dende les eleiciones de 1979
Llexislatura Nome Partíu
1979-1983
1983-1987
1987-1991
1991-1995
1995-1999
1999-2003
2003-2007
2007-2011
2011-2015 Félix Redondo Díez PP
2015-2019 Raúl Piquero González[10] PP
2019-2023 n/d n/d
2023- n/d n/d

Evolución de la delda viva editar

El conceutu de delda viva contempla solo les deldes con caxes y bancos relatives a creitos financieros, valores de renta fixa y préstamos o creitos tresferíos a terceros, escluyéndose, poro, la delda comercial.

Gráfica d'evolución de la delda viva del conceyu ente 2008 y 2014

     Delda viva del conceyu en miles d'Euros según datos del Ministeriu de Facienda y Ad. Públiques.[11]

La delda viva municipal per habitante en 2014 xubía a 171,33 €.[12]

Agricultura editar

 
Ponte sobre'l Ríu Duero

Les tierres de cultivu son de secanu y de regadío. Los cultivos principales son: ceberes, pataca, remolacha y viñéu. Esisten granxes avícoles y de porcín.

Cultura editar

Fiestes editar

Anguaño, les mayores fiestes son les de La nuesa Señora Y San Roque (ente'l 13 y el 18 d'agostu), nes que se celebra la tradicional merienda de la plaza con repartida de vinu pol conceyu, tradición que se remonta dende'l s.XVI y que foi declarada d'interés turísticu.

Tamién se celebra nestes fiestes la procesión y la tradicional puya del arcu de S. Roque, dotáu de los más esquisitos productos gastronómicos de la zona. Unes selmanes antes de les fiestes, empiecen los preparativos, con xuegos pa mozos y neños, campeonatos deportivos, cine, etc.

La fiesta de la vendimia, celébrase en setiembre, en redol a una prensa de vinu instalada na Plaza Mayor. La degustación del mostiu acompañar con pastes empiñonadas. Anguaño, mientres el fin de selmana de la fiesta de la vendimia entama un mercáu medieval na Plaza Mayor y contorna, según en dellos chigres como'l Chigre Gómez o'l Chigre La Plaza, que tamién entamen puestos gastronómicos.

La fiesta de San Millán, d'antiguo yera la que tenía más importancia ente toles fiestes del pueblu. Anguaño celébrase la procesión n'honor al patrón San Millán y pela nueche entámase un baille pa tol mundu na discoteca Mario's.

Tamién se celebra n'avientu xineru un certame añal de teatru llamáu Quintanilla Actúa nel que tres grupos de teatru invitaos actúen y depués celébrase una gala d'entrega de premios

Teatru editar

Anguaño hai tres grupos de teatru: El Deliriu, Los Otros y Terra Nostra, dirixíos por Beatrice Fulconis

Naturaleza editar

El so términu municipal engloba gran parte d'espaciu natura protexíu LIC "El Carrascal".

Gastronomía editar

Les costumes gastronómiques son, xunto al lechazo rustíu, les chuletillas de lechazo al caricote y el corderu cuchifrito. Cámbaros del ríu Duero y cascoxos de la ribera pueden acompañase por espárragos trigueros, tamién productu de la zona, según les seta de cardu o los níscalos. Tou ello regáu con vinu de la ribera del Duero y, de postre, les tradicionales pastes de piñón y almendres. Tamién na pastelería va atopar la especialidá de "cestitas d'hoxaldre y pasta d'almendra; en Pascua los buenísimos hornazos;y en Navidá los sos famosos amarguillos, mazapanes, polvorones, tou artesanu y de primera calidá; y hasta catorce clases de turrón artesanu.

Les sos bodegues y vinos editar

Carauterízase poles sos viñes con Denominación d'Orixe Ribera del Duero coles uves Tempranillo, Cabernet Sauvignon, Merlot y Malbec. Les uves Garnacha y Albillo tán dexaes, pero en pequeñes cantidaes. Tien bodegues y viñeos de prestíu mundial.

Personalidaes editar

Onésimo Redondo Ortega
Abogáu y sindicalista español, (Quintanilla de Abajo, güei Quintanilla de Onésimo, Valladolid, 16 de febreru de 1905-Labajos, Segovia, 24 de xunetu de 1936) foi un dirixente nacionalsindicalista español, unu de los fundadores de les JONS Xuntes d'Ofensiva Nacional-Sindicalista (JONS)., partíu que depués s'integró en Falanxe Española de les JONS) (11 de febreru de 1934). Mientres el réxime franquista conocióse-y como "caudiellu de Castiella".

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. ibro de lo que quantos son los derechos de los llugares de les meryndades de (Carrión) y de Canpos y de Monçon de del Infantadgo de Ualladolid y de Çerrato; lo quales derechos fueron sabíos por pesquisa que fizieron per carta y mandatu del nuesu sennor el Rei don Pedro Gonçalo Martinez de Penna Fiel y Lorençio Martinez, clerigo de Penna Fiel ... Na era de mill y CCC y XC annos
  3. «Orde pola que se dispón que'l Conceyu de Quintanilla de Abajo denominar Quintanilla de Onésimo.». Boletín Oficial del Estáu (211):  p. 5726. 30 de xunetu de 1941. http://www.boe.es/datos/pdfs/BOE/1941/211/A05726-05726.pdf. Consultáu'l 27 d'avientu de 2012. 
  4. C. Catalina; R. Ruano (12 d'ochobre de 2007). ¿Quintanilla volverá ser de baxo?. Norte de Castiella. http://www.elnortedecastilla.es/20071012/valladolid/quintanilla-volvera-embaxo-20071012.html. Consultáu'l 28 d'avientu de 2012. 
  5. Pelayo, Jesús María (2003). La ponte d'Olivares y Quintanilla. Valladolid, Depósitu Llegal 696/03: Edita L'autora.
  6. Ponte d'Olivares-Quintanilla
  7. Institutu Nacional d'Estadística (ed.): «Población, superficie y densidá por conceyos.». Archiváu dende l'orixinal, el 21 de setiembre de 2013.
  8. Institutu Nacional d'Estadística. «Cifres de población y Censos demográficos». Consultáu'l 11 de setiembre de 2015.
  9. Institutu Nacional d'Estadística. «Nomenclátor: Población del Padrón Continuo por Unidad Poblacional». Consultáu'l 11 de setiembre de 2015.
  10. Ministeriu de Facienda y Alministraciones Públiques. «Portal d'Entidaes Llocales». Consultáu'l 11 de setiembre de 2015.
  11. Delda Viva de les Entidaes Llocales
  12. División de la delda viva de 2014 (datu del Facienda y Alministraciones Públiques, Delda Viva de les Entidaes Llocales) ente'l númberu d'habitantes del conceyu d'esi mesmu añu (datu del Institutu Nacional d'Estadística, Nomenclátor: Población del Padrón Continuo por Unidad Poblacional).

Enllaces esternos editar